Ducati presenterar officiellt hypermotard!!!!!!!

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Du har inte bänkat den än? Är ju nyfiken på vad som går att skrämma fram ur sakerna :yoparty
Tja!
Nepp, ingen bänkning ännu efter avgasbyte o omprogramering. Såååååå stor skillnad blev det faktiskt inte, hatten av för de som konstrueret systemet att få en så stor luftkyld twin att klara Euro3 och fortfarade gå så bra i helt originalutförande!
Man känner att dne blivit lite jämnade i accelerationen, förrut kände jag att den tog sig bättra vid ca 4500-5000 men den "puckeln" är utjämnad nu. Gissar att man har lite mer vrid :)D ) just där och en lite snyggare effekt o vridkurva. Sen låter den ju mysigt nu förstås vilket man inte får glömma. Bäst av allt är ändå att det i displayen nu står "HYM RACING EVO" när man startar:tummenupp
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Fick på helsystemet för ett par veckor sen, fan va skönt den låter!
Den känns också mer alert, sen så kommer den säkert "lossna" ytterligare vartefter milen tickar på.
Funderar på race kammarna till nästa år, ska tydligen ge lite extra på toppen och det är väl där man kan känna att det inte händer så mycket (specielt när man kommer från RAD4´a).

Dubbelkollade så alla fjädringinställningar va org och har mätt upp hänget, det va inom Öhlins rek men på gränsen till för mjukt (jag väger 75kg).
Så jag ska skruva på lite mer förspänning fram och bak och mäta upp den igen innan helgen då det vid bra väder bär av till Gotland för lite banköra.

Har även fått dit skrapskydden på fotpinnar samt flyttat upp bromspinnen något och sänkt växlings pinnen något.
Fick även tighta till glappen i gasvajer och bakbromsvajer för att få till bra känsla.

Ska bli sjukt kul att känna på hur den är på bana, hoppas att Qualifier RR däcken är så bra som jag hört att dem skall vara, lär ju inte direkt vara någon värme i luft & asfalt...

Bäst av allt är ändå att det i displayen nu står "HYM RACING EVO" när man startar:tummenupp
Tänkte precis på det, det är ett stort plus :D

/N
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Någon som har justerat sin fjädring eller kikat lite på manualen kring detta?

Jag ställde allt till standard enligt manualen men den påstår att förspänningen fram skall vara 10mm mutterhöjd alt 3 turns from fully loose.
Men jag har inga såna där ringar på min mutter samt att jag inte tycker den påverkas när i höjd när man skruvar, hur har ni andra ?

Ställde iaf 3 varv från mjukaste och mätte sen upp häng utan och med förare och den var lite mjuk, har efter det ökat på förspänningen 2 varv fram men tycker fortfarande den är åt det mjuka hållet jämfört med Öhlins rekomendationer, så lite nyfiken på hur ni andra upplever fjädringen...

Väger 75kg.
Utgick från denna guide:
http://www.ohlins.se/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx

edit: körde på gotlandring nu i helgen och fjädringen fram var aldrig nära att bottna även under hårda inbromsningar så att den var något mjuk i hänget kanske är som det skall vara.

/N
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ducati ska göra en svart version av Hyper S!!!
Precis det jag hoppades på!

Kan mycket väl bli en sån till nästa säsong!!!
Ska kolla med Ducatistockholm om dem vet ngt om den,
eller har ni andra tips på handlare i Stockholm som är bättre?

Om ni inte har sett den, kolla länken (man får scrolla ner en bit).

http://www.webbikeworld.com/ducati-motorcycles/hypermotard/
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Jag gillar att den e helt svart, rött o svart känns lite -84, no offense!

Mmm AVA kan vara ett alternativ, har inte snackat med dem.

Babblade med en mek på DucceSthlm i somras han var soft, men när man ringer dit så är det ngn annan lirare som brukar svara, han e inte lika klockren.
Alltid samma panik, ringde dem förra året när det blev klart att Ducati släppte Hypern, "beställ nu annars får du ingen". Likförbannat hade dem Hypermotarder hela året... Förstår att killen vill sälja men kom igen...

Ngn som vet priset på kammen som ger mer på toppen, inkl arbete?
 

sportbike

Guest
Jag gillar att den e helt svart, rött o svart känns lite -84, no offense!

Mmm AVA kan vara ett alternativ, har inte snackat med dem.

Babblade med en mek på DucceSthlm i somras han var soft, men när man ringer dit så är det ngn annan lirare som brukar svara, han e inte lika klockren.
Alltid samma panik, ringde dem förra året när det blev klart att Ducati släppte Hypern, "beställ nu annars får du ingen". Likförbannat hade dem Hypermotarder hela året... Förstår att killen vill sälja men kom igen...

Ngn som vet priset på kammen som ger mer på toppen, inkl arbete?

Ring Ducati Stockholm och fråga vad delarna kostar.
Sen kanska Dr Bike vill göra jobbet ?

Kitet heter: SKU code #96451008B
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
vakna,boys...............
Ok, jag vaknar, men hojen står o skäms i garaget faktiskt. Stora elaka Husan får ta hand om hojabstinensen så här års. Dåligt samvete har jag oxå då jag inte har tagit ur batteriet eller kladdat ner nån olja i tändstiftshålen. Får väl ta det som julpyssel! Den ska dock in på lite fix his DucceSthlm innan den får gå i dvala helt o hållet. Sätta fast batteriet bla... En världens läckraste innerbakskärmar har dock införskaffats. En superliten superdyr sak i kulfiber! Kommer nog se fränt ut. Nya däck ligger o värmer hyllan oxå!
Vi får önska oss nya kammar i hjulklapp.
Må så gött i vintermörkret!
//m
 

sportbike

Guest
Ok, jag vaknar, men hojen står o skäms i garaget faktiskt. Stora elaka Husan får ta hand om hojabstinensen så här års. Dåligt samvete har jag oxå då jag inte har tagit ur batteriet eller kladdat ner nån olja i tändstiftshålen. Får väl ta det som julpyssel! Den ska dock in på lite fix his DucceSthlm innan den får gå i dvala helt o hållet. Sätta fast batteriet bla... En världens läckraste innerbakskärmar har dock införskaffats. En superliten superdyr sak i kulfiber! Kommer nog se fränt ut. Nya däck ligger o värmer hyllan oxå!
Vi får önska oss nya kammar i hjulklapp.
Må så gött i vintermörkret!
//m

cool.
har du nåt kort och pris på bakstänkan?
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
kammarna kostar 4.100:-

svinbilligt.....tjööööp
Vad kostar installationen? :näsblod

Har inte heller orkat fixa nåt vinterunderhåll, tänkte koppla in batteri laddaren i helgen men olja cylinderna, hur kritiskt är det ?

Tänkte tjacka en hugger från Shift-Tech vid tillfälle och även DP sadeln finns på listan för vinter-inköp...

En mindre skylthållare vore iof snyggare, vill dock köra lagligt eftersom det kryllar av nitiska poliser i Sthlm.

/N
 
Last edited:

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
Trevligt att hitta lite folk med utsökt smak!!

Jag har själv kollat upp just hugger och blivit avrådd från DP-original beroende på att den från början var gjord för Multistrada (som har ett mindre bakdrev) och som har medfört att avståndet mellan kedja och skydd är så litet (betydligt mindre än originalskyddet) att kedjan kan slå i. Även jag kommer att beställa en hugger ifrån Shift-Tech (det finns många som pratar gott om den). Den tillverkas i Tyskland och jag har varit i kontakt med honom (Guido) genom ducati.ms och fått ok på att han kan skicka en beställning direkt ifrån Tyskland (genom hans bror) så jag slipper riskera att få betala tull och skatt. Dessutom lämnar han 10% rabatt om man är reggad på forumet. Nämnd hugger finns även på ducatisaarland.de för 180 Eur. I övrigt är folket ifrån andra sidan Atlanten rejält aktiva på ducati.ms, det finns allt möjligt intressant att läsa om varje dag så här i mörkret. By the way så är det inte alla som är så jätte entusiastiska över kammarna beroende på att dom stjäl lite vrid (till förmån för toppeffekten) vilket kanske är just det som de flesta uppskattar med HM:en. Bifogar en bild på avståndet på DP huggern och tre på tysk-kopian.

Ha det gott!
 

Bifogat

  • Hypermotard_1100S_parts-013.jpg
    Hypermotard_1100S_parts-013.jpg
    38.6 KB · Visningar: 102
  • DSC_7793.jpg
    DSC_7793.jpg
    135.8 KB · Visningar: 100
  • DSC_7792.jpg
    DSC_7792.jpg
    118.2 KB · Visningar: 93
  • DSC_7790.jpg
    DSC_7790.jpg
    110.3 KB · Visningar: 97

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Jo jag har också kikat en hel del där och som du säger är rätt aktiva på de forumet.

Läste också att DP kammarna va dem som skulle suttit orginal på HM´en men att man fick göra om dom för driftsäkerheten inte var bra nog, vilket inte låter så lovande. Sen tillsammans med montering blir det rätt många spänn för dom extra hästarna på topp...

Tänkte låta en polare ta hem en hugger & sadel från usa efter nyår men om han skickar direkt från Tysklan är det ju jevligt smidigt. Bra tips!

/N

Trevligt att hitta lite folk med utsökt smak!!

Jag har själv kollat upp just hugger och blivit avrådd från DP-original beroende på att den från början var gjord för Multistrada (som har ett mindre bakdrev) och som har medfört att avståndet mellan kedja och skydd är så litet (betydligt mindre än originalskyddet) att kedjan kan slå i. Även jag kommer att beställa en hugger ifrån Shift-Tech (det finns många som pratar gott om den). Den tillverkas i Tyskland och jag har varit i kontakt med honom (Guido) genom ducati.ms och fått ok på att han kan skicka en beställning direkt ifrån Tyskland (genom hans bror) så jag slipper riskera att få betala tull och skatt. Dessutom lämnar han 10% rabatt om man är reggad på forumet. Nämnd hugger finns även på ducatisaarland.de för 180 Eur. I övrigt är folket ifrån andra sidan Atlanten rejält aktiva på ducati.ms, det finns allt möjligt intressant att läsa om varje dag så här i mörkret. By the way så är det inte alla som är så jätte entusiastiska över kammarna beroende på att dom stjäl lite vrid (till förmån för toppeffekten) vilket kanske är just det som de flesta uppskattar med HM:en. Bifogar en bild på avståndet på DP huggern och tre på tysk-kopian.

Ha det gott!
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
kolla, vi vaknade till :)
Installationen av kammarna går mycket fort och enkelt tydligen. Man behöver inte demontera topparna eller ta ut motorn. Man plockar ut dem från sidan genom luckorna för kamdreven. Motorn har ju så kallade ställbara kamdrev vilket just gör att det går så enkelt. Bör gå på ca 2h enl Ducati Sthlm.
Tyskland=EU=Ingen tull och moms så det behöver du inte tänka på :tummenupp
Intressant att följa hur andra ägare ställer sig till kammarna. Som ni säger är ju vridet en extremt kul funfactor hos hojen, som en Harley lixom:D och man kan inte låta bli att verkligen fullgasa från tomgång bara för att det låter så ballt. För bankörning är man dock aldrig i närheten av så låga varv o jag gissar att man kan offra lågvarvsvridet lite grann för att få motorn att lossna lite på toppen. Smaksak och beroende på vad man ska ha hojen till. Tillförlitligheten tror jag inte man ska behöva bry sig om, det är ju fortfarande en väldigt lågt trimmad motor.
Ang att olja ner cylindrarna. Jag har alltid gjort det på mina hojar och iom att det är så enkelt på den här motorn så skadar det ju inte. De flesta vinterkonserveringstips rekomenderar dock att man gör det.
trevlig helg!
//m
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top