E10 Ersätter 95-oktanig bensin

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det är den såklart inte! Du snackar inte om sprit från systembolaget här!



Sen har vatten mer positiva än negativa egenskaper i en motor. Nackdelen är väl bara att jag inte vill betala för vatten när jag tankar E-XX

Inget jag har säkra källor på annat än högsägnen, är ju självklart inte så att dte är 99% vatten, utan tex K-sprit i tanken binder en del vattenmolekyler vid sig, och får det att blandas med bensinen, något jag hört etanolen inte gör då den utsätts för luftfuktighet hela vägen i transportkedjan och även i tankarna på macken, och därför redan sugit upp så mycket molekyler den vill ha ;)



Vatten i motorn e ju kanon!, i insuger då och inte för stora mängder, problemet med vatten i bensinen blir att vatten är tyngre och lägger sig i botten och tillslut kan du få väldigt hög koncentration av vatten i bränslesystemet, hänt flera gånger att bilar fått stopp på rad 100 meter efter en mack med för mycket vatten i bensinen.

Inte direkt skadligt för motorn annat än att bränslefiltret bör bytas men du kommer ju inte så långt :)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Inget jag har säkra källor på annat än högsägnen, är ju självklart inte så att dte är 99% vatten, utan tex K-sprit i tanken binder en del vattenmolekyler vid sig, och får det att blandas med bensinen, något jag hört etanolen inte gör då den utsätts för luftfuktighet hela vägen i transportkedjan och även i tankarna på macken, och därför redan sugit upp så mycket molekyler den vill ha ;)

Det där är just hörsägen. Etanolen håller minst 99.7% enligt produktspec. Låginblandningen sker till största delen här i sverige så någon större transportsträcka är det inte tal om från den svenska etanolen
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...högsägnen...

Läs produktspecarna på bensinbolagens hemsidor istället för att tro på snackelådor vid fikabordet.

Vatten som löst sig i sprit har just precis löst sig och kommer inte hamna i botten på tanken.

Det är som sockret i tekoppen, när det väl löst sig i ditt te så kommer det inte hamna på botten av tekoppen förrän allt vatten har dunstat bort.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det är väl just vad det är; 90% 95-oktanig bensin, och 10% etanol. Av de 10% etanol är nog minst 4% vatten redan från början (högre koncentration än 96% är svår att få fram eftersom att destillering inte ger högre koncentration än så).
.


Rätt men fel. Destillering sker till drygt 90% och därefter torkar man spriten till rätt koncentration. Dvs över 99.7%
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Men snälla nån va yrar du nu om, inte har jag räknat mina personliga erfarenheter som tester! Utan riktiga tester som gjorts här i finland!
Löjligt att börja med saker som att du vet inte... Samma som min pappa är bättre än din pappa =)
Lugna ner dig nu!

Jag föreslår att du presenterar en länk som styrker ditt påstående om du ska få någon trovärdighet i det du påstår.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ni har en debatt om nått som ni inte ännu har testat.
...inte har jag räknat mina personliga erfarenheter som tester! Utan riktiga tester som gjorts här i finland!

Och här i Sverige vet vi alltså inget om sprit. :va

...va yrar du om??

Men snälla nån va yrar du nu om...

Undrar vem som egentligen är yr i mössan på det här området... :va
 
Last edited:

Ace.Rider

Guest
Det har inte kommit ett enda vettigt argument från dig ännu så om inte ditt nästa inlägg innehåller en länk till ditt finska vetenskapliga test så hamnar du på min ignorelista.

Inte har du det lätt!
Som jag tidigare skrev så har bike gjort ett test. Gå in på på bike.fi därifrån finns det sedan länkar till flera olika tester och undersökningar.
Förlåt för att jag skrivit om hur det inverkat på min bil, och vad tester har visat, detta får man tydligen inte göra.

Men man lever och lär, inte kommer det att ske igen!

Skulle vara kul att se dina vetenskapliga tester som du gjort, alltid roligt att lära sig nya saker!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte har du det lätt!
Som jag tidigare skrev så har bike gjort ett test. Gå in på på bike.fi därifrån finns det sedan länkar till flera olika tester och undersökningar.
Förlåt för att jag skrivit om hur det inverkat på min bil, och vad tester har visat, detta får man tydligen inte göra.

Men man lever och lär, inte kommer det att ske igen!

Skulle vara kul att se dina vetenskapliga tester som du gjort, alltid roligt att lära sig nya saker!

Du får naturligtvis säga vad du vill men det du påstår är vetenskapligt väldigt djälva osannolikt.

Hittar bara denna
http://www.bike.fi/content/2635/

Videon säger mig ingenting och eftersom jag inte kan finska använde jag googletranslate på texten vilket knappast gör någon klokare?

"Vi testade försäljningen av framtida 2011/01/01, 95E av den nya 95E10 ersätta bensin: n. Punkter i jämförelse var den nuvarande 95E och efter årsskiftet försäljningen jäävä 98E. Testet är oklart vilka bensin mellan makt och konsumtion skillnader. Dessutom har vi bensoilla laboratorietester, som överlevde motorcyklister de häpnadsväckande saker.

Video kan du se kvaliteten på bensin x ström bänk bet. Det verkliga provet finns i 1,12 visas Bike katalognummer. Testet är också åtföljas av data paket med bensin. Värt att läsa, eftersom resultaten är mycket intressanta. Dessutom avslöjade laborationer bensojen egenskaper häpnadsväckande saker.

Bensalla vad du tycker nästa sommar?"
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du får naturligtvis säga vad du vill men det du påstår är vetenskapligt väldigt djälva osannolikt.

Hittar bara denna
http://www.bike.fi/content/2635/

Videon säger mig ingenting och eftersom jag inte kan finska använde jag googletranslate på texten vilket knappast gör någon klokare?

"Vi testade försäljningen av framtida 2011/01/01, 95E av den nya 95E10 ersätta bensin: n. Punkter i jämförelse var den nuvarande 95E och efter årsskiftet försäljningen jäävä 98E. Testet är oklart vilka bensin mellan makt och konsumtion skillnader. Dessutom har vi bensoilla laboratorietester, som överlevde motorcyklister de häpnadsväckande saker.

Video kan du se kvaliteten på bensin x ström bänk bet. Det verkliga provet finns i 1,12 visas Bike katalognummer. Testet är också åtföljas av data paket med bensin. Värt att läsa, eftersom resultaten är mycket intressanta. Dessutom avslöjade laborationer bensojen egenskaper häpnadsväckande saker.

Bensalla vad du tycker nästa sommar?"

Detta testet publicerades i svenska Bike för något/några år sedan.
Det skiljde ingenting mellan 95/98/V-power.

Det enda som lär hända er ängsliga typer är cykeln MÖJLIGEN går något magrare, kompenserar ni för det riskerar ni högre effekt.
Big deal?
Den som tankar 98 och inte kör överladdat eller högkomp kastar pengar i sjön. Alla jag pratat med som har åsikter "tycker" cykeln går bättre på 98, ingen har bänkat.
Upplever man en förgasarmotor som klen i botten på 95 så går den enligt mig för magert.

Men mot tyckare kämpar man förgäves så fortsätt klaga.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ser det inte som särskillt osannoligt att en motor konstruerad för bensin95 skulle dra något mer med 10% brännvin i tanken (utöver effetförlusten i spriten i sig).

Är tändning och komp. är optimerat för ett visst drivmedel lär den ju inte vara det om man påverkar drivmedlets energiinnehåll och viskositet.

Minskar man förtändning osv. på ren bensin lär den ju oxå dra mer bensin utan iblandningar.

Sen om det är 0,1% eller 1% är ju en annan sak. Kommer inte ihåg hur mycket min gamla A6.a drog mer med e85, men då folk som brydde sig om att räkna kom fram till att den drog mer än den skulle, må vara att man kanske gasade mer när det var billigare att tanka.
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Rätt irrelevant diskussion om bilen/hojen drar låt oss säga i max fall 10% mera med 95E10 jämnfört med 95E5 eller 98E5... Nu menar jag inte att detta är fallet men det är en rätt ordentlig ökning på förbrukningen enligt mig...

Vi antar då att fordonet förbrukar 10L/100km, ökningen stiger med 10% alltså 10*1.10 = 11L/100km. Denna extra liter kommer att kosta oss i Finland ca 1.50e, i Sverige kostar väll soppan ca 13-14kr litern?. I vilket fall som helst, räkna med att ni kör 10 000km på en sommar. Detta innebär med andra ord att ni förbrukar (10000km/100km)*10L=1000 ca. 1000L 95E5 med den gamla soppan. Höjer förbrukningen med 10% ger oss 1000*1.10 = 1100L. Man betalar med andra ord 100*1.50= 150 euro/1300-1400kr extra per sommar för att köra, klarar inte ekonomin detta så vet jag inte om man ska köra hoj...

Bara en tanke ställare, hur mycket pengar går det på en krogkväll? :glömdet
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Rätt irrelevant diskussion om bilen/hojen drar låt oss säga i max fall 10% mera med 95E10 jämnfört med 95E5 eller 98E5... Nu menar jag inte att detta är fallet men det är en rätt ordentlig ökning på förbrukningen enligt mig...

Vi antar då att fordonet förbrukar 10L/100km, ökningen stiger med 10% alltså 10*1.10 = 11L/100km. Denna extra liter kommer att kosta oss i Finland ca 1.50e, i Sverige kostar väll soppan ca 13-14kr litern?. I vilket fall som helst, räkna med att ni kör 10 000km på en sommar. Detta innebär med andra ord att ni förbrukar (10000km/100km)*10L=1000 ca. 1000L 95E5 med den gamla soppan. Höjer förbrukningen med 10% ger oss 1000*1.10 = 1100L. Man betalar med andra ord 100*1.50= 150 euro/1300-1400kr extra per sommar för att köra, klarar inte ekonomin detta så vet jag inte om man ska köra hoj...

Bara en tanke ställare, hur mycket pengar går det på en krogkväll? :glömdet

Syftet med införandet lär ju inte vara att konsumenten skall tjäna på det, utan snarare miljön och gör den inte det så är syftet med införandet endast bolagens ökade förtjänster.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Största problemet med etanolen och nyare motorer är väl (förutom det lägre energiinnehållet som kräver en ommappning ifall motorn ska gå lika bra) att den inte funkar speciellt bra med vanlig motorolja.
Det blir som kola i oljan om man inte byter ofta. Jag kan inte lämna referens av sekretesskäl (låter idiotiskt, men det är faktiskt sant), men så mycket kan jag säga att en viss tillverkare av etanolmotorer har oljebytesintervall som är en tredjedel av vad som krävs för deras vanliga motorer. Hur miljövänligt är det?
Då rör det sig iofs inte om några 5 eller 10% iblandning som den här tråden behandlar.
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Syftet med införandet lär ju inte vara att konsumenten skall tjäna på det, utan snarare miljön och gör den inte det så är syftet med införandet endast bolagens ökade förtjänster.

Jo, jag håller med dig helt, dyrare för oss, sämre för miljön, bolagen tjänar mera på det. Det är väll den sistnämnda orsaken till varför det hela uppståt.

Men att börja tjafsa om dom summorna som jag påvisade tycker jag inte det är hela världen, jag ville väll mest framföra att om det handlar om den extra tusingen det kostar att åka en sommar, har man inte har råd att lägga ut det råder jag att åka 1000 km kortare eller sen skaffa snålare hoj alternativt bli av med skiten helt om det är fatt i det :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top