Droger

Vad anser du om droger?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ni som älskar att frottera er i allehanda jämförelser om relevanta och irrelevanta ting:
Min frihet är ju idag väldigt beskuren vad gäller t.ex. erat favoritämne sporthojar - jag måste ju ha både hjälm och följa hastighetsbestämmelser. Är det bra eller dåligt? Vv motivera.

En femåring får idag heller inte dricka alkohol, det regleras på en rad sätt - genom monopol, straffsatser för langning, åldersgränser på restauranger med utskänkningstillstånd. Är det bra eller dåligt? Vv motivera.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kay skrev:
Ja, alkohol, förrutom det erfarar jag ibland den milda substans "gräs" tråden handlar om. Men det är sällan, vi snackar en gång varannan månad. Knappast en mängd som gör varken till eller från vad det gäller fysiskt och psykiskt beroende. Mer sugen på alkohol för det mesta, som intas 1-2 ggr i veckan.

Har du bestämt dig nu? Jag tycker formuleringen är okej i alla fall. :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fan vad min avatar passar bra till den här diskussionen, tur att jag hade den innan.

<----

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
korvgubbe skrev:
"Flera studier som inriktats på cannabisrökningens långsiktiga skadeverkningar på tankeförmåga, minne och s k omvärldsförståelse (kognitiva funktioner) har emellertid visat att missbruket bl a leder till minskad förmåga att genomföra komplexa tankeoperationer, försämrat korttidsminne och svårigheter att fullfölja uppgifter som kräver tankemässig flexibilitet."
- http://www.sos.se/sos/publ/referat/sr9716.htm

Håller helt med om man som texten pratar om missbruk.

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Markus skrev:
Ni som älskar att frottera er i allehanda jämförelser om relevanta och irrelevanta ting:
Min frihet är ju idag väldigt beskuren vad gäller t.ex. erat favoritämne sporthojar - jag måste ju ha både hjälm och följa hastighetsbestämmelser. Är det bra eller dåligt? Vv motivera.
När det gäller hastigheten så är man ju inte ensam på vägen, ditt tokkörande kan ta livet av nån annan. När det gäller hjälm så är det lite svårare. Vet helt ärligt inte. Du får ju fortfarande köra hojen.

Markus skrev:
En femåring får idag heller inte dricka alkohol, det regleras på en rad sätt - genom monopol, straffsatser för langning, åldersgränser på restauranger med utskänkningstillstånd. Är det bra eller dåligt? Vv motivera.
Det är bra. Barn är omyndiga, har inte utvecklats tillräckligt både fysiskt och psykiskt för att kunna hantera några droger alls.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
robbah99 skrev:
Håller helt med om man som texten pratar om missbruk.

Men det är väl egentligen det som är det väsentliga... Alltså vilka konsekvenser får en sak förutom alla "goda exempel på att det faktiskt funkar"...

Om ingen blev missbrukare skulle väl knappast förbudet vara lika fast förankrat eller hur?!

OM cannabis inte medförde några skador eller något missbruk så skulle det väl vara i högsta grad lagligt?!

Det är därför som du måste komma med iaf ETT argument förutom frihetstramset om varför cannabis bör legaliseras.

- "men alkohol och sporthojar är minsan lagligt" är inte heller ett argument... Det är bara uttryck för avundsjuka. Att grannen har en fet merca är inget argument till varför jag ska få en.

Så, snälla, låt höra ett argument till varför vi bör introducera cannabis i samhället. Vad medför det för gott som kan väga upp drogernas baksida..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
robbah99 skrev:
När det gäller hastigheten så är man ju inte ensam på vägen, ditt tokkörande kan ta livet av nån annan.

Det enda du sysslar med är ju att fylla på med argument varför även sporthojar borde vara förbjudna..... Det vi ber om är ju argument till varför cannabis bör vara tillåtet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
robbah99 skrev:
Som sagt, frihetsargumentet är måhända trams för dig, men inte för mig.

Okej, jag köper din tro. Men nu blir jag nyfiken på vilka fler ultraliberala åsikter du har.
Fri invandring?
Fri sprit?
Fria läkemedel?
Frihet från skatt?
Frihet från arbete?
Frihet att gifta sig med vem man vill? (Inklusive djur och saker)
Frihet att ta livet av sig?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
robbah99 skrev:
Som sagt, frihetsargumentet är måhända trams för dig, men inte för mig.

Då vill jag vara fri att köra hoj naken i den hastighet jag själv bestämmer. Jag ska få spela musik i min lägenhet så högt jag själv vill dygnet runt. Vi tar bort all skatt på alkohol och tobak. Dessutom tycker jag det är tramsigt med körkort utan var och en måste ju själv vara vuxen nog att avgöra om de kan framföra ett fordon.

....men allvarligt... Kan du inte ge något annat argument än frihetsargumentet?! Ska ett samhälle funka måste det finnas regler och begränsningar på samma sätt som vi har rättigheter och privilegier...

Så släpp sargen nu och kom in i matchen. ge mig ett enda argument till varför jag ska ta av mina surt förvärvade pengar och lägga ytterligare i skatt för att täcka de kostnader som cannabisbruk(och missbruk) kommer att medföra...(ingen, oavsett hur liberal kan väl hävda att det inte skulle skapas fler missbrukare även om medparten skulle kunna hantera det)

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Asså gubbar.

Eftersom dom flesta är överrens om att cannabis och alkohol är någorlunda jämförbara i farlighet så vill jag ju kunna välja själv. Det skall inte staten göra.
Det skulle vara en helt annan femma om alla sådana droger var förbjudna.
Jag gör alltså en jämförelse med nåt annat som är lagligt.
Köra utan hjälm osv. är ingen jämförelse.

Men för att roa Markus;
Fri invandring? NEJ!
Fri sprit? NEJ!
Fria läkemedel? Endast för fattiga!
Frihet från skatt? NEJ!
Frihet från arbete? JA!
Frihet att gifta sig med vem man vill? (Inklusive djur och saker) JA! ifall motparten kan uttrycka sitt samtycke.
Frihet att ta livet av sig? JA! om man är psykiskt frisk.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
korvgubbe skrev:
Kan du inte ge ett argument till varför man ska legalisera och på så vis introducera ytterligare en drog i sammhället?

Jag kan försöka.

Introduceringen du pratar om har redan skett, cannabis finns redan i landet i sådana kvantiteter, till största delen smugglat men även hemmaodlat, att "vem som helst" kan få tag i det genom att ringa ett par telefonsamtal.

Försäljningen idag kontrolleras av mer eller mindre skrupelfria personer som egentligen inte vill annat än att få konsumenten att köpa mer och dyrare varor, och därigenom tjäna mer pengar. Internationella smugglarligor står för tillförseln och säkerligen en hel del andra ljusskygga aktiviteter.

Argumentet här är att det ligger i samhällets intresse att ha en statligt kontrollerad och hårt beskattad försäljning istället för en marknad styrd av kriminella element som i princip bara bryr sig om sig själva.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
robbah99 skrev:
Endast för fattiga!

Och så visar det sig att liberalen var kommunist hela tiden. :rofl Underbart, nu förstår jag varför Republikanerna i US gör likehtstecken mellan Liberal och Kommunist.

:hihi :rofl :hihi :tummenupp :banana :rofl :lol

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Markus skrev:
Och så visar det sig att liberalen var kommunist hela tiden. :rofl Underbart, nu förstår jag varför Republikanerna i US gör likehtstecken mellan Liberal och Kommunist.

:hihi :rofl :hihi :tummenupp :banana :rofl :lol

Allt i livet är inte svart eller vitt, rött eller blått... Det finns vissa saker med kommunismen som är vettiga, likväl vissa saker med högerpolitik som är bra. Varför dra allt över en kamm?

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
För er som är intresserade att se hur det funkar i Holland, rekomenderar jag att ladda ner en dokumentär som heter: sex drugs and democracy, a documentary about the Netherlands.. Finns på piratebay.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Halogen skrev:
Argumentet här är att det ligger i samhällets intresse att ha en statligt kontrollerad och hårt beskattad försäljning istället för en marknad styrd av kriminella element som i princip bara bryr sig om sig själva.

Så du jämnför på allvar cannabis existens i det svenska sammhället med alkoholens?

Gå till en förskola och be barnen beskriva en alkis. 99 av 100 skulle pricka rätt.
Gå till ett dagis och be barnen leka packade och de kommer alla simulera en snorrak djävel på pricken.
Gå till valfri scoutförening och se hur många av barnen som kan identifiera vem av dig och din kompis(krävs alltså en kompis) som druckit alkohol och alla kommer vara felfria...

Gör sedan om samma test fast fråga om Cannabis....

......det är bara ett första test för att se hur väl introducerat cannabisbruket är i samhället...

Jag kan sätta mig i en taxi och direkt känna att chaufören druckigt därför att jag sedan barnsben lärt mig hur det luktar. Så fort han dessutom frågar:
- Scheenare! va... var schkaa du åka...!?
..så kliver jag ur..

Skulle killen rökt på skulle få lika snabbt ana att något var fel.

Skillnaden blir ju då även att cannabisbruket sprider sig till den stora befolkningen. Från att haft två kostsamma droger(alkohol, nikotin) så får vi då tre...
Dessutom skulle inte detta medföra att den ljusskygga delen som nu gömmer sig i skuggorna plötsligt skulle sjunga "no woman no cry" och röka på lite utan skulle snarare snart utgöras av folk som handlar med tyngre och fortfarande otillåtna medel...

Och staten ska väl självfallet lägg sig i alla saker som påverkar samhället. Pårökta flumskallar kan knappast sköta sina jobb alltså lär vi få en ökad mängd cannabisrelatierade olyckor i arbetet. De som röker på frekvent får lungsjukdommar vilket ger sjukvården ökade kostnader.

Jag ser fortfarande inte att du tillfört något argument till varför man ska legalisera en drog bara för att en annan är
laglig(alkohol)...

Och de ljusskygga individer som idag livnär sig på att deala cannabis i olika former kommer ju bara sadla om och sälja tyngre droger..

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
korvgubbe: Tror att det faktiskt hade lutat mer åt hållet du beskrev, där fler hade klivit fram och sjungit "no woman no cry" en trevlig lördagkväll, än att folk hade pundat ner sig dagligen och skapat ett totalt nerknarkat samhälle. Som sagt; de som vill röka, kan röka. Det är verkligen inte någon ovanlig företeelse, utan VÄÄÄLDIGT mycket vanligare än en icke-rökare tror. Medelålders kvinnor, affärsmän, studenter... De flesta är individer som kan hantera det idag, och hade kunnat hantera det vid en legalisering också.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kay skrev:
korvgubbe: Tror att det faktiskt hade lutat mer åt hållet du beskrev, där fler hade klivit fram och sjungit "no woman no cry" en trevlig lördagkväll, än att folk hade pundat ner sig dagligen och skapat ett totalt nerknarkat samhälle. Som sagt; de som vill röka, kan röka. Det är verkligen inte någon ovanlig företeelse, utan VÄÄÄLDIGT mycket vanligare än en icke-rökare tror. Medelålders kvinnor, affärsmän, studenter... De flesta är individer som kan hantera det idag, och hade kunnat hantera det vid en legalisering också.

Jag betvivlar inte att 85-90% av alla som börjar skulle kunna hantera det.. men det handlar fortfarande om att 10-15% som trillar dit precis som med alkoholen.

det är därför jag undrar: Vilket mervärde finns i cannabis som gör att det blir värt att introducera det i dagens samhälle. Att några få pundare kanske kan leva mer öppet känns knappast som ett hållbart argument för att tjäna snabba pengar på att sälja olagliga preparat kommer folk alltid syssla med. Det är ju knappast så att de som säljer cannabis idag gör det som alternativ till att driva bokhandel.... De säljer cannabis för att det ger snabba, svarta pengar. Bra med pengar. Om vi leagliserar, rasar priserna och de hoppar bara på något annat tåg. Doping, GHB, Heroin U name it..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har inga siffror som visar att du har fel och jag gissar att du inte har några som visar att du har rätt. Jag tror fortfarande att detta är otroligt överdrivet:
Kay skrev:
Det är verkligen inte någon ovanlig företeelse, utan VÄÄÄLDIGT mycket vanligare än en icke-rökare tror. Medelålders kvinnor, affärsmän, studenter... De flesta är individer som kan hantera det idag, och hade kunnat hantera det vid en legalisering också.

Så himla vanligt är det inte, visst, en massa folk har testat men det är inte många av de som fortfarande röker. Medelålders kvinnor, affärsmän - knappast speciellt vanligt i sverige. Studenter, ja det kan jag ge mig fan på att de gör de jävla dagdrivarna. :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kay skrev:
Varför dra allt över en kamm?

1. För att jag är sån. ;)
2. För att det var så kul att från frihetsperspektivet så kom det in ett litet sosseperspektiv*

*=observera att jag visserligen delar åsikten att alla ska ha rätt till den medicin de behöver, men att det var väldigt festligt i det här sammanhanget kan jag inte bortse ifrån.

:banana

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...