Drz tillbaka i Europa

Finns nog risk att den hamnar i samma segment som CRF450L gjorde dvs att det säljs väldigt få pga det löjligt höga priset vilket i sin tur resulterar i att få hittar ut på begagnat-marknaden.
Och de få som gör det kostar löjliga pengar!

Kan relatera till det själv då jag sedan x antal år tillbaka haft CRF450L på bevakning och de gånger den dyker upp så kostar den bortåt 100 loppor nästan (vi pratar begagnad grusmoppe nu)!
:gnissla
CRF:n begär dom ju minst 20000.- mer för nu än när jag köpte min för ett par år sedan, och jag tyckte det sved till ekonomiskt ändå. Fast nu är det ju bra, för mig, att begagnatpriserna hålls uppe. :tungan

DRZ:n verkar ju vara lite mer i klass viktmässigt med 701:an jag hade, fast med halva effekten..
 
CRF:n begär dom ju minst 20000.- mer för nu än när jag köpte min för ett par år sedan, och jag tyckte det sved till ekonomiskt ändå. Fast nu är det ju bra, för mig, att begagnatpriserna hålls uppe. :tungan

DRZ:n verkar ju vara lite mer i klass viktmässigt med 701:an jag hade, fast med halva effekten..
Har insett att utsikterna för att jag ska komma över en moderat prissatt CRF450L är försvinnande liten...
Men likförbannat så ligger den kvar på min bevakningslista!
 
Verkar som den ska börja på ~9000€ 😐
Ja japanerna kan inte konkurrera längre på priset - ligger på samma pris som du får en ny 701:a eller 690 nu när årets säljs ut
CRF:n begär dom ju minst 20000.- mer för nu än när jag köpte min för ett par år sedan, och jag tyckte det sved till ekonomiskt ändå. Fast nu är det ju bra, för mig, att begagnatpriserna hålls uppe. :tungan

DRZ:n verkar ju vara lite mer i klass viktmässigt med 701:an jag hade, fast med halva effekten..
ja och samma pris i slutet på året för nya såna går för 105-109 nu när dom säljer ut dom så i valet där ligger en 701:a eller 690 bättre till eller en nyare exc500 fe501
 
Ja japanerna kan inte konkurrera längre på priset - ligger på samma pris som du får en ny 701:a eller 690 nu när årets säljs ut
Japanernas konkurrenskraft har stärkts väldigt mycket på senare år, det mesta verkar dock stanna i generalagentens ficka.
Fast mot Kina-KTM är det svårt att konkurrera såklart.
IMG_0274.jpeg
 
Last edited:
Det finns ju ändå rätt många DRZ 400 som byter ägare varje år... slå till när de dyker upp på Blocket.

Kompisen hade sin ganska precis ett år och vi hade mycket kul med den men han bytte den mot en Tiger 800 som sedan byttes mot en 800GS som han sedan dess har kvar... för första gången med en hoj sedan den 750 Africa Twin han hade i åtta säsonger. Jag tyckte att DRZ400 var en fin hoj med märkliga utväxlingar och svag motor, trist fjädring och obekväm sadel. Borde ha varit en större och lågvarvigare motor i den istället. DR500 som han hade något år tidigare var väldigt mycket trevligare och en mycket najs skogshoj.
 
Det finns ju ändå rätt många DRZ 400 som byter ägare varje år... slå till när de dyker upp på Blocket.

Kompisen hade sin ganska precis ett år och vi hade mycket kul med den men han bytte den mot en Tiger 800 som sedan byttes mot en 800GS som han sedan dess har kvar... för första gången med en hoj sedan den 750 Africa Twin han hade i åtta säsonger. Jag tyckte att DRZ400 var en fin hoj med märkliga utväxlingar och svag motor, trist fjädring och obekväm sadel. Borde ha varit en större och lågvarvigare motor i den istället. DR500 som han hade något år tidigare var väldigt mycket trevligare och en mycket najs skogshoj.
Har aldrig provar någon, så skall definitivt provköra innan ev köp. Senast hade jag en africa twin -17 som hösthoj, ganska kul på grus men för tung. Lätt stt försätta sig i jobbiga situationer när man kör själv, 😁
Innan dess en 701 enduro, mkt lättare att hantera men för dyr försäkring för att vara en andra- eller tredjehoj som används sällan. Effekten är ju kul på grus, men oanvändbart vid mer teknisk körning.
 
Japanernas konkurrenskraft har stärkts väldigt mycket på senare år, det mesta verkar dock stanna i generalagentens ficka.
Fast mot Kina-KTM är det svårt att konkurrera såklart.
View attachment 506173
Ja så är det nog - importerar bla fiskespön/rullar från Japan själv och efter tull/frakt/moms osv så är det mesta under halva priset ner mot 1/3 mot svenska priser .
Japanerna tillverkar mer än man tror i Taiwan/brasilien/indien/kina också så japanskt kinesium förekommer nog också -drz är ju inte en high end motor/hoj så den kan säkert vara utlagd hos nån icke japansk fabrik så det går nog inte att klanka ner på bara ktm där och sett till effekt/pris/antal sålda så är det nog inte så illa med iallafall lc4 längre 790/890 har jag ingen koll på själv men sukkan håller säkert längre men effektuttaget är inte högt heller
 
CFMoto 450MT har rört om en del i getingboet och gått åt som smör i solsken och har dessutom nöjda ägare. Nu kommer BMW med en 450 på 48 hk, tillverkad i Indien skulle jag tro.

Svårt att se hur en ny DRZ400 skulle kunna konkurrera om den inte väger 30 kilo mindre än de 175 som 450-hojarna väger in på.
 
390 Enduro R från KTM verkar ju också intressant.
Börjar väl bli där tonvikt ligger på andra marknader och då får vi hänga med.
 
CFMoto 450MT har rört om en del i getingboet och gått åt som smör i solsken och har dessutom nöjda ägare. Nu kommer BMW med en 450 på 48 hk, tillverkad i Indien skulle jag tro.

Svårt att se hur en ny DRZ400 skulle kunna konkurrera om den inte väger 30 kilo mindre än de 175 som 450-hojarna väger in på.
Väger alldeles för mycket. Drz är ju 25 kilo lättare på pappret.
 

Verkar vara nästan samma hoj som den gamla, men med ride-by-wire och ny strålkastare...

2,3 gallons tank? 8,7 liter? Är det ett skämt?

151 kilo torr vilket ger kanske 165 kilo fulltankad. 10 kilo lättare än en tvåcylindrig 450 som har mer bränsle än viktskillnaden. Jag säger nja....
 
Hoppas bara att generalagenten för Suzuki, KGK inte gör som de brukar "överprissätter" utan att det blir ett rimligt pris på dessa nya extremt roliga "enkla" hojar. Tror de kommer att tjäna på det i slutändan, sedan kan de gärna ta bort 50% på reservdelspriserna på Suzuki mc delar känns lite konstigt att Kawasaki som delar många delar kostar precis hälften. KGK kan som jag sagt tidigare tjäna pengar på sina fastigheter och bildelar istället för att krossa oss motorcyklister´s hjärtan.
 

Verkar vara nästan samma hoj som den gamla, men med ride-by-wire och ny strålkastare...

2,3 gallons tank? 8,7 liter? Är det ett skämt?

151 kilo torr vilket ger kanske 165 kilo fulltankad. 10 kilo lättare än en tvåcylindrig 450 som har mer bränsle än viktskillnaden. Jag säger nja....
Fast curb weight innebär väl fulltankad?
 
Jag skulle satsa på en Ccm 404 ds istället för Suzukis DRZ 400..
DRZ E modellen har mer effekt än S modellen som är Landsvägs reggad..
Ccm har klart mer effekt till samma vikt som E modellen..
Ccm är på 53 hk å 124 kg torr vikt..
 
Jag skulle satsa på en Ccm 404 ds istället för Suzukis DRZ 400..
DRZ E modellen har mer effekt än S modellen som är Landsvägs reggad..
Ccm har klart mer effekt till samma vikt som E modellen..
Ccm är på 53 hk å 124 kg torr vikt..
Finns en video på youtube där några britter åker TET Sverige. En av dom kör en CCM. Det gick sådär.

 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top