E10 Ersätter 95-oktanig bensin

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Vi här i Finland har nu haft denna E10 några månader. Och priset ligger sist jag tittade på 1,49-1,50 euro för E10. Och sen kommer 98 oktan på 1,55-1,57 euro.

Så det lönar sig inte att tanka E10, du förlorar pengar och kilometrar, effekt om du gör det. Och sen så löser E10an upp avlagringar i tanken och bränslerör som sen lägger igen bränslefiltret och förstör tankgivaren på vissa bilar *host* BMW *host*

Jag är inte emot etanol, jag skulle hoppa av glädje ifall vi också fick E85 hit. För jag vet vilka effekter det går att plocka ut med den riktiga etanolen. Men så är inte fallet.

Orsaken till att dom (oljebolagen osv.) gör på detta viset är att dom behöver inte betala bränsleskatt på dom 10% etanol som blandas med och kan på så sätt öka vinsten.

Så jag tycker ni ska sparka och skrika och motarbeta detta så mycket ni bara kan.
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Några negativa synpunkter om etanol.

Såvitt jag har förstått så har etanolanvändning i fordon bidragit till ökade globala matpriser vilket drabbar fattiga människor framförallt i afrika. En del av protesterna i nordafrika kan vara relaterat till att den vanliga människan har svårt att få råd med den dyrare maten.

Etanol (sockerrör)-plantagen i Brasilien sker inte i närheten av regnskogen men det tvingar ut övriga bönder till sådana områden så det kan finnas indirekt effekt.

Etanol är inte lika flyktigt som bensin. Den etanol som kommer ner i motoroljan som sen normalt ska vädras ut av vevhusventilationen fungerar inte tillfredställande. Detta medför att oljan sakta men säkert blir utspädd av etanol varför man måste utföra oljebyte betydligt oftare. Jämför t.e.x. oljeservice-intervaller med etanolbilar som är varje 1000 mil ist.f. kanske 2-3000 mil.

Sen större risk för kärvande bränslepump, spridare, igensatt bränslefilter (eller förgasare) då etanol tvättar ur tanken. Fordon utan adaptiv luft/bränsle blandning riskerar att gå tunt med ökad temperatur på avgaser och därför ökad risker för avgasventilerna.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Några negativa synpunkter om etanol.

Såvitt jag har förstått så har etanolanvändning i fordon bidragit till ökade globala matpriser vilket drabbar fattiga människor framförallt i afrika. En del av protesterna i nordafrika kan vara relaterat till att den vanliga människan har svårt att få råd med den dyrare maten.

Etanol (sockerrör)-plantagen i Brasilien sker inte i närheten av regnskogen men det tvingar ut övriga bönder till sådana områden så det kan finnas indirekt effekt.

Kan du ge exempel på att den globala oljehandeln i världen har gjort något för att motverka fattigdom och svält eller protester i nordafrika?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kan du ge exempel på att den globala oljehandeln i världen har gjort något för att motverka fattigdom och svält eller protester i nordafrika?
Det där blir väl en lite felande frågeställning ställt mot det du citerade. Frågan ska väl snarare vara om den globala oljehandeln påverkar fattigdom och svält eller protester i nordafrika.

Om det nu inte är så att etanolhandeln faktiskt aktivt arbetar för att motverka fattigdom, svält och protester i nordafrika.
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Kan du ge exempel på att den globala oljehandeln i världen har gjort något för att motverka fattigdom och svält eller protester i nordafrika?

Oljan har antagligen både negativa och positiva effekter på matpriser och fattigdom. Nettoeffekten är inte självklar.

Etanol tycker jag enbart har negativ effekt på matpriser och fattigdom.
1. Att de globala matpriserna stiger verkar vara belagt:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/rekordhoga-matpriser-i-varlden

2. Att etanol kommer från spannmål är nog ganska klart.

3. Om efterfrågan på spannmål ökar så ökar priserna enligt gängse ekonomisk teori.

4. spannmål = mat

Det finns en klar negativ effekt med etanolanvändandet som självklart mest påverkar de människor som lever på gränsen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
har en bil med importerad motor från usa (inte trädkramarstaten i väst) och köra den på våran 95oktan med etanol i sig och laptop ipluggad ser du hur knacksensorn jobbar på högvarv att konstant backa tändningen vid WOT, och att den går magert, vad händer den dagen knacksensorn slutar fungera? jadu då har man nog inga kolvar kvar efter några wot repor :/

Det där gäller alla moderna bilmotorer. Dom konstrueras med "för hög" kompression så att dom ligger med lite sen tändning som försöker jobba sig fram tidigare utan knack.

Det hänger ihop med att verkningsgraden ökar med kompressionsförhållandet så man "tjänar" alltså verkningsgrad på detta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Njae , Håller inte med där

Sonden har väldigt bra koll runt lambda 1 Faktiskt mycket mer högupplöst än bredbandssonderna

Den ger en variabel spänning om än ganska liten skillnad men
systemet kan ha väldigt bra koll ( bilar mest)


Blir den därimot dränkt så tar det lång tid innan den börjar ge korrekt raportering igen

Nu när jag läser ditt inlägg igen så inser jag att vi är överens om att spänningen snabbt ändras snabbt nära lambda=1. Det är i vilket fall som helst figur 30 på första sidan om någon annan undrar.

Jag har lärt mig att blandningen svänger mellan betydligt högre och lägre lambda än så och därav får alltså styrboxen bara signalen fet eller mager. Men nu när jag sökte lite bredare hittade jag i literatur från Bosch texten att lambda endast ändras minimalt från lambda=1. Vilket gör mig lite konfunderad och du kanske hade rätt här.
 

Bifogat

  • DSC00271.jpg
    DSC00271.jpg
    237.8 KB · Visningar: 84
  • DSC00272.jpg
    DSC00272.jpg
    237.9 KB · Visningar: 80

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Nu när jag läser ditt inlägg igen så inser jag att vi är överens om att spänningen snabbt ändras snabbt nära lambda=1. Det är i vilket fall som helst figur 30 på första sidan om någon annan undrar.

Jag har lärt mig att blandningen svänger mellan betydligt högre och lägre lambda än så och därav får alltså styrboxen bara signalen fet eller mager. Men nu när jag sökte lite bredare hittade jag i literatur från Bosch texten att lambda endast ändras minimalt från lambda=1. Vilket gör mig lite konfunderad och du kanske hade rätt här.

Får man fråga vad det är för bok?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Oljan har antagligen både negativa och positiva effekter på matpriser och fattigdom. Nettoeffekten är inte självklar.

Etanol tycker jag enbart har negativ effekt på matpriser och fattigdom.
1. Att de globala matpriserna stiger verkar vara belagt:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/rekordhoga-matpriser-i-varlden

2. Att etanol kommer från spannmål är nog ganska klart.

3. Om efterfrågan på spannmål ökar så ökar priserna enligt gängse ekonomisk teori.

4. spannmål = mat

Det finns en klar negativ effekt med etanolanvändandet som självklart mest påverkar de människor som lever på gränsen.

Du har ju dock inte rätt i att etanol kommer från spannmål. Huvuddelen av världsproduktion kommer från sockerrör, och socker är, trots allt, en mycket liten del av kosten i de länder som är känsligast för stigande råvarupriser. Det finns även majsetanol som framförallt konsumeras och produceras i Nordamerika, och där kan man se en viss påverkan på majspriset i Centralamerika. I övriga världen är etanolens påverkan på matpriserna försumbar.

De största anledningen till höjda matvarupriser är dock generellt stigande drivmedelspriser (dvs, fossila drivmedel då etanol används på mycket få håll i världen), då det finns en nästan linjär koppling mellan spannmålsproduktion och kostnaden för drivmedel. En annan mycket viktig faktor är den råvaruspekulation som sker världen runt, bl.a. genom att att regeringar i länder där skörden inte varit tillräckligt stor hamstrar stora mängde ris och spannmål på världsmarknanden. Etanolens påverkan på matpriserna är en ytterst liten del av den pristoppar som förekommer nu, och som även förekommit för ca två år sen. Detta har bl.a. konstaterats av EUs agrikulturella undersökningsinstitut, DG AGri.
http://www.atl.nu/Article.jsp?artic...e%20f%F6rklaring%20till%20h%F6gre%20matpriser

Ett tydligt exempel på etanolens obetydliga påverkan på matpriserna är också det faktum att priset på olika grödor har varierat kraftigt under de senaste tre åren, trots att ökningen av etanolkonsumtion stigit relativt linjärt och i ganska långsam takt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har ju dock inte rätt i att etanol kommer från spannmål. Huvuddelen av världsproduktion kommer från sockerrör, och socker är, trots allt, en mycket liten del av kosten....

Och om spritpriset driver upp sockerpriset så att bonden odlar sockerrör istället för potatis, majs, vete så blir det kanske lite spridningseffekter? Eller?
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Som kanske sagts tidigare, jag har alltid tankat 98 för att undvika spriten för jag har hört att sprit försämrar omdömet. Det borde väl gälla motorer också?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Publicerad 2011-02-18, 15:12
Nyheter
Det kommer att dröja innan all 95-oktanig bensin i Sverige har 10 procents inblandning av etanol, menar Svenska Petroleuminstitutet.

Svenska Petroleuminstitutets VD Ulf Svahn dementerar uppgifterna från Bil Sweden om att E10 skulle införas redan från den 1 maj i år.

– Det här är en lång process, säger Ulf Svahn. Till att börja med krävs det ett riksdagsbeslut om att införa E10 och något sådant har ännu inte tagits.

Det var bilhandelns branschorganisationen Bil Sweden som i veckan gick ut med information om vilka modeller som klarar det nya bränslet E10 och i samband med det påstod att det nya bränslet skulle lanseras den 1 maj 2011. På sikt kommer inblandningen av etanol i 95-oktanig bensin att öka från dagens 5 procent till 10 procent men något datum för detta är ännu inte spikat.

– Att få klarlagt vilka bilmotorer som klarar E10 är naturligtvis en viktig pusselbit inför lanseringen av E10, säger Ulf Svahn. Men det är bränslebolagen som bestämmer när detta kan ske och det kommer inte att bli den 1:a maj.

http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-e10bensinen-drojer-30431
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Efter att läst Bil Swedens lista så är det en del av dagens bilar som inte fixar 10% etanol, hur kommer man att lösa det?
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Efter att läst Bil Swedens lista så är det en del av dagens bilar som inte fixar 10% etanol, hur kommer man att lösa det?
Dom får köpa nya bilar med moderna styrsystem, så vi slipper K-jet :D
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nu vet jag inte om man kan lita på vare sig EU-rapporter eller wikipedia men denna länk ger uppgiften att USA är världens största producent av etanol. Möjligt iofs att de i likhet med Brasilien har sockerrörsplantage, men jag tvivlar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel#Experience_by_country

Tror du tjänar lite på att sätta siffrorna i relation till konsumtion samt att läsa lite mer om USA längre ner på den länkade sidan först..
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det där blir väl en lite felande frågeställning ställt mot det du citerade. Frågan ska väl snarare vara om den globala oljehandeln påverkar fattigdom och svält eller protester i nordafrika.

Om det nu inte är så att etanolhandeln faktiskt aktivt arbetar för att motverka fattigdom, svält och protester i nordafrika.

Nej, jag tycker att min frågeställning var helt rätt med tanke på citatet. Skulle livet verkligen bli så mycket bättre för dessa människor om vi slutade med etanolframställning?

Oljan har antagligen både negativa och positiva effekter på matpriser och fattigdom. Nettoeffekten är inte självklar.

Etanol tycker jag enbart har negativ effekt på matpriser och fattigdom.

Det finns en klar negativ effekt med etanolanvändandet som självklart mest påverkar de människor som lever på gränsen.

Det finns människor som har lidit och lider oerhört mycket i många oljeproducerande länder, varför protesterar ingen mot det?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top