Droppen - DDR måste bort - Systembolaget

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min gissning.

Utan systemet så kommer det finnas någon/några butiker på centralorten med stort sortiment, basvarorna kommer säljas i livsmedelsbutikerna och det kommer poppa upp ett stort gäng nätbutiker som tar hand om specialsortimentet( ni vet, det som Ändå behöver beställas hem idag....) och samtidigt erbjuder övernattenleverans på precis allt vad du vill ha i övrigt.

Jobbigt!

Eller är skillnaden att jag kan fixa till en oplanerad rödvinssås en lördagskväll utan att behöva göra den på en amarone..............

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Min gissning.

Utan systemet så kommer det finnas någon/några butiker på centralorten med stort sortiment, basvarorna kommer säljas i livsmedelsbutikerna och det kommer poppa upp ett stort gäng nätbutiker som tar hand om specialsortimentet( ni vet, det som Ändå behöver beställas hem idag....) och samtidigt erbjuder övernattenleverans på precis allt vad du vill ha i övrigt.

Jobbigt!

Eller är skillnaden att jag kan fixa till en oplanerad rödvinssås en lördagskväll utan att behöva göra den på en amarone..............

Håller med!:tummenupp

För den som bara behöver en alkoholhaltig dryck tillgänglig kvällar och helger är systembolaget inte bra men för oss andra är det lysande med det stora utbud som finns.
I min kommun ligger bolaget vägg i vägg med en livsmedelsbutik. Ölen är billigare på systemet, varför skulle det ändras om systemet försvann? :va
Samma butik hade pensionärsrabatt när vi hade två butiker, mer rabatt än den andra butiken så de kortsiktigt snåla pensionärerna handlade mer där. Vad tror ni hände med rabatten när den andra butiken slog igen? :rolleyes:
Vi som inte bor i storstaden skulle få det besvärligare att handla annat än det som säljer mycket.
Jag vill inte ha det som i Danmark. :( Läste att de köper billigt i Sverige när de vill ha mer kvalité annars åker de till Tyskland.
Folk får gärna dricka billig stor stark eller billigt lådvin men jag vill ha andra sorter!

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ser framför mig hur avvecklingen av systemet skulle utvecklas, där butiken med sjyssta viner har sin enda närvaro bredvid UPS-depån vid Arlanda.

På ICA kan man köpa JP Chenet, Gosa och Morbergs senaste Bib-sort. Plus självklart elefantöl, Falcon bayerskt och annat odrickbart plus famous och absolut.

Brrr....

Varför skulle det bli så, för att staten är smartare än privata aktörer och kan tjäna pengar genom sin effektivitet vilket ingen annan kan...? Eller kan de inte tjäna pengar på att sälja sitt breda sortiment? Är de subventionerade, hur mycket och med vilka medel?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte Kronans Apotek heller... i Strömstad köpte Kronan upp Apoteket, och vips blev iaf det jag brukar köpa receptfria läkemedlet dyrare... kronans Apotek har generellt ALLTID varit dyrare att handla hos...

Arriva är ett annat exempel på hur snett det kan bli.... Ex: Arriva som har en stor del av kollektivtrafiken i sthlm´s län anställer nästan uteslutande folk som AF betalar merparten av den anställdes lön... efter sex månader när ersättningen från AF upphör så gör man sig av med den anställde med motivering som "samarbetssvårigheter" alt "vi har inte behov av dig längre, finns inte tillräckligt med jobb"... dessa anställningar sker huvudsakligen i Mars månad och kontraktet löper ut den 30 Sep med möjlighet till förlängning...

Ingen som har anställts de senaste fyra åren på Arriva får heltid förutom de som jobbar i trafikledningen... de är timanställda och jobbar i snitt 130 -150 timmar i månaden, och för att täcka upp resten tar man in folk som de får ersättning från AF för...

Några ansrälls också som inte AF betalar merparten av lönen... när kontraktet löpte ut för en god vän till mig sade man till honom att de inte hade jobb nog så han fick sluta,,, han slutade på en Fredag, och på Måndag så kom 29 nya chaufförer..?

Han blev givitvis upprörd över detta och vände sig till AF, men de kunde inget göra... det är politikerna som fattar besluten... Arriva är INTE det enda bolaget som utnyttjar systemet...

Senast natten till idag var pendeltåget inställt mellan V-haninge - Nynäshamn kl 02:12, och från Nynäshamn - V-haninge kl 04:50...

Så säg mig nu: blir/blev det verkligen billigare för skattebetalarna med det privata alternativet?? har vi fått en bättre kollektivtrafik i sthlm jämfört med för tjugo år sedan?

Vem skall vi lägga skulden på? Politikerna eller folket som har röstat på dem?

Oj, många puckar nu. Varför pendeltåget till Västerhaninge var inställt kan jag inte veta.

All avreglering blir inte kanon, och principiellt tycker jag staten har fan så mycket mer med pendeltågskörande att göra än att ge vintips i alla fall. Apoteket, jag håller med om att sortimentet inte är lika bra i alla nya apotek, å andra sidan så finns det nu apotek dr det förut inte fanns, och det är väl bättre med något än inget? Att det säljs Treo och lite förkylningsgrejer på ICA är ju jättebra, vad är problemet med det?

Gjorde man samma avreglering som på Apoteket ser jag framför mig att ICA m.fl. får sälja alkohol och väljer att sälja ett smalt sortiment överlag, å andra sidan säljer de på "min" ICA både japanskt kött och olivolja för 1000kr/l så vissa ICA skulle garan-fuckin-terat ta in finsmakarsortiment. Hur so helst, Systembolaget kan ju finnas kvar och konkurrera under åtminstone en övergångsperiod om de nu är så duktiga, smarta och kunniga - så får allt landa i lugn och ro. Att Willys bara kommer sälja skit hajar ju vem som helst.

Oaktat, även om vi nu skall ha kvar Systembolaget så borde de inte FÅ konkurrera med privata aktörer om alkoholfritt sortiment, de borde ha lite generösare öppet-tider och de borde inte lägga sig i opinionsbildning och politik. Och att de inte får sälja lite kalla öl på sommaren, fy fan vad det är DDR, känner inte du också det?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Klart att det tar ett tag att svänga in efter avreglering, precis som med allt annat som staten suttit på, att man nu är bortskämd är inget försvar till att hänga kvar.

Absolut kommer det innebära att i vissa områden får brist på kvalitetsvaror i butik, precis som det nu gör med precis alla andra varor. Det var ju därför människan uppfann postorder.:tummenupp

Men systemet kan ju för all del fortsätta med sitt sortiment, de kan ju även öppna upp för grossisthandel till små återförsäljare.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Klart att det tar ett tag att svänga in efter avreglering, precis som med allt annat som staten suttit på, att man nu är bortskämd är inget försvar till att hänga kvar.

Absolut kommer det innebära att i vissa områden får brist på kvalitetsvaror i butik, precis som det nu gör med precis alla andra varor. Det var ju därför människan uppfann postorder.:tummenupp

Men systemet kan ju för all del fortsätta med sitt sortiment, de kan ju även öppna upp för grossisthandel till små återförsäljare.

Det kommer att bli sämre och dyrare men eftersom monopol är dåligt så måste vi avskaffa det? :va

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Varför skulle det bli så, för att staten är smartare än privata aktörer och kan tjäna pengar genom sin effektivitet vilket ingen annan kan...? Eller kan de inte tjäna pengar på att sälja sitt breda sortiment? Är de subventionerade, hur mycket och med vilka medel?

Fördelen idag är att bolaget i Västerhaninge (hehe) idag för en hel del sjyssta viner, trots att de förmodligen inte säljer jättemycket av dom, till skillnad mot billigaste tänkbara ölsorter. Min kvalificerade gissning är att majoriteten i försäljningsområdet troligen har en relativt låg disponibel inkomst.

Skulle bolaget avregleras skulle alla sjyssta sorter försvinna eftersom Hemköp som ligger vägg i vägg skulle kränga det som säljer mest på bolaget idag - dvs billig öl och Maria Montazami-bibar.

Varför skulle något annat ske? När började handlare bedriva välgörenhet?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fördelen idag är att bolaget i Västerhaninge (hehe) idag för en hel del sjyssta viner, trots att de förmodligen inte säljer jättemycket av dom, till skillnad mot billigaste tänkbara ölsorter. Min kvalificerade gissning är att majoriteten i försäljningsområdet troligen har en relativt låg disponibel inkomst.

Skulle bolaget avregleras skulle alla sjyssta sorter försvinna eftersom Hemköp som ligger vägg i vägg skulle kränga det som säljer mest på bolaget idag - dvs billig öl och Maria Montazami-bibar.

Varför skulle något annat ske? När började handlare bedriva välgörenhet?

Trodde du var för marknadsekonomi?

Varför ska den lågutbildade pöbeln subventionera din öfverklassdryck? :va

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Dyrare, varför skall det bli dyrare?

Sämre blir det säkert för vissa, men medelsvensson dricker ju typ pripps blå och gosa...

Som det är nu är folköl dyrare än motsvarande öl på Systemet men du menar att de kommer att sänka marginalerna när de får sälja så mycket mer? :va

Kanske inte särskilt mycket dyrare för den som dricker Pripps Blå eller något annan smakrik storsäljare, men för alla andra lär det bli dyrare med ett betydligt sämre utbud.

Men det priset vill vi betala för att slippa ett Statligt monopol! :rolleyes:

Alko, Systembolaget i Finland, har kylar så man kan köpa kalla öl på sommaren så det skulle mycket väl fungera i Sverige också. :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Som det är nu är folköl dyrare än motsvarande öl på Systemet men du menar att de kommer att sänka marginalerna när de får sälja så mycket mer? :va

Kanske inte särskilt mycket dyrare för den som dricker Pripps Blå eller något annan smakrik storsäljare, men för alla andra lär det bli dyrare med ett betydligt sämre utbud.

Men det priset vill vi betala för att slippa ett Statligt monopol! :rolleyes:

Alko, Systembolaget i Finland, har kylar så man kan köpa kalla öl på sommaren så det skulle mycket väl fungera i Sverige också. :tummenupp

En flaska öl kostar väl 4-5kr i skatt, en 70cl flaska med 40% alkohol 140kr.

Kolla ebay och lägg på skatten så har du en indikation vad det bör kosta för dig i svedala.

Men visst blir det som jag skrev sämre utbud på sina ställen, men dyrare behöver det inte bli oavsett kvalitet på drycken.

Kyld öl, tänker du dricka den direkt.:4skrika:mad:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Öch var tycker du pengarna skall tas ifrån för vård av alkoholister, hjälp till deras familjer etc etc? Sjukvården? Skolan? Åldringsvården? Eller högre inkomskatt etc etc etc? För nogånstans måste skattebortfallet tas igen...

Den skatt som tas ut på alkohol idag är bl a till för att täcka kostnaden för alkoholism och dess följder...

Läs igen, snälla.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Klart det som inte säljer i mängd kommer kosta lite mer men inte stör det mig om flarran kostar 230 eller 300, är ju inte direkt så att man shoppar mängder av dom, basvarorna som säljer mängd kommer nog inte bli så mycket dyrare.

Kvalité måste få kosta.

Är som när man är i någon europeisk större stad, vardagsflarran shoppar man tillsammans med baugetten och skinkan men det lite bättre knallar man till vinbutiken och handlar, en skvätt dyrare där men som sagt, kvalité måste få kosta.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Du måste vara kärring, endast en kärring blir sur när hon har fel och ber om ursäkt.:fakta

För det första är jag inte sur, så var så snäll och sluta spekulera/hitta på!! ... för det andra så ser jag inte att man är en kärring för att man ber om ursäkt... färdig med det...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
En flaska öl kostar väl 4-5kr i skatt, en 70cl flaska med 40% alkohol 140kr.

Kolla ebay och lägg på skatten så har du en indikation vad det bör kosta för dig i svedala.

Men visst blir det som jag skrev sämre utbud på sina ställen, men dyrare behöver det inte bli oavsett kvalitet på drycken.

Kyld öl, tänker du dricka den direkt.:4skrika:mad:

Det behöver inte, men skatten är lägre på folköl så den borde vara billigare än motsvarande på Systemet? :va
Men det blir ändring när monopolet försvinner? :va

Kall öl på Systemet? Som hojåkare är det trevligt att slippa släpa varm öl på hojen och istället handla i närmsta Systembolag vid framkomsten. :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
För det första är jag inte sur, så var så snäll och sluta spekulera/hitta på!! ... för det andra så ser jag inte att man är en kärring för att man ber om ursäkt... färdig med det...

Sluta då upp med att nyttja versaler om du inte försöker göra det det du uttrycker i skrift påtagligt aggressivt.

Det andra fattade du FEL.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...