E10 Ersätter 95-oktanig bensin

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
TM: E10 lika dyrt som 98-oktanigt

Kom ihåg att jag läste detta idag på tidningen om E10 bränslet.
Det är alltså Teknikens Värld (Finland) som gjort tester.
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/3/16/w60519.php

TM: E10 lika dyrt som 98-oktanigt

Enligt tidningen Tekniikan Maailma ökar den nya bensinen E10 bränsleförbrukningen mer än vad som informerats om. För konsumenten är det därför lika dyrt om han tankar E10 eller 98-oktans bensin, påstår tidningen.

Tidningen har räknat ut att bränsleförbrukningen stiger med cirka tre procent i och med användningen av E10, vilket motsvarar prisskillnaden mellan den nya bensinen och 98-oktans bensin. Enligt tidigare information skulle E10 höja förbrukningen med bara två procent.

Ökningen beror på att energiinnehållet i etanol är mindre än i bensin.

I E10 får det finnas högst tio procent etanol och i 98:ans bensin får etanolen inte överstiga fem procent.

Enligt Tekniikan Maailma är skillnaderna så små att det inte går att göra tillförlitliga mätningar inom en rimlig tid genom att normalt köra bil. Därför har tidningen jämfört bränsleförbrukningen i ett laboratorium. Förbrukningen mättes i propotion till motoreffekten, som ökar något ju högre oktanigt bränsle som används. FNB, HBL

Sen har jag personligen hört från verkstäder att dom har fått mycket mera jobb nu. Men det är inget som tidningarna skriver om..
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Vad är det för typer av problem folk fått som är relaterat till E10?

Etanolen löser upp avlagringar i bensintanken och bränslerör som i sin tur sätter igen bränslefilter, spridare, regulatorn osv. Värsta fall får hela bränslesystem bytas ut. Sen får vissa bilar problem med givaren i tanken också så att mätaren slutar fungera. Och det är ju ingen rolig eller billig sak att börja ta ner tanken för att byta den.

Det är ju på gamla bilar detta händer så det är ju inget som syns i någon statistik eller i form av garantiarbeten direkt. Om du har en ny bil så borde du inte drabbas av detta eftersom inga avlagringar eller skräp finns i tanken. Och då är det mest tankmätaren som kan börja strula. Så isf håll koll på antal körda mil så slipper du bli bogserad hem sen när bilen stannar på vägen.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Kul o höra hur fakta och foliehattsteorier blandas! SH när det e som bäst! :D

kan någon bekräfta eller förkasta att 95 E10 är egenteligen typ 97 oktan! :va ren etanol har ju ett oktantal på 115 så det borde väl innebära att oktanet stiger ett par procent iom den nya blandningen?

Ett intressant sammanträffande är att bränslepumpen i min bil nu har börjat tjuta, efteråt att jag började köra på E10... Har kört upp ungefär 200L E10 nu, så jag tycker att det borde vara lite för tidigt att märka av sådana krämpor redan!
(min teori är att det bara är ett sammanträffande, men det skall bli intressan o höra av bildelsförsäljarna om försäljningen av pumpar har ökat...:confused:)
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Ett intressant sammanträffande är att bränslepumpen i min bil nu har börjat tjuta, efteråt att jag började köra på E10...

I Sverige är det många som har testat tidigare att konvertera bilarna till E85. Jag har själv gjort dessa tester tidigare med BMW E30 325. DEt som gjordes var att införa ett motstånd på kallstartsventilen som kunde kopplas in via en knapp i kupen, dvs choke-knapp. Sen ökades bränsletrycket från 3 till ca 4.5 bar. Efter det så tar det några mils varierande körning innan styrsystemet har lärt om sig. Bilen gick sedan bra MEN.

Mätaren för bränslemängd i tanken ballade ur. Bränslefiltret sattes igen så byte krävdes. Samt så småningom (ca 500 mil) gick även bränslepumpen och fick bytas.
Ekonomiskt tjänade jag nog 1 krona eller så per körd mil. Fast efter diverse reparationer så försvann vinsten.

Man får även räkna med att göra oljeservice oftare med E85.

Däremot E10 för att knyta tillbaka till ämnet är en så svag inblandning av etanol så problemen jag nämnde ovan bör inte inträffa för så många. Att du överhuvudtaget ser att pumpen börjar leva om kan vara en ren tillfällighet men det blir intressant om det kommer in flera sådana rapporter..
 

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
En snabb googling ger följande grundförutsättningar för min lilla räkneövning: En snubbe på literhoj som kör 800 mil per säsong (dvs ingen touring) och drar i genomsnitt 10l/100km (dvs han kör ganska mycket mer "inspirerat" än de flesta i förbrukningstråden). Denna snittförare har en merkostnad på 320 kronor per säsong på 98 oktan, beräknat på en prisskillnad på 40 öre per liter (dagspriset 2011-03-21, Statoil.se).

Överdriver ni inte den ekonomiska aspekten en smula här?
 

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Jakobstad
Hoj
Tillfälligt hojlös
Mätaren för bränslemängd i tanken ballade ur. Bränslefiltret sattes igen så byte krävdes. Samt så småningom (ca 500 mil) gick även bränslepumpen och fick bytas.


Samma sak i mitt fall med E10.. bränslenivån går ej att avläsa, filter sattes igen och bilen stendöd. Rengjorde systemet och fyllde med 98:a, allt utom mätaren fungerar igen..
 
Last edited:

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
Ni som har upplevt en massa problem, var får ni er E10 ifrån? Den finns ju inte till försäljning ännu.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Helt sjukt, De blandar i mer etanol i allt nu för tiden.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml#

Så snart:
10% Etanol i "95".
5% Etanol i "98".

Är inte det nog så har även ST1 sagt att de troligen kommer ta bort V-power nu när de tagit bort Shell.

Vad ska man köra på för soppa egentligen? :va


Sorry om det redan finns en tråd, men har sökt och inte funnit.

Vart har du fått uppgiften att de ska sluta med V-Power ifrån ?

Har precis fått svar från Krister Lanner på ST1

citat :
Hej Martin
Vart ryktet om att vi ska sluta med V-power kommer ifrån vet inte vi, men ifrån ST1 o Före detta Svenska Shell finns inga sådana planer.

slut citat


Martin
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Vart har du fått uppgiften att de ska sluta med V-Power ifrån ?

Har precis fått svar från Krister Lanner på ST1

citat :
Hej Martin
Vart ryktet om att vi ska sluta med V-power kommer ifrån vet inte vi, men ifrån ST1 o Före detta Svenska Shell finns inga sådana planer.

slut citat


Martin

Sweet, läste det på ett forum och då stämmer det alltså inte. Bra det iaf.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
kan någon bekräfta eller förkasta att 95 E10 är egenteligen typ 97 oktan! ren etanol har ju ett oktantal på 115 så det borde väl innebära att oktanet stiger ett par procent iom den nya blandningen?
Om jag jobbade på ett bensinbolag är ju ett givet förslag att minska mängden 95 oktan i bensinen nu när man får blanda i 10% etanol och hälla i mer av den billigare 91 oktanen (säljs som Normal i Österrike, Super är 95 oktan) så oktantalet fortfarande är 95 oktan. Att sälja 97 oktanig bensin utan ta betalt är vansinnigt.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Sådärja, nu är det en bra bit efter den 1:a Maj när E10 enligt er på forumet skulle ersätta 95-oktan.

Vi kan ju konstatera att så inte blev fallet precis som jag uttryckte på sidan 5. Det är kul att eget tyckande och tänkande även fick medier att blåsa upp detta som fakta.

Själv tycker jag det är synd att inte olebolagen tillhandahåller E10 på sina mackar så att konsumenten själv får välja om han vill vara mer miljövänlig eller inte.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det står för övrigt uttryckligen i manualen till min ZX-10 att den inte får köras på E10 eftersom detta inte är testat och godkänt från Kawasaki...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Sådärja, nu är det en bra bit efter den 1:a Maj när E10 enligt er på forumet skulle ersätta 95-oktan.

Vi kan ju konstatera att så inte blev fallet precis som jag uttryckte på sidan 5. Det är kul att eget tyckande och tänkande även fick medier att blåsa upp detta som fakta.

Själv tycker jag det är synd att inte olebolagen tillhandahåller E10 på sina mackar så att konsumenten själv får välja om han vill vara mer miljövänlig eller inte.

Beslutet är uppskjutet som säkert har skrivits i tråden. Men def. inte nedlagt då EU lobbar för detta i alla medlemsländer.
 

Nils_Holgersson

Tillfällig touringknutte...
Gick med
17 May 2007
Ort
Fagersta
Hoj
Honda
Info-länkar

Orkade inte läsa alla inlägg, men endel personer var ju ute och cyklade iaf...

Finns ju endel matnyttiga länkar angående E10 och vad som gäller.

http://www.e10bensiini.fi/sv/fragor...motorcyklar_snoskotrar_grasklippare_och_annat

http://www.nt.se/motor/artikel.aspx?articleid=6711484

Men är man osäker så tankar man 98 i hojen eller frågar sin mc-handlare vad som är bäst, men så länge det bara står 95 som vanligt på pumpen så är det så också, den nya kommer vara märkt med E10.

Ha det bäst och kör inte omkull :yoparty
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Skulle det vara mer miljövänligt att köra på 10% etanol när varken komp, tändning eller AF är justerat efter det? Hurdå?

Det är fortfarande så att länder i Afrika lägger ner spannmålsproduktion mm för att odla sockerrör och därmed gör sig själva en jävla björntjänst. Det är fortfarande så att regnskog skövlas för etanolprod. Även om det finns så att säga grön etanol är det svårt att ursprungskontrollera. Etanolen är ett politiskt instrument och kan och skulle kunnat fungerat lite bättre men är och kommer troligtvis aldrig bli ett riktigt bra miljöalternativ. Inga källhänvisningar ni får googla och selektera själva eller strunta i mig och tro att jag babblar smörja.

Ser jag det som ett problem med E10? Nej jag mappar bågen efter det och med bilen kommer jag glatt tanka det utan att blinka.

Sådärja, nu är det en bra bit efter den 1:a Maj när E10 enligt er på forumet skulle ersätta 95-oktan.

Vi kan ju konstatera att så inte blev fallet precis som jag uttryckte på sidan 5. Det är kul att eget tyckande och tänkande även fick medier att blåsa upp detta som fakta.

Själv tycker jag det är synd att inte olebolagen tillhandahåller E10 på sina mackar så att konsumenten själv får välja om han vill vara mer miljövänlig eller inte.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top