Dags att börja med off-season jobben:
Nr. 1:
Byta ut bakdämparen till en Wilbers-WESA, och byta ut fjädrarna i gaffeln till Wilbers linjära, både fjädrar och bakdämpare anpassat till min vikt och körstil. Detta är beställt från NCCR och jag väntar på att grejerna ska komma till NCCR så jag kan skicka upp min bakdämpare för ombyggnad.
Min original-ESA har inte fallerat (än), men efter drygt 10000 mil känner jag att det är dags att byta bakdämparen, original "går" inte att serva, så i längden blir Wilbers billigare då den går att serva till fullo, men också bättre då den som sagt är anpassad. Har dessutom inga planer på att sälja denna hoj, den får vara kvar även när jag köper ny/annan hoj.
Nr. 2:
Nästa grej är att renovera bromsoken, de är ganska tröga nu efter alla mil i ur och skur, så min plan var att köpa renoveringssatser och renovera dem. Så ut på nätet och försöka hitta renoveringssatser till dessa Brembo-ok... Det var svårt, och dyrt! Drygt 1000 kr per ok fram, och bak runt 300 kr för renoveringssatserna med allt.
Vad göra?!? Bestämde mig snabbt för att köpa ett begagnat ok till bak från skroten, hittade ett hos Bikepart för 400 kr som endast gått 700 mil. Såg superfint ut, tryckte ur kolvarna, rengjorde det lilla som fanns och satte ihop igen:
Fram då? Nya ok kostar 1700 kr/styck hos Louis.de, och den billigaste renoveringssatsen med både kolvar (kolvlocket har spruckit på flera av de jag har, och locken hittar jag INTE lösa), packningar och monteringsmaterial är inte långt ifrån det priset. Så nya ok blir det, de är beställda och anländer snart tillsammans med nya belägg runt om.
När jag ändå beställde från Bikepart så lade jag till en bromshuvudcylinder från samma hoj som gått 700 mil, på så vis fick jag fri frakt så den blev så att säga nästan gratis. Den är nu isärplockad, rengjord och ihopplockad, redo för installation.
Fortsättning följer (jag vet det är skitspännande...)