Ducati presenterar officiellt hypermotard!!!!!!!

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
Äntligen...!

Så är nu äntligen åtta månaders väntan över och vår nya familjemedlem har fått hedersplatsen i väntan på lite bättre väder och annat. Problemet är bara att den passar så bra in att vi skulle behöva en till...:D
Och, som sagt, jag tycker det skulle vara supertrevligt om vi kunde få till en hyperträff så småningom.

:D :D :D
 

Bifogat

  • Hyyyypern sh.jpg
    Hyyyypern sh.jpg
    213.8 KB · Visningar: 142

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
Snabba svar!!

Jag hör av mig direkt när hon kommer ut!:D (blev det skillnad med din cat-converter?)
 

sportbike

Guest
Jepp, nu börjar man ana lite värme!
Provade i lördags men det var liiite för kallt, blev bara runt 6 mil.
Hojen är nypimpad med lite nytt godis, bilder kommer snart!
//m

20 mil i söndags.
Onsdag ska det bli kalasväder,fikasväng på kvällskvisten,kanske?
 

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
Har iaf fått 30 mil på mätaren nu. Har alldeles för mycket arbete just nu, är gärna med kvällsfikasväng snart!
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Haha, totalt 4 st Hypermotard på stuntkvällen igår! Gött att se. På söndag är det exklusiv körning för Ducatiklubben på Rörken, ska bli intressant att testa den på en liten knixig bana.
//m
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Fjäderförspänning!!!

Hallå där Hypermotardkompisar!
Gjorde en liten upptäckt i förra veckan. Tänkte jag skulle kolla igenom framgaffelns inställning lite då jag tyckte den hängde lite fram. Alltså för mycket "negative sag" negativt häng. Jag kunde spänna upp framgaffelns fjäderförspänning 13 varv!!! Av totalt 16. Extremt mjukt ställd från fabrik alltså. Min har slagit igenom några gånger vid offroadkörning samt vid nedslag från bakhjulsåka. Endel tidningar som testat hojen har ju oxå klagat på att den kan slå igenom vid hårda bromsningar. Denna mjuka setting i gaffeln lär ju vara boven i dramat.
Min hoj blev MYCKET bättre. Jag spännde min fullt förspännd minus ett halvt varv. Detta gav ett negativt häng på 2 cm vilket är rekomenderat från bla Öhlins. Hojen blev mycket lugnare i sitt uppträdande och mindre bakhjulsbenägen vid påslag. Vidare så är den nu mer kontrollerad då man flippar från höger/vänster i ex en chikan.
Tidigare har jag haft problem med markfrigång vid bankörning men efter söndagens körning på Rörken i Uppsala kan jag intyga att det är borta nu med nya inställningen.
Kolla gärna upp era hojar så kan vi se om det är en fabriksinställnig eller slarv på just min hoj.
Jag kör en 1100 UTAN S...:tungan
hare gött!
//m
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Hyperträff vore kul förrresten! Har en polare som har en också. Hur många är vi i Sthlm?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag hakar gärna på ....

Förrsesten, hur gör man inställingen ? Skulle jag knasa till det vill jag kunna skruva tbx till fabriksinställlningen...

Fula handskydden / speglarna / blinkersen är numer bortskruvade. Väntar på styrpluggar från Rizoma, plus lite annat godis därifrån. Klumpen där bak ska bort när som helst och skylten skruvas fast i hjulhuset, yess...
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Kolla gärna upp era hojar så kan vi se om det är en fabriksinställnig eller slarv på just min hoj.
Jag kör en 1100 UTAN S...:tungan
hare gött!
//m
Jag har upptäckt samma sak, dock är det också manualens inställning, "3 turns from full soft".
Vad jag läst är även S´ens gaffel rätt mjukt ställd.
När du mätte upp 2cm, var det med dig på cykeln eller bara hojens vikt?
Jag provade att ställa min till max också men fick ändå rätt mycket sag (med mig på) men så är det ju också rätt mycket fjädringsväg på den.
Nu har jag min 5 varv från max, upplever den som rätt hård nu även om sag som sagt är något mer än normalt, och då väger jag ändå bara 75kg.

Ska testa med stripes på Mantorp nästa vecka och se hur mycket den får jobba.

Rörken var riktigt kul :)

/N
 
Last edited:

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
När du mätte upp 2cm, var det med dig på cykeln eller bara hojens vikt?
Jag provade att ställa min till max också men fick ändå rätt mycket sag (med mig på) men så är det ju också rätt mycket fjädringsväg på den.
Nu har jag min 5 varv från max, upplever den som rätt hård nu även om sag som sagt är något mer än normalt, och då väger jag ändå bara 75kg.
/N
Jag mätte 2 cm med hojen obelastad fram och ca 1 cm bak
Ser fram emot Mantorp-rapport
//m

Jag hakar gärna på ....

Förrsesten, hur gör man inställingen ? Skulle jag knasa till det vill jag kunna skruva tbx till fabriksinställlningen...

Fula handskydden / speglarna / blinkersen är numer bortskruvade. Väntar på styrpluggar från Rizoma, plus lite annat godis därifrån. Klumpen där bak ska bort när som helst och skylten skruvas fast i hjulhuset, yess...
Man skruvar bara med en 22 mm fast nyckel på "muttern" längst upp på gaffeln. Medurs=hårdare och tvärtom. Finns en liten pil markerat så man enkelt håller koll på var på varvet man är någonstans.
Ska du inte skaffa några riktiga barkbusters istället för styrändar? Jag har monterat KTMs variant o det blev riktigt bra. Har hört att det ska finnas Ducati original oxå, kolla hemsidan!
Lite bilder är aldrig fel, släng upp några!
//m
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Kolla i garaget. Hade fler bilder, men webservern i skafferiet är paj så då kommer jag inte åt att lägga upp länkarna. Barkbusters finns från DP, men hela idén bär emot. En HYM ska vara enl mig ännu mer slimmad och minimalistisk än ett Monster som i mitt fall svällt upp till groteska proportioner med kylare och 999s motor. Alltså ska det saker AV från HYM, inte PÅ he he. Jag slänger upp bilder när jag fått Rizoma prylar. Ruggigt snygg koppl kåpa, tryckplatta á la shuriken från Ninja filmer och lite annat smått. En till grej jag fått precis och som jag funderar på hur jag ska få dit är en BRUTAL radial pump från ISR. Deras senaste race skapelse som ser ut som handen från Terminator. Också den är anledningen till att jag vill inte / kan inte ha något kring handtagen...Vä spegel kommer att sitta på stryret, som vanligt...Rizoma har en liten bygel som man byter på Brembo pumpen så att man får en gänga.

Fixade en tem site på min Mac he he:

Isr.jpg


Tänkte att så ska en pump se ut...får inte plats i handskydden..vad gör de för nytta egentligen ?
 
Last edited:

sportbike

Guest
Jag hakar gärna på ....

Förrsesten, hur gör man inställingen ? Skulle jag knasa till det vill jag kunna skruva tbx till fabriksinställlningen...

Här är fabriksinställningarna:
Standard damping force setting. Undo adjusters from the fully closed position (turn counter clockwise). Compression: 1.5 turns ± 1/4 of a turn
Rebound: 1.5 turns ± 1/4 of a turn
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Fula handskydden / speglarna / blinkersen är numer bortskruvade. Väntar på styrpluggar från Rizoma, plus lite annat godis därifrån.

lägg gärna upp några bilder

Jaha, här är det lungt som vanligt så jag kastar in lite bilder och frågor;

Idag kom mina första delar till hojen:D ! Lite godis ifrån Carbonworld.de,

lägg gärna upp bilder när de sitter på hojen!
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Här är fabriksinställningarna:
Standard damping force setting. Undo adjusters from the fully closed position (turn counter clockwise). Compression: 1.5 turns ± 1/4 of a turn
Rebound: 1.5 turns ± 1/4 of a turn


Ska testa absolut ! Kanske också på Monstret, den känns lite svampig trots att det är ruggigt bra grejor som sitter på den ju.

Är det samma för S modellen dock ?
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Är det samma för S modellen dock ?
Japp, gaffel inställningarna är identiska, på stötdämparen är det däremot lite skillnad:

Gaffel:
1100S
compression: 1.5 turns ± 1/4 of a turn.
rebound: 1.5 turns ± 1/4 of a turn.
Spring preload: 10 mm (fully loosened and then 3 turns).
1100
compression: 1.5 turns ± 1/4 of a turn.
rebound: 1.5 turns ± 1/4 of a turn.
Spring preload: 10 mm (fully loosened and then 3 turns).

Dämpare:
1100S
- loosen adjuster (1) by 15 clicks.
- loosen adjuster (2) by 7 clicks.
Spring preload: 19 mm
1100
- loosen adjuster (1) by 15 clicks ± 3 clicks.
- loosen adjuster (2) by 2 turns ± 1/4 of a turn.
Spring preload: 19 mm.

/N
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top