Ducati

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Keihin skrev:
Seriös kille - NOT! Lägg ned, det är ju inte ens kul :mad: Vi försöker upprätthålla en viss nivå i den här tråden!
Jösses...måste ha missat vilken nivå som gällde här... :rolleyes:
 

Lill-Sivert

Älskar V-twin
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Getinge
Hoj
Virago
amullo skrev:
TSRD´s Monster är knappast någon streetfighter.

Uppflyttade specialbygdda fotpinnar, clipon och extremt lättad samt anpassad för bana ligger knappast i streetfighter mode. Dessutom har ju tillochmed elsystemet anpassats till minsta möjliga nivå i jakten på låg vikt.

Streetfighters är väl alltid lättade...så då är det pinnarna som skiljer ja...Ojjj, då är det en banhoj helt plötsligt...
Du Amullo verkar ju gilla att överdriva verkar det som, du är säkert inte ens med i Ducati Stockholm!!!

/L-S
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Men kära nån, jag ville ju bara få lite info om Ducati så det skall bli lättare för mig att välja hoj.
Kan ni inte sluta nu.
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Hoppsan, tänkte att jag skulle titta till tråden innan man somnade...

Suuuuperlångt inlägg dårå...

Först lite parenteser:

(Hörrö Lill-Sivert, stå på dig grabben, annars gör någon annan det :tummenupp . Streetfighter?! Mycket ska man höra innan öronen trillar av :hihi ... Om du måste fråga, så kan jag inte förklara, typ. :rolleyes: )

(V-Gurra... Tja, du lär ju inte ändra dig :tummenupp ... Men man kör cirklar kring det mesta med en Multistrada. En Vmax är definitivt chanslös på allt annat än raksträckor. Så, välkommen med replik, jag ska göra mitt yttersta för att inte hugga på den igen :tomten .)

Pidda... Välkomen till Ducativärlden :tummenupp . Få märken väcker så mycket känslor som de italienska springarna (gissa varför den här tråden ballade ur). Älska eller hata, välj själv. Om man tar på sig den "opartiska hatten" och kastar "märkesprestige" åt sidan så är det bara att konstatera att Ducati bygger ena riktigt bra sporthojar. Samtidigt kan man inte förvänta sig samma driftsäkerhet på en Ducce som på en Honda. På vissa moderna japsar kollar man ventilspelet med 2-4 tusen mils intervall... En Ducce ska justeras var 1000:e mil enl serviceboken. Samtidigt så måste jag säga att det är tusan så mycket enklare att serva en Ducce jmfr med t.ex CBR, GSXR, FZR (jodå, jag har servat ventilerna på samtliga dessa modeller).

En Ducce kan man dock inte "glömma bort" på samma sätt som man "negligerar" en BMW eller en japs. Du måste helt enkelt sköta om hojen bättre. I gengäld tycker de flesta Ducatiägare att man får tillbaka en annan känsla för hojen... Något som de flesta japsägare kallar för "trams".

En modern Ducce är dock ingen tidsinställd bomb. Följer du bara de rekommenderade serviceintervallen så kommer du ha många bekymmersfria mil på din Ducati. Har du inte möjlighet att serva hojen själv så är du dock tvungen att betala för dig, typ 4-5'000 är väl en ungefärlig kostnad för en std 1000-mila service. Jag skulle dock rekommendera, om man nu äger en Ducati, att man verkligen lär sig så mycket man kan om sin hoj, på så sätt får du bättre koll på hur du kan sköta om den på bästa sätt.

Jag har kört japs-rad4 i 10 säsonger, och Ducce i 7... För min personliga del så kommer japsarna inte i närheten vad gäller glädje och stolthet för "hela paketet". Ducatifabriken satsar t.ex bra mycket mer på sina kunder än de flesta andra MC-tillverkare. Det beror förmodligen på att det är ett mindre märke, samt att ägarna av tradition har varit lite av entusiaster, kanske inte lika mycket nuförtiden som förr i tiden, men "entusiastarvet" lever vidare.

Hursomhelst, en MC köper man med hjärtat, inte hjärnan (då kan man lika gärna köpa en Volvo). Detta gäller för alla MC, men det verkar som om det är "mer sant" för Ducatister.

Så vilken hoj ska du välja dårå? Tja, om du inte har bankörningsambitioner och du kommer från en förnuftig hoj som VFR:en, så skulle jag faktiskt inte rekommendera någon av 748/9*6/998. Någon sade att 748:an är en bra "nybörjar Ducce"... Skulle inte tro det du, 748:an är snarast den mest racinganpassade Duccen av dem alla. Med Ducatimått mätt har den ett klent bottenregister och en varvig karaktär.. Funkar ypperligt för bankörning, men det känns lite tossigt att puttra fram med en sådan hoj på gatan, inte nyttigt vare sig för din eller hojens karaktär.

De större "hypersportarna" har bättre bottenvrid, vilket gör dem lämpligare för gatkörning... Men det är en förklädd Superbike-racer, om du inte rastar den på bana med jämna mellanrum så kommer den dö av tristess.

Om du nu ska ha den för att njuta av muller, och puttra runt med din Ducce i stan och på landsvägen, så borde du ta dig en titt på 2-ventilarna. SSie:en är en ypperlig sporthoj för gatbruk. ST-modellerna ligger närmast VFR:ens användningsområde (körde själv 50 mil på en ST2 t-o-r Veidecfinalen i förra veckan när jag var ner och skruvade åt Vberg). De luftkylda 2-ventilarna låter förövrigt mulligare än 4-ventilarna :tummenupp .

Monstermodellen och Multistradan är riktigt trevliga hojar som du bör testa innan du bestämmer dig, men jag tror faktiskt att du skulle ha roligast på en SSie 1000DS (eller de tidigare 900 SSie), med tanke på vad du skriver om hur du vill använda din hoj och den erfarenhet du har. Så testa en SSie innan du bestämmer dig.

MEN, om du drömt om en 916 så ska du naturligtvis skita i alla förnuftiga tips och helt enkelt köpa en 916. Modellerna t.o.m -98 har billigare försäkring.

Well, nu har jag nog tröttat ut de flesta, förutom Pidda hoppas jag... Så nu går jag och lägger mig :)


/T

.
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
TSRD skrev:
Hoppsan, tänkte att jag skulle titta till tråden innan man somnade...

Suuuuperlångt inlägg dårå...

Först lite parenteser:

(Hörrö Lill-Sivert, stå på dig grabben, annars gör någon annan det :tummenupp . Streetfighter?! Mycket ska man höra innan öronen trillar av :hihi ... Om du måste fråga, så kan jag inte förklara, typ. :rolleyes: )

(V-Gurra... Tja, du lär ju inte ändra dig :tummenupp ... Men man kör cirklar kring det mesta med en Multistrada. En Vmax är definitivt chanslös på allt annat än raksträckor. Så, välkommen med replik, jag ska göra mitt yttersta för att inte hugga på den igen :tomten .)

Pidda... Välkomen till Ducativärlden :tummenupp . Få märken väcker så mycket känslor som de italienska springarna (gissa varför den här tråden ballade ur). Älska eller hata, välj själv. Om man tar på sig den "opartiska hatten" och kastar "märkesprestige" åt sidan så är det bara att konstatera att Ducati bygger ena riktigt bra sporthojar. Samtidigt kan man inte förvänta sig samma driftsäkerhet på en Ducce som på en Honda. På vissa moderna japsar kollar man ventilspelet med 2-4 tusen mils intervall... En Ducce ska justeras var 1000:e mil enl serviceboken. Samtidigt så måste jag säga att det är tusan så mycket enklare att serva en Ducce jmfr med t.ex CBR, GSXR, FZR (jodå, jag har servat ventilerna på samtliga dessa modeller).

En Ducce kan man dock inte "glömma bort" på samma sätt som man "negligerar" en BMW eller en japs. Du måste helt enkelt sköta om hojen bättre. I gengäld tycker de flesta Ducatiägare att man får tillbaka en annan känsla för hojen... Något som de flesta japsägare kallar för "trams".

En modern Ducce är dock ingen tidsinställd bomb. Följer du bara de rekommenderade serviceintervallen så kommer du ha många bekymmersfria mil på din Ducati. Har du inte möjlighet att serva hojen själv så är du dock tvungen att betala för dig, typ 4-5'000 är väl en ungefärlig kostnad för en std 1000-mila service. Jag skulle dock rekommendera, om man nu äger en Ducati, att man verkligen lär sig så mycket man kan om sin hoj, på så sätt får du bättre koll på hur du kan sköta om den på bästa sätt.

Jag har kört japs-rad4 i 10 säsonger, och Ducce i 7... För min personliga del så kommer japsarna inte i närheten vad gäller glädje och stolthet för "hela paketet". Ducatifabriken satsar t.ex bra mycket mer på sina kunder än de flesta andra MC-tillverkare. Det beror förmodligen på att det är ett mindre märke, samt att ägarna av tradition har varit lite av entusiaster, kanske inte lika mycket nuförtiden som förr i tiden, men "entusiastarvet" lever vidare.

Hursomhelst, en MC köper man med hjärtat, inte hjärnan (då kan man lika gärna köpa en Volvo). Detta gäller för alla MC, men det verkar som om det är "mer sant" för Ducatister.

Så vilken hoj ska du välja dårå? Tja, om du inte har bankörningsambitioner och du kommer från en förnuftig hoj som VFR:en, så skulle jag faktiskt inte rekommendera någon av 748/9*6/998. Någon sade att 748:an är en bra "nybörjar Ducce"... Skulle inte tro det du, 748:an är snarast den mest racinganpassade Duccen av dem alla. Med Ducatimått mätt har den ett klent bottenregister och en varvig karaktär.. Funkar ypperligt för bankörning, men det känns lite tossigt att puttra fram med en sådan hoj på gatan, inte nyttigt vare sig för din eller hojens karaktär.

De större "hypersportarna" har bättre bottenvrid, vilket gör dem lämpligare för gatkörning... Men det är en förklädd Superbike-racer, om du inte rastar den på bana med jämna mellanrum så kommer den dö av tristess.

Om du nu ska ha den för att njuta av muller, och puttra runt med din Ducce i stan och på landsvägen, så borde du ta dig en titt på 2-ventilarna. SSie:en är en ypperlig sporthoj för gatbruk. ST-modellerna ligger närmast VFR:ens användningsområde (körde själv 50 mil på en ST2 t-o-r Veidecfinalen i förra veckan när jag var ner och skruvade åt Vberg). De luftkylda 2-ventilarna låter förövrigt mulligare än 4-ventilarna :tummenupp .

Monstermodellen och Multistradan är riktigt trevliga hojar som du bör testa innan du bestämmer dig, men jag tror faktiskt att du skulle ha roligast på en SSie 1000DS (eller de tidigare 900 SSie), med tanke på vad du skriver om hur du vill använda din hoj och den erfarenhet du har. Så testa en SSie innan du bestämmer dig.

MEN, om du drömt om en 916 så ska du naturligtvis skita i alla förnuftiga tips och helt enkelt köpa en 916. Modellerna t.o.m -98 har billigare försäkring.

Well, nu har jag nog tröttat ut de flesta, förutom Pidda hoppas jag... Så nu går jag och lägger mig :)


/T

.


Du tröttade då verkligen inte ut mig :)
Tusen tack för ett bra inlägg :tummenupp
Jag tar åt mig och skall försöka tänka på det du berättat.

Nu är det min tur att hoppa i bingen.
Natti.
 

Lina1978

Rookie of 04
Gick med
27 Sep 2004
Ort
I Stuvsta
Hoj
R6 kittad :)
Lill-Sivert skrev:
Varför skulle jag överhuvudtaget bli upprörd över nån som är jättestolt över att ha en tysk streetfighter???

/L-S
Haha...killen har nog inte fått nåt på ett tag :tuttar
Det låter rätt likt en dryg ducatist som komer ifrån sthlm...Sånna fall är det ju pinsam juh!

/Bitte
 

Bifogat

  • german_street.jpg
    german_street.jpg
    41.8 KB · Visningar: 193
Last edited:

italiano

käns som det e vår jippi
Gick med
10 Sep 2004
Ort
herrljunga
Hoj
aprila rsv mille r
pidda skrev:
Okej, då undar jag vilken årsmodell du rekommenderar?
Vad har din hoj kostat dig i service, däck, m.m. vilket försäkringsbolag har du?

Den dagen jag skall åka och kolla på hoj - vad skall jag då kolla extra noga på?
Jag läste någonstans att ramen på vissa Duccar har en tendens att spricka så var på ramen skall man då kolla?

köp en 916 98a som e regad som en 35 kw :banana
då har du en billig rolig hoj med skön känsla och motor
om jag va du skulle jag höra av dig till biscaya eller kollar deras hemsida man får ge mer men det får du igen sen.
har bästa fungerande garantierna.
www.biscaya.com
har själv haft en 750ss 916 och senast en monster s4r
nu en aprilia rsv mile r som e goaste hoj jag kört....
service kostar mellan 3500 och 7500 beroende på ventiljustering service intervallen e 1000 mil :banana
 

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
TSRD skrev:
Så vilken hoj ska du välja dårå? Tja, om du inte har bankörningsambitioner och du kommer från en förnuftig hoj som VFR:en, så skulle jag faktiskt inte rekommendera någon av 748/9*6/998. Någon sade att 748:an är en bra "nybörjar Ducce"... Skulle inte tro det du, 748:an är snarast den mest racinganpassade Duccen av dem alla. Med Ducatimått mätt har den ett klent bottenregister och en varvig karaktär.. Funkar ypperligt för bankörning, men det känns lite tossigt att puttra fram med en sådan hoj på gatan, inte nyttigt vare sig för din eller hojens karaktär.

De större "hypersportarna" har bättre bottenvrid, vilket gör dem lämpligare för gatkörning... Men det är en förklädd Superbike-racer, om du inte rastar den på bana med jämna mellanrum så kommer den dö av tristess.

/T
.

Det var ju det jag skrev tidigare :4skrika Sno från andras inlägg :ajjabajja Men det är väl så ni gör inom Ducati Stockholm. Jag har hört ryktas om en dumdryg attityd från 08:eek:rna på bankörningar (har iofs aldrig varit på en bankörning). Och inte heller ska de ha varit snabba, bara ramlat hela tiden. Det har de väl råd med 08-bratsen.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Keihin skrev:
Jag har hört ryktas om en dumdryg attityd från 08:eek:rna på bankörningar (har iofs aldrig varit på en bankörning). Och inte heller ska de ha varit snabba, bara ramlat hela tiden. Det har de väl råd med 08-bratsen.

Fakta!! :hihi
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Keihin skrev:
Det var ju det jag skrev tidigare :4skrika Sno från andras inlägg :ajjabajja Men det är väl så ni gör inom Ducati Stockholm. Jag har hört ryktas om en dumdryg attityd från 08:eek:rna på bankörningar (har iofs aldrig varit på en bankörning). Och inte heller ska de ha varit snabba, bara ramlat hela tiden. Det har de väl råd med 08-bratsen.


Yes! ...men vi fortsätter väl med diskussionen idag då :tungan

Jupp Keihin, du skrev "Jag tycker nog en 748 verkar för klen (har iofs aldrig kört nån)". Jag kompletterade med lite synpunkter baserade på att jag faktiskt kört alla de modeller som jag pratar om :7peta . Jag tycker inte det är att "sno från andra". Det är väl bara bra om du och jag kommer fram till samma sak - då får ju dina gissningar lite mer "tyngd" då de faktiskt verifieras av någon som provat på hojarna i praktiken :hihi .

Sedan har du i dina övriga inlägg i denna tråd enbart hackat på Stockholmare... Det finns säkert någon mening med det med :va .

Angående SDK's bankörningar så är du varmt välkommen att hänga med på en bankörning. Den ende "Dumdryge" deltagaren på våra bankörningar, under de senaste åren, kommer från Värmland :tungan . Annars så har vi faktiskt en riktigt bra atmosfär på våra körningar och det är mycket rutinerat folk som är med på körningarna. En inte fullt så rutinerad motorcyklist som du själv (baserat på att du är 19 bast) brukar kunna lära sig mycket genom att hänga med på våra körningar. Så släpp sargen och kom in i matchen vettja :banana . Kom till en bankörning och du lär vidga dina vyer om både Duccar och Stockholmare :D .


/Tobbe

.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Keihin skrev:
Det var ju det jag skrev tidigare :4skrika Sno från andras inlägg :ajjabajja Men det är väl så ni gör inom Ducati Stockholm. Jag har hört ryktas om en dumdryg attityd från 08:eek:rna på bankörningar (har iofs aldrig varit på en bankörning). Och inte heller ska de ha varit snabba, bara ramlat hela tiden. Det har de väl råd med 08-bratsen.



Ducati Stockholm är fortfarande en butik/importör i Sthlm och inget annat :gnissla
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Lina1978 skrev:
Haha...killen har nog inte fått nåt på ett tag :tuttar
Det låter rätt likt en dryg ducatist som komer ifrån sthlm...Sånna fall är det ju pinsam juh!

/Bitte

Eeh... Hmmm... Manipulera bilder på det där sättet... :näsblod
Min lilla flicka, vill du ha smisk :nicka :hihi ?

Annars så var det ju faktiskt riktigt kreativt :D .

EDIT: Hmm, en medlem reggad igår med enbart ett inlägg i form av en bildmanipulering... Någon med mig skämta aprillo? :rolleyes:


/T

.
 
Last edited:

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
Chronic skrev:
Ducati Stockholm är fortfarande en butik/importör i Sthlm och inget annat :gnissla

Jasså?
Måste man importera hojarna till Stockholm nuförtiden?
Har det nåt med de där tullarna som alla 08:eek:r snackar om?

Jag är nog benägen å hålla med Keihin gällande hans antaganden om Stockholmare å hojkörning!
Varje gång man ser dem på bankörningar så verkar de mest sugna av att hänga i depån, putsa på sina nya fina hojar(av senaste modell helst = Materiallirare), visa upp sina nya racebussar(=materiallirare), mecka(som om man inte hunnit det innan), byta däck(som om man inte hunnit det innan) osv.
Ödmjukheten verkar också fastna nånstans vid tullarna, för den är minsann som bortblåst då de kommer fram tillbanan. Helst så ska det visas upp lite repor på kåpor osv också för det är ju tufft. Att dessa sedan uppkommit vid omkullbromsningar på sveavägen talas det ju tystare om...

Å väl ute på banan så går det antingen j-vligt sakta, eller åxå går det för fort å slutar i sandfållan. Fast då kan det ju vara bra å köra Multistrada, för då kan det ju gå vägen ändå.

Eller nåt...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
TSRD skrev:
Eeh... Hmmm... Manipulera bilder på det där sättet... :näsblod
Min lilla flicka, vill du ha smisk :nicka :hihi ?

Annars så var det ju faktiskt riktigt kreativt :D .

/T

.


Hehe, vart lite orolig att du fixat tyskröv :va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
V-Gurra skrev:
Jasså?
Måste man importera hojarna till Stockholm nuförtiden?
Har det nåt med de där tullarna som alla 08:eek:r snackar om?




Mm, eftersom de tillverkas i Skövde som ni alla vet...

Har drivisen anlänt till dygnetrunt-solens land eftersom du sitter här o gör bort dig? Eller har har du slarvat bort lösenordet till din Hollänska koprofagportal?
 

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
Chronic skrev:
V-Gurra skrev:
Har drivisen anlänt till dygnetrunt-solens land eftersom du sitter här o gör bort dig? Eller har har du slarvat bort lösenordet till din Hollänska koprofagportal?

Men det där var ju inte snällt, du hoppar på EN stackars förvirrad nordlänning :(
Till skillnad från mina inlägg där jag hoppar på ALLA stockholmare :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top