Ja..tänk att man på bana kan lära sig vart ens gränser går, vad man klarar av, träna på bromstekning, kurvtagning, spårval under kontrollerade former och sedan använda det i den vardagliga körning. Fler borde nog sticka ut till banan, oftare och lära känna sina begränsningar, brister som de kan finslipa och sin hoj om de ska köra på gata istället för att testa / träna sig fram på Bogan eller Bulten.
Verkligen förvånande...
Så brukar det bli såklart japp. Förlängd banning oftast mot vad man generellt annars får som straff.en nyfiken fråga...om ngn reggar sig för o flejma borde det inte medföra att deras "vanliga" konto med blev spärrat?? *hoppas*
Undras hur många i tråden som ens testat att köra bana...?
Vet någon vart man kan se avsnittet eller om det går i repris?
Ja..tänk att man på bana kan lära sig vart ens gränser går, vad man klarar av, träna på bromstekning, kurvtagning, spårval under kontrollerade former och sedan använda det i den vardagliga körning. Fler borde nog sticka ut till banan, oftare och lära känna sina begränsningar, brister som de kan finslipa och sin hoj om de ska köra på gata istället för att testa / träna sig fram på Bogan eller Bulten.
Verkligen förvånande...
DET HÄR var det första inlägg jag läst från dig som faktiskt får mig att tro att
det finns en verklig människa bakom ditt nick.
Instämmer till fullo med vad du skrev, vill också tillägga att när du på bana
passerat "din" gräns så upptäcker du också hur ONT det gör när du landar
i sandfållan. Och där finns inga stora stenar, träd, hårda bilar mm. som kan
öka på det "ONDA". De flesta som jag pratat med som börjat med banåkning
har ändrat sitt "risktagande" på allmän väg betydligt, eftersom man VET mer
om hur lite det behövs för att "gränsen" ska passeras.
KentW
Så brukar det bli såklart japp. Förlängd banning oftast mot vad man generellt annars får som straff.
själv har jag dragit ner på gatåkat drastiskt sen jag började med att köra på bana, jag använder sällan tekniken etc jag lär mig på banan ute på landsvägarna, jag ligger aldrig på gränsen i min körning varken på bana eller gata, på ett sätt är jag glad över detta men på bana skulle jag vilja våga mer men någonstans säger min hjärna "NEJ NEJ LUGN Å FIN NU" vilket kanske är bra jag vet inte?
Komigen, många av oss kan jag tänka mig tappar lusten att åka om det är "lagligt" och ni VET med er att jag har rätt!
Snyggt att ta med en liten unge som gråter och en gravid kvinna, bara för att göra det liiiiiite värre. FAN va arg jag blir, visst har vissa rätt, men man borde ta med bägge sidorna. Nu vart det bara oj oj oj va fort det går.
P.S nu kommer SH att krasha pga alla som ska säga sitt mouahahahahhaha
Jag tror att du visst använder den teknik du lär dig på bana när du kör gata. Avståndsbedömning, spårval, planering, broms och kurvteknik, svängpunkt kan du ju sätta på Bulten också......
Det jag tycker var den stora behållningan av programmet är att det nu, praktiskt taget över en natt, helt plötsligt är helt accepterat även bland de mest ettriga squidsen här på SH, att det egna förarbeteendet inte är ens personliga ensak.
På SH brukar ju alltid de som motsätter sig hyllandet av YT-bombarrepor bli kallade moralkärringar och bli åthutade med att "ingen annan hojåkare har att göra med hur jag kör". Förhoppningsvis har iaf några av dessa rekordsuktande juniorpiloter nu sett hur det funkar i en demokrati: att kollektiva bestraffningar är inte alls ovanliga.
Jag tror att man måste anstränga sig att köra lite ridderligt. Dvs gasa där det inte märks och backa av på farten vid tex bebyggelse, möten eller omkörningar. Ngn som sitter och tuffar i sin Polo i lagliga 70 km/h blir faktiskt rädd om man kör om dom i 200 med vrålande Yoshi. Många som är 20 fattar ju inte det. Det gör så djäkla mycket om man iaf drar ned till säg 90 när man passerar. I synnerhet om man är en klunga på 5 högljudda hojar som kommer ångande.
Dansken gjorde en bra insats tycker jag. SMC har ju satsat enormt på den här lilla problematiska gruppen av upproriska sporthojare vad gäller banåkningar, sporthojskurser etc. Det måste vara sjukt otacksamt att efter alla dessa kampanjer och satsninger ändå få klä skott i media för samma minoritet.
Det var skönt att ingen politiker var intervjuad och pressad att säga ngt i programmet. Ingen politiker eller myndighetsperson avkrävdes av UG några löften på hojnummerskylt fram och ägaransvar mm. Det var skönt. Snabba beslut och löften inför TV-kameror är ju sällan bra.
Tycker jag
/J
Hmm, vet inte vad du menar för vad jag minns så erbjöds flera mc-förare att öppet kommentera men valde att vara annonyma. Andra mc-förare som öppet vågade stå för sina åsikter var också delaktiga i programmet. De enda jag saknade, kan jag tycka, var några av de förarna som kraschat där men som överlevt och deras syn!
Mvh!
// Niklas
Jörgen, ställ upp i nästa val och du blir statsminister!
/Lucky9
Tyckte det var rätt balanserat.
Störde mig lite på "om 100 på 70väg är att ta det lugnt är något fel"
Finns 70väg där det är berättigat med 50 och 70väg där det är Riktigt lungt i 100,det är dock en annan diskussion.
Henrik
nu när du nämner de sista där så känns det som de hade vart pricken över "i" för UG.
Jag tror att du visst använder den teknik du lär dig på bana när du kör gata. Avståndsbedömning, spårval, planering, broms och kurvteknik, svängpunkt kan du ju sätta på Bulten också..och det har inget med sinnessjuka farter att göra. Jag körde som mest 2000 mil på en säsong på gata, normalt är det 1000-1200..för jag gillar att köra hoj. Jag vill göra det varje dag och har jag inte bana 10 km hemifrån, då blir det väg. Bana är för mig inte mycket till alternativ, mer komplettering.
teknikerna du nämner fick jag lära mig när jag tog mitt körkort på trafikskolan, däremot slipar jag på "hängtekniken" på banan det fick jag inte lära mig när jag tog mitt kk
Seriöst Jörgen, kan man rösta på dig i nåt val???
Tänk om fler kunde göra som du och tänka till lite innan dom postar inlägg. Vilken kvalitet det skulle vara på det här forumet!
Låter som en bra körskola för många av de teknikerna som idag lärs ut på BKK/SHK fick aldrig jag lära mig 1987 utan man antogs förstå hur det funkade utan förklaring eller stöttning från trafikläraren.
Att ge rådet "Se långt fram!" är ju ett bra råd men det är inte speciellt konkret. Och resultatet kan ju bli, när man inte Är just konkret, att man tittar FÖR långt fram! Vilket bara var ETT exempel!
Mvh!
// Niklas
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |