Eftersnack - Uppdrag Granskning

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Påminner er att sköta er! Tack! Redan ett par bannade, en del för påhopp och en del för att onödigt registrerat sig på sajten för att flejma...

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Honda SP1 -00
Jag har 2, en på 5 och en på 10 år. Saker båda kan kläcka ur sig under olika omständigheter bereder mig (och en hel del andra) mycket glädje och vissa fadäser är dokummenterade som videoclips. När jag var 10 fanns inga videokameror så mina gamla föräldrar får hålla till godo med och skratta sig fördärvade över mina lustigheter bara ur minnet.

Otroligt at du fått till det två gånger!!

Eller e de bara snack det med?

Poletten ska inte upp här :arsele

Före programet var de ju fastigehtsvärden, din uppväxt i ryssland etc...
Nu e de kromslädar och ambulanshelikoptrar.......

Vad kommer härnäst Mr Mytoman??? :tummenupp

Skulle lacka om detta pågick utanför mitt hus med.

Fram med med empati!!!!!!!

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Snyggt att ta med en liten unge som gråter och en gravid kvinna, bara för att göra det liiiiiite värre. FAN va arg jag blir, visst har vissa rätt, men man borde ta med bägge sidorna. Nu vart det bara oj oj oj va fort det går.
P.S nu kommer SH att krasha pga alla som ska säga sitt mouahahahahhaha

Moget uttalande:rolleyes: du hade nog tänkt annorlunda om det var din gravida kvinna och barn som skadats, tror du är singel utan barn, hoppas det...

De som bor där har rätt, och alla som kör 150+ förbi utfarter, tät bebyggelse, stall mm HAR fel. Jag har själv sett dessa bombar filmer, och kan se dess "underhållningsvärde" MEN fördömmer den framfarten, och tyvärr är det så många "wannabee" där ute som gör allt eller försöker göra allt för att minsann vara lika tuff.

Nej det är dags att sluta stoppa in den lilla neandertalareliknade hjärnan när man åker i tätbebyggelse ex boggesund, den hjärnan var tyvärr smartare än många av oss som hoppar upp på hojen, den hade en inbyggd självbevarelsedrift.. softa förbi där och allt blir frid och fröjd, tuta när fara är på vägen, vinka till varandra alla blir glada och det kommer till slut bli en win-win situation, polisen kommer se detta possitivit, försäkringsbolagen lika så om det går ett år utan dödsolycka eller allvarligt skadade på just den sträckan. Vi får pyssla med vårt och de som bor där får pyssla med sitt :krama

Nu kommer påhoppen...:rolleyes:

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01

Jag kan tänka mig att Uppdrag Granskning är ett samhällsupplysande program och INTE ett dokumentär program. Men jag tycker ändå att dom gjort upplägget vinklat redan från början med attityden "nu ska dom jeflarna få DiReKcT!1". Det är ju ändå SVT det handlar om...och även MC-folk betalar TV-licens. Men det är dom som inte gör det som sabbar för oss andra.

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Honda SP1 -00
Moget uttalande:rolleyes: du hade nog tänkt annorlunda om det var din gravida kvinna och barn som skadats, tror du är singel utan barn, hoppas det...

De som bor där har rätt, och alla som kör 150+ förbi utfarter, tät bebyggelse, stall mm HAR fel. Jag har själv sett dessa bombar filmer, och kan se dess "underhållningsvärde" MEN fördömmer den framfarten, och tyvärr är det så många "wannabee" där ute som gör allt eller försöker göra allt för att minsann vara lika tuff.

Nej det är dags att sluta stoppa in den lilla neandertalareliknade hjärnan när man åker i tätbebyggelse ex boggesund, den hjärnan var tyvärr smartare än många av oss som hoppar upp på hojen, den hade en inbyggd självbevarelsedrift.. softa förbi där och allt blir frid och fröjd, tuta när fara är på vägen, vinka till varandra alla blir glada och det kommer till slut bli en win-win situation, polisen kommer se detta possitivit, försäkringsbolagen lika så om det går ett år utan dödsolycka eller allvarligt skadade på just den sträckan. Vi får pyssla med vårt och de som bor där får pyssla med sitt :krama

Nu kommer påhoppen...:rolleyes:

Instämmer :tummenupp

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Jag håller med tidigare inlägg om att programmet var riktigt sakligt och Galne dansken gjorde ett bra jobb!
Jag kan verkligen förstå herren som stod och pratade om alla olyckor som han hjälpt till vid och sett personer dödligt skadade. Han sa något riktigt bra på slutet "Tänk på era anhöriga".

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det finns ett problem. Folk dör och andra riskerar att faktiskt dödas. UG gör ett program utefter fakta och intervjuer men den sida som blir kritiserad svarar med - Inga kommentarer eller - Dom får väl hålla barnen inne!

Deras statistik stämmer.
Fakta stämmer. (Dom även sa att inte detta gäller alla sporthojar, redovisade hojtyper (grovt) och åldersgrupper))
Grannarna visade både empati med MC åkarna och var inte alls så fördömmande som befarat och lade stor skuld på VV, inte bara MC, för uteblivna åtgärder dom blivit lovade.
Det framhölls även av ett par som intervjuades att det är en mindre del som kör på detta vis.

Dom kunde gjort detta mycket "svartare" för MC folk och ändå hållit sig till fakta, ta det istället lite lugnare på vägarna och visa att det faktiskt finns empati även hos SH folk, även om vissas inlägg får en att undra.
Dom kunde även lagt till saker och utvecklat annat men poängen gick fram utan att halshugga alla på MC.

Att sedan många poster här enbart är till för att reta upp andra kan man ju se direkt och dessa behöver man ju inte besvara alls. Vissa tycker det är skitkul att posta det mest idiotiska komentarerna och sedan luta sig tillbaka med popcornen....

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Jag gillar också min vtwin och försäkringspremien, så missförstå mig inte där.

Du och jag inte någon av dom som har lagt 150' i inköp för våra hojar och ytterligare en 35-45' på utrustning, lägg sedan till en mild helårsförsäkring på iaf en 30'.

Det finns bara inte att man lägger dom pengarna för att ligga och fisköra, så är det bara...
Gör man det borde man väl mest gå hem och skämmas, eller försöka något betydligt billigare sätt att stärka sin självkänsla / förlänga sin penis på...
Ok då, nu har jag sovit av mig lite och är beredd att hålla med :lol

Öhlin

Solen lyser alltid bakom molnen!
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
GSXR 600
Det finns ett problem. Folk dör och andra riskerar att faktiskt dödas. UG gör ett program utefter fakta och intervjuer men den sida som blir kritiserad svarar med - Inga kommentarer eller - Dom får väl hålla barnen inne!

Deras statistik stämmer.
Fakta stämmer. (Dom även sa att inte detta gäller alla sporthojar, redovisade hojtyper (grovt) och åldersgrupper))
Grannarna visade både empati med MC åkarna och var inte alls så fördömmande som befarat och lade stor skuld på VV, inte bara MC, för uteblivna åtgärder dom blivit lovade.
Det framhölls även av ett par som intervjuades att det är en mindre del som kör på detta vis.

Dom kunde gjort detta mycket "svartare" för MC folk och ändå hållit sig till fakta, ta det istället lite lugnare på vägarna och visa att det faktiskt finns empati även hos SH folk, även om vissas inlägg får en att undra.
Dom kunde även lagt till saker och utvecklat annat men poängen gick fram utan att halshugga alla på MC.

Att sedan många poster här enbart är till för att reta upp andra kan man ju se direkt och dessa behöver man ju inte besvara alls. Vissa tycker det är skitkul att posta det mest idiotiska komentarerna och sedan luta sig tillbaka med popcornen....

:tummenupp Instämmer helt!
Jag tycker faktiskt att det var ett vettigt program. Det kunde ha varit sååå mycket värre. Förvånande bara att ingen av förarna som intervjuas nämner bristen på banor i stockholmsområdet.
Tycker att någon av er som skryter med filmer på era "bombrepor" och rekordtider på Bulten borde ha ställt upp och pratat med UG och stå för det ni gör!! Eller??!!. Kör av er på banor istället så blir det bättre för alla!

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Men detta program gick ut på att vinkla hojåkare som värsta sortens idioter. Personligen tycker jag att programet sög ganska bra...Inget vettigt vart sagt lr visat.

Intressant hur olika ett sånt här reportage kan uppfattas av någolunda likasinnade...

Vissa tycker som du, att det är vinklat och förutsägbart upplägg för att "svartmåla" oss hojåkare, medan vissa tycker att det var ett bra och informativt reportage...

Och till alla som säger att UG skulle hitta på de kommentarer som blev upplästa, tror ni verkligen att ett program som granskar och försöker ta reda på hur Norge kunde göra bort sig så katastrofalt i Jas-affären, går över till att "hitta på" citat för att få tittarsiffror och reaktioner....eller?

Kolla bara hur många "skandaler" dessa program lyckas hitta som vanlig jornalistik aldrig skulle luska fram...det är bra tycker jag!

Nej det enda jag skrattade till lite åt var när hon jämförde hojarnas hk/kilo med en volvo som då skulle ha "flera tusen hk"...:tungan

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Otroligt at du fått till det två gånger!!

Eller e de bara snack det med?

Poletten ska inte upp här :arsele

Före programet var de ju fastigehtsvärden, din uppväxt i ryssland etc...
Nu e de kromslädar och ambulanshelikoptrar.......

Vad kommer härnäst Mr Mytoman??? :tummenupp

Skulle lacka om detta pågick utanför mitt hus med.

Fram med med empati!!!!!!!

Jag förstår inte riktigt vari problemet ligger på på vilket sätt mytomani kommer in i bilden...http://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani, läs på lite så kanske du lär dig att använda begreppet i rätt sammanhang.

Jag är övertygad om att deras boendemiljö tar stryk och man måste vara helt jävla bakom flötet för att inte fatta att det gör även värdeutvecklignen på deras fastigheter. Beträffande boendes motivation när det gäller att dra upp detta kan du, jag och alla andra INGET ANNAT än spekulera.

Uppväxten utanför den skyddade verkstad jag bor i nu gör att det måste till vädligt mycket för att jag ska tycka att något utgör ett problem, vare sig det är att några kör fort som fan på en skitväg i en håla utanför en ..annan håla, problem med miljön, alkoholskador eller vad fan det nu är. Alla har vi olika toleranströskel för olika saker och det beror helt enkelt på vår bagrund. Har man levt i en skyddad miljö hela sitt liv - tycker man att skitsaker Bogesund är ett problem, så enkelt är det. Hur jag är uppväxt påverkar givetvis min syn på hurvida Bogan är ett problem och är värt att exponera i media (annat än för de boende).

Faktum att man tillkallar en ambulans(helikopter) vid en fender bender får mig att höja på ögonbrynen med tanke på alla äldrevårdsskandaler där de gamla inte får vård pga brist på pengar och där de som skickar ut ambulanser på uppdrag uppmanades att vara återhållsamma med det...Nu är det en liten krock, folk blir shaky, lite chockade (fast ingen blev skadad vad jag förstår) och då ska ambulans ut och "rädda liv".

Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig till "tvångsmässigt ljugande" och mytomani. Du kanske kan upplysa mig om det så att jag kan följa ditt handikappade resonemang...Jag har helt säkert gissat, tyckt till och spekulerat (som de flesta här ..om det mesta här) men du borde ju veta att spekulationer och gissningar och tyckande inte är samma sak som ljugande.

Last edited:

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Härligt att se att vettigt folk tar sig tid att tycka till i den här tråden.

Jag håller med om att reportaget belyste en problematik. Ansatsen har nog aldrig varit att ge en fullständig bild av hela hojkollektivet utan att undersöka och belysa det fenomen jag kallar för Ghostriderfenomenet, eller Get-away-fenomenet. För mig är det fullkomligt uppenbart att sånt ska bekämpas med kraftfulla medel. Jag ser ingen skillnad på den typen av beteende och annat allmänfarligt beteende. Metoder finns tydligen. Mindre politik och mer handling!

Kan bara vissla och titta åt andra hållet när jag ser vissa inlägg här. Hoppas uppriktigt att det är tonårsprovokationer och inte ärliga åsikter som kommer till ytan här emellanåt.

/C

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja...vad ska man säga...som någon skrev så slutar man ALDRIG att förvånas :glömdet

Ja..tänk att man på bana kan lära sig vart ens gränser går, vad man klarar av, träna på bromstekning, kurvtagning, spårval under kontrollerade former och sedan använda det i den vardagliga körning. Fler borde nog sticka ut till banan, oftare och lära känna sina begränsningar, brister som de kan finslipa och sin hoj om de ska köra på gata istället för att testa / träna sig fram på Bogan eller Bulten.

Verkligen förvånande...:va

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Que` Lokal ?? Hur menar du nu ? Vadå för jävla lokal ?

Min erfarenhet säger en hel del och de får man från bankörningar med elle utan instruktörer. hur vida man vill testa sina skills på bogan eller bullten fick man en solklar förklaring men allt från riktiga hye jackers till små knäskrapande blöjrumpor som varken visste eller ens fått höra vad linje eller apex är över huvud taget !

Men till ämnet ! vad heter reportern i inslaget ??

G-ring i sommar vem jagar.......?:yoparty

Jag vet inte om du var full när du skrev det här, om du bara var stressad eller om du VERKLIGEN måste sätta dig i skolan igen..

Men vafan menade du här?

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Uppväxten utanför den skyddade verkstad jag bor i nu gör att det måste till vädligt mycket för att jag ska tycka att något utgör ett problem, vare sig det är att några kör fort som fan på en skitväg i en håla utanför en ..annan håla, problem med miljön, alkoholskador eller vad fan det nu är. Alla har vi olika toleranströskel för olika saker och det beror helt enkelt på vår bagrund. Har man levt i en skyddad miljö hela sitt liv - tycker man att skitsaker Bogesund är ett problem, så enkelt är det. Hur jag är uppväxt påverkar givetvis min syn på hurvida Bogan är ett problem och är värt att exponera i media (annat än för de boende).

Så du menar att om en liten kille som har vuxit upp i ett land med inbördeskrig rasande runt husknuten och således gått beväpnad och skjutit på allt och alla, har då sinn fulla rätt att fortsätta med det när han flyttat till sverige :pangihuve

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Konstigt att dom bara tar upp problemet i stockholm. Det finns ju såna här problem i varje stad nästan. Men detta program gick ut på att vinkla hojåkare som värsta sortens idioter. Personligen tycker jag att programet sög ganska bra...Inget vettigt vart sagt lr visat.

Tjing,

Jag vet inte om du åkt i Sthlm nånting. Men det är stooor skillnad.

Här i norpan har vi 212.an, Kvarsebo-ring, vägen mot sörping via golfbanan och många fler.

I sthlm finns det 2 dominerande vägar som används av mååånga måånga fler hojar än vad vi är här nere. Soliga dagar på Bulten kan det va svårt att få "fritt spår" för att det myllrar av hoj..

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Så du menar att om en liten kille som har vuxit upp i ett land med inbördeskrig rasande runt husknuten och således gått beväpnad och skjutit på allt och alla, har då sinn fulla rätt att fortsätta med det när han flyttat till sverige :pangihuve

Nejdå, det skrev jag aldrig..tvärtom, jag skrev att jag inte på något sätt har en ambition att försöka göra någon Svensk som andra Europeer dvs lite mindre uptight och lite midre trygghetsomtöcknad. Alla folk har sina ömma punkter och det får man ju rerspektera.

Vad jag menar att om killen som är uppvuxen med snack om 20 döda i trafiken varje jul TYCKER att detta som drogs upp i UG som ett verkligt problem och debattämne är faktiskt en skitgrej så ska han få fortsätta med det för att han har en helt annan definition av begreppet "problem" i sin skalle. Lite så jag menar...För att svara direkt på din fråga om killen från kriget så...vore det nog inget konstigt om han ens efter ett antal år i Sverige skulle tycka att fel datummärkning på köttfärs på ICA är en skitgrej, medan majoriteten av Svenskar tycker att det är årets händelse.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ids man inte åka den lilla sträckan så kvittar det nog om det byggs en bana i sthlm, man hittar nog nån petitess att gnälla på så man kan fortsätta som innan. Brist på bana är nog en av de mer skrattretande ursäkterna till varför det gasas utanför ridskolor. Finns det som du säger 100 000 - 300 000 motorentusiaster i sthlm som genuint saknar en bana är det väl bara att organisera sig och bygga, varför har detta inte hänt?

Svar; för att det är trams.

Nu är du lite hål i huvet. Viking MotorPark har finansiärer, kunder, supporters, politiskt stöd (från vissa håll) och ett jääävla engagemang i organisationen.

De har krigat för att få bygga sen -98 eller nåt sånt.. Fortfarande görs överklaganden om miljöfrågor som leder till nya utredningar som kostar ett ytterligare år och kostar några hundra tusen.

Så påstå inte att "det bara är att bygga". Det är inte Övertorneå här serru!

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Påminner er att sköta er! Tack! Redan ett par bannade, en del för påhopp och en del för att onödigt registrerat sig på sajten för att flejma...

en nyfiken fråga...om ngn reggar sig för o flejma borde det inte medföra att deras "vanliga" konto med blev spärrat?? *hoppas*:tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati