Japp, kollektivtrafik!
Precis, för en liten strimma av befolkningen.
Men att det blivit en hel krona dyrare att besiktiga på två år är nog ett dåligt incitament att behålla monopol.
Japp, kollektivtrafik!
Precis, för en liten strimma av befolkningen.
Men att det blivit en hel krona dyrare att besiktiga på två år är nog ett dåligt incitament att behålla monopol.
Skillnaden mellan 290 och 380 är inte en krona. Det är en ökning på närmare 30%. Jag skulle kalla det för ett bra exempel på att mantrat "det blir billigare med konkurrens" inte alltid stämmer. Jag tror inte heller att vår alkoholkonsumtion skulle minska om ölen blev dyrare, vi skulle nog snarare muttrat lite om att "fan gick vi på den lätta igen..." Och glatt betala.
Billigast 2013 var 290:- (bortser från osäkerheten på 260, billigast 2015 var 289:-.
Så ja, jag räknade fel, det blev en krona billigare.
Billigaste ja, men om vi nu utgår från ditt "alla ska med" (med tanke på ditt tidigare klagande om att bara några få kan använda kollektivtrafik - väldigt många kan, inte lika många vill, och då är det faktiskt deras egna val att besiktiga sina fordon) tänk så funkar det ju inte riktigt så, tror knappast att Vilhelmina har alla dessa representerade? Eller tycker du det känns okej att åka till Sveg för att få köpa din starköl till vettigt pris?
Jag skrev klart och tydligt att urvalet kommer att bli sämre för vissa, jag har aldrig utgått ifrån socialdemokraternas doktrin att alla ska med.
Jag är mer än övertygad om att invånarna i vilhelmina lider av andra områden där urvalet är sämre än invånarna i sveg.
Men du vill att jag skall betala lite extra för att invånarna i vilhelmina skall få billigare starköl, skola och sjukvård kan jag förstå, men starköl.
Så ja, jag tycker det är helt ok om vissa får lite svårare att hitta billig starköl, precis som att vissa inte hittar billig köttfärs i lanthandeln.
Nu vill du ju bara inte förstå.
Man bör tänka efter innan saker privatiseras - privatiseringen av posten/postnord är ett fint exempel på hur åt helvete det kan gå.
Att besiktiga bilen är inte ett måste för de flesta - det går att använda kollektivtrafiken, även om det är jobbigare och tar längre tid.
För att få ta del av att det blev en krona billigare hos en av aktörerna måste du ta dig dit, vilket ute i landet kan innebära 5 mils resa (eller mycket mer) så att reskostnaden överstiger vinsten av att genomföra en besiktning där det är billigt - man tjänar därför ekonomiskt och tidsmässigt på att betala ett överpris. Skitbra för den som säljer tjänsten - värdelöst för den som köper den. Jag kommer inte alls ihåg vad besiktning kostade innan privatiseringen, men jag har svårt att tro att det över lag blivit billigare.
På samma sätt när det kommer till vin och öl - jag vill inte spendera en timma i trafiken för att trassla mig in till Östermalm för att kunna köpa annat än Sofiero eller Famous grouse, skulle jag av någon anledning vilja köpa Sofiero så vill jag inte behöva åka till Lidl i Ronna för att slippa betala 20kr för det som idag kostar en dryg tia.
Om du ska sälja din bil och tror att de flesta är beredda att betala 100000 för den, inte fasen lägger du ut den på blocket för 20000? Kan man få mer pengar för en vara så testar man att höja priset, tills det blir för få som köper den så att man hittar en balans mellan antal köpare, pris och vinst. Eftersom man dessutom sparar pengar på att ha ett mindre lager så är det att föredra med ett högre pris. Chansen att priset över lag skulle gå ner verkar alltså inte speciellt stor.
Om det nu är så att priset är det centrala i den här diskussionen, så vore det väl enklare att sänka alkoholskatten, dock är väl problemet att Markus är kränkt för att han inte kan handla sin starköl på 7/11 på väg hem från krogen när den tilltänkta återställaren gick åt redan på förfesten?
Du inser fortfarande inte att besiktiga bilen är ett tvång, för om du inte har någon bil spelar det ingen roll om besiktningen kostar en årslön.
Ok, du vill slippa köra, så du vill att jag betalar mer, låter inte det lite ego? Jag har långt till biltema, är det ok om dom ökar sina priser så jag kan få en butik runt knuten?
Klart att ett företag tar precis så mycket för en vara som du är beredd att betala, det är ju typ det företagande går ut på. Men det betyder inte att priser automatiskt går upp, det betyder att dom hamnar på den nivå de skall vara utan att staten subventionerar eller försöker styra handeln. Men jag skrev redan att priset kommer att gå upp för vissa om de t.ex avser köpa ölen på matoil i någon håla.
Nej, priset är inte centralt, ingen har hävdat det.
Där priset "ska" vara är där ett företag bestämmer att det ska vara, såvitt jag vet går inte Systembolaget back, så det är inte tal om subventioneringar, snarare tvärt om med tanke på alkoholskatten. Om man ger fan i att privatisera så behöver du inte betala mer, och inte jag heller! Fiffigt va? Absolut ingen behöver betala mer, däremot öppnar vi inte för att livsmedelsbutiker och andra företag ska tjäna mer på att vi som konsumenter förlorar pengar och service för att Markus vill handla starköl på en söndag.
Du inser fortfarande inte att besiktiga bilen är ett tvång, för om du inte har någon bil spelar det ingen roll om besiktningen kostar en årslön.
Ok, du vill slippa köra, så du vill att jag betalar mer, låter inte det lite ego? Jag har långt till biltema, är det ok om dom ökar sina priser så jag kan få en butik runt knuten?
Klart att ett företag tar precis så mycket för en vara som du är beredd att betala, det är ju typ det företagande går ut på. Men det betyder inte att priser automatiskt går upp, det betyder att dom hamnar på den nivå de skall vara utan att staten subventionerar eller försöker styra handeln. Men jag skrev redan att priset kommer att gå upp för vissa om de t.ex avser köpa ölen på matoil i någon håla.
Nej, priset är inte centralt, ingen har hävdat det.
Många av dina exempel köper jag, men de här två?Eller att tv3 är hyfsad, för svt är bäst.
Eller att nrj är bra, för sr är bäst.
Nej,företag skall ju inte ges möjlighet att tjäna pengar, tvi.
Däri ligger nog mycket av problemet, många har svårt att ha alkohol hemma utan att dricka upp allt. Och där kan jag faktiskt förstå vitsen med att ha en viss kontroll på tillgängligheten, kan man köpa alkohol överallt, närsomhelst, kommer det få konsekvenser för både individerna och samhället. Jag betalar gärna skatt till vägar, skola, vård mm, men inte för att ta rätt på folk som inte klarar av att ta hand om sig själva, för att dom gör ett aktivt val.Vad gäller öppettiderna så är det inget problem. Se bara till att ha några flaskor hemma av varierande pris och typ så finns den där om du känner ett plötsligt behov av att svänga ihop en rödvinssås eller något annat.
Det går att handla även sånt som man inte ska dricka på en gång.
Finns fortfarande inget som säger att det måste bli dyrare om monopolet släpps, det är möjligen sortimentet som blir lägre. Ölen i tyskland är inte billigare bara för att de inte betalar svensk alkoholskatt, de är billigare därför att dom inte kan lägga på mer än konsumenten är villig att betala. Utöver det lägger dom på den tyska alkoholskatten som vi slipper även om den är blygsam... Men hur fan skall ett företag kunna gå back som är ett monopol, det är ju typ omöjligt, för dom lägger ju marginalen så dom inte gör det.
Många av dina exempel köper jag, men de här två?
TV har gått helt åt helvete, alla inklusive SVT verkar tävla i att ha så lite innehåll som möjligt. Men TV3, och alla andra reklamfinansierade kanaler är ju sämre än SVT ändå (Även om det fan är näst intill otroligt, med tanke på SVTs låga kvalité)...
NRJ, och alla andra reklamkanaler suger apdrul, SR är rätt värdelöst med, men de har iaf en kanal där det inte spelar samma skitmusik om och om igen på ett 10-minuters bladband. Plus att man slipper reklamen, som bara får mig att vilja döda någon.
Om det blivit någon försämring på radion vetefan, inte tillräckligt gammal för att minnas hur det var med statligt monopol. TVn har däremot vad jag minns blivit sämre. Mer kanaler, men mindre intressant att kolla på.
Men som sagt, resten håller jag med om.
Jo, men jag ser hellre att överskottet i en del fall går till mig (i form av bättre pris) och min familj (skola, vård) och även till dig den dag du har behov av liknande tjänster, än att det går till utlandet eller redan välmående storföretag som inte behöver dem lika mycket (i mina ögon).
Vi har testat med bilprovning, post och apotek, alla blev dyrare. Vad får dig att tro att det skulle bli bättre den här gången? Jag är rätt less på att privatiseringsivrarna får igenom experiment på experiment som går åt skogen, dags att ta lite beslut grundade på vad som faktiskt blir bättre istället för på ren ideologi och chansningar.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|