Halogen skrev:
Argumentet här är att det ligger i samhällets intresse att ha en statligt kontrollerad och hårt beskattad försäljning istället för en marknad styrd av kriminella element som i princip bara bryr sig om sig själva.
Så du jämnför på allvar cannabis existens i det svenska sammhället med alkoholens?
Gå till en förskola och be barnen beskriva en alkis. 99 av 100 skulle pricka rätt.
Gå till ett dagis och be barnen leka packade och de kommer alla simulera en snorrak djävel på pricken.
Gå till valfri scoutförening och se hur många av barnen som kan identifiera vem av dig och din kompis(krävs alltså en kompis) som druckit alkohol och alla kommer vara felfria...
Gör sedan om samma test fast fråga om Cannabis....
......det är bara ett första test för att se hur väl introducerat cannabisbruket är i samhället...
Jag kan sätta mig i en taxi och direkt känna att chaufören druckigt därför att jag sedan barnsben lärt mig hur det luktar. Så fort han dessutom frågar:
- Scheenare! va... var schkaa du åka...!?
..så kliver jag ur..
Skulle killen rökt på skulle få lika snabbt ana att något var fel.
Skillnaden blir ju då även att cannabisbruket sprider sig till den stora befolkningen. Från att haft två kostsamma droger(alkohol, nikotin) så får vi då tre...
Dessutom skulle inte detta medföra att den ljusskygga delen som nu gömmer sig i skuggorna plötsligt skulle sjunga "no woman no cry" och röka på lite utan skulle snarare snart utgöras av folk som handlar med tyngre och fortfarande otillåtna medel...
Och staten ska väl självfallet lägg sig i alla saker som påverkar samhället. Pårökta flumskallar kan knappast sköta sina jobb alltså lär vi få en ökad mängd cannabisrelatierade olyckor i arbetet. De som röker på frekvent får lungsjukdommar vilket ger sjukvården ökade kostnader.
Jag ser fortfarande inte att du tillfört något argument till varför man ska legalisera en drog bara för att en annan är
laglig(alkohol)...
Och de ljusskygga individer som idag livnär sig på att deala cannabis i olika former kommer ju bara sadla om och sälja tyngre droger..