Droppen - DDR måste bort - Systembolaget

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Precis, för en liten strimma av befolkningen.

Men att det blivit en hel krona dyrare att besiktiga på två år är nog ett dåligt incitament att behålla monopol.

Skillnaden mellan 290 och 380 är inte en krona. Det är en ökning på närmare 30%. Jag skulle kalla det för ett bra exempel på att mantrat "det blir billigare med konkurrens" inte alltid stämmer. Jag tror inte heller att vår alkoholkonsumtion skulle minska om ölen blev dyrare, vi skulle nog snarare muttrat lite om att "fan gick vi på den lätta igen..." Och glatt betala.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Skillnaden mellan 290 och 380 är inte en krona. Det är en ökning på närmare 30%. Jag skulle kalla det för ett bra exempel på att mantrat "det blir billigare med konkurrens" inte alltid stämmer. Jag tror inte heller att vår alkoholkonsumtion skulle minska om ölen blev dyrare, vi skulle nog snarare muttrat lite om att "fan gick vi på den lätta igen..." Och glatt betala.

Billigast 2013 var 290:- (bortser från osäkerheten på 260:), billigast 2015 var 289:-.

Så ja, jag räknade fel, det blev en krona billigare.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Billigast 2013 var 290:- (bortser från osäkerheten på 260:), billigast 2015 var 289:-.

Så ja, jag räknade fel, det blev en krona billigare.

Billigaste ja, men om vi nu utgår från ditt "alla ska med" (med tanke på ditt tidigare klagande om att bara några få kan använda kollektivtrafik - väldigt många kan, inte lika många vill, och då är det faktiskt deras egna val att besiktiga sina fordon) tänk så funkar det ju inte riktigt så, tror knappast att Vilhelmina har alla dessa representerade? Eller tycker du det känns okej att åka till Sveg för att få köpa din starköl till vettigt pris?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Billigaste ja, men om vi nu utgår från ditt "alla ska med" (med tanke på ditt tidigare klagande om att bara några få kan använda kollektivtrafik - väldigt många kan, inte lika många vill, och då är det faktiskt deras egna val att besiktiga sina fordon) tänk så funkar det ju inte riktigt så, tror knappast att Vilhelmina har alla dessa representerade? Eller tycker du det känns okej att åka till Sveg för att få köpa din starköl till vettigt pris?

Jag skrev klart och tydligt att urvalet kommer att bli sämre för vissa, jag har aldrig utgått ifrån socialdemokraternas doktrin att alla ska med.

Jag är mer än övertygad om att invånarna i vilhelmina lider av andra områden där urvalet är sämre än invånarna i sveg.

Men du vill att jag skall betala lite extra för att invånarna i vilhelmina skall få billigare starköl, skola och sjukvård kan jag förstå, men starköl.:confused:

Så ja, jag tycker det är helt ok om vissa får lite svårare att hitta billig starköl, precis som att vissa inte hittar billig köttfärs i lanthandeln.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skrev klart och tydligt att urvalet kommer att bli sämre för vissa, jag har aldrig utgått ifrån socialdemokraternas doktrin att alla ska med.

Jag är mer än övertygad om att invånarna i vilhelmina lider av andra områden där urvalet är sämre än invånarna i sveg.

Men du vill att jag skall betala lite extra för att invånarna i vilhelmina skall få billigare starköl, skola och sjukvård kan jag förstå, men starköl.:confused:

Så ja, jag tycker det är helt ok om vissa får lite svårare att hitta billig starköl, precis som att vissa inte hittar billig köttfärs i lanthandeln.

Nu vill du ju bara inte förstå.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu vill du ju bara inte förstå.

Nej, jag förstår inte hur man kan jämföra ett tvång (bilprovningen) med den fria viljan (köpa alkohol).

Sen att du fepplar ihop prisutvecklingen för enstaka säljare av besiktning med prisskillnaden mellan olika aktörer, bara för att när det inte funkar hänvisa till någon stackars håla, gör inte saken lättare att förstå. Konkurrens är inte att fortsätta handla genom samma aktör oavsett prisutveckling, förutsatt jämförbar kvalitet vilket i fallet bilprovning lätt kan bortses ifrån.

Oavsett är inget av det du anger ett exempel på huruvida upplösningen av ett monopol är bra eller dåligt, att det sen nog förväntas ta mer en några få år att svänga in missar du totalt, kolla ryssland om du inte tror mig.

Men ingen lipar över att dhl och schenker kör ut billigare paket än posten, för posten är ju bäst.

Eller lipar över alla dessa mobiloperatörer som levererar tjänster, för telia är ju bäst.

Eller att elpriset numera går att förhandla, för vattenfall är bäst.

Eller att man slipper bli slaktad i munnen, för folktandvården är bäst.

Eller behöver böna och be för att få en vaccination inför utlandsresan, för den kommunala vårdcentralen är bäst.

Eller att tv3 är hyfsad, för svt är bäst.

Eller att nrj är bra, för sr är bäst.

osv. osv.

Men om jag inte förstår så förklara så att jag förstår.:)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Man bör tänka efter innan saker privatiseras - privatiseringen av posten/postnord är ett fint exempel på hur åt helvete det kan gå.
Att besiktiga bilen är inte ett måste för de flesta - det går att använda kollektivtrafiken, även om det är jobbigare och tar längre tid.
För att få ta del av att det blev en krona billigare hos en av aktörerna måste du ta dig dit, vilket ute i landet kan innebära 5 mils resa (eller mycket mer) så att reskostnaden överstiger vinsten av att genomföra en besiktning där det är billigt - man tjänar därför ekonomiskt och tidsmässigt på att betala ett överpris. Skitbra för den som säljer tjänsten - värdelöst för den som köper den. Jag kommer inte alls ihåg vad besiktning kostade innan privatiseringen, men jag har svårt att tro att det över lag blivit billigare.

På samma sätt när det kommer till vin och öl - jag vill inte spendera en timma i trafiken för att trassla mig in till Östermalm för att kunna köpa annat än Sofiero eller Famous grouse, skulle jag av någon anledning vilja köpa Sofiero så vill jag inte behöva åka till Lidl i Ronna för att slippa betala 20kr för det som idag kostar en dryg tia.

Om du ska sälja din bil och tror att de flesta är beredda att betala 100000 för den, inte fasen lägger du ut den på blocket för 20000? Kan man få mer pengar för en vara så testar man att höja priset, tills det blir för få som köper den så att man hittar en balans mellan antal köpare, pris och vinst. Eftersom man dessutom sparar pengar på att ha ett mindre lager så är det att föredra med ett högre pris. Chansen att priset över lag skulle gå ner verkar alltså inte speciellt stor.

Om det nu är så att priset är det centrala i den här diskussionen, så vore det väl enklare att sänka alkoholskatten, dock är väl problemet att Markus är kränkt för att han inte kan handla sin starköl på 7/11 på väg hem från krogen när den tilltänkta återställaren gick åt redan på förfesten?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Man bör tänka efter innan saker privatiseras - privatiseringen av posten/postnord är ett fint exempel på hur åt helvete det kan gå.
Att besiktiga bilen är inte ett måste för de flesta - det går att använda kollektivtrafiken, även om det är jobbigare och tar längre tid.
För att få ta del av att det blev en krona billigare hos en av aktörerna måste du ta dig dit, vilket ute i landet kan innebära 5 mils resa (eller mycket mer) så att reskostnaden överstiger vinsten av att genomföra en besiktning där det är billigt - man tjänar därför ekonomiskt och tidsmässigt på att betala ett överpris. Skitbra för den som säljer tjänsten - värdelöst för den som köper den. Jag kommer inte alls ihåg vad besiktning kostade innan privatiseringen, men jag har svårt att tro att det över lag blivit billigare.

På samma sätt när det kommer till vin och öl - jag vill inte spendera en timma i trafiken för att trassla mig in till Östermalm för att kunna köpa annat än Sofiero eller Famous grouse, skulle jag av någon anledning vilja köpa Sofiero så vill jag inte behöva åka till Lidl i Ronna för att slippa betala 20kr för det som idag kostar en dryg tia.

Om du ska sälja din bil och tror att de flesta är beredda att betala 100000 för den, inte fasen lägger du ut den på blocket för 20000? Kan man få mer pengar för en vara så testar man att höja priset, tills det blir för få som köper den så att man hittar en balans mellan antal köpare, pris och vinst. Eftersom man dessutom sparar pengar på att ha ett mindre lager så är det att föredra med ett högre pris. Chansen att priset över lag skulle gå ner verkar alltså inte speciellt stor.

Om det nu är så att priset är det centrala i den här diskussionen, så vore det väl enklare att sänka alkoholskatten, dock är väl problemet att Markus är kränkt för att han inte kan handla sin starköl på 7/11 på väg hem från krogen när den tilltänkta återställaren gick åt redan på förfesten?

Du inser fortfarande inte att besiktiga bilen är ett tvång, för om du inte har någon bil spelar det ingen roll om besiktningen kostar en årslön.

Ok, du vill slippa köra, så du vill att jag betalar mer, låter inte det lite ego? Jag har långt till biltema, är det ok om dom ökar sina priser så jag kan få en butik runt knuten?


Klart att ett företag tar precis så mycket för en vara som du är beredd att betala, det är ju typ det företagande går ut på. Men det betyder inte att priser automatiskt går upp, det betyder att dom hamnar på den nivå de skall vara utan att staten subventionerar eller försöker styra handeln. Men jag skrev redan att priset kommer att gå upp för vissa om de t.ex avser köpa ölen på matoil i någon håla.

Nej, priset är inte centralt, ingen har hävdat det.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du inser fortfarande inte att besiktiga bilen är ett tvång, för om du inte har någon bil spelar det ingen roll om besiktningen kostar en årslön.

Ok, du vill slippa köra, så du vill att jag betalar mer, låter inte det lite ego? Jag har långt till biltema, är det ok om dom ökar sina priser så jag kan få en butik runt knuten?


Klart att ett företag tar precis så mycket för en vara som du är beredd att betala, det är ju typ det företagande går ut på. Men det betyder inte att priser automatiskt går upp, det betyder att dom hamnar på den nivå de skall vara utan att staten subventionerar eller försöker styra handeln. Men jag skrev redan att priset kommer att gå upp för vissa om de t.ex avser köpa ölen på matoil i någon håla.

Nej, priset är inte centralt, ingen har hävdat det.

Där priset "ska" vara är där ett företag bestämmer att det ska vara, såvitt jag vet går inte Systembolaget back, så det är inte tal om subventioneringar, snarare tvärt om med tanke på alkoholskatten. Om man ger fan i att privatisera så behöver du inte betala mer, och inte jag heller! Fiffigt va? Absolut ingen behöver betala mer, däremot öppnar vi inte för att livsmedelsbutiker och andra företag ska tjäna mer på att vi som konsumenter förlorar pengar och service för att Markus vill handla starköl på en söndag.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst finns det saker som man kan fundera över med systembolaget.
Som deras regel att dom inte får sälja kylda öl då det skulle locka folk att dricka.
Jag tror ju inte personligen att en person med alkoholmissbrukare bryr sig sådär nämvärt mycket om ölen är kall eller varm så länge den innehåller alkohol och är så billig som möjligt.
Man kan ju i så fall lägga ett litet sortiment av lite finare öl i en kyl. Den ölen kommer inte missbrukarna att köpa i alla fall för dom är inte villiga att betala 25 pix för en öl om dom kan köpa Kung för under tian.

Vad gäller tillgänglighet och sortiment så har jag svårt att se något att klaga på. Systembolaget har ett ganska omfattande sortiment. Lite beroende på vilket kundunderlag varje butik har förvisso vilket innebär att inte alla butiker har allt hemma på hyllan. Men allt går att få hem om man vill oavsett vilken butik man är i.

Vad gäller öppettiderna så är det inget problem. Se bara till att ha några flaskor hemma av varierande pris och typ så finns den där om du känner ett plötsligt behov av att svänga ihop en rödvinssås eller något annat.
Det går att handla även sånt som man inte ska dricka på en gång.

vad gäller möjligheten att få kvalificerad hjälp för att välja viner eller annat så måste jag säga att personalen på bolaget för det mesta är väldigt duktiga och hjälpsamma.

Ska man göra lite jämförelser med andra typer av kedjor eller länder så är det ju rätt enkelt.

Systembolaget. Något begränsade öppettider men inte något större problem. Stort sortiment och det dom inte har hemma kan beställas hem på någon dag. Kunnig personal som kan hjälpa till om man behöver hjälp.
Dom är en stor aktör (En av Europas största inköpare av alkoholdrycker) vilket gör att dom kan pressa sina inköpspriser rätt ordentligt i kombination med att dom inte har några egentliga vinstkrav. Det gör att alkohol är förhållandevis billigt i Sverige trots våra ohyggligt höga alkoholskatter. På deras hemsida kan du dessutom snabbt se vilka bolag en viss dryck finns i lager så du kan åka dit om du vill ha tag på en specifik dryck så fort som möjligt.

Apoteken. Efter avregleringen så har priserna stigit. Många apotek har begränsade sortiment och kan inte heller få hem vissa läkemedel på den tid dom enligt lagen egentligen skall kunna det. Personalen är mer intresserade av att kränga en massa djävla medlemskort än något annat. Det finns inte längre något centralt system där man kan se vilka apotek i närområdet som har den vara du eftersöker utan du får snällt lägga en dag på att traska runt mellan alla djävla apotek i närområdet för att upptäcka att ingen vad intresserad av att lagerhålla det du ville ha.

Bilprovningen. Efter avregleringen har besiktningen blivit dyrare (Vilket efter en koll på hur det gick i finland troligen inte är färdigt) I slutändan så gissar man på att besiktning kommer att ligga på ca 900 kr istället för dryga 300 innan avregleringen.
Det är stört omöjligt att få en sammanhållen bild av vilka stationer som har vilka tider tillgängliga då man måste gå in på flera olika hemsidor för att kolla vilket företag som driver en viss station.

Jämför också gärna med England som har ungegfär samma alkoholskatt som vi har.
Dom har alkohol i matvarubutikerna.
Där händer följande. Sortimentet är starkt begränsat. Det finns bara det som säljer stora mängder. Dvs mycket av det som jag är intresserad av finns inte.
Du kan inte få dom att beställa hem något.
Det som finns har dom ingen aning om förutom att det är rött eller vitt vin och det är öl med flera olika etiketter på. Ingen hjälp finns alltså att få för att försöka välja mellan dom olika tråkiga alternativen.
Den enorma konkurrensen leder till att priserna är högre där än här i butikerna på många drycker då dom ju vill ha lite vinst plus att dom inte kan pressa priserna lika mycket då Tesco inte alls kan köpa in så stora mängder och därmed inte har någon förhandlingsstyrka.

Jag är för fri företagsamhet men vissa saker anser jag inte att vi har något att vinna på att avreglera.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Systembolaget är världens i särklass största enskilda inköpare av alkohol, så de kan förhandla fram riktigt bra priser på riktigt bra produkter. Så pass bra att det trots vår höga alkoholskatt fortfarande kan vara riktigt billligt att köpa kvalitetsvaror. När Statoil ska göra samma sak så inser de att de inte har något att förhandla med om de inte fokuserar stenhårt på ett vin, ett öl och en spritsort.
Är det så att ni motståndare till Systembolaget helt struntar i att vi har en unik möjlighet att köpa bra varor till bra priser i vilken ort i Sverige som helst?
I så fall förstår jag er ståndpunkt.
Jag själv uppskattar och värderar detta väldigt högt, och jag uppskattar även att de som bor i mindre order ute på landsbygden också har den möjligheten även om den inte nyttjas lika ofta som den skulle kunna.
Om inte annat så kan jag ju få tag på vilken vara som helst var som helst där det finns ett ombud eller en butik, inom ett par dagar.

Jag tror att vi som gillar Systemet helt enkelt nyttjar det på ett annat sätt än ni som vill avskaffa det.

Nu till Bilprovningen:
Bilprovningen är väl ett klockrent exempel på en privatisering som gjorts enbart av ideoligiska skäl, och helt utan konsekvensanalys eller hänsyn till allmänheten.
Jag håller med om att det är ett tvång att besikta bilen, och nästan alla familjer har minst en bil. marknaden är vad den är, dvs det antal bilar som finns måste besiktas, men ingen besiktning kan göra ett så bra jobb att marknaden fördubblas eftersom fler köper bil av den anledningen. Alltså konkurrerar alla bolag om en fixt marknad. Svensk bilprovning pris på en besiktning är så lågt att det inte går att göra jobbet billigare utan att gå med förlust, och Bilprovningen fanns i mer eller mindre varenda håla, men möjligen kan läget vara npgot som de privata aktörerna kan konkurrera med. Fast i realiteten inte. För om Bilprovningen inte har en station i ett område så betyder det att underlaget för att ha en station är så litet att det inte går att få någon som helst ekonomi i det.

Kontentan av att Bilprovningen privatiserades blev att Svensk Bilprovning fick sälja ut stationer till ett underpris (som vanligt när det ska privatiseras) för att möjliggöra konkurrens, för om de behållit sina stationer så hade ju folk fortsatt gå dit och då blir det ingen konkurrens (!?). Anayway. Svensk bilprovning har gått med en mindre vinst som tillkommit staten. I den mån det nu blir någon vinst hos de privata bolagen så går denna till ägare i utlandet, som var de som försökte slå sig in på marknaden.

Privatiseringen kan omöjligen skapa fler arbetstillfällen i någon större utsträckning eftersom marknaden som sagt är fixt.

En sista hemskhet med att privatisera bilprovningen är att man riskerar att få krångel med privata aktörer som 1, Släpper igenom undermåliga bilar för att försöka göra sig ett namn som ett "säkert kort" att åka till, eller 2, Bilprovningar som är onödigt hårda i sin bedömning eftersom de på så vis kan dra in en slant till på att reparera "fel" eller få in en slant på ombesiktning.

Som sagt, med Bilprovningen kan jag faktiskt inte se någonting positivt alls. Med borttagandet av Systemet kan jag åtminstonde se det fina i att kunna gå till OK och köpa ett par starköl till spontangrillningen som man inte förberett. Men än så länge har jag aldrig upplevt mig sakna några starköl till en sådan spontangrillning, så jag är rädd att jag personligen aldrig kommer att utnyttja den fördelen.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Där priset "ska" vara är där ett företag bestämmer att det ska vara, såvitt jag vet går inte Systembolaget back, så det är inte tal om subventioneringar, snarare tvärt om med tanke på alkoholskatten. Om man ger fan i att privatisera så behöver du inte betala mer, och inte jag heller! Fiffigt va? Absolut ingen behöver betala mer, däremot öppnar vi inte för att livsmedelsbutiker och andra företag ska tjäna mer på att vi som konsumenter förlorar pengar och service för att Markus vill handla starköl på en söndag.

Men, du kan ju inte ta och prata om var priset skall vara om du inte har något val?

Finns fortfarande inget som säger att det måste bli dyrare om monopolet släpps, det är möjligen sortimentet som blir lägre. Ölen i tyskland är inte billigare bara för att de inte betalar svensk alkoholskatt, de är billigare därför att dom inte kan lägga på mer än konsumenten är villig att betala. Utöver det lägger dom på den tyska alkoholskatten som vi slipper även om den är blygsam... Men hur fan skall ett företag kunna gå back som är ett monopol, det är ju typ omöjligt, för dom lägger ju marginalen så dom inte gör det.


Nej,företag skall ju inte ges möjlighet att tjäna pengar, tvi.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du inser fortfarande inte att besiktiga bilen är ett tvång, för om du inte har någon bil spelar det ingen roll om besiktningen kostar en årslön.

Ok, du vill slippa köra, så du vill att jag betalar mer, låter inte det lite ego? Jag har långt till biltema, är det ok om dom ökar sina priser så jag kan få en butik runt knuten?


Klart att ett företag tar precis så mycket för en vara som du är beredd att betala, det är ju typ det företagande går ut på. Men det betyder inte att priser automatiskt går upp, det betyder att dom hamnar på den nivå de skall vara utan att staten subventionerar eller försöker styra handeln. Men jag skrev redan att priset kommer att gå upp för vissa om de t.ex avser köpa ölen på matoil i någon håla.

Nej, priset är inte centralt, ingen har hävdat det.

Där priset "ska" vara är där ett företag bestämmer att det ska vara, såvitt jag vet går inte Systembolaget back, så det är inte tal om subventioneringar, snarare tvärt om med tanke på alkoholskatten. Om man ger fan i att privatisera så behöver du inte betala mer, och inte jag heller! Fiffigt va? Absolut ingen behöver betala mer, däremot öppnar vi inte för att livsmedelsbutiker och andra företag ska tjäna mer på att vi som konsumenter förlorar pengar och service för att Markus vill handla starköl på en söndag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller att tv3 är hyfsad, för svt är bäst.
Eller att nrj är bra, för sr är bäst.
Många av dina exempel köper jag, men de här två?
TV har gått helt åt helvete, alla inklusive SVT verkar tävla i att ha så lite innehåll som möjligt. Men TV3, och alla andra reklamfinansierade kanaler är ju sämre än SVT ändå (Även om det fan är näst intill otroligt, med tanke på SVTs låga kvalité)...
NRJ, och alla andra reklamkanaler suger apdrul, SR är rätt värdelöst med, men de har iaf en kanal där det inte spelar samma skitmusik om och om igen på ett 10-minuters bladband. Plus att man slipper reklamen, som bara får mig att vilja döda någon.
Om det blivit någon försämring på radion vetefan, inte tillräckligt gammal för att minnas hur det var med statligt monopol. TVn har däremot vad jag minns blivit sämre. Mer kanaler, men mindre intressant att kolla på.

Men som sagt, resten håller jag med om.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nej,företag skall ju inte ges möjlighet att tjäna pengar, tvi.

Jo, men jag ser hellre att överskottet i en del fall går till mig (i form av bättre pris) och min familj (skola, vård) och även till dig den dag du har behov av liknande tjänster, än att det går till utlandet eller redan välmående storföretag som inte behöver dem lika mycket (i mina ögon).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad gäller öppettiderna så är det inget problem. Se bara till att ha några flaskor hemma av varierande pris och typ så finns den där om du känner ett plötsligt behov av att svänga ihop en rödvinssås eller något annat.
Det går att handla även sånt som man inte ska dricka på en gång.
Däri ligger nog mycket av problemet, många har svårt att ha alkohol hemma utan att dricka upp allt. Och där kan jag faktiskt förstå vitsen med att ha en viss kontroll på tillgängligheten, kan man köpa alkohol överallt, närsomhelst, kommer det få konsekvenser för både individerna och samhället. Jag betalar gärna skatt till vägar, skola, vård mm, men inte för att ta rätt på folk som inte klarar av att ta hand om sig själva, för att dom gör ett aktivt val.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Finns fortfarande inget som säger att det måste bli dyrare om monopolet släpps, det är möjligen sortimentet som blir lägre. Ölen i tyskland är inte billigare bara för att de inte betalar svensk alkoholskatt, de är billigare därför att dom inte kan lägga på mer än konsumenten är villig att betala. Utöver det lägger dom på den tyska alkoholskatten som vi slipper även om den är blygsam... Men hur fan skall ett företag kunna gå back som är ett monopol, det är ju typ omöjligt, för dom lägger ju marginalen så dom inte gör det.

Vi har testat med bilprovning, post och apotek, alla blev dyrare. Vad får dig att tro att det skulle bli bättre den här gången? Jag är rätt less på att privatiseringsivrarna får igenom experiment på experiment som går åt skogen, dags att ta lite beslut grundade på vad som faktiskt blir bättre istället för på ren ideologi och chansningar.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Många av dina exempel köper jag, men de här två?
TV har gått helt åt helvete, alla inklusive SVT verkar tävla i att ha så lite innehåll som möjligt. Men TV3, och alla andra reklamfinansierade kanaler är ju sämre än SVT ändå (Även om det fan är näst intill otroligt, med tanke på SVTs låga kvalité)...
NRJ, och alla andra reklamkanaler suger apdrul, SR är rätt värdelöst med, men de har iaf en kanal där det inte spelar samma skitmusik om och om igen på ett 10-minuters bladband. Plus att man slipper reklamen, som bara får mig att vilja döda någon.
Om det blivit någon försämring på radion vetefan, inte tillräckligt gammal för att minnas hur det var med statligt monopol. TVn har däremot vad jag minns blivit sämre. Mer kanaler, men mindre intressant att kolla på.

Men som sagt, resten håller jag med om.

Jag kan bara återspegla vad jag hör, för personligen stannar jag aldrig mer än några minuter på samma kanal (radio) och på tv.n tittar jag bara på big bang theory, om jag hinner.

Men absolut kan en kanal som matas med pengar via statskassan ha ett bättre musikutbud/program och mindre reklam, det betyder inte att det är rätt bara för det.

Sen är det så att vi blivit mer bortskämda i takt med att flödet ökat, jag minns hur det var med två statliga tv-kanaler, man såg fram emot några sekunder hackehackspett i lilla sportspegeln, en gång i veckan...

Vill man vara elak kan man hävda att statlig media förbättrats tack vare den ökade mängden alternativ, dessvärre sker förbättringen med våra pengar vilket skapar ännu mer obalans på marknaden för de som inte har en oändligt djup plånbok.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jo, men jag ser hellre att överskottet i en del fall går till mig (i form av bättre pris) och min familj (skola, vård) och även till dig den dag du har behov av liknande tjänster, än att det går till utlandet eller redan välmående storföretag som inte behöver dem lika mycket (i mina ögon).

Tar vi en vanlig burk falcon export så är priset i systemet 50% högre än bordershop, skatt inräknat, bolaget säljer många falcon...

Att pengar till det offentliga bara kommer genom statliga bolag är lustigt, för sist jag kollade genererar precis all form av försäljning i sverige inkomster till statskassan i form av moms, arbetsgivaravgifter osv.

Du utgår ifrån att all förtjänst skall hamna i utlandet eller inte komma sverige till gagn, statliga motorcykeltillverkare kanske?

- - - Updated - - -

Vi har testat med bilprovning, post och apotek, alla blev dyrare. Vad får dig att tro att det skulle bli bättre den här gången? Jag är rätt less på att privatiseringsivrarna får igenom experiment på experiment som går åt skogen, dags att ta lite beslut grundade på vad som faktiskt blir bättre istället för på ren ideologi och chansningar.

Har posten blivit dyrare, var?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top