E10 Ersätter 95-oktanig bensin

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Som jag har sagt tidigare, så har jag VÄLDIGT svårt att se att något oljebolag överhuvudtaget skulle blanda i 10 % etanol i 95 oktan bensin på grund av att de inte får skattebefrielse från koldioxidskatten för mer än 6.5% inblandning. Däremot är det inget som säger att de inte kan sälja E10 som en separat produkt för ett dyrare pris till de konsumenter som efterfrågar det. Men jag tror fortfarande skarpt på att 95 oktan kommer ligga på MAX 6.5 % etanolinblandning.

Varför så upprörda över ynka 1.5% till? gör ingenting.. Brasilien har ju kört 20-30% hur länge som helst med samma bilar som vi har här......:rolleyes:

Stollen som skrev: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml# har dessutom direkta sakfel. Vissa förstår tydligen inte att dessa saker är kraftigt reglerade i lagstiftning.


Det är jag som lossar tankfartygen med bland annat E10 till bpde Q8 och ST1 så den tråd ska bli spännande att läsa igenom.
Jag kan nog även svara på en del frågor.
 
Last edited:

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Tyvärr, så enkelt är det inte. Ökningen av bränslemängden är högs marginell vid låg inblandning. Finns ett fint ord på denna effekt men har för tillfället glömt bort det :huvet

Angående mångden extra så är väl min fundering

E 85 som innehåller 85% etanol kräver en ökning utav bränslemängden
med ca 30 - 35 %

Det borde ge på 8,5% ett krav på ca 3,5% mer bränsle , eller??:va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förtydligande.

Sprutet på en bil har alltså en grundmap för vilken bränslemängd den ska ge motorn och sensorn ger alltså en etta eller en nolla. Sprutet vet alltså bara att motorn går mager eller att den går fett, den vet aldrig att motorn går med exakt lambda=1 så när sprutet får signal att motorn går fett så drar den ner bränslemägden succesivt tills den får signal att motor istället går magert varvid sprutet börjar feta upp blandningen och så rullar det på.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Förtydligande.

Sprutet på en bil har alltså en grundmap för vilken bränslemängd den ska ge motorn och sensorn ger alltså en etta eller en nolla. Sprutet vet alltså bara att motorn går mager eller att den går fett, den vet aldrig att motorn går med exakt lambda=1 så när sprutet får signal att motorn går fett så drar den ner bränslemägden succesivt tills den får signal att motor istället går magert varvid sprutet börjar feta upp blandningen och så rullar det på.


Njae , Håller inte med där

Sonden har väldigt bra koll runt lambda 1 Faktiskt mycket mer högupplöst än bredbandssonderna

Den ger en variabel spänning om än ganska liten skillnad men
systemet kan ha väldigt bra koll ( bilar mest)


Blir den därimot dränkt så tar det lång tid innan den börjar ge korrekt raportering igen
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Blir planeten verkligen bättre av ökad inblandning av etanol? Som jag förstått så innebär ökad efterfrågan på etanol att mer regnskog behöver huggas ner för att plantera grödor som kan omvandlas till etanol. Ifall Sverige vore självförsörjande på etanol och hade produktionskapacitet i överskott vore ju den här subventionen begriplig, men inte ifall vi behöver importera etanol.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr, så enkelt är det inte. Ökningen av bränslemängden är högs marginell vid låg inblandning. Finns ett fint ord på denna effekt men har för tillfället glömt bort det :huvet

Jag tror förbrukningen ökar vid små inblandningar om motorn har lambdasensor och fetar upp blandningen. Vid lite högre inblandningar när motorn börjar gå lite magert så kommer det däremot verkningsgradsfördelar.

Sen finns ju som jag sa tidigare andra effekter med kylning och snabbare förbränning som är lite svårare att förutsäga. Blandar man dessutom E85 i sitt bränsle så höjer man oktantalet och kancksensorerna tillåter en tidigare tändning som också ger bättre verkningsgrad på en standardmotor.

Njae , Håller inte med där

Sonden har väldigt bra koll runt lambda 1 Faktiskt mycket mer högupplöst än bredbandssonderna

Den ger en variabel spänning om än ganska liten skillnad men
systemet kan ha väldigt bra koll ( bilar mest)


Blir den därimot dränkt så tar det lång tid innan den börjar ge korrekt raportering igen

Orkar inte nu men ska söka upp en bild av spänningen från en binärsensor imorgon eller helgen om jag kommer ihåg eller om ni påminner mig.

Blir planeten verkligen bättre av ökad inblandning av etanol? ....

Jadu... Miljömupparna tror ju det ialla fall men mig har dom inte riktigt övertygat.

Det jag däremot kan ge dom är att etanol(C2H5OH) har 3 väteatomer på varje kolatom medans bensin har 1.87 väte för varje kolatom och när väte brinner får man vatten medans kol ger koldioxid.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det jag däremot kan ge dom är att etanol(C2H5OH) har 3 väteatomer på varje kolatom medans bensin har 1.87 väte för varje kolatom och när väte brinner får man vatten medans kol ger koldioxid.

Jag tror att de menar att koldioxidutsläppen för etanol är 0, eftersom att koldioxiden som bildas vid förbränningen tagits upp när grödorna växte. Annars tror jag inte beräkningen som sa att utsläppsminskningen motsvarar 170000 bilar går ihop.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
ok, grundiden är alltså att lura sprutet så att man kan köra lite fetare än lambda=1 och därmed vinna lite effekt.

Motorer med lambdareglering går ju bara på lambda=1 vid låg last och varvtal så på fullgas där emissionlagarna inte gäller så gör den knappast någon skillnad. Att JPs LC8 går jämnare stämmer säkert på lågfart då.

En lambdasensor är i princip binär, dvs den ger antigen en etta eller en nolla. Går sensorn sönder så ger den samma signal hela tiden och sprutet kommer då efter en stund ignorera sensorn och istället bara följa mappen enligt vad jag lärt mig. Men jag tror mappen även får en förskjutning i någon riktning beroende på om sprutet får en etta eller en nolla från sensorn.

Man borde alltså även kunna sälja O2-maximerare för de som hellre vill att motorn ska gå lite magert för att spara bränsle.

Samma sak händer när blandar in en större procentandel sprit/E85 i en bensinbil. Vi små mängder justerar lambdasensorn till lambda=1 men någonstans när man en gräns och motorn går istället magert.
De tillfällen jag sett en så'n där eliminator är när det skall monteras PC3
och man vill ta bort Lamdan. Gör man det utan eliminator så får man i vissa
system (Aprilia t.ex.) en permanent felkod i form av en fet triangel i
displayen.
I Aprilian kan man lösa detta på andra sätt oxå. Det vanligaste är att
man skiftar till en fast map med open loop.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det finns två utfall av etanol i bensinen, antingen har man en motor med lambdaåterkoppling eller också har man det inte.

Lambdaåterkoppling
dvs de flesta motorer med insprutning, bla alla bilar. Här ökar insprutningen bränslemängden så att lambda=1 och motorn kommer antagligen bara dra aningen mer bränsle eftersom etanol inehåller mindre energi.
Andra effekter:
- Etanolen kyler mer än bensin pga högre energi krävs för förångning av bränslet. Ökar verkningsgraden under kompressionstakten.
-Etanolen brinner snabbare vilket ihop med moderna motorers knackreglering ger lite svåröverskådliga effekter. Dock inget egentligt problem.
- Etanolen tar upp vatten vilket är bra på vintern så att man slipper is i bränslesystemet.

Utan lambdaåterkoppling
dvs alla förgasarmotorer samt enklare former av insprutningssystem. Här kommer motorn gå magrare än tidigare men eftersom etanolen innehåller mindre energi. De flesta motorer har god marginal för detta. En motor som går magert kommer få bättre verkningsgrad dvs lägre bränsleförbrukning men nackdelen är minskad energimängd in i motorn dvs effekten minskar en aning. Så för de flesta gatåkare är det alltså inget problem. Seriösa rejsåkare kanske kan fundera på att bestycka upp sin motor lite. Dessa motorer är sällan eller aldrig knackreglerade men eftersom bränslet har samma oktantal som tidigare så finns ingen risk för knack.
-Snabbare förbränning ger lite fördelar.


Angående tvåtaktolja tror jag inte att någon olja har problem med bara 10% etanol. Vet att vissa som rejsat med cross och snöskoter kört med ganska mycket T-röd i bränslet förr om åren och dom fick aldrig några problem.

I princip alla insprutningssystem går ju dock i open loop vid WOT, har en bil med importerad motor från usa (inte trädkramarstaten i väst) och köra den på våran 95oktan med etanol i sig och laptop ipluggad ser du hur knacksensorn jobbar på högvarv att konstant backa tändningen vid WOT, och att den går magert, vad händer den dagen knacksensorn slutar fungera? jadu då har man nog inga kolvar kvar efter några wot repor :/
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Redan vid dagens inblandning har det uppkommit problem på vissa plasttankar.
Det får bli 98 även i fortsättningen...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kom även på att i manualen till min sukka står det klart och tyrdligt skrivet från suzuki "undvik att köra på bränsle med etanolhaltigt innehåll" alltid tankat 98 pga det, men nu ska de ju blanda dynga i 98oktanen med... och på sukkan finns det ingen knacksensor alls.

Vem ska nu betala en PC3 och ommappning av min hoj för mig? eller ett eventuellt ras pga knack?
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
tråkigt för oss med kuligare bilar. börjar redan bli svårt att hitta 98 och försvinner v-power, då blir det till att mappa om aset. orka köra och leta efter en mack när bränslenålen sjunker snabbare än en sten i vatten
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Hojen är jag inte vidare orolig för. Inte Volvo 245an heller. Men Jaggan är ju min entusiastbil, då är man ju lite mer kär i skiten.


Det är ca 5,3% etanol i Norrlands Guld förresten, inte torkar mina gummin ut och spricker för det inte. :fyllisar

Hur kan du va mer orolig för Jaggan än hojen? galenskap :brinnerup

Gummi torkar ytterst sällan i förpackningarna ;)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
På sommaren kör jag endast e85 i min bil, visst den drar mer men kr / mil går ner.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jep, min Toyota knycker fram på 95 E10 för tillfället.
Listan på bilar som inte skall köras med E10 ökar hela tiden.
Det är packningar m.m. som inte tål alkoholen.
Chevrolet/Daewoo t.ex. gillar inte E10 95.
http://www.e10bensiini.fi/sv/i_vilka_motorer_kan_man_tanka_e10-bensin/
den listan har vi i Finland för bilar.
http://www.kawasaki.fi/info.asp?Id=340DF3E3773
den listan har vi iaf. för Kawasaki. Jag har nog kört på 95 hittills men nu blir det 98, så får man lite spruuuut i hojen!

Sorry om detta var postat redan, orkade inte läsa tråden.
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Hur många kan svaret på denna eviga fråga?
Om man blandar 0.5l vatten med 0.5l 100% sprit får man XXX liter drickbar alkohol?

Det är liknande effekter med bensin alkohol. av detta kan man se att bränsleförbrukningen och effekten in påverkas linjärt över inbandningen. För att göra er extra glada så har ni idag en individspridning på effekten på +/-10%. vissa av er kommer att tappa lite effekt, och någon kommer garanterat att få ökad effekt. Men det gör inte större skillnad än den lättningen ni gör när ni tömmer tarmen på rosenhill innan sub4an på bulten.

Vissa gummidetaljer torkar av sprit är sant, har roat mig med etanolkonverteingar sedan 2004 och aldrig haft några problem med varken slangar eller packningar.

Att alu inte tål sprit är BULLSHIT, det beror på kiselinnehållet. Uppblandning i oljan med farliga restprodukter NEJ.. Etanolen löser sig däremot i oljan som blir uppblandad och med tiden tappar sin smörjande förmåga... Kan bli problem om man bara kör korta sträckor när det är kallt så spriten inte kokar ur.

Som sagt, fjädern har blivit en höna och detta är ett ickeproblem ... lägg planernade mappnings och ombyggnationpengarna på soppa och kör istället, Jag bjussar på en bärs på nästa SH-fest om din motor rasar av detta :tummenupp
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
År 2005 eller 2006 var det etanol som gällde för bilarna, då var det etanolen som var räddningen, politikerna var "överens" om att E85 var framtiden och drev igenom pumplagen som kräver att alla mackar som säljer ett antal fat bensin måste erbjuda ett miljövänligt alternativ (E85, det billigaste och lättaste att få tag i samt den billigaste investeringen). År 2007 eller 2008 visade det sig att etanol inte är så bra som man "påstått" och etanol blev synonymt för ondska och ineffektivitet. Nu är vi i år 2011, E85 är svindyrt som det i praktiken alltid har varit för det man får och har samma dåliga rykte förutom för etanolfanatiker och snåla människor och så ska vi ha mer etanol i bensinen.

Så frågan är: Var inte etanol dåligt eller har den plötsligt blivit bra i små mängder? :va

Förövrigt är det som vanligt snack om Miljöpartiet och deras onda tankar men detta är faktiskt en av alliansens ideér (som av en händelse går hand i hand med EU) :rolleyes:
http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/miljostyrning-delar-blocken_5303961.svd

"Alliansen
•Etanolinblandningen i bensin ökar från 5 till 10 procent."
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top