Där tror jag det egentliga syftet med överklagandet kom fram. Vips så har de med varje tillståndsansökan fått täckning för lönen för en av de anställda i 2 dagar. Själva blanketten/godkännandet tar ju max en timme att fylla i.
Och ändå säger de att man får räkna med flera månaders behandlingstid av varje ansökan. Ännu mer om man söker i flera län.
Ponera att jag är frilansande fotograf och exempelvis filmar bröllop. Ett ypperligt tillfälle att med dagens teknik få riktigt unika bilder (jag har själv en drönarfilm från mitt bröllop. Gifte mig i somras innan domen föll, i en kyrka bara några hundra meter utanför en flygkontrollzon hehe)
Då behöver jag dels köpa en drönare, dels skaffa kommersiellt tillstånd för drönare och dels skaffa tillstånd för kameraövervakning. Och vid ansökan om tillstånd för kameraövervakning måste jag fylla i var jag ska filma, vilken dag och tid jag ska filma, med vilken utrustning jag ska filma och vilka som ska få tillgång till materialet. Bara där faller ju hela tillståndsprocessen.
Bor man som jag i Halmstad dessutom så kanske man får räkna med att söka kunder lite utanför Halmstad, ex nere i Båstad. Då behöver jag dessutom tillstånd både från Hallands län och Skåne län dvs det kan ta kanske ett halvår att få tillståndet.
Då kommer man till det stora problemet. Det GÅR att söka ett generellt tillstånd som gäller i stora delar av landet, under en längre tid. Men det vore extremt osannolikt att någon skulle få ett sådant tillstånd för kameraövervakning. Det urholkar liksom hela poängen med lagstiftningen om jag kan få tillstånd att bedriva kameraövervakning på allmän plats i ett helt län på vilka tidpunkter som helst. För att inte tala om att man inte får byta utrustning då utan att söka nytt eller ändra det befintliga tillståndet, vilket kostar pengar.
Ju snävare tid och geografisk plats desto större chans att få tillståndet. Men eftersom varje tillstånd kostar 3700kr och kan ta flera månader att få så lär antalet frilansande fotografer som bemödar sig söka tillståndet vara extremt få, och antalet hobbyflygare vara noll. Om man tvingas betala för ett kommersiellt tillstånd hela året och måste betala 3700kr för varje uppdrag så ligger man nog på ett pris per foto som gör att man inte får många såna uppdrag.