Ducati i R600 och R1000

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Muta Bj.O.rn med ett flak öl för att hjälpa till med monteringen. Bättre Ducatimek är nog svårt att hitta.
 

Peppe K

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
3 st 125cc
Bj.O.rn skrev:
huvva.. en 996RS stoppades lämpligen vid 12700..

Antagligen ljuger någon för dig, eller så har man skaffat ett chip utan varvstopp vilket kommer att kosta vevlager och/eller vevstakar..

Hejsvejjs :fyllisar

/B
Tjaba Bj.O.rn jag tyckte med att det låter mycket med 13000rpm.
Man får nog ta det med en nypa salt. Dom har bytt chip i boxen och satt i ett Preformens nr:08054/11 vet du vad det är för något chip ? :va
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Verkar vara ett 996 DP-racechip, öppna tubor, till 45mm rör (källa: Internet)
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
---

Ducati SBK Catalogue 2003
(gamla ECU artnr inom parentes från 2001 katalogen)

96502394C (08054/1) - 916 Monoposto '94, silencers Racing
965013AAA (08054/3) - 916 Biposto silencers Racing
965015AAA (08054/11) - 996 Racing silencers
965014AAA (08054/6) - 748 Twin-seat silencers Racing
965024AAA (08054/15) - 748R Silencers Racing

96502694C (08054/19) - 916 Monoposto '94, silencers Ø 50
965027AAA (08054/20) - 916 Biposto silencers Ø 50
965025AAA (08054/22) - 996 Silencers Ø 50
96506501B (n/a) - 996S Silencers Racing Ø 50
965028AAA (08054/17) - 748 Biposto silencers Ø 50
965029AAA (08054/18) - 748SPS Silencers Ø 50
965030AAA (08054/16) - 748R Silencers Ø 50

96503394C (08054/2) - 916 Monoposto '94, complete assembly Ø 50
96503494C (08054/4) - 916 Biposto complete assembly Ø 50
965035AAA (08054/5) - 916SP Complete assembly Ø 50
965031AAA (08054/14) - 996 Complete assembly Ø 50
965032AAA (08054/26) - 996SPS/916SPS Complete assembly Ø 50
965036AAA (08054/7) - 748 Biposto complete assembly Ø 50
965044AAA (08054/8) - 748SPS Complete assembly Ø 50
965037AAA (08054/25) - 748R Complete assembly Ø 50

965038AAA (08054/23) - 996 Complete assembly Ø 52
965040AAA (08054/21) - 916 Biposto complete assembly Ø 52
965035AAA (08054/5) - 916 SP Complete assembly Ø 52
965039AAA (08054/24) - 996SPS/916SPS Complete assembly Ø 52


Peppe K skrev:
... Dom har bytt chip i boxen och satt i ett Preformens nr:08054/11 vet du vad det är för något chip ? :va
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Nyteknik skrev:
...de är förbannat läckra jämfört med japanska gathojar, som depåerna svämmer över av.

Man skall ju kunna åka fort med grejerna med. Och med Ducce så får man ju punga ut en slant för att få någon fart och alla har nog inte råd med det. De tar helt enkelt den lätta vägen och köper en "jappshoj" :tummenupp
 

Peppe K

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
3 st 125cc
Medin skrev:
Man skall ju kunna åka fort med grejerna med. Och med Ducce så får man ju punga ut en slant för att få någon fart och alla har nog inte råd med det. De tar helt enkelt den lätta vägen och köper en "jappshoj" :tummenupp
Ja det är absolut ingen billig hoj att tävla med . Men kan man bara lära sig att köra så tror jag att Duccen hänger med ganska bra. Ska man tävla ekonomiskt om man nu kan det :va . Så är Japps det bästa :rolleyes:
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Medin skrev:
Man skall ju kunna åka fort med grejerna med. Och med Ducce så får man ju punga ut en slant för att få någon fart och alla har nog inte råd med det. De tar helt enkelt den lätta vägen och köper en "jappshoj" :tummenupp

Tja.. jag tog poäng i samtliga mina räjs utom mitt första med min relik från '98 (blygsam effekt i samanhanget, 127 på hjulet). Utom i sista räjset då annan motor lånades. Effekt är inte allt i R1000, det gör bara det hela bra mycket enklare..

Visst uppgraderade jag hojen en hel del, största nyttan per krona gjorde dock lättare fälgar. (orginal tre-ekrade var gjutna av bly)

Moderna R1 eller GSXR går väldigt, väldigt fort, speciellt rakt fram! Men vem faan vill åka japanskt? För mig var och är det Ducati eller låta bli..

/B
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Nyteknik skrev:
Menar du att Ducati 749/999 inte är snabba/bra nog att vinna Rookie 600/1000?

Ah, kanske var lite fel. Vad jag mena igentligen var att jag+många tittar på effekten och trimma är ju alltid dyrt.

Peppe K skrev:
..Så är Japps det bästa :rolleyes:

Nej det tror jag inte. Men det är väll inte konstigt om det är svår att hänga med en 04:a R1 på rakan med en 916, eller ?
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Det här ska bli kul att följa :)

Jag tog licens och jag tror jag träffade dig där på Sviestad då Peppe... För mig ser det mest ut att bli så mycket träning som möjligt men kanske lite tävling, vi får se vad ekonomin säger till om nästa år :död

Själv så har jag plockat ner det mesta vad hojen o motorn består av, upptäckte att bara sving, bakfälg och bakdämpare tillsammans väger 27,2kg :skrämd :jisses :gråta
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Medin skrev:
Ah, kanske var lite fel. Vad jag mena igentligen var att jag+många tittar på effekten och trimma är ju alltid dyrt.
Snegla på varvtiderna i Standard 600 och jämför dem med Rookie 600. Att "trimma" måste vara en mycket överskattad åtgärd i Rookie-klasserna.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nyteknik skrev:
Snegla på varvtiderna i Standard 600 och jämför dem med Rookie 600. Att "trimma" måste vara en mycket överskattad åtgärd i Rookie-klasserna.

Men det är inte rättvist. Du ska jämföra standard mot supersport om man ska se någon skillnad.
Och som jag har fått förklarat för mig så är hälften av supersportshojarnas övertag pga fjädring och chassi. Så dom här 20-30 flera hästarna en SS har är inte helt nödvändiga i R600. Men självklart underlättar det.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
vågen skrev:
Det här ska bli kul att följa :)

Jag tog licens och jag tror jag träffade dig där på Sviestad då Peppe... För mig ser det mest ut att bli så mycket träning som möjligt men kanske lite tävling, vi får se vad ekonomin säger till om nästa år :död

Själv så har jag plockat ner det mesta vad hojen o motorn består av, upptäckte att bara sving, bakfälg och bakdämpare tillsammans väger 27,2kg :skrämd :jisses :gråta
Jag tycker du ska snacka lite med *Superlight*. Var i hans garage igår kväll och till dags dato har han lättat 32 kg på sin 748:a. Kan tillägga att han inte är färdig än....
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Nyteknik skrev:
Snegla på varvtiderna i Standard 600 och jämför dem med Rookie 600. Att "trimma" måste vara en mycket överskattad åtgärd i Rookie-klasserna.

Ja men det är väll inget argument. Otrolig skillnad på A-förare och en B-förare som kör sin första säsong. Har man en effektstark hoj finns ju förutsättningar för att sätta hyffsade varvtider utan att ha en enorm kurvhastighet :tummenupp Och ja, jag tror det är svårt att vinna R600/R100 med en 749/999, men det är min uppfattning, vad jag vet är det ingen som gjort det än.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Victor skrev:
Men det är inte rättvist. Du ska jämföra standard mot supersport om man ska se någon skillnad. Och som jag har fått förklarat för mig så är hälften av supersportshojarnas övertag pga fjädring och chassi. Så dom här 20-30 flera hästarna en SS har är inte helt nödvändiga i R600. Men självklart underlättar det.
Eftersom kunskapsnivån bland förarna i Rookie troligen är den lägsta i depån har jag svårt att se varför just dessa förare skulle ha stor fördel av ekipage som har byggts åt/av semiproffs i Synsam/Veidec.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Eftersom kunskapsnivån bland förarna i Rookie troligen är den lägsta i depån har jag svårt att se varför just dessa förare skulle ha stor fördel av ekipage som har byggts åt/av semiproffs i Synsam/Veidec.
Det krävs en duktig pilot för att kunna utnyttja kapaciteten till fullo på en fullkittad hoj, iof så är det gött att ha mos på rakorna men det hjälper föga om man bromsar för tidigt.

Mina snabbast varv på Knudan körde jag på en helt standard CBR600R, en mycket lättkörd hoj som inte hittar på en massa hyss när man gasar, men att ha mycket effekt i kombination med ett smalt register kräver sin man.

Har man talang och tränar mycket så kanske en fullkittad hoj är lämplig, men man måste vara beredd att meka lite oftare och ha gott om pengar.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top