Eftersnack - Uppdrag Granskning

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
Jo men sen då? Du har kört SAMMA jävla bana i 2 säsonger, Sen då? Bygga en ny bana? Landskapet kommer va FULLT med banor för att tillfredställa alla hungriga MC åkare...

Spänningen med att åka Bogan eller Bulten är ju att det först o främst är olagligt, sen att det är olika från gång till gång med möte och olika ingångar i kurvor osv... en bana, där har du ETT spår och väljer du fel spår så blir du omkörd eller vurpar...

Tänk såhär, Du har säkert spelat TV spel med nån slags bilracing eller ännu bättre MOTOGP... Sjukt kul, River ut skivan från fodralet, sätter dig ner och spelar nån timme, hittar en favoritbana och börjar öva... i timmar!!! Sen då? Man tröttnar, Vart är det roliga i att köra samma bana om o om o OM igen!

Jag säger det igen, Fristad åt Bulten!

Men lös det problemet då!

Köp alla fastigheter i närområdet så har du din bana :pucko

:huvet

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Nå, ni som har 1 till 1 häst per kilo i 10000+ varv, hur ofta har ni nytta av det på allmän väg (förtydligan finns i mitt förra inlägg). Jag är intresserad av att veta, så upplys en ovetande nu..

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Fast det är ju konstigt om någon nu skulle vilja förbjuda bara motorcyklar som går snabbt. Bilar som går fortare än 130 km/h skulle ju inte heller vara motiverat enligt det tankesättet.

Går ju utmärkt att köra för fort med bil också.
http://www.youtube.com/watch?v=cNFFKXdMIZU

PuttePK

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
Triumph Daytona 675
Ok den gick inte hem...:D Menade att man kan inte göra vad som helst. Är det ok att köra fort på väg för att banan är för långt borta? Har man långt till skjutbanan kan man dra några skott med magnumen mot garageväggen på innergården?

Ha ha ! du var ju klockren ju ! licens ???? Mangnum / 9 mil/ 22 hade jag iaf licens för i slutet av 80 talet :) Hade förövrigt en riktigt trevlig föreställning på http://www.thetarget.se/paket.htm och träffade tvillingarna från Gottland som är skjutinsruktörer mycket kompetenta kan jag säga !

:D

trevligt att surra med dej !:Bugar

Starkodder

Starkodder
Gick med
28 May 2009
Hoj
Husqvarna 400cc (mil.)
Slingerbulten Tungelsta - Rosenhill, Sthlm södra

Stort problem på denna sträcka, med smågrabbar som ej har något vett alls i kroppen. Varje säsong 1-4 döda och dubbla antalet skadade.
1) Benno, runt 50, körde den 28 april 2009 ihjäl sig. Första höjåkaren i år. Rätt ut i terängen på motsatt sida. Intill blommor och text vid dödsstället, så ser jag dagligen älgko och kalv. Var de dessa Benno mötte på Slingerbulten ??!
2) Sträckan består av 7 större jaktvårdsområden. Det vimlar av vilt; älg- och rådjurstammen är kraftigt på väg uppåt. Gott om vildsvin på de mellersta delarna, Riksten - Rosenhill.
3) Två större grustag. Tidvis rejält grusigt på vissa sträckor. En av grusantreprenörerna sköter borstandet kvällstid mycket bra !
4) Varningar går ut till förarna, gammal som ung, att denna sträcka är hårt olycksdrabbad; ändå verkar omdömet ha lämnats hemma !
5) Hur många av ER kommer att drabbas på denna sträcka ?? Hur många av de NI smäller med kommer i år att drabbas av ER ??

Kör lugnt här ! Hoja på, då det går, och då er kapacitet är tillräcklig !! Överskatta ej er förmåga !!

Vänligen,
Starkodder
Farsa, soldat och hojåkare

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Tyvärr tror jag det..

Men tack vare att programet var så pass dåligt, tror jag inte det retade upp i närheten av så pass många som det hade potensialen till att göra...

Regskylt fram och ägaransvar står nog inför dörren, kanske tom effektbegränsning och ytterligare höjningar av hastighetsöverträdelser..

Min förhoppning är att UG sabbade lite av nyhetsvärdet nu, och att det kanske glöms bort för ett tag..

Ingen risk att detta glöms bort...

Ni glömmer bort att detta är en politisk fråga. Motorcyklisterna är en liten grupp i samhället som därför ej har någon reell makt. Det finns INGEN politiker med ambitionen att fortsätta inom den politiska banan som skulle få för sig att ta motorcyklisternas parti i en kollision mellan motorcyklisteranas önskan om frihet och det övriga samhällets önskan om lung och ro och minskade samhällskostnader.

Att vinna politiska poäng genom att "bekämpa de där samhällsfarliga mc-kollektivet" är alldeles för lockande för politikerna. Helt plötsligt så har de en grupp människor som de kan peka ut som samhällsbovar utan att bli kallade för rasister.

Den frihet vi motorcyklister har är en frihet som vi åtnjnuter på nåder. När de där blöjbarnen far fram som idioter längs vägarna så är det VÅR frihet som ryker. Det är alla vi andra i MC-kollektivet som får stå där med den offentliga skammen och betala idioternas samhällsskuld.

xever

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
Kawasaki Ninja 636, Husaberg 650
50 % av alla svt´s reportrar som medverkade har säkerligen aldrig kört en sporthoj om det ens. Jag menar säger man (100 på 70väg är att ta det lugnt, är något fel)... för helvete jävla media horor förstorar upp allt med det dubbla. Och det här med kartan om mc vägar som dem läste upp kan man göra det mer dramatiskt... patetiskt för fan

PuttePK

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
Triumph Daytona 675
Mycke bra ! Hoja med insidan ! :D:Bugar

Stort problem på denna sträcka, med smågrabbar som ej har något vett alls i kroppen. Varje säsong 1-4 döda och dubbla antalet skadade.
1) Benno, runt 50, körde den 28 april 2009 ihjäl sig. Första höjåkaren i år. Rätt ut i terängen på motsatt sida. Intill blommor och text vid dödsstället, så ser jag dagligen älgko och kalv. Var de dessa Benno mötte på Slingerbulten ??!
2) Sträckan består av 7 större jaktvårdsområden. Det vimlar av vilt; älg- och rådjurstammen är kraftigt på väg uppåt. Gott om vildsvin på de mellersta delarna, Riksten - Rosenhill.
3) Två större grustag. Tidvis rejält grusigt på vissa sträckor. En av grusantreprenörerna sköter borstandet kvällstid mycket bra !
4) Varningar går ut till förarna, gammal som ung, att denna sträcka är hårt olycksdrabbad; ändå verkar omdömet ha lämnats hemma !
5) Hur många av ER kommer att drabbas på denna sträcka ?? Hur många av de NI smäller med kommer i år att drabbas av ER ??

Kör lugnt här ! Hoja på, då det går, och då er kapacitet är tillräcklig !! Överskatta ej er förmåga !!

Vänligen,
Starkodder

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Hoj
Suzuki SV1000S
Ingen risk att detta glöms bort...

Ni glömmer bort att detta är en politisk fråga. Motorcyklisterna är en liten grupp i samhället som därför ej har någon reell makt. Det finns INGEN politiker med ambitionen att fortsätta inom den politiska banan som skulle få för sig att ta motorcyklisternas parti i en kollision mellan motorcyklisteranas önskan om frihet och det övriga samhällets önskan om lung och ro och minskade samhällskostnader.

Att vinna politiska poäng genom att "bekämpa de där samhällsfarliga mc-kollektivet" är alldeles för lockande för politikerna. Helt plötsligt så har de en grupp människor som de kan peka ut som samhällsbovar utan att bli kallade för rasister.

Den frihet vi motorcyklister har är en frihet som vi åtnjnuter på nåder. När de där blöjbarnen far fram som idioter längs vägarna så är det VÅR frihet som ryker. Det är alla vi andra i MC-kollektivet som får stå där med den offentliga skammen och betala idioternas samhällsskuld.

Den friheten du beskriver, är den då att köra som en "halv"idiot?

Eftersom om du nu kö fullt lagligt, har du ju ingenting att oroa dig för?

Men visst jag håller med dig, bara min förhoppning att det ska "lösa" sig utan att det får förstora konsekvenser för oss "halvidioter"

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
"Jag tycker ändå"...
Jag tycker ändå att "jag satt därbak och kollade på mina kulor" var programmets ljuspunkt. Den killen borde bli SH hedersmedlem. Frun som kördes i helikopter till lasarettet pga trasig spoiler får silvermedalj.

Du tycker rätt mycket, men en hel del av det du tycker önskar jag att du uttryckte någon annanstans då inlägg som det ovan inte tillför något, och den enda funktionen är att tynga ned vårt bojsänke ytterliggare.

För det första så måste inte ett barn framstå som varken begåvat eller moget i teve för att få sympatier, det är inte poängen. Sedan förstår givetvis inte ett barn hur det framställs, men det där var i alla fall varken mer omoget eller så pass dumt att vi måste driva med det om vi jämför med hur moget vissa som deltar i debatten framstår här.

"Frun borde få silvermedalj"?
Så bara för att dom materiella skadorna inte uppgick till en för dig självklar nivå så kan vi göra hennes ambulanstransport till ett skämt?

Det inte vara en kroppsskada för att vara allvarligt, det finns många som aldrig lär sig att hantera synen av själva olyckan och som pga det får men för livet. Men inte du förstås, för du är ju så tuff att du har gett dig själv rätten att dela ut fegismedaljer till dom som inte är som du...

Säger som farfar sa när man hade gjort något rikigt korkat:
Skämmes ta mig f-n...

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
uttalandenn.jpg

Last edited:

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky

Vänligen,
Starkodder

Hmm, tänkvärt.. Starkodder????

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Hoj
Suzuki SV1000S
"Jag tycker ändå"...

Du tycker rätt mycket, men en hel del av det du tycker önskar jag att du uttryckte någon annanstans då inlägg som det ovan inte tillför något, och den enda funktionen är att tynga ned vårt bojsänke ytterliggare.

För det första så måste inte ett barn framstå som varken begåvat eller moget i teve för att få sympatier, det är inte poängen. Sedan förstår givetvis inte ett barn hur det framställs, men det där var i alla fall varken mer omoget eller så pass dumt att vi måste driva med det om vi jämför med hur moget vissa som deltar i debatten framstår här.

"Frun borde få silvermedalj"?
Så bara för att dom materiella skadorna inte uppgick till en för dig självklar nivå så kan vi göra hennes ambulanstransport till ett skämt?

Det inte vara en kroppsskada för att vara allvarligt, det finns många som aldrig lär sig att hantera synen av själva olyckan och som pga det får men för livet. Men inte du förstås, för du är ju så tuff att du har gett dig själv rätten att dela ut fegismedaljer till dom som inte är som du...

Säger som farfar sa när man hade gjort något rikigt korkat:
Skämmes ta mig f-n...

Du får ta allt med en nypa salt, men dramatiken bakom olyckan var ju klart överdriven.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jo men sen då? Du har kört SAMMA jävla bana i 2 säsonger, Sen då? Bygga en ny bana? Landskapet kommer va FULLT med banor för att tillfredställa alla hungriga MC åkare...

Spänningen med att åka Bogan eller Bulten är ju att det först o främst är olagligt, sen att det är olika från gång till gång med möte och olika ingångar i kurvor osv... en bana, där har du ETT spår och väljer du fel spår så blir du omkörd eller vurpar...

Tänk såhär, Du har säkert spelat TV spel med nån slags bilracing eller ännu bättre MOTOGP... Sjukt kul, River ut skivan från fodralet, sätter dig ner och spelar nån timme, hittar en favoritbana och börjar öva... i timmar!!! Sen då? Man tröttnar, Vart är det roliga i att köra samma bana om o om o OM igen!

Jag säger det igen, Fristad åt Bulten!
Du lyckas här att både framstå som omogen och konstatera att en del av det roliga är att just bryta mot lagen. Bra och moget inlägg, det kommer att ge hela kollektivet pluspoäng.

"Fristad åt bulten"
Vad hjälper det dig, det är ju ändå bara samma kurvor om och om igen som på vilken bana som helst? Fast visst, här får du ju köra fört fort och bryta mot lagen, och det är givetvis mer spännande med rörliga och lite mer oförutsägbara hinder med eller?

Starkodder

Starkodder
Gick med
28 May 2009
Hoj
Husqvarna 400cc (mil.)
Slingerbulten Tungelsta - Rosenhill

Mycke bra ! Hoja med insidan ! :D:Bugar

Rätt så, PuttePK !

Jag försöker hålla mig någorlunda på rätt sida om hastighetsgränserna, OCH SE VARNINGSSKYLTARNA ! Terrängen kring Slingerbulten inbjuder för det viltlivet att vandra kors och tvärs över vägarna, och det är många motorburna (alla kategorier) som missar detta visavi Slingerbulten, tyvärr.

Jag väljer noga, då jag drar på lite med min gamla militärhoj. Önskar fler gjorde detta inom vårt skrå ...

Vänligen,
Starkodder

ps. Benno R.I.P ds.
ps2. Jag tycker att mycket vettigt kom fram i Uppdrag Granskning. Hoppas nu, att vilda hojande ungtuppar kan ta till sig detta...! ds2.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det jag tycker var den stora behållningan av programmet är att det nu, praktiskt taget över en natt, helt plötsligt är helt accepterat även bland de mest ettriga squidsen här på SH, att det egna förarbeteendet inte är ens personliga ensak.

På SH brukar ju alltid de som motsätter sig hyllandet av YT-bombarrepor bli kallade moralkärringar och bli åthutade med att "ingen annan hojåkare har att göra med hur jag kör". Förhoppningsvis har iaf några av dessa rekordsuktande juniorpiloter nu sett hur det funkar i en demokrati: att kollektiva bestraffningar är inte alls ovanliga.

Jag tror att man måste anstränga sig att köra lite ridderligt. Dvs gasa där det inte märks och backa av på farten vid tex bebyggelse, möten eller omkörningar. Ngn som sitter och tuffar i sin Polo i lagliga 70 km/h blir faktiskt rädd om man kör om dom i 200 med vrålande Yoshi. Många som är 20 fattar ju inte det. Det gör så djäkla mycket om man iaf drar ned till säg 90 när man passerar. I synnerhet om man är en klunga på 5 högljudda hojar som kommer ångande.

Dansken gjorde en bra insats tycker jag. SMC har ju satsat enormt på den här lilla problematiska gruppen av upproriska sporthojare vad gäller banåkningar, sporthojskurser etc. Det måste vara sjukt otacksamt att efter alla dessa kampanjer och satsninger ändå få klä skott i media för samma minoritet.

Det var skönt att ingen politiker var intervjuad och pressad att säga ngt i programmet. Ingen politiker eller myndighetsperson avkrävdes av UG några löften på hojnummerskylt fram och ägaransvar mm. Det var skönt. Snabba beslut och löften inför TV-kameror är ju sällan bra.

Tycker jag

/J

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras