Ducati presenterar officiellt hypermotard!!!!!!!

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
kolla, vi vaknade till :)
Intressant att följa hur andra ägare ställer sig till kammarna. Som ni säger är ju vridet en extremt kul funfactor hos hojen, som en Harley lixom:D och man kan inte låta bli att verkligen fullgasa från tomgång bara för att det låter så ballt. För bankörning är man dock aldrig i närheten av så låga varv o jag gissar att man kan offra lågvarvsvridet lite grann för att få motorn att lossna lite på toppen. Smaksak och beroende på vad man ska ha hojen till. Tillförlitligheten tror jag inte man ska behöva bry sig om, det är ju fortfarande en väldigt lågt trimmad motor.

Det låter som en utmärk sammanfattning av de "kam-debatter" jag har nosat upp. Trevlig helg ni oxå!
 

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
Avgasventil...

Jaha här händer ju inget så jag får väl dra mitt strå... Jag är nyfiken på hur ni andra upplever lågfartsegenskaperna. Det är mycket prat (på ducati.ms) om den känsliga gasresponsen på lågvarv och flera hävdar att det har med avgasventilen att göra. Flera har laborerat med att hänga av kablarna ifrån servomotorn (ventilen är fjädrat till öppet läge) med varierande resultat. En del påstår att den blev mindre känslig och gick bättre medans andra säger att det bara blev sämre. Likaså verkar det vara med om huruvida "check engine" lampan börjar lysa eller ej. Ganska naturligt verkar detta inte vara några problem för dem som har helsystem där ventil och tillhörande servomotor är borttagna (förutsatt att de har en original ecu antingen ifrån 2-1 systemet eller kammarna). Den HM jag kört tyckte inte jag var allt för knepig (men å ena sidan har jag inget emot att behöva "blippa" en del på handtaget) men även min sambo kommer att köra och hon är kanske inte lika sugen på att lirka som mig. En annan teori är att cykeln är snålt inställd original för att leva upp till alla avgasbestämmelser (där vet jag inte om det är någon skillnad mellan EU och US cyklarna). Jag kommer att motera på Termi slipon ifrån början men tillhör nog den något sällsynta skara som vill behålla katalysatorn på. Min förhoppning är att sliponsystemet skall få cyklen att låta än trevligare och gå lite bättre, och då inte minst gällande lågvarvsegenskaperna. En annan sak som en del där borta gnällt över är den kraftiga motorbromsen (då framförallt kopplat till ventilen), personligen så tycker jag att det är en ganska trevlig egenskap och började ett tag undra om gnällandet över känslig gasrespons och kraftig motorbroms mest handlar om att folket där borta mest är vana med motorfordon med sunkiga och livlösa automatlådor...:va. Mindraper, du/ni kör ju med 2-1 Termi, blev det stor skillnad på känslighet och motorbroms? Sååå det långa talets korta innebörd... Vad tycker ni? Någon som kör med Termi slipon? Tackar på förhand! (Det blir ljusare för var dag efter den 22:a!! Mot våren!!!:yoparty )
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Jag kom från en GSXR750 07´a och den har helt jevla kass insprutning och extremt ryckig i både låg och hög fart när gick av/på gasen bara någon milimeter, så jag upplever inte några problems alls med det på Hypern. Upplevde heller inte någon skillnad på det området efter byte till helsystemet, men tänkte inte på det innan heller som sagt.

Ang motorbroms så tycker jag också bara det är ett plus. Vid banköra gillar jag att motorbromsen tar hyffsat mycket så man kan låsa upp bakhjulet om man provocerar den.

/N
 
Last edited:

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Tja!
Jag upplevde inte att den var ryckig i originalutförande. Tvärtom tycker jag att det är en av de mest välavstämda motorer jag kört! Otroligt imponerad över hur man kan få 1078cc så välbalanserade. Jag säger det även igen att jag är otroligt im ponerad över originalavgassystemet! Den gick otroligt bra redan som original och bara med en lite putsning av mellanregistret med helsystemet på.
God Jul på er!
//m
 

sportbike

Guest
Kör med Termignoni-sliponet,och den är hur snäll som helst.
Tar sig dock bäst över 3000 rpm.
 

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
Tack för info! Det låter som om min automatlådeteori håller :D Skulle vara kul om vi kanske kunde få till ngn HM-åkning i vår? Och, som sagt, God Jul!

/M
 

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
Hyyyyperabstinens!

Jaha, här är det lungt som vanligt så jag kastar in lite bilder och frågor;

Idag kom mina första delar till hojen:D ! Lite godis ifrån Carbonworld.de, toksnabb leverans (beställde i fredags fm, hämtade idag!). Allt ser bra ut sånär som på ett par detaljer på huggern. Frågan är bara hur petig man får/ska vara, jag misstänker att bitarna är mer eller mindre handgjorda. Bilderna blir inte så jättebra inomhus med blixt men om man vrider lite på huggern så kan man se att ett diagonalt fält (ca 10cm brett) skiljer sig lite mot resten (det går att se lite halvdant på fotot, i mitten från höger snett upp mot vänster). Vidare så är ett litet område av väven ganska rejält utdragen längst upp/fram på kedjeskyddet (se foto). Jag har inte shoppat kolfiber tidigare i någon större utsträckning så jag är lite osäker på hur kräsen man kan vara. Jag har jagat runt en del och Carbonworld har fått bra betyg såvitt jag kan se (vilket inte alltid verkar vara fallet med DP?). Jag har även mailat till Carbonworld och skickat med foto, får se vad de svarar.


Tacksam för svar!
 

Bifogat

  • Priv 624.jpg
    Priv 624.jpg
    236.2 KB · Visningar: 102
  • Priv 594.jpg
    Priv 594.jpg
    209 KB · Visningar: 110

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Läckra grejer!
Det syns nog inte när du monterat prylarna o fått lite vägdamm på :)
Geronimo79 här på forumet har oxå köpt Hypermotard och den lilla :cdevil har redan haft premiärtur :mad:
Har försökt locka honom till den här tråden och han nappar nog snart.
Cs på vägarna!
//m
 

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
Geronimo79 här på forumet har oxå köpt Hypermotard och den lilla :cdevil har redan haft premiärtur :mad:
Har försökt locka honom till den här tråden och han nappar nog snart.
Cs på vägarna!
//m

Jag har följt den tråden oxå och såg ditt värvningsförsök! Bra där, vi måste se till att samla folket så vi kan frälsa de icke upplysta tillsammans!

Snart dax för HM-åkning! (ett par månader går ju kalasfort:tungan )
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Läckra grejer!
Det syns nog inte när du monterat prylarna o fått lite vägdamm på :)
Geronimo79 här på forumet har oxå köpt Hypermotard och den lilla :cdevil har redan haft premiärtur :mad:
Har försökt locka honom till den här tråden och han nappar nog snart.
Cs på vägarna!
//m

Japp, nog blev det premiärtur igår på ca 12 mil. Klart jag nappar på denna tråden :tummenupp Gött med fler som kör HM, tycker det känns som jag kommer gilla denna hojen enormt bra. Ska bara köra in den sen kan man börja leka lite mer. Tror jag håller mig upp till ca 6000 varv i alla fall de första 40-50 milen och trappar sen upp det efterhand. Dock kör jag ingen "kärringkörning" utan aktiv körning med mycket växlande, gasande upp och ner osv.. Tror det blir en bra inkörning - annars någon som har bättre förslag?
 

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D


Den där är jag oxå sugen på (med original eller diodblinkers), nedrans dyr bara, lite billigare här;

http://www.emotouk.com/hypermotard/numberplate.htm

Sedan så finns den här som kostar ca hälften:

http://shop.tecbike.de/product_info...chenhalter-Ducati-Hypermotard-1100-1100S.html

En annan idé är att flytta upp sina blinkers till bakljuset (som när 2-1 systemet sitter på) och "bara" fixa en hållare (lämpligen med skyltlyse och ev reflex).

Tror jag håller mig upp till ca 6000 varv i alla fall de första 40-50 milen och trappar sen upp det efterhand. Dock kör jag ingen "kärringkörning" utan aktiv körning med mycket växlande, gasande upp och ner osv.. Tror det blir en bra inkörning - annars någon som har bättre förslag?

Utan att vara en expert men efter att ha läst en drös med inlägg i ämnet så låter det helt rätt. Jag kommer att göra samma, samma.
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Tror det blir en bra inkörning - annars någon som har bättre förslag?
Skulle personligen rekomendera att du använder hela registret under inkörningen och som som du säger låter den jobba aktivt med ordentlig belastning.

Kör du helsystemet från start?

/N
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Blev ca 14 mil idag, fan va gött även om det blåste en del. Nu har den gått ca 45 mil och den känns piggare och frambromsen är redan betydligt bättre så den börjar bli riktigt rolig nu:tungan
 

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Hittade en lite cool video...

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8eg5qomZf4k&hl=en"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/8eg5qomZf4k&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Kanske lite lång å enformig men nu kom suget igen... F**k
ingen som vill sälja en "S" till mig lite billigt?
 
Last edited:

sportbike

Guest
The_Wanderer; Kanske lite lång å enformig men nu kom suget igen... F**k ingen som vill sälja en "S" till mig lite billigt?[/QUOTE skrev:
Första hojen som jag bestämt mig för att behålla,även om det blir en sporthoj till.
Förbannat kul leksak..:tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top