Svårt att sia om, utöver att utbud och priser knappast någonsin tidigare i historien påverkats positivt av statliga monopol.
Inte Kronans Apotek heller... i Strömstad köpte Kronan upp Apoteket, och vips blev iaf det jag brukar köpa receptfria läkemedlet dyrare... kronans Apotek har generellt ALLTID varit dyrare att handla hos...
Arriva är ett annat exempel på hur snett det kan bli.... Ex: Arriva som har en stor del av kollektivtrafiken i sthlm´s län anställer nästan uteslutande folk som AF betalar merparten av den anställdes lön... efter sex månader när ersättningen från AF upphör så gör man sig av med den anställde med motivering som "samarbetssvårigheter" alt "vi har inte behov av dig längre, finns inte tillräckligt med jobb"... dessa anställningar sker huvudsakligen i Mars månad och kontraktet löper ut den 30 Sep med möjlighet till förlängning...
Ingen som har anställts de senaste fyra åren på Arriva får heltid förutom de som jobbar i trafikledningen... de är timanställda och jobbar i snitt 130 -150 timmar i månaden, och för att täcka upp resten tar man in folk som de får ersättning från AF för...
Några ansrälls också som inte AF betalar merparten av lönen... när kontraktet löpte ut för en god vän till mig sade man till honom att de inte hade jobb nog så han fick sluta,,, han slutade på en Fredag, och på Måndag så kom 29 nya chaufförer..?
Han blev givitvis upprörd över detta och vände sig till AF, men de kunde inget göra... det är politikerna som fattar besluten... Arriva är INTE det enda bolaget som utnyttjar systemet...
Senast natten till idag var pendeltåget inställt mellan V-haninge - Nynäshamn kl 02:12, och från Nynäshamn - V-haninge kl 04:50...
Så säg mig nu: blir/blev det verkligen billigare för skattebetalarna med det privata alternativet?? har vi fått en bättre kollektivtrafik i sthlm jämfört med för tjugo år sedan?
Vem skall vi lägga skulden på? Politikerna eller folket som har röstat på dem?