Efterlyst: En bil!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Smitningsolycka... Skodakillen kan nog lätt hävda att han inget såg? Och moppekillen är ju vållande till kullkörningen. Väl? Kör man på någon bakifrån är man vållande, hade jag för mig...

Men visst är han väl skyldig att stanna, det kunde ju vara personskada, men att fälla honom... omöjligt.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Okej, jag ska försöka kontakta polisen snarast (om jag hade haft min gopro med och på vid det tillfället så hade jag kunnat visa det)! Han hade bilar framför sig precis innan olyckan men dem saktade inte ner, utan bara han så jag tvingades bromsa (nu när jag tänker efter så log jag typ en, en och halv meter bakom han. det är ju ändå rätt mycket på en 40-väg)! Jag är inte 100 % säker att han såg mig men jag antar att han förstod vad som hände och därför smet från platsen. Ja, om han dessutom kör om på det ställe han gjorde! Det var lite mer än en bil brett där och han försöker köra om fast det så smalt! om jag bara svängt till någon centimeter så had han träffat mig!

Driver du med oss? en och en halv meter? Mycket? :crash

Det är Du som är vållande.

Omkörningen möjligen vårdslös men knappast straffbar.

FTPRiderr

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Hoj
Beta RR 50 Enduro '02
Ok, några saker som fladdrar förbi mitt sjuka huvud:

1) Vad gör moppekids på sporthoj.com?
2) Varför kör du så nära att du vurpar när han bromsar?
3) Satt han på din moped när han körde om? Vem körde då Skådan? Var satt du?
4) Vad ska du göra med hans regskylt? Sätta på moppen? Hoppas att den då går lika fort som Skådan?

:va

Rent generellt har starstrajker rätt, ketting i taCket är det enda rätta i sådana här lägen... :rock

1. Jag kollar runt här för att jag när jag blir 18 tänker skaffa hoj och då är det bra/kul att veta mycket om motorcycklar och sånt.
2. jag kom ikapp han och då bromsade han, så jag bromsade (panikbromsning med båda bromsarna) så mitt framhjul låser sig (vägen var blöt) och framhjulet bara glider undan!
3. Vadå satt på moppen?! Jag satt på moppen och han körde Skodan!
4. Jag ska ta hans reg. nummer till polisen så dem kanske kan göra nåt åt saken!

FTPRiderr

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Hoj
Beta RR 50 Enduro '02
Driver du med oss? en och en halv meter? Mycket? :crash

Det är Du som är vållande.

Omkörningen möjligen vårdslös men knappast straffbar.

Han kör i 100 på 70-väg = Olagligt
Han blinkar inte när han kör om = Olagligt
Enligt lagen så ska man köra om när det är fritt att köra om, vilket han inte tänkte på!
Han smiter från olyckan
Jag tror nog att det borde vara straffbart! :p

Vadå, han hade ju fan typ en halv meter mellanrum till nästa bil! och lika med alla andra bilar!! Då har ju jag långt mellanrum!

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Skall jag fatta det som att killen gjorde en ful omkörning, och när du blev sur och försökte köra ikapp så bromsade du omkull?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja, typ så ja! :p

Det är väldigt subjektivt vad som är ett litet avstånd, men körde han inte på dig var det ju uppenbart tillräckligt....

Att du sen gick omkull när du skulle tillrättavisa honom är ju beklagligt, men det är inte bilförarens fel.

Jag skulle se det som en sur erfarenhet och försöka släppa det, inget gott kan komma av att reta upp sig och ställa någon till svars för en omkörning.

FTPRiderr

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Hoj
Beta RR 50 Enduro '02
Det är väldigt subjektivt vad som är ett litet avstånd, men körde han inte på dig var det ju uppenbart tillräckligt....

Att du sen gick omkull när du skulle tillrättavisa honom är ju beklagligt, men det är inte bilförarens fel.

Jag skulle se det som en sur erfarenhet och försöka släppa det, inget gott kan komma av att reta upp sig och ställa någon till svars för en omkörning.

Vadå inte bilförarens fel, han bromsade ju! Utan anledning! om inte jag bromsade så hade jag kört in i han!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vadå inte bilförarens fel, han bromsade ju! Utan anledning! om inte jag bromsade så hade jag kört in i han!

Hur vet du att det var utan anledning?

Men jag kan lova, att om inte du bromsar när bilen framför gör det, kommer du köra in i den ganska exakt varje gång.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

Såja, lugn nu. Såg ut som om även Jorge Lorenzo bromsade omkull sig i helgen (dock i ingången till en kurva), helt utan att någon bromsade framför honom, så du är i gott sällskap! :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Han hade väl nåt emot mig, tex att jag inte flyttade på mig när han kom från början! Så ja, han bromsade nog enbart för att testa mig!

Fast det blir ju helt omöjligt att hävda mot honom, han kan ju bara säga att det var något på väg upp på vägen framför honom.

Hade du koll på anslutande vägar och vägren/dike?

FTPRiderr

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Hoj
Beta RR 50 Enduro '02
Fast det blir ju helt omöjligt att hävda mot honom, han kan ju bara säga att det var något på väg upp på vägen framför honom.

Hade du koll på anslutande vägar och vägren/dike?

Ja, jag hade koll! det fanns inga anslutande vägar eller nåt där! DEt var inget hinder, han bromsade bara!

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Idioten körde om mig (på min moped) i 100 på 70-väg och var centimeter från att träffa mig, så jag körde ikapp han och han tvärnita och gjorde så att jag vurpa! Jag vill gärna veta vem han är! :)

Hur vet du att han/hon körde i 100??

(nu när jag tänker efter så log jag typ en, en och halv meter bakom han. det är ju ändå rätt mycket på en 40-väg)!

Enda gången 1,5m är mycket till avstånd är den dagen du får äran att fickparkera en bil....

Skyll dig själv klant och prova hålla avstånd i framtiden så ska du se att moppen din hållet en stund till!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Han kör i 100 på 70-väg = Olagligt
Han blinkar inte när han kör om = Olagligt
Enligt lagen så ska man köra om när det är fritt att köra om, vilket han inte tänkte på!
Han smiter från olyckan
Jag tror nog att det borde vara straffbart! :p

Vadå, han hade ju fan typ en halv meter mellanrum till nästa bil! och lika med alla andra bilar!! Då har ju jag långt mellanrum!

Men inte tillräckligt långt för att du skall hinna stanna när han tvärbromsar. Så långt avstånd skall du... alltid, i alla lägen. Det är din skyldighet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja, jag hade koll! det fanns inga anslutande vägar eller nåt där! DEt var inget hinder, han bromsade bara!

Ja, då har han uppenbart gjort det för att testa dig, inte snyggt, men du bör ju hålla avståndet som föreskrivs.

Vore det så att han jorde det med flit, såg att du ramlade men drog, så har han sannolikt gjort sig skyldig till något.

Men att bevisa det är en annan sak. Det första du skall göra isåfall är att lämna in en anmälan med krav på ersättning.

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
jag kan dock förstå ts..
om bilen tvärnitar med avsikt att få dig att köra åt helvete så är bilföraren ett riktigt praktmongo och förtjänar en rejäl uppläxning..

sen är det klart att man ska hålla avståndet, men håller man inte avståndet är det på inget sätt okej för bilföraren att stampa på bromsen "bara för att".

jag försvarar varken bilföraren eller ts, jag säger bara att det inte är okej att stampa på bromsen för att jävlas med folk, oavsett om dom håller avståndet eller ej.
är det en oerfaren förare på hojen kan det gå riktigt, riktigt illa.

Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...