Droppen - DDR måste bort - Systembolaget

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det behöver inte, men skatten är lägre på folköl så den borde vara billigare än motsvarande på Systemet? :va
Men det blir ändring när monopolet försvinner? :va

Kall öl på Systemet? Som hojåkare är det trevligt att slippa släpa varm öl på hojen och istället handla i närmsta Systembolag vid framkomsten. :tummenupp

3,5-or har samma skattesats som starköl på systemet, men inte fasen säljer systemet folköl?

Säljs det kall öl på systemet dricks det mer öl, enligt studier i ämnet...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
3,5-or har samma skattesats som starköl på systemet, men inte fasen säljer systemet folköl?

https://www.skatteverket.se/foretag...tt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html

Räknas: skattesats x volymprocent x liter = skatt
Exempel: 1,94 kr x 3,5 volymprocent x 1 liter = 6,79 kr
Exempel: 1,94 kr x 5,5 volymprocent x 1 liter = 10,67 kr


Säljs det kall öl på systemet dricks det mer öl, enligt studier i ämnet...

Vid självbetjäning ökar försäljningen, och därmed troligtvis också konsumtionen, ändå finns det bara självbetjäning? :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
https://www.skatteverket.se/foretag...tt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html

Räknas: skattesats x volymprocent x liter = skatt
Exempel: 1,94 kr x 3,5 volymprocent x 1 liter = 6,79 kr
Exempel: 1,94 kr x 5,5 volymprocent x 1 liter = 10,67 kr




Vid självbetjäning ökar försäljningen, och därmed troligtvis också konsumtionen, ändå finns det bara självbetjäning? :va

Ja, om innehållet är över 2,8vol%.

Jag skrev innan att skatten hamnar på 4-5kr flaskan, jag tog i, det borde varit 3-4kr.

Jag saknar när man fick stå med mössan i handen och vänta på sin tur.:(
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Finnarna har det värre.. De får inte ens berätta vad/om de har något som är starkare än 22 vol % :huvet

Därför är Alko katalogen guld värd. Se för fan till att norpa den svenskspråkiga varianten :banana
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag är kluven.

Jag dricker inte särskilt mycket så jag gillar utbudet och möjligheten att kunna beställa hem i princip vad som helst utan knussel.
Har man varit och botaniserat lite i utlandet så borde man förstå varför. Samma 10sorter på hyllan vart man än åker i världen, ungefär.
"Finare" sprit är dessutom ofta nästan lika dyrt/billigt som i utlandet eftersom det i regel måste köpas i "special"butiker eller beställas hem.

Men samtidigt så är öppettider ett gissel.
Har ju lite ideologiska tankar som gnager lite också.

Men för tillfället måste jag nog säga att jag föredrar att ha det kvar. Åtminstone tillsvidare.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Systembolaget är guld värt som butikskedja beträffat.
Ingen annanstans i världen har jag hittat lika fint utbud som man kan hitta i princip på vilket bolag som helst i Sverige. Systemet i Vingåker har vassare sortiment än Hyperextramarketgeschäft i Tyskland. Vi hade bekanta från Tyskland på besök i somras, och mannen i sällskapet var helt lyrisk efter att ha besökt Systembolaget i Jakobsberg. Han hade aldrig sett så många ölsorter på ett och samma ställe tidigare, och som en ölälskare av rang var han överlycklig, och samtidigt sjukt besviken på hur de har det i Tyskland. Hur kan en liten förort till Stockholm ha en butik med ett så fantastiskt sortiment undrade han. När jag svarade att i princip varenda håla med en befolkning på 10 000 individer har en liknande butik med ett jämförbart sortiment så skrattade han och trodde jag lurades.

Många verkar inte uppskatta vad vi har som vanligt, utan vill bara ha förändring för att förändring måste vara bra. När man väl har monterat ner Systembolaget så finns det ingen återvändo, och vi som inte bor mitt i storstan får snällt beställa våra finare drycker på olika internetbutiker, eller acceptera Blågul som enda alternativ till Starköl.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Systembolaget är guld värt som butikskedja beträffat.
Ingen annanstans i världen har jag hittat lika fint utbud som man kan hitta i princip på vilket bolag som helst i Sverige. Systemet i Vingåker har vassare sortiment än Hyperextramarketgeschäft i Tyskland. Vi hade bekanta från Tyskland på besök i somras, och mannen i sällskapet var helt lyrisk efter att ha besökt Systembolaget i Jakobsberg. Han hade aldrig sett så många ölsorter på ett och samma ställe tidigare, och som en ölälskare av rang var han överlycklig, och samtidigt sjukt besviken på hur de har det i Tyskland. Hur kan en liten förort till Stockholm ha en butik med ett så fantastiskt sortiment undrade han. När jag svarade att i princip varenda håla med en befolkning på 10 000 individer har en liknande butik med ett jämförbart sortiment så skrattade han och trodde jag lurades.

Många verkar inte uppskatta vad vi har som vanligt, utan vill bara ha förändring för att förändring måste vara bra. När man väl har monterat ner Systembolaget så finns det ingen återvändo, och vi som inte bor mitt i storstan får snällt beställa våra finare drycker på olika internetbutiker, eller acceptera Blågul som enda alternativ till Starköl.

Att internet-handel skulle ses som något negativt jämfört med butiks-dito måste vara unikt för Vin & Sprit branschen, du får ändå inte provsmaka så vad är det du vill göra på plats?

Jag hade vänner från Estland på besök i julas, de å sin sida irrade runt i matvarubutikerna i Stockholm City och letade vin till middagen jag bjöd dem på. Så det finns fler exempel på när våra utländska gäster blir förvånade…

Om det lönar sig att sälja ett brett sortiment så kan jag lova dig att marknadsintressenter kommer snappa upp det, jag tror ingalunda att Staten är bättre på marknadsekonomi än vad marknaden själv är, det trodde man bara i [insert valfri diktatur] så det är vi nog överens om. Och om det inte lönar sig, ja skall staten då hålla på med det? För vems skull då? Det är lite som subventionerna till Operan, för att? Jag tycker det vore mångfald om t.ex. gårdsaffärer i Sverige fick sälja öl och vin. J

Men, alldeles oavsett – som sagt – så har Systembolaget sedan länge frångått sin återförsäljarroll och bedriver numera opinionsbildning och det skall de bara ge fan i.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Systembolaget är guld värt som butikskedja beträffat.
Ingen annanstans i världen har jag hittat lika fint utbud som man kan hitta i princip på vilket bolag som helst i Sverige. Systemet i Vingåker har vassare sortiment än Hyperextramarketgeschäft i Tyskland. Vi hade bekanta från Tyskland på besök i somras, och mannen i sällskapet var helt lyrisk efter att ha besökt Systembolaget i Jakobsberg. Han hade aldrig sett så många ölsorter på ett och samma ställe tidigare, och som en ölälskare av rang var han överlycklig, och samtidigt sjukt besviken på hur de har det i Tyskland. Hur kan en liten förort till Stockholm ha en butik med ett så fantastiskt sortiment undrade han. När jag svarade att i princip varenda håla med en befolkning på 10 000 individer har en liknande butik med ett jämförbart sortiment så skrattade han och trodde jag lurades.

Många verkar inte uppskatta vad vi har som vanligt, utan vill bara ha förändring för att förändring måste vara bra. När man väl har monterat ner Systembolaget så finns det ingen återvändo, och vi som inte bor mitt i storstan får snällt beställa våra finare drycker på olika internetbutiker, eller acceptera Blågul som enda alternativ till Starköl.

Jävlar i mig, ett stort sortiment måste ju vara en faktor att folk dricker mer, så mycket att välja på som man inte provat förut kittlar iaf mina smaklökar. skulle det bara finnas pripps, falcon och explorer skulle jag aldrig gästat butiken.

Hoppas ingen på systemet läser det här nu bara...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Att internet-handel skulle ses som något negativt jämfört med butiks-dito måste vara unikt för Vin & Sprit branschen, du får ändå inte provsmaka så vad är det du vill göra på plats?
Att kunna handla på sig lite sjysta drycker när man ändå går till ICA anser jag vara smidigare än att klicka hem flaskor på nätet, även om det är en lösning som jag skulle kunna stå ut med.
Om det lönar sig att sälja ett brett sortiment så kan jag lova dig att marknadsintressenter kommer snappa upp det, jag tror ingalunda att Staten är bättre på marknadsekonomi än vad marknaden själv är, det trodde man bara i [insert valfri diktatur] så det är vi nog överens om. Och om det inte lönar sig, ja skall staten då hålla på med det? För vems skull då? Det är lite som subventionerna till Operan, för att? Jag tycker det vore mångfald om t.ex. gårdsaffärer i Sverige fick sälja öl och vin. J

Att det lönar sig tror jag inte. Lönsamheten totalt sett är säkert god för Systemet, men med privata aktörer så ska lönsamheten maximenas viljet innebär att endast storsäljare tillhandahålls överlag, och storstäderna kan få någon spåecialbutik för finvin, eller whisky.
Servicen hos personalen på Systemet är också i världsklass. Var du än är så har personalen en hög nivå på kunskap och går kurser kontinuerligt. Detta skulle också snålas in på i ett privat bolag eftersom nyttan med att ha utbildad personal är liten i en håla där 90% köper Blågul.
Jag håller dock med om att Systemet verkar vara lite väl stelt i vissa lägen, och borde ha lättare att ta in microbryggerier lokalt tex.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top