Droppen - DDR måste bort - Systembolaget

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Min ideoligi är lite mer spretig tror jag. Jag bryr mig inte om ifall det är staten eller privata bolag som agerar på marknaden, eller ens om det är statloigt monopol, så länge skiten funkar som man vill och inte kostar fantasisummor. SAS är ett exempel där privata bolag absolut gjort situationen bättre för oss flygresenärer. Men i fallet SJ och tågtrafiken så verkar det gå sämre nu än när det var monopol (förseningar och bristande underhåll etc). Funkar något riktigt bra så bryr jag mig inte. Staten är ofta ineffektiv när den leker företag, och det är ju sällan bra, så generells sett vill jag inte att staten ska pyssla med sådant som kan göras bättre av privata aktörer.

Men vissa saker är å andra sidan rent förkastligt att låta privata aktörer göra. I Kina så kan en privat entreprenör tex bygga en motorväg som kapar restiden mellan två orter, men för att få resa på den så får man betala en ganska saftig slant. Färre och färre använder den ursprungliga vägen som därmed eftersätts i underhåll av stat/kommun, och efter några år är alla resenärer som inte kör jeep tvugna att betala den privata vägbyggaren för att komma till jobbet. Den privata vägbyggaren blir rik som ett troll och på bekostnad av resenärerna. Det kan nog finnas ett visst mått av korruption i detta med att den statliga vägen slutade underhållas när den privata gökens väg var klar.

Om jag ska försöka klämma ur mig några saker som jag tycker att staten absolut bör hålla i så är det dessa:
Utbildning
Sjukvård
Infrastruktur

Dessa tre öär saker som bara inte får skita sig, och som hela landet är beroende av för att fungera som vi vill.
Bolaget gillar jag för att det funkar skitbra för mitt behov, och det privata alternativet skulle funka sämre för min egen del med stor sannolikhet, men rent ideologiskt bryr jag mig inte så mycket om varifrån jag köper spriten (staten eller den franska spritimperiemogulen) så länge spritskatten som ska stå för en del av de kostnader som alkoholen orsakar samhället kvarstår.

Jag är i Kina relativt regelbunder och de har minst sagt problem med trafiken, att det är ett av världens mest korrupta länder är ställt utom allt rimligt tvivel likaså, jag har dock inte sett några privata motorvägar, eller förstått att de är det i alla fall. Jag är förvisso uteslutande i Guangdong-provinsen, det kanske finns fler ställen i Kina? :gnissla Jag vill hur som helst inte på något område ha Kina som förebild, det är världens mest ultrakapitalistiska land och att de kallar sig kommunister/socialister är årtusendets bluff. :)

Nåväl, håller med dig om att staten skall garantera de områden du nämner, men absolut inte uteslutande utföra aktiviteterna runt dem. I så fall är det bye bye alla privata sjukgymnaster imorgon, och förmodligen hälften av alla vårdplatser i Stockholms län likaså. Det kanske inte var vad du menade. Jag skulle dock vilja utöka listan till att innehålla rättsväsende och försvar också, och de två tilläggen skulle vara riktigt intressant att lägga ut på privata aktörer. Det är väl i och för sig det SL gjort i Stockholm, med sin terrorstyrka CSG som i civila (!) kläder terroriserar allsköns hasch-skallar.

Att staten skall garantera flera samhällsviktiga funktioner är bra. Att de skall utföra ett minimum av dessa funktioner själva vore också bra.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nej jag bedriver ingen ica-butik, faktum är att jag kommer att få lita av betydligt sämre förutsättningar att finna mina favoriter om systemet försvinner.

Det du har svårt att ta till dig är att en statlig verksamhet aldrig gagnar dig som konsument, oavsett hur gärna du vill få det till det.

Du kanske borde välja något av de andra alternativen än posten som dyk upp till din korrespondens? Men jag efterfrågade var posten har blivit dyrare, typ länka.

http://www.posten.se/sv/Sidor/ifram...s-1-5-e-butiken&utm_campaign=nytt-i-e-butiken


I gengäld kanske du kan leta upp en bra källa på hur det är bättre för mig som konsument med sämre service på Apoteket, dyrare läkemedel och dyrare kontrollbesiktningar?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
http://www.posten.se/sv/Sidor/ifram...s-1-5-e-butiken&utm_campaign=nytt-i-e-butiken


I gengäld kanske du kan leta upp en bra källa på hur det är bättre för mig som konsument med sämre service på Apoteket, dyrare läkemedel och dyrare kontrollbesiktningar?

Ok, det var 2015 det..... Jävlar vad du måste skicka många brev om det påverkar din ekonomi, oavsett om ett brev kostar 5:- eller 7,50:-.

Behöver du en källa på att statliga bolag inte gynnar konsumenten föreslår jag att du läser på om historia och jag väljer att svara på den sista frågan om tiotalet år när vi har svaret.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I gengäld kanske du kan leta upp en bra källa på hur det är bättre för mig som konsument med sämre service på Apoteket, dyrare läkemedel och dyrare kontrollbesiktningar?

Jag tror en grundkurs i nationalekonomi, eller bara en liten bok av Adam Smith, kunde bistå herr'n.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ja fast nej. Uppenbarligen får ju folk inte tag i de mediciner de behöver, man kan inte få en hoj besiktigad när man vill för långt ifrån alla stationer har någon som kan, den personen jobbar dessutom bara 9-16 på vardagar, om han ens vill (ja jag har fått höra att jag inte får boka för att besiktningsmannen inte vill kontrollera motorcyklar än), fram tills för några månader sedan hade jag en mils bilväg eller 3 km gångväg eller 2 tunnelbanestationer till "mitt" postombud, trots att det fanns ett ombud/tidigare kontor inom 5-600 meter från min adress samt ett annat ca 1.5 km bort.

Men nog finns det drösvis med apotek och det är lite smidigt att kunna handla alvedon medan jag handlar mat, även om omvägen runt Apoteket inte var speciellt lång innan. Ute i landet på de mindre orterna kan jag tänka mig att förbättringen det innebär är större än för mig, men för min del kunde det nog faktiskt kvitta, så lat är jag inte att den lilla tidsvinst det ger mig är värd att andra som är sjuka ska ha svårt att få tag i sin medicin (något jag dock inte upplevt).
Nej fast ja;) . Givetvis finns det plus och minus med det mesta, personligen anser jag det ligga på plus.

Ang mediciner är det väl hos dom privata aktörerna det kan vara lite svårt att få tag i udda mediciner? Gamla apoteket tillhandahåller väl det som saknas?
Samma med besiktningar, den statliga biten tar väl alltid alla fordon?

Fast när man ändå är inne på jämförelser blir det rätt fel. Medicin är medicin och anser att staten har en viss skyldighet att göra den tillgänglig för befolkningen. Samma med besiktningen, sålänge det finns ett lagkrav på att göra det.

Systemet och alkohol... Ser det faktiskt lika dumt som att staten skulle starta monopol på läskedrycker och kaffe.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är i Kina relativt regelbunder och de har minst sagt problem med trafiken, att det är ett av världens mest korrupta länder är ställt utom allt rimligt tvivel likaså, jag har dock inte sett några privata motorvägar, eller förstått att de är det i alla fall. Jag är förvisso uteslutande i Guangdong-provinsen, det kanske finns fler ställen i Kina? :gnissla Jag vill hur som helst inte på något område ha Kina som förebild, det är världens mest ultrakapitalistiska land och att de kallar sig kommunister/socialister är årtusendets bluff. :)

Nåväl, håller med dig om att staten skall garantera de områden du nämner, men absolut inte uteslutande utföra aktiviteterna runt dem. I så fall är det bye bye alla privata sjukgymnaster imorgon, och förmodligen hälften av alla vårdplatser i Stockholms län likaså. Det kanske inte var vad du menade. Jag skulle dock vilja utöka listan till att innehålla rättsväsende och försvar också, och de två tilläggen skulle vara riktigt intressant att lägga ut på privata aktörer. Det är väl i och för sig det SL gjort i Stockholm, med sin terrorstyrka CSG som i civila (!) kläder terroriserar allsköns hasch-skallar.

Att staten skall garantera flera samhällsviktiga funktioner är bra. Att de skall utföra ett minimum av dessa funktioner själva vore också bra.

Den privata motorvägen jag snackade om går mellan Shanghai och Suszhou (inte forskat i detta utan tagit min kinesiska kollegas ord angående detta som sanning). Jag har varit ganska många månader i Kina sammanlagt under 11-12 år, och jag håller helt med dig angående det landet och dess politik.

Försvar,, polis och brandkår missade jag i min statliga lista. Det finns säkert några till grundläggande funktioner som jag anser måste garanteras av staten.
Svårt balans mellan privat och allmänägd sjukvård... Lite sjukgymnaster, och kompletterande eller alternativ privatvård är OK. Men det måste vara så att merparten är i statlig regi, för annars försvinner ju möjligheten att garantera vård. Om 90 % är privat så har den statliga vården inga muskler att utföra garantivård med tror jag.
Tuttoperationer och synfelskorrigeringar ska definitivt endast utföras av privata aktörer, för jag vill absolut inte bekosta blondinbellas polares nya restylanmun.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är det som att vara ateist?
Helt förtappad när man inte får veta vad man ska tycka och tänka utan måste tänka själv? :va

Tja, att tänka själv är nog det som skadat minst människor genom tiderna, men det är inte för alla, tydligen.

Ateist förresten, sicket meningslöst ord, avsaknad av tro har inget namn, annars så blev nog pojken ajultomte i vintras....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det som att vara ateist?
Helt förtappad när man inte får veta vad man ska tycka och tänka utan måste tänka själv? :va

Va, trodde man var ateist just för man tänker själv..........

Tja, att tänka själv är nog det som skadat minst människor genom tiderna, men det är inte för alla, tydligen.
.

Det där är bara sant om man inte tänker fel, då har nog fler blivit skadade av att tänka själv.
Vad som är fel har varierat genom tiderna men inkvisitionen avlivade väl ett gäng fritänkare och tystade effektivt resten, nordkorea är väl ett ställe idag man passar sig för att tänka för mycket själv, med risk för sin hälsa.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Va, trodde man var ateist just för man tänker själv..........



Det där är bara sant om man inte tänker fel, då har nog fler blivit skadade av att tänka själv.
Vad som är fel har varierat genom tiderna men inkvisitionen avlivade väl ett gäng fritänkare och tystade effektivt resten, nordkorea är väl ett ställe idag man passar sig för att tänka för mycket själv, med risk för sin hälsa.

Ja, att tänka själv kan definitivt skada den egna personen.:gnissla

Men om alla hade förmågan att göra det skulle färre andra skadas, inte inga alls, utan iaf färre. Nötter kan man ju aldrig gardera sig ifrån, men de skall inte ha möjligheten att dra med sig andra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du skrev i och för sig bara öppettider, men visst ;)
Service tycker jag inte är sämre, tycker du också det blivit dyrare? Det har inte jag upplevt. Jag äter ibland receptbelagda mediciner själv och jag har noterat att det är svårare att få tag på dem på något av de privata apoteken. Att det går bättre på de statliga antar jag beror på att de inte har vinstkrav så de kan väl binda hur mycket kapital som helst utan att någon bryr sig, vilket inte heller är sunt.

De statliga apoteken säljer smink och löskukar. Är det statens uppgift tycker du?

Det där med lagerhållningen kan man ju se på lite ollika sätt. Om man strikt skall hålla ner lagerkostnaden så ska man ju inte ha något i lagret. Men det innebär att ingen kan få tag på exmpelvis antibiotika vilket skulle leda till att det tar längre tid innan man blir frisk. Det skulle troligen resultera i en nettoförlust för staten skulle jag säga.
Sålunda kan det faktiskt vara samhällsekonomiskt bra att ha lite saker i lagret även om det innebär att man bundit upp kapital i lagerförda varor.
Dom privatägda apoteken har ju inte något intresse i att vara samhällsekonomiskt bra om inte dom sjävla tjänar på det vilket gör att dom kommer att minimera lagret med avseende på läkemedel som inte omsätts i stora volymer.
Huruvida dom statliga apoteken ska sälja smink och löskukar bryr jag mig inte. Jag ser inget problem med attt dom säljer sånt och dom tjänar troligen pengar på dom produkterna också.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad är det som hindrar bilprovningen att gå runt på 300 i framtiden då?
Konkurrens?

Ser inget hinder att det välmående företaget behåller de kunderna som inte vill betala vad den elaka, kapitalistiska konkurrenten vill ha.......

Bolaget då?
Blir det omöjligt att konkurrera på lika villkor så är det väl något som felar från början, om inte så......

Den enkla ekvationen är att det är flera som vill ha så stor del av kakan som möjligt vilket leder till att det i nuläget finns många fler besiktningstider än det finns fordon att besiktiga.

Tidigare hade bilprovningen i stort sett 100% beläggning vilket gjorde att dom gick runt på dom 300 kr som en besiktning kostade. I nuläget så har man inte den beläggningen vilket medför att man måste dra in pengar på dom belagda besiktningstiderna för att kunna avlöna personalen även under dom tider när dom inte har något fordon att besiktiga.

Det leder till högre priser. Även om man bara är belagd 80% av tiden så måste man ju finansiera 100% av verksamheten och det ger högre priser.

Nackdelen som man hade tidigare var att det under perioder kunde vara lite svårt att få tag på besiktningstider med kort varsel.
Men sanningen att säga så har jag aldrig haft några direkta problem att få tag på lämpliga besiktningstider.

Nu kan man väl snart besiktiga bilen eller hojen vilken tid på dygnet som helst men till ett betydligt högre pris.
Vad som sen är bäst är väl i mångt och mycket en fråga om personliga preferenser man jag såg inga direkta problem med det tidigare systemet.

Därutöver så finns det en innbyggd risk att vissa aktörer är medvetet snälla för att fordonsägarna skall bli glada över att dom klarade besiktningen och därigenom få återkommande kunder. Eller kunder som rekommenderar en viss station för att "Den där stationen där är dom snälla"

Jag anser helt enkelt att det ska vara en myndighet som har ansvaret för att godkänna våra bilar för trafik och inte ett vinstdrivande företag.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Däri ligger nog mycket av problemet, många har svårt att ha alkohol hemma utan att dricka upp allt. Och där kan jag faktiskt förstå vitsen med att ha en viss kontroll på tillgängligheten, kan man köpa alkohol överallt, närsomhelst, kommer det få konsekvenser för både individerna och samhället. Jag betalar gärna skatt till vägar, skola, vård mm, men inte för att ta rätt på folk som inte klarar av att ta hand om sig själva, för att dom gör ett aktivt val.

Det ligger väl kanske något i det. Men jag skulle säga att det är ett problem med den alkoholkultur vi har i Sverige som är ett arv från tidigare när man kunde få en del av lönen i renat.

Men visst. Dom som stjälper i sig den där vinaren på söndagen för att den fanns hemma får ju en vit dag med systemet. Men jag misstänker att dom är en relativt problemfri grupp av individer med alkoholproblem. Dom som har grava alkoholproblem och verkligen är missbrukare och som sålunda skadas mest av alkoholen dricker ju i stort sett vad som helt som dom får tag på så dom kommer man nog inte åt genom begränsade öppettider. (Om man inte lagför om begränsade öppettider även för näringsidkare som saluför folköl.)

Men jag tycker att systembolaget som institution är bra och jag vill ha kvar dom av helt privata skäl för att dom har ett stort sortiment och kunnig personal. Jag gillar bra service.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Den enkla ekvationen är att det är flera som vill ha så stor del av kakan som möjligt vilket leder till att det i nuläget finns många fler besiktningstider än det finns fordon att besiktiga.

Tidigare hade bilprovningen i stort sett 100% beläggning vilket gjorde att dom gick runt på dom 300 kr som en besiktning kostade. I nuläget så har man inte den beläggningen vilket medför att man måste dra in pengar på dom belagda besiktningstiderna för att kunna avlöna personalen även under dom tider när dom inte har något fordon att besiktiga.

Det leder till högre priser. Även om man bara är belagd 80% av tiden så måste man ju finansiera 100% av verksamheten och det ger högre priser.

Nackdelen som man hade tidigare var att det under perioder kunde vara lite svårt att få tag på besiktningstider med kort varsel.
Men sanningen att säga så har jag aldrig haft några direkta problem att få tag på lämpliga besiktningstider.

Nu kan man väl snart besiktiga bilen eller hojen vilken tid på dygnet som helst men till ett betydligt högre pris.
Vad som sen är bäst är väl i mångt och mycket en fråga om personliga preferenser man jag såg inga direkta problem med det tidigare systemet.

Därutöver så finns det en innbyggd risk att vissa aktörer är medvetet snälla för att fordonsägarna skall bli glada över att dom klarade besiktningen och därigenom få återkommande kunder. Eller kunder som rekommenderar en viss station för att "Den där stationen där är dom snälla"

Jag anser helt enkelt att det ska vara en myndighet som har ansvaret för att godkänna våra bilar för trafik och inte ett vinstdrivande företag.

Just "dö-tiden" är ju absolut inget problem, dom får ju anpassa storleken så dom ligger på 100% och hålla sina låga priser med 2mån förbokning så får vi som inte vet vad vi gör en dag om 2mån. betala mer hos en konkurrent. Service får kosta för mig och de som inte vill betala för det har ett alternativ.
Vad gäller säkerheten så visste jag vart man vände sig på den gamla goda tiden för att få igenom ett "lik" för en liten "extra-avgift" så att det skulle bli sämre har jag svårt att tro. . . .
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Just bilprovningen är ett intressant exempel. Bättre service... är det nåt som borde vara inihelvete enkelt att planera in i sin tillvaro är ett besök på en inrättning två tre månader framåt. Att det behövs ledig tid imorgon måste väl i de allra flesta fall va ett mått på hur oerhört kortsiktiga människor blivit. Det är precis som hos däckverkstäderna 30e november till 1 december. Jag blir iallafall hänförd över folks förmåga att glömma bort årligt återkommande företeelser.
Apotek är en annan femma, sjuk är ju anigens svårare att förutse...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Just bilprovningen är ett intressant exempel. Bättre service... är det nåt som borde vara inihelvete enkelt att planera in i sin tillvaro är ett besök på en inrättning två tre månader framåt. Att det behövs ledig tid imorgon måste väl i de allra flesta fall va ett mått på hur oerhört kortsiktiga människor blivit. Det är precis som hos däckverkstäderna 30e november till 1 december. Jag blir iallafall hänförd över folks förmåga att glömma bort årligt återkommande företeelser.
Apotek är en annan femma, sjuk är ju anigens svårare att förutse...

Jag vet vad jag gör om 2mån. Idag, om 2mån. kanske det inte går av någon anledning. Är då nästa tid ytterligare 2mån. framåt så har jag problem om körförbud inträffar efter 1mån. Jag behöver inte ha en ledig tid om 1 dag men uppskattar och betalar gärna för att kunna få det, varför retar det dig så mycket?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Just bilprovningen är ett intressant exempel. Bättre service... är det nåt som borde vara inihelvete enkelt att planera in i sin tillvaro är ett besök på en inrättning två tre månader framåt. Att det behövs ledig tid imorgon måste väl i de allra flesta fall va ett mått på hur oerhört kortsiktiga människor blivit. Det är precis som hos däckverkstäderna 30e november till 1 december. Jag blir iallafall hänförd över folks förmåga att glömma bort årligt återkommande företeelser.
Apotek är en annan femma, sjuk är ju anigens svårare att förutse...

Vad händer om du blir sjuk om två månader?:D
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ja, Systembolaget borde av avskaffas. Det finns ingen anledning till varför det ska vara kvar. Det är lite som med public service. Man utger sig för att ha goda avsikter men i praktiken tvivlar jag starkt på att det fyller nåt syfte öht eller att nånting skulle bli sämre om det försvann.

Klart vill man köpa pissigt vin av ICA-Stig så lägg ner Systembolaget.
Men det vill inte jag:mad:
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top