amullo
Italiensk Allroad
PeGe skrev:Hörru Spamkungen!
Lite å göra på jobbet eller?
Kan inte du, eller någon bättre vetande förklara vart "Senna" kommerifrån?
Å vad skiljer Senna från den vanliga modellerna?
Uppenbarligen så är det ju inte bara Ducce som kör med "senna"-benämningen, eller hur? Har för mig att MV har kört med det också va?
/PG
Japp.. Lite på jobbet idag..
Senna var en hyllning till Ayrton Senna. Året är jag osäker på, men jag har det för att det var 96 eller 97..
Modellen är egentligen en standard 916 som fick speciallack och en Öhlinare bak. Det speciella med den var att den gjordes i numrerad upplaga med en platta på övre styrkronan á la SPS/R med tillverkningsnummer och den speciella SENNA logotypen.
Speciellt är även den nästan svarta lacken (specen säger mörk grå) och de röda fälgarna. Modellen fick en SP/SPS bakram i aluminium och en del kolfiber detaljer som luftintag, kedjeskydd och skärmar. Strax över 1000 tillverkades i syfte att samla in pengar till Senna Stiftelsen.
Senna modellerna har höga värden i samlarkretsar, speciellt i USA. De skulle förmodligen få krupp o dö om de såg broder berg´s Senna... Men sakerna är ju till för att användas
MV Augusta gjorde ärven de en hyllningsmodell av sin F4, men den kom MYCKET senare än Ducati´s
Last edited: