E10 Ersätter 95-oktanig bensin

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Då hojar INTE har adaptiva insprutsystem så ser jag ett stort problem med ökad etanolhalt

Dom flesta moderna bilar har ju som sagt adaptiva system som anpassar sig till det nya bränslet , men så icke Mc

Mapa om ? javist det funkar ju förståss

Du har helt rätt om insprutningssystemen på våra hojar. I det aktuella fallet kommer energiinnehållet minskas med 1.8% i våra bränslen.
Har bromsbänkarna så exakta mätinstrument så man skulle se en skillnad? Frågan är seriös.

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Kul att min bil finns med i listan över bilar som INTE kan köras på E10.
Fast jag har gjort ett eget experiment och den går alldeles utmärkt med 15-20% E85 blandat i vanliga bensinen.

Edit: Är det inte tvärtom att motorer blir kvickare av etanol?

Går inte i stort sett alla bilar köra på 25-50% etanol? Jag provade mig succesivt fram med en gammal mazda jag hade och jag märkte inget speciellt förrän jag kom över 45% då den blev lite svårstartade och gick lite sämre samt drog betydligt mer per mil. Kunde nog avhjälpts om man justerat in insprutningen.

Tror dock att packningar/o-ringar osv som inte är konstruerade för etanol kan ta stryk med tiden.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Då hojar INTE har adaptiva insprutsystem så ser jag ett stort problem med ökad etanolhalt...
Hmm, gäller det även nyare hojjar med closed loop avgasrening?
Där får ju sprutet en återkoppling från lambdan för att kunna hålla utsläppen i schack.
:va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns två utfall av etanol i bensinen, antingen har man en motor med lambdaåterkoppling eller också har man det inte.

Lambdaåterkoppling
dvs de flesta motorer med insprutning, bla alla bilar. Här ökar insprutningen bränslemängden så att lambda=1 och motorn kommer antagligen bara dra aningen mer bränsle eftersom etanol inehåller mindre energi.
Andra effekter:
- Etanolen kyler mer än bensin pga högre energi krävs för förångning av bränslet. Ökar verkningsgraden under kompressionstakten.
-Etanolen brinner snabbare vilket ihop med moderna motorers knackreglering ger lite svåröverskådliga effekter. Dock inget egentligt problem.
- Etanolen tar upp vatten vilket är bra på vintern så att man slipper is i bränslesystemet.

Utan lambdaåterkoppling
dvs alla förgasarmotorer samt enklare former av insprutningssystem. Här kommer motorn gå magrare än tidigare men eftersom etanolen innehåller mindre energi. De flesta motorer har god marginal för detta. En motor som går magert kommer få bättre verkningsgrad dvs lägre bränsleförbrukning men nackdelen är minskad energimängd in i motorn dvs effekten minskar en aning. Så för de flesta gatåkare är det alltså inget problem. Seriösa rejsåkare kanske kan fundera på att bestycka upp sin motor lite. Dessa motorer är sällan eller aldrig knackreglerade men eftersom bränslet har samma oktantal som tidigare så finns ingen risk för knack.
-Snabbare förbränning ger lite fördelar.

Angående tvåtaktolja tror jag inte att någon olja har problem med bara 10% etanol. Vet att vissa som rejsat med cross och snöskoter kört med ganska mycket T-röd i bränslet förr om åren och dom fick aldrig några problem.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Där får ju sprutet en återkoppling från lambdan för att kunna hålla utsläppen i schack.

För en novis i sammanhanget.. Vad blir påverkan på användning av O2-eliminatorer isf?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Väldigt få hojar kör closed loop över hela varvtalsregistret/trottelöppningar. Tror de flesta går på fast mapp redan från sådär 5-6000 rpm.

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Man vill inblanda 10% etanol i soppan men det har inte förankrats i övriga instanser på grund av vissa effekter detr gör på motorerna. Det lär nog dröja innan det blir verklighet.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Man ska inte hälla alkohol i tanken, det är inte bra mot aluminium. Som exempel, i venuzela så fräts påfyllningsrör sönder pga den stora alkoholen iblandningen. alkohol i dagens aluminium motorer är inte jätte bra. Jag säger inte : tanka = haveri.
Men att se dagens motorer hålla lika läge som en volvo 5a(32000 mil +) blir kanske lite svårt. Läs på en vanlig köksrengöring som innehåller alkohol, där står det "använd ej på aluminium".
Jag tro inte 10% inblandning kommer att förstöra några motorer men hade jag fått välja mellan att ha eller vara utan hade jag tagit utan.

Ööh, vet min ölburk om det tro?

tojen

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
XT660R-11
Man vill inblanda 10% etanol i soppan men det har inte förankrats i övriga instanser på grund av vissa effekter detr gör på motorerna. Det lär nog dröja innan det blir verklighet.

Nej det är redan klart, 1 maj kör man igång med E10.

Läste att Sverige satsade runt 300 miljarder på att minska utsläppen (minns inte årtalet), och för de 300 miljarderna lyckades man sänka utsläppen med 2 promille. Det här känns som ett liknande vansinnesdåd.

Hur i h-vete kan 10% av befolkningen rösta på dessa trädkramande grönmögelkommunister som kallar sig miljöpartiet?, jag fattar inte det. :huvet

Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
"E10 kan användas i alla bensindrivna Jaguar-modeller från och med årsmodell 1992"

Ska jag behöva tanka 98-oktan i Jaggan från -89? :va

Hojen är jag inte vidare orolig för. Inte Volvo 245an heller. Men Jaggan är ju min entusiastbil, då är man ju lite mer kär i skiten.

Jaja, man får väl ta smällen och tanka 98, kul att betala mer för soppan när Jaggan drar 1,5 blandad körning, men det drabbar ju ingen fattig.

Det är ca 5,3% etanol i Norrlands Guld förresten, inte torkar mina gummin ut och spricker för det inte. :fyllisar

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Den går sämre, men du märker det nog inte.

Ok, med andra ord smärre poänglöst att installera dem då?

LC8-motorerna tenderar ju gå bättre med O2-eliminatorer, åtminstone jämnare, men det kanske är lika bra att skita i dem isf..

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Det är jag som lossar tankfartygen med bland annat E10 till bpde Q8 och ST1 så den tråd ska bli spännande att läsa igenom.
Jag kan nog även svara på en del frågor.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
För en novis i sammanhanget.. Vad blir påverkan på användning av O2-eliminatorer isf?

Våra älskade mc motorer styrs ut ifrån en grundmapp

som tar hänsyn till varvtal samt trottelläge

Den enkla lambdastyrning som finns på hojar kan utifrån denna map
göra vissa ändringar inom ett SMALT område ( closed loop)

det vill säga att inga förändringar skrivs till grundmapen

Om systemet förses med ett bränsle som i praktiken ger en magrare gång så kan lambdan inte längre korrigera mängden

Vidare så går maskinen inte heller på lambdan i alla lägen (endast låg och mellanregister)

En bil med adaptivt sprut kan utifrån lambdans statestik skriva till mappen, Men det sker under en ganska lång tid kanske 20 mil eller så

Mc har alltså inte denna funktion

o2 eliminator användes för att låsa lambdavärdet så att man kan mappa en betydligt fetare blandning med mycket bättre prestanda
och gas svar

Problemet är lösligt med Pc3 eller Pc5 med o2 eliminator och mappning

Angående mångden extra så är väl min fundering

E 85 som innehåller 85% etanol kräver en ökning utav bränslemängden
med ca 30 - 35 %

Det borde ge på 8,5% ett krav på ca 3,5% mer bränsle , eller??:va

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Och jag som tankar ca 50% etanol under sommaren i min vanliga bensinbil...kommer jag att märka någon skillnad nu??? Snälla...är det någon som vet??

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"lambdasond-eliminator"..typ.
En liten manick som ser till att sprutet får en signal som lurar den att tro
att det sitter en fungerande lambda på plats.

ok, grundiden är alltså att lura sprutet så att man kan köra lite fetare än lambda=1 och därmed vinna lite effekt.

Motorer med lambdareglering går ju bara på lambda=1 vid låg last och varvtal så på fullgas där emissionlagarna inte gäller så gör den knappast någon skillnad. Att JPs LC8 går jämnare stämmer säkert på lågfart då.

En lambdasensor är i princip binär, dvs den ger antigen en etta eller en nolla. Går sensorn sönder så ger den samma signal hela tiden och sprutet kommer då efter en stund ignorera sensorn och istället bara följa mappen enligt vad jag lärt mig. Men jag tror mappen även får en förskjutning i någon riktning beroende på om sprutet får en etta eller en nolla från sensorn.

Man borde alltså även kunna sälja O2-maximerare för de som hellre vill att motorn ska gå lite magert för att spara bränsle.

Samma sak händer när blandar in en större procentandel sprit/E85 i en bensinbil. Vi små mängder justerar lambdasensorn till lambda=1 men någonstans när man en gräns och motorn går istället magert.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha