Doolars BMW R1200RS mysmeck

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Så snyggt det blev! Sehr gut ja! :love:

Ska man behöva vara orolig att det inte ingår i BMWs serviceschema att smörja och rengöra slutväxeln? Eller detta är något som utförs på en nästan ny 1250? Jag menar att man vågar ju inte riktigt riva och kolla själv på en båge som är under garanti i dagens läge tänker jag.
Min har gått 500 mil och är ett år i april. Har service bokad till 4/5. (1-årsservice). Ska givetvis fråga verkstaden vad de gör men kollar här först.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Så snyggt det blev! Sehr gut ja! :love:

Ska man behöva vara orolig att det inte ingår i BMWs serviceschema att smörja och rengöra slutväxeln? Eller detta är något som utförs på en nästan ny 1250? Jag menar att man vågar ju inte riktigt riva och kolla själv på en båge som är under garanti i dagens läge tänker jag.
Min har gått 500 mil och är ett år i april. Har service bokad till 4/5. (1-årsservice). Ska givetvis fråga verkstaden vad de gör men kollar här först.
Det ingår inte. Jag bad dem göra det på 2000 mila och det var snustorrt och rostigt på en 1 år gammal hoj. Tror de tar runt 700 kr för jobbet, men jag hade gjort det för säkerhets skull. Har pratat med ganska många som har samma erfarenhet på nästan nya hojar. Riktigt dåligt av BMW för en gångs skull.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det ingår inte. Jag bad dem göra det på 2000 mila och det var snustorrt och rostigt på en 1 år gammal hoj. Tror de tar runt 700 kr för jobbet, men jag hade gjort det för säkerhets skull. Har pratat med ganska många som har samma erfarenhet på nästan nya hojar. Riktigt dåligt av BMW för en gångs skull.
Och det riktigt enkelt om man vill spara 700 kr. Av med regplåtshållaren på GS, av med hjul, av med bromsok, stötta under bromsskivan med domkraft, lossa paraleverskruven, änk ned slutväxeln.

Glömde, ABS-givaren måste tas loss också. Plugga hålet temporärt (jag körde med tejp) så inte slutväxeloljan rinner ut när slutväxeln vickar ned.

Gör rent, smörj, sätt ihop igen.

Tog mig ca 30 minuter första gången.

Men oavsett hur ni gör, så är det nog bra att göra. Även om man har garanti på så pass nya hojar, till och med min långmilare har maskinskademoment i försäkringen, så är det inte mycket värt om något fallerar, utan då är det slutkört på en stund.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det ingår inte. Jag bad dem göra det på 2000 mila och det var snustorrt och rostigt på en 1 år gammal hoj. Tror de tar runt 700 kr för jobbet, men jag hade gjort det för säkerhets skull. Har pratat med ganska många som har samma erfarenhet på nästan nya hojar. Riktigt dåligt av BMW för en gångs skull.
Så snyggt det blev! Sehr gut ja! :love:

Ska man behöva vara orolig att det inte ingår i BMWs serviceschema att smörja och rengöra slutväxeln? Eller detta är något som utförs på en nästan ny 1250? Jag menar att man vågar ju inte riktigt riva och kolla själv på en båge som är under garanti i dagens läge tänker jag.
Min har gått 500 mil och är ett år i april. Har service bokad till 4/5. (1-årsservice). Ska givetvis fråga verkstaden vad de gör men kollar här först.
Byta olja i slutväxeln är en sak och smörja splinesen en annan. Oljebyte är föreskrivet på de flesta modeller/årgångar men bör göras oftare. 500 mil är lite väl kort men personligen hade jag sett det som inkörning och bytt av den anledningen. Splinessmörja hade jag väntat till nästa år med.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tack för svaren! Ska dit imorgon av annan anledning så ska fråga då. :hojsmilie
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Liten uppdatering - har blivit ett par uppgraderingar från Wunderlich, en högre ruta och ett kit för att flytta navin till ett mer vettigt ställe än på styrkronan.

3195643A-774B-4AAA-90DC-8B8ED9744F66_1_105_c.jpeg
C2611DD6-2DEF-4095-BAEC-F97DFF5DFA33_1_105_c.jpeg
F9BF7A44-7900-4370-AD19-9A5E6F05A8CF_1_105_c.jpeg

Helt klart värt pengarna (som inte är ringa när det gäller Wunderlich...). Mycket nöjd är jag i alla fall.

Nästa uppdatering kommer i månadsskiftet! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man undrar ju hur de tänkte med original GPS-placering egentligen...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Man undrar ju hur de tänkte med original GPS-placering egentligen...
Ja faktiskt. Först tyckte jag det var ok. Men efterhand så störde det mig mer och mer - framförallt att kunna slå en snabb kik. Jag var tvungen att böja ned huvudet för att se hela skärmen. På en i övrigt väldigt genomtänkt hoj känns det fel, men som tur är gick det ju att fixa. Placeringen nu är klockren, navin är i blickfånget men stör inte synfältet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hade ju en R1200ST och den hade samma montering med original BMW navigator. Där var det till och med så att du blev tvungen att ha en särskild tankväska för att få plats över vid styrutslag. Jag monterade min Montana vid vänster backspegelfäste istället.
524d6963477eedf302ffdafc843698b2.jpg


Vanliga original tankväska fick plats.

Det blev för övrigt skitbra med den nya monteringen på din hoj, märkligt att den inte sitter där från början. Och tumhjulet, vilken grym bonus!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag hade ju en R1200ST och den hade samma montering med original BMW navigator. Där var det till och med så att du blev tvungen att ha en särskild tankväska för att få plats över vid styrutslag. Jag monterade min Montana vid vänster backspegelfäste istället.
524d6963477eedf302ffdafc843698b2.jpg


Vanliga original tankväska fick plats.

Det blev för övrigt skitbra med den nya monteringen på din hoj, märkligt att den inte sitter där från början. Och tumhjulet, vilken grym bonus!
Ja det glömde jag ju av att nämna - nu har jag kunnat flytta båda mina tankväskor längre fram på tanken. Det var inget problem innan egentligen, utan mer av kosmetisk karaktär, särskilt med den större av mina tankväskor. Men nu blev det mycket bättre!

Den lilla som jag alltid har med mig sitter så här nu, tidigare hade jag den säkert 10 cm längre bak:

2021-04-16 10.59.20.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu är det inte så mycket jag som skruvat, utan JE68. Jag besiktigade hojen i början av april och det visade sig att framhjulslagret var trött. Det skrapade som bara den. Halvljus och skyltbelysning var svag/dålig också.

Jag hade en del andra smågrejer jag hittat på hojen, och visst, jag har köpt en fyra år begagnad hoj som gått 7200 mil, men hojen såldes med tre månaders garanti och säljaren på JE68 sa "bara kom in om det är något".

Sagt och gjort. Hjullager enligt besiktningen, en trög startknapp, en avbruten slitagepinne på fotpinne, en saknad fästbult och c-clips till rutan.

Den ena innerväskan jag köpt till passade inte lika bra som den andra, och vid närmare titt insåg jag att jag fått fel väska - det var en XR-väska.

Förra ägaren har inte haft med serviceboken att få stämplad, utan bara sparat servicekvittona - absolut gott nog för mig - men jag vet hur hysteriska andra kan vara över serviceboken, så jag frågade om JE68 kunde stämpla de servicar de utfört (alla utom första).

Med allt detta på listan mailade jag säljaren som bad mig komma in. Lite ursäktande kom jag in och berättade, då jag oavsett tycker att en del av felen är sådant som förväntas på en fyra år gammal hoj med dessa milen på.

Men bemötandet jag fick av JE68 var inget annat än föredömligt. Serviceboken fixade de direkt, det visade sig att jag saknade någon utskrift på service också, så den fick jag kopia på, ut och kika på hojen så jag fick visa väskan och startknappen. In igen och fick en tid bokad - i tid innan besiktningen gick ut, mitt i servicesäsongen.

Allt fixades snabbt och bra - på efterkontrollen fick jag justera lamphöjden lite - godkänd och klar!

En stor eloge till JE68. Jag har varit kund hos dem ett tag nu - och även om förmodligen ingen är perfekt - så är det precis så här man bygger trogna nöjda kunder, varav jag är en! :krama

Det är så mycket negativt som skrivs om handlarna, och det är ju så, när man är missnöjd så vill man att andra ska veta, så jag tyckte det kändes nice att skriva något positivt. :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu har jag hunnit köra några svängar och snart är det dags för 8000 mila-servicen! Ska bara ta en sväng till Norge först nu när det är öppet för oss skåningar. :) På måndag bär det av!

Så det fick ju bli en obligatorisk teknisk kontroll, och sen en inte så obligatorisk putsstund. :)

8EFB8D84-E8DC-4B85-B9D0-2B46D86B128A_1_105_c.jpeg
B84F7D45-C01C-42C5-9DF3-60C1C61575C8_1_105_c.jpeg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fick tag på en Denali Cansmart billigt på Tradera, så nu har jag gubbat till det lite mer och skaffat extraljus, det blev Denali S4. Mycket nöjd än så länge! Med Cansmart:en fungerar ju ljusen tillsammans med befintligt ljus och brytare, inga extraknappar tex.

Blev en del att montera av för att kunna göra en snygg installation, passade på att rengöra lite under alla kåpor - och montera det rätt vilket det inte var nu. Fixade med lite gummibussningar som vittrat bort på sidokåporna, nu skramlar hojen inte lika mycket längre.

IMG_3336.jpegIMG_3338.jpegIMG_3340.jpegIMG_3342.jpegIMG_3343.jpegIMG_3439.jpegIMG_3440.jpeg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Och så blev det självklart hjulklappar till hojen, nya däck Road 5 och när jag kollade bromsbeläggen så upptäckte jag att skivan bak är under minimimåttet och skivorna fram var exakt på måttet. Så beställde hem en ny omgång av allt, nu saknar jag bara skruvar. Byter allt när jag ska byta däck så småningom.

IMG_3438.jpegIMG_3442.jpeg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Då har det gått ett år sedan jag smorde splines och knutkors - plockade isär idag och såg att det inte rostat eller kärvat, utan är smort fortfarande. Lite grisigt dock, men detta är nog snudd på 1500 mil och ett år senare i alla väder:

3E6852B7-DF1B-4115-A6F1-A10474FF7ACE_1_102_o.jpeg8F504F11-C8DC-46B2-B18E-92DC22BB2A77_1_102_o.jpegA843963F-70EA-4CE4-8140-666A126F5E49_1_102_o.jpeg

Skitigt av intorkat fett etc är det ju, och dags att göra rent och smörja:

F261F350-6B92-45B8-ADC1-DC459EA5AC28_1_102_o.jpeg2C3821CF-F94F-4EE1-9CAB-00DAC1BA7F51_1_102_o.jpeg

Har tröttnat på att det bubblar under färgen på svingen, så nu skrapar jag bort den bubbliga färgen, gör rent och målar. Det blir inte supersnyggt och så, men det är under en gummidamask det mesta. Hammarlack och pensel får duga!

Maskat, skrapat och sandpapprat lite:

IMG_3662.jpeg

Fortsättning följer!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Fint blir det.
Alltså det här med karan på BMW. Mycket pyssel med det.
Splines ska smörjas, rätt mycket som ska demonteras.
Olja ska bytas, krånglig mängd, besvärlig påfyllning.
Senaste japshojen gick 4000 mil utan kedjebyte innan
jag sålde den.
Endast lite kedjespray vid behov.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fint blir det.
Alltså det här med karan på BMW. Mycket pyssel med det.
Splines ska smörjas, rätt mycket som ska demonteras.
Olja ska bytas, krånglig mängd, besvärlig påfyllning.
Senaste japshojen gick 4000 mil utan kedjebyte innan
jag sålde den.
Endast lite kedjespray vid behov.
Jag är ju en av de första att säga att kardandriften inte är underhållsfri som många BMW-gubbar vill påstå. För det är den inte.

Men "mycket pyssel" är en grov överdrift. Att smörja splines tar ca 30 minuter om man tar det lugnt. Att byta oljan är inte heller det minsta krångligt. Det hör också till sak att jag nog servar och pillar lite mer än vad som egentligen är nödvändigt. Men jag tycker att det är kul och det känns bra att veta att grejerna är i ordning.

När jag körde mina hojar med kedja la jag säkert en kvart i veckan i genomsnitt på kedjevård. Så i tid är det inte ens jämförbart.

Jag har inga problem med någon av drivlinorna. Men en sak är säker, åtminstone för mig som kör året runt och runt 1000-1500 mil hoj per år - kardandrift är mycket mindre underhåll i tid räknat än kedjedrift. Vilket är bäst? Det vet jag inte, och bryr mig inte heller nämnvärt.

EDIT: och att jag måste måla och ha mig beror ju på BMW:s dåliga färg och möjligtvis för lite underhåll av förra ägaren. Det bubblar i färgen lite varstans på min hoj, och jag har sett att det inte bara är min hoj som är drabbad. Oavsett - det är ju inte kardandriftens fel. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fint blir det.
Alltså det här med karan på BMW. Mycket pyssel med det.
Splines ska smörjas, rätt mycket som ska demonteras.
Olja ska bytas, krånglig mängd, besvärlig påfyllning.
Senaste japshojen gick 4000 mil utan kedjebyte innan
jag sålde den.
Endast lite kedjespray vid behov.
Kardan servas under offseason, kedja varje gång det regnat lite, rem endast när man fått in en sten i mekanismen.
Alla har för och nackdelar.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top