För en novis i sammanhanget.. Vad blir påverkan på användning av O2-eliminatorer isf?
Våra älskade mc motorer styrs ut ifrån en grundmapp
som tar hänsyn till varvtal samt trottelläge
Den enkla lambdastyrning som finns på hojar kan utifrån denna map
göra vissa ändringar inom ett SMALT område ( closed loop)
det vill säga att inga förändringar skrivs till grundmapen
Om systemet förses med ett bränsle som i praktiken ger en magrare gång så kan lambdan inte längre korrigera mängden
Vidare så går maskinen inte heller på lambdan i alla lägen (endast låg och mellanregister)
En bil med adaptivt sprut kan utifrån lambdans statestik skriva till mappen, Men det sker under en ganska lång tid kanske 20 mil eller så
Mc har alltså inte denna funktion
o2 eliminator användes för att låsa lambdavärdet så att man kan mappa en betydligt fetare blandning med mycket bättre prestanda
och gas svar
Problemet är lösligt med Pc3 eller Pc5 med o2 eliminator och mappning
Angående mångden extra så är väl min fundering
E 85 som innehåller 85% etanol kräver en ökning utav bränslemängden
med ca 30 - 35 %
Det borde ge på 8,5% ett krav på ca 3,5% mer bränsle , eller??