RaZoR
Snabb Sporthoj.com'are
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Jeppis/Finland
- Hoj
- Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
TM: E10 lika dyrt som 98-oktanigt
Kom ihåg att jag läste detta idag på tidningen om E10 bränslet.
Det är alltså Teknikens Värld (Finland) som gjort tester.
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/3/16/w60519.php
TM: E10 lika dyrt som 98-oktanigt
Enligt tidningen Tekniikan Maailma ökar den nya bensinen E10 bränsleförbrukningen mer än vad som informerats om. För konsumenten är det därför lika dyrt om han tankar E10 eller 98-oktans bensin, påstår tidningen.
Tidningen har räknat ut att bränsleförbrukningen stiger med cirka tre procent i och med användningen av E10, vilket motsvarar prisskillnaden mellan den nya bensinen och 98-oktans bensin. Enligt tidigare information skulle E10 höja förbrukningen med bara två procent.
Ökningen beror på att energiinnehållet i etanol är mindre än i bensin.
I E10 får det finnas högst tio procent etanol och i 98:ans bensin får etanolen inte överstiga fem procent.
Enligt Tekniikan Maailma är skillnaderna så små att det inte går att göra tillförlitliga mätningar inom en rimlig tid genom att normalt köra bil. Därför har tidningen jämfört bränsleförbrukningen i ett laboratorium. Förbrukningen mättes i propotion till motoreffekten, som ökar något ju högre oktanigt bränsle som används. FNB, HBL
Sen har jag personligen hört från verkstäder att dom har fått mycket mera jobb nu. Men det är inget som tidningarna skriver om..
Kom ihåg att jag läste detta idag på tidningen om E10 bränslet.
Det är alltså Teknikens Värld (Finland) som gjort tester.
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/3/16/w60519.php
TM: E10 lika dyrt som 98-oktanigt
Enligt tidningen Tekniikan Maailma ökar den nya bensinen E10 bränsleförbrukningen mer än vad som informerats om. För konsumenten är det därför lika dyrt om han tankar E10 eller 98-oktans bensin, påstår tidningen.
Tidningen har räknat ut att bränsleförbrukningen stiger med cirka tre procent i och med användningen av E10, vilket motsvarar prisskillnaden mellan den nya bensinen och 98-oktans bensin. Enligt tidigare information skulle E10 höja förbrukningen med bara två procent.
Ökningen beror på att energiinnehållet i etanol är mindre än i bensin.
I E10 får det finnas högst tio procent etanol och i 98:ans bensin får etanolen inte överstiga fem procent.
Enligt Tekniikan Maailma är skillnaderna så små att det inte går att göra tillförlitliga mätningar inom en rimlig tid genom att normalt köra bil. Därför har tidningen jämfört bränsleförbrukningen i ett laboratorium. Förbrukningen mättes i propotion till motoreffekten, som ökar något ju högre oktanigt bränsle som används. FNB, HBL
Sen har jag personligen hört från verkstäder att dom har fått mycket mera jobb nu. Men det är inget som tidningarna skriver om..