E10 Ersätter 95-oktanig bensin

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Nu vet jag inte om man kan lita på vare sig EU-rapporter eller wikipedia men denna länk ger uppgiften att USA är världens största producent av etanol. Möjligt iofs att de i likhet med Brasilien har sockerrörsplantage, men jag tvivlar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel#Experience_by_country

Såg en doklumentär om majs på Discovery i helgen, och USA tillverkar sin etanol via majs.

De försöker sig även på att tillverka genmanipulerad majs, de blandar in en hundgen för att skapa läkemedel mot vissa sjukdommar.:D
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Eftersom det är några här i tråden som misstänker att etanolens negativa effekter på fattigdom och svält är små så tycker jag att dessa (och andra inttresserade) läser följande genomgång på wikipedia. Jag själv tycker inte att det är särskilt smart att vi i den rika delen av världen kör våra fordon på etanol som tillverkas av växter, grödor, spannmål etc. Hur går det t.ex. för de fattiga i Afrika om bönderna där odlar etanolgrödor och säljer fordonsbränsle istället för mat?

Läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Food_price_crisis#Effects_of_food_for_fuel
 

Robz

Guest
Helt plötsligt dyker det upp en "miljöförbättrande" möjlighet att späda ut bränslet med en billigare tillsats, etanol.
Miljöförbättringarna är i tråden redan behandlade och totalt sett tror inte jag heller det förbättrar sett till en fullständig livscykelanalys, med tvivelaktig produktion i avlägsna länder, transporter och ev. tillkommande problem som ju faktiskt också kostar energi att åtgärda (nya delar, produktions och logistikenergi).

Kan det vara så att oljebolagen nu hittat ett sätt att förlänga oljeeran genom att späda ut sina dyra droppar?
Tänk vilka ekonomiska intressen som ligger bakom... Global ekonomi bygger på olja.
Undrar vad som kommer att hända med Italiernas nypåfunna kalla fusion (nickel/vätgas), undrar även var Fleischman & Ponds blev av... Oavsett om det var/är kall fusion, är det väl intressant med billig energi?!
Kanske många fina, uppköpta patent ligger och väntar på att bli avdammade hos oljebolagen, dagen då oljan spelat ut sin roll och elfordonen börjat ta över?

Min Impreza vill ha V-power, inte nåe djevvla fylletillägg :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske många fina, uppköpta patent ligger och väntar på att bli avdammade hos oljebolagen, dagen då oljan spelat ut sin roll och elfordonen börjat ta över?

Om det fanns gamla patent liggande så skulle dom om dom nu är gamla kunna användas helt gratis och fritt eftersom patent löper ut efter 15-20 år. Och vidare är dom ej heller hemliga eftersom patent är offentliga.

En annan detalj med bra patent är att historiskt sett brukar dom dessutom alltid kommer kringås om dom är bra. Och så snart dom är patentsökta är dom dessutom som sagt var offentligt kända.

Konspirationsteorierna håller alltså inte förbi kassan på bensinmacken.
 

Robz

Guest
Om det fanns gamla patent liggande så skulle dom om dom nu är gamla kunna användas helt gratis och fritt eftersom patent löper ut efter 15-20 år. Och vidare är dom ej heller hemliga eftersom patent är offentliga.

En annan detalj med bra patent är att historiskt sett brukar dom dessutom alltid kommer kringås om dom är bra. Och så snart dom är patentsökta är dom dessutom som sagt var offentligt kända.

Konspirationsteorierna håller alltså inte förbi kassan på bensinmacken.
Inte helt sant, då snabbt uppköpta patent inte kommer ut i ljuset och sååå lätt är det inte att hitta runt i databaserna. Däremot är mitt inlägg inte tänkt som konspirationsteori, utan bara i min värld högst troligt och logiskt, dessutom egen åsikt och teori.
Skall som sagt bli väldigt intressant att följa detta:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3075183.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3076842.ece
http://www.nyteknik.se/incoming/article3076881.ece/BINARY/Levis+and+Bianchinis+rapport+(pdf)

Tror du detta kan vara ett hot mot oljeindustrin... eller hela energiproduktionsvärlden?
....det är bara en tidsfråga innan energi blir lika dyrt som information på nätet. Tillförlitligheten kanske blir lika iofs... "Ojj, det kom ut några MW för mycket i huset igår...":D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte helt sant, då snabbt uppköpta patent inte kommer ut i ljuset och sååå lätt är det inte att hitta runt i databaserna. Däremot är mitt inlägg inte tänkt som konspirationsteori, utan bara i min värld högst troligt och logiskt, dessutom egen åsikt och teori.
Skall som sagt bli väldigt intressant att följa detta:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3075183.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3076842.ece
http://www.nyteknik.se/incoming/article3076881.ece/BINARY/Levis+and+Bianchinis+rapport+(pdf)

Tror du detta kan vara ett hot mot oljeindustrin... eller hela energiproduktionsvärlden?
....det är bara en tidsfråga innan energi blir lika dyrt som information på nätet. Tillförlitligheten kanske blir lika iofs... "Ojj, det kom ut några MW för mycket i huset igår...":D

Det finns folk från stora företag som inte gör annat än kollar nya patent. Om ett oljebolag försöker mörka bort någon specialmotor så kan du vara ganska säker på att någon motorproducent hittar det patentet och gör vad dom kan för att utnyttja det.

Angående den kalla fusionen så skickar den alla varningssignaler som finns till mig.
Dom har uppfunnit en evighetsmaskin men vet hur den fungerar och den måste stängas in i en svart hemlig låda. Jag tröttnade ganska snabbt på att läsa om dom där.

Det som roade mig mest var att se Hanno intervjuas i din länk eftersom jag haft honom som fysiklärare. Inget illa menat, tvärtom så var han mycket bra.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Men du Mr. foliehatt...

ALL etanol som säljs inom EU måste tillverkas och hanteras enligt Förnybarhetsdirektivet 2009/28/EG (Renewable Energy Directive), vilket sätter krav på hur bl.a. växthusgasberäkningarna skall utföras. Det sätter också en gräns på att förbättringen måste vara minst 35 % vid jämförelse mot bensin. Kravet kommer att höjas till 50 % 2013.

Att oljebolagen blandar in etanol i bensinen har inget att göra med att de vill förlänga någon oljera, eftersom bensinen är billigare än etanolen. Enda incitamentet i att blanda in etanol i bensinen ligger som sagt tidigare i skattebefrielsen från koldioxidskatt på 5.50 kr/l.

Är man nu en människa som fortfarande inte tror att den globala uppvärmningen sker pga antropogen påverkan så kan man kanske bry sig om att vi måste bryta vårt oljeberoende. Oljan kommer INTE att ta slut, det kommer marknadskrafterna se till. Den kommer däremot bli extremt DYR. När väl efterfrågan är högre än tillgången kommer priset att rusa. Vi måste då ha andra energikällor att ersätta denna med. För när väl detta händer går det extremt fort, och då ska ni få se på finanskris...

Helt plötsligt dyker det upp en "miljöförbättrande" möjlighet att späda ut bränslet med en billigare tillsats, etanol.
Miljöförbättringarna är i tråden redan behandlade och totalt sett tror inte jag heller det förbättrar sett till en fullständig livscykelanalys, med tvivelaktig produktion i avlägsna länder, transporter och ev. tillkommande problem som ju faktiskt också kostar energi att åtgärda (nya delar, produktions och logistikenergi).

Kan det vara så att oljebolagen nu hittat ett sätt att förlänga oljeeran genom att späda ut sina dyra droppar?
Tänk vilka ekonomiska intressen som ligger bakom... Global ekonomi bygger på olja.
Undrar vad som kommer att hända med Italiernas nypåfunna kalla fusion (nickel/vätgas), undrar även var Fleischman & Ponds blev av... Oavsett om det var/är kall fusion, är det väl intressant med billig energi?!
Kanske många fina, uppköpta patent ligger och väntar på att bli avdammade hos oljebolagen, dagen då oljan spelat ut sin roll och elfordonen börjat ta över?

Min Impreza vill ha V-power, inte nåe djevvla fylletillägg :D
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ja du lurade mig i fällan tyvärr...

Men jag hoppas du förstår principen jag är ute efter.
Jo, och jag tycker det skulle vara intressant att se fakta på den påverkan de olika alternativen har på miljö och samhälle utöver den del som kommer ur avgasröret. Sannolikt är det lättare att se etanolindustrins påverkan då den är relativt ny och förändringarna märks på ett annat sätt än hos petroleumdelen som rullat länge nu.

Men vilken av dessa två som är "bäst" kanske inte är helt intressant. Vi kanske ska se etanolen som ett övergångsbränsle tills dess att vi har ett riktigt alternativ. På lång sikt tror jag inte att vare sig olja eller etanol kommer att hålla.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Men vilken av dessa två som är "bäst" kanske inte är helt intressant. Vi kanske ska se etanolen som ett övergångsbränsle tills dess att vi har ett riktigt alternativ. På lång sikt tror jag inte att vare sig olja eller etanol kommer att hålla.

Exakt! Varför måste vi människor alltid väga saker mot varandra. Någonting måste alltid vara antingen bäst eller sämst. Samma sak som att väga etanol mot biogas eller mot biodiesel. Varför måste bara den som är "bäst" få finnas? Förnyelsebara bränslen står för 5-10 % av drivmedelsmarknaden beroende på hur man räknar. Det finns alltså en marknad på 90-95 % där alla behövs. Biogas kan inte enskilt ta allt, etanol kan det inte, och inte heller biodiesel.

Vad vi behöver är en teknikutveckling, och för att det skall ske måste saker testas, utvecklas och förbättras.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ace.Rider: Du vet att du kändes lite som en domedagsprofet där va? :D

Att förbrukningen skulle gå upp så mycket är ju skrämmande. Det tar ju bort hela syftet med påhittet över huvud taget! Är det bara din bil eller på fordon i allmänhet det ökar så pass mycket?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förbrukningen var det storskillnad på också, med E10 så låg den på 14-15l/100km, med 98 runt 10l/100km.
Normal förbrukningen brukar ligga på 6.8-7.2l/100km, men med E10 hade jag 8.4l/100km.

Yea! Right! 14 liter gånger 90% ger att du bränner 12.6 liter bensin plus 1 liter sprit per 100km istället för bara 10 liter bensin?

På samma sätt ger dina 8.4l/100km att du bränner 7.6l bensin plus 0.8 liter sprit/100km istället för 7.0l/100km?

dvs med sprit ökar inte bara totala förbrukningen utan den förbrukar även mer bensin än före sprit tillsattes?

Kanske dax att regöra luftfiltret? Eller jämför du kanske sommarförbrukning med vinterförbrukning?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Yea! Right! 14 liter gånger 90% ger att du bränner 12.6 liter bensin plus 1 liter sprit per 100km istället för bara 10 liter bensin?

På samma sätt ger dina 8.4l/100km att du bränner 7.6l bensin plus 0.8 liter sprit/100km istället för 7.0l/100km?

dvs med sprit ökar inte bara totala förbrukningen utan den förbrukar även mer bensin än före sprit tillsattes?

Kanske dax att regöra luftfiltret? Eller jämför du kanske sommarförbrukning med vinterförbrukning?

Kan ju hända om ex ecm slår över till "limp home mode", men då borde man sett en SES lampa lysa nånstans ;)

min bil drar nog ca en deciliter mer på 95 än 98, då den går över i "low octane spark",

allt beror väl på hur mjukvaran hanterar förändringen
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Bra gnista (tändstift et c) är en annan viktig sak om man kör etanolblandat jämfört med bensin.

Att argumentera mot etanolframställning med den energiförbrukning som bränslet har som oxå bensinen har är inte lite trångsynt. Även bensin måste transporteras långtbortifrån. Även bensin måste kokas fram (ur råolja) t o m i högre temperaturer och med mer energiåtgång än etanol. Kvar blir om det är en nettotillförsel av koldioxid när bränslet bränns och ev problem i framställningslandet. Eller stryk det sista, oljeproducerande länder ger inte direkt bättre miljöer för sin befolkning. Bara Nigeria är ett skräckexempel på lokalt miljöförstörande oljeindustri. Sammantaget magnituder värre än all samlad etanolframställning bara det. Ökenstaternas bruk av oljan är knappast till gagn för mer än ett fåtal. Fillipinare och andra asiater som slavar åt dem en masse behandlas som djur eller sämre.

Världssvälten varken beror eller påverkas i någon mätbar grad av etanolframställningen. Ingen svältande kan odla annat på den brasilianska tidigare boskapsmarken och ingen svältande har råd att köpa mat odlad i USA, där den sämsta etanolframställningen sägs ske med "industrimajs". Marknadsekonomins krassa verklighet. Ändra där så kanske det går att skyffla arealer mellan världsdelar till förmån för svältande fattiga. När Kina och andra länder idag köper upp bördig mark i fattiga länder för att nyttja för egen del går det knappast åt rätt håll i den frågan. Frågan är hur många det ska vara på samma gång på denna planet. Jag tyckte det var mycket folk redan vid första miljarden - nu närmar vi oss det tiodubbla..

Etanol är vettigt nu med vår nuvarande fordonspark. I vilken grad det funkar med E10 låter jag vara osagt, man kan anta att fordon kan börja få problem nu och kräva konverteringsinsats för att funka optimalt (igen).
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Bra gnista (tändstift et c) är en annan viktig sak om man kör etanolblandat jämfört med bensin.

Att argumentera mot etanolframställning med den energiförbrukning som bränslet har som oxå bensinen har är inte lite trångsynt. Även bensin måste transporteras långtbortifrån. Även bensin måste kokas fram (ur råolja) t o m i högre temperaturer och med mer energiåtgång än etanol. Kvar blir om det är en nettotillförsel av koldioxid när bränslet bränns och ev problem i framställningslandet. Eller stryk det sista, oljeproducerande länder ger inte direkt bättre miljöer för sin befolkning. Bara Nigeria är ett skräckexempel på lokalt miljöförstörande oljeindustri. Sammantaget magnituder värre än all samlad etanolframställning bara det. Ökenstaternas bruk av oljan är knappast till gagn för mer än ett fåtal. Fillipinare och andra asiater som slavar åt dem en masse behandlas som djur eller sämre.

Världssvälten varken beror eller påverkas i någon mätbar grad av etanolframställningen. Ingen svältande kan odla annat på den brasilianska tidigare boskapsmarken och ingen svältande har råd att köpa mat odlad i USA, där den sämsta etanolframställningen sägs ske med "industrimajs". Marknadsekonomins krassa verklighet. Ändra där så kanske det går att skyffla arealer mellan världsdelar till förmån för svältande fattiga. När Kina och andra länder idag köper upp bördig mark i fattiga länder för att nyttja för egen del går det knappast åt rätt håll i den frågan. Frågan är hur många det ska vara på samma gång på denna planet. Jag tyckte det var mycket folk redan vid första miljarden - nu närmar vi oss det tiodubbla..

Etanol är vettigt nu med vår nuvarande fordonspark. I vilken grad det funkar med E10 låter jag vara osagt, man kan anta att fordon kan börja få problem nu och kräva konverteringsinsats för att funka optimalt (igen).

Mycket klokt inlägg och håller med till stora delar faktiskt. Det enda grumset är ju att vår ekonomi bygger på att vi hela tiden ska bli fler samt att du måtte vara jävligt gammal om du tyckte det räckte med en miljard människor på planeten... :)

Yea! Right! 14 liter gånger 90% ger att du bränner 12.6 liter bensin plus 1 liter sprit per 100km istället för bara 10 liter bensin?

På samma sätt ger dina 8.4l/100km att du bränner 7.6l bensin plus 0.8 liter sprit/100km istället för 7.0l/100km?

dvs med sprit ökar inte bara totala förbrukningen utan den förbrukar även mer bensin än före sprit tillsattes?

Kanske dax att regöra luftfiltret? Eller jämför du kanske sommarförbrukning med vinterförbrukning?

Man bränner runt 2 cl sprit i timmen, sådeså! ;)
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
.. du måtte vara jävligt gammal om du tyckte det räckte med en miljard människor på planeten... :)

:hihi Jag läser gamla böcker.. Demografisk statistik är bra mot sömnsvårigheter. Funkar sämre mot vinterdeppighet däremot.:3freak

..och så var det ju faktiskt bättre förr!!:mattias
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jo alla säger nog det samma, förbrukningen ökar ordentligt, inte bara min bil! Tyvärr!
Konstigt...
Min gamla Golf -97.a, som jag lekte med Etanol med, ökade bränsleförbrukningen från 0,7 (ren BF95) till 0,9 (ren E85) efter s.k. konvertering. Gick hur bra som helst när den var varm, men blev oanvändbart svårstartad kall.

Vid blandtankning utan att ändra på bilen alls, noterade jag ingen nämnvärd skillnad även om jag blandtankade upp emot motsvarande E30.

(F@n, jag tryckte först på Gilla istället för Svara... För tidigt på morgonen.)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top