E10 är inte samma som att hälla lite etanol i vanlig 95 bensin! Alla test som gjorts här visar att E10 är skadligt för motorer. Tyvärr, detta är ingen personlig åsikt utan rakt av resultat av test!
Det är väl just vad det är; 90% 95-oktanig bensin, och 10% etanol. Av de 10% etanol är nog minst 4% vatten redan från början (högre koncentration än 96% är svår att få fram eftersom att destillering inte ger högre koncentration än så). Etanol löser vatten bra, och vice versa, vilket beror på att både etanolmolekylen och vattenmolekylen är polär, det är däremot inte bensenringen. Faktiskt löser etanol vatten så bra, att om en behållare med etanol får stå framme kommer fukten i luften gå ner i behållaren så att den sjunker i koncentration. Det är antagligen för det mesta en bra egenskap, eftersom att det betyder att kondensvatten som bildas i bränsletanken i bilen kommer lösas i etanolen istället för att lägga sig i botten på tanken och så småningom hamna i botten på förgasaren eller sprutas genom spridarna och göra motorns gång ojämn.
Ifall väldigt mycket vatten löses i etanolen kommer energivärdet på bränslet sjunka. Vattnet kommer göra att bränslet brinner lite långsammare i cylindern, vilket gör att förtändningen måste ökas. Halten förbränningsbara molekyler kommer minska, vilket gör att motorn behöver lite större andel bränsle i förhållande till luft.
Jag är säker på att alla moderna bilar med elektronisk styrning av förbränningsparametrarna klarar av att kompensera för den här ganska lilla skillnaden, så att den inte märks. Men jag tror att, i motorer utan elektronik, kan E10, om en väldigt stor mängd vatten har lösts i etanolen, påverka förbränningen så mycket att motorn går illa.
Jag har varit en hel del i Österbotten, och vet att den till stor del består av glesbyggd. I glesbyggd kan jag tänka mig att det inte är så hög omsättning på bränslet i mackarna, vilket gör att bränslet hinner spädas ut mer av kondensvatten, än det skulle göra på en mack i en större svensk stad. Så det kan finnas verkliga orsaker bakom det du säger. Men jag vet också att befolkningen i Österbotten till stor del är äldre och konservativ, och jag är säker på att gubbarna gärna brer på en hel del extra när dom berättar om att bränslet inte är lika bra som förr, då fisket var bättre, och fotogenet förvärmdes av avgaserna innan det förbrändes i den penselmålade encylindriga handvevade båtmotorn med marschvarvtalet 1200 varv per minut.
Finns testet du skriver om på nätet, och skulle du i så fall kunna länka till det? Jag tror jag skulle finna det intressant att läsa testet.