Eftersnack - Uppdrag Granskning

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
teknikerna du nämner fick jag lära mig när jag tog mitt körkort på trafikskolan, däremot slipar jag på "hängtekniken" på banan det fick jag inte lära mig när jag tog mitt kk:huvet

Jag vet inte vart eller när du tog kk. Men när jag gjorde det var extremt fattigt gällande krav på reell körteknik.

Man förväntas kunna manövrar i lågfart som i sak är ren lyx, man "måste" inte alls kunna göra en garagevändning t.ex. Däremot fanns ingenting av kurvteknik eller undanmanövrar i högre fart.
 

gp007

Nenne
Gick med
21 Feb 2005
Ort
STHLM
Hoj
FZ-1, rs250r NX5, GRC rsr,
Vi behöver en motsvarighet till Nürburgring i Sverige.

Lösningen är inte bara att bygga fler banor. Dom måste bli tillgängliga för gatuåkare.
Bandagar finns i dag på Svenska banor men dom är för få och man måste boka upp sig DVS ingen Dropp-in.
Spontan åka på bana finns knappast på våra bredgrader. Närmaste är Nürburgring.
Rätta mig om jag har fel ang. Dropp-in i Sverige. Jag blir bara lycklig om det finns.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vi behöver en motsvarighet till Nürburgring i Sverige.

Lösningen är inte bara att bygga fler banor. Dom måste bli tillgängliga för gatuåkare.
Bandagar finns i dag på Svenska banor men dom är för få och man måste boka upp sig DVS ingen Dropp-in.
Spontan åka på bana finns knappast på våra bredgrader. Närmaste är Nürburgring.
Rätta mig om jag har fel ang. Dropp-in i Sverige. Jag blir bara lycklig om det finns.
Svensk mentalitet och "vi ska rädda världen"-mentalitet kommer aldrig tillåta något sådant roligt! Sverige är för snällt.
 
Last edited:

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Tjing,

Jag vet inte om du åkt i Sthlm nånting. Men det är stooor skillnad.

Här i norpan har vi 212.an, Kvarsebo-ring, vägen mot sörping via golfbanan och många fler.

I sthlm finns det 2 dominerande vägar som används av mååånga måånga fler hojar än vad vi är här nere. Soliga dagar på Bulten kan det va svårt att få "fritt spår" för att det myllrar av hoj..


Jo visst är dom fler i stockholm..Men det spelar ju ingen roll för skulle det har körts lagligt på den vägen skulle detta program aldrig sänts. Vad jag menar är att visst är vi mindre grupp här men för det så hålls ju aldrig hastigheten här heller.Utan här gasas det rätt friskt med...Jag personligen förstår på ett sätt dom som bor utefter dessa vägar och verkligen tycker synd om barn som inte kan gå till stallet osv. Men jag tyckte detta program gick ut mer på att försöka få upp ögonen på att förbjuda dessa hojar på allmän väg.
 
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag vet inte vart eller när du tog kk. Men när jag gjorde det var extremt fattigt gällande krav på reell körteknik.

Man förväntas kunna manövrar i lågfart som i sak är ren lyx, man "måste" inte alls kunna göra en garagevändning t.ex. Däremot fanns ingenting av kurvteknik eller undanmanövrar i högre fart.

Jag tog kortet 2003 och undanmanövrar i fart och viss kurvteknik när man körde konbanan på tid var ju självklart!

När tog du kortet?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Rätta mig om jag har fel ang. Dropp-in i Sverige. Jag blir bara lycklig om det finns.

Finns flera ställen som mer eller mindre regelbundet har öppna "gatkörningar" på bana. Falkenbergs Motorbana brukar ha det på onsdagar. Sviestads Motorbana (Linköping) brukar också ha det (oklart vilka dagar bara). Sedan är dessa tillfällen kanske allt för sällan och det kan vara svårt att få plats om man inte är där i tid, vilket kan vara ett stort problem för vissa som bor långt ifrån.

Inte ens Tyskland har väldigt många ställen att köra fritt på (motsvarigheten till just Nürnburg Ring) utan även deras knuttar/knuttor måste färdas långt till "ringen" beroende på var de bor!

Mvh!
// Niklas

Jag tog kortet 2003 och undanmanövrar i fart och viss kurvteknik när man körde konbanan på tid var ju självklart!

När tog du kortet?

Japp, det hade man "på min tid" också. Men någon konkret förklaring av HUR man skulle göra för att snabbast luta ´hojen in i sväng gicks aldrig igenom än mindre hur viktig min sittposition på hojen är för att KUNNA utföra detta så snabbt som möjligt, för att inte snacka om vad detta kräver av min blick för att styrningen skall bli exakt vilket är ett krav för att jag skall känna mig trygg nog att utföra en snabb instyrning!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag vet inte vart eller när du tog kk. Men när jag gjorde det var extremt fattigt gällande krav på reell körteknik.

Man förväntas kunna manövrar i lågfart som i sak är ren lyx, man "måste" inte alls kunna göra en garagevändning t.ex. Däremot fanns ingenting av kurvteknik eller undanmanövrar i högre fart.


jag tog mitt kk -05
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo visst är dom fler i stockholm..Men det spelar ju ingen roll för skulle det har körts lagligt på den vägen skulle detta program aldrig sänts. Vad jag menar är att visst är vi mindre grupp här men för det så hålls ju aldrig hastigheten här heller.Utan här gasas det rätt friskt med...Jag personligen förstår på ett sätt dom som bor utefter dessa vägar och verkligen tycker synd om barn som inte kan gå till stallet osv. Men jag tyckte detta program gick ut mer på att försöka få upp ögonen på att förbjuda dessa hojar på allmän väg.

Visst är det så.. Men "oftast" och de flesta saktar in rejält här när vi passerar stall och genom byar etc. Och de som inte gör det borde börja.

Hur fort det än går på 212:an nedåt så är det ju faktikst typ 55 genom Valdermarsvik tills vi är ute på fri väg igen.. Åtminstone de ggr jag åkt med (och det börjar bli ett gäng nu :brinnerup).

Då ska det sägas att "vi" förmodligen är de som representerar idiotskaran här, med enstaka undantag naturligtvis.

I sthlm hålls det från vissa grupper stumt överallt, hela tiden och utan nån som helst tanke på att det bor folk som inte uppskattar hojar öht, eller litar på deras förmåga när de passerar häcken i 185 pinnar.

Att debatten hamnar där beror också på att ÄVEN om vi kört så, så hade det då hänt 1 gång per vecka (max), och på olika vägar hela tiden. Folk hade då inte kunnat bygga upp sån enorm frustration mot oss såsom det är längs bulten och bogan etc..


Ses vi på lördag?

Jag tog kortet 2003 och undanmanövrar i fart och viss kurvteknik när man körde konbanan på tid var ju självklart!

När tog du kortet?

......

jag tog mitt kk -05

Jag tog mitt -99.. då var det fattigt
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hittade inslaget på svt.se och tyckte nog det var ganska sakligt (fast såklart lite vinklat).
I 56:e minuten pratade killen som blivit pågliden av den gula hojen om att målet blivit nedlagt i brist på bevis.

Som inbrottsutsatt villaägare kan jag bara bekräfta att man har liknande "problem" på andra ställen än i trafiken. Nedlagt i brist på bevis samma dag som anmälan (och inbrottet) skedde.

Annars får jag nog hävda att jag tillhör den promillen som kör "lagligt", i alla fall lika lagligt som med bil för att balansera upp Magnus Uggla-attityden. En och annan gasning kan inträffa men vore det högprioriterat brott hade antagligen varenda svensk Homo Sapiens av hankön suttit inne.

Varför tar Uppdrag Granskning inte upp frågan ifall hastighetsbegränsningar på många platser är överförmyndarmässigt lågt satta och omöjliga att repektera?

80km/h på e20 mellan Alingsås och Vårgårda med 60km/h vid utfarterna är ju t.ex ett skämt. Folk på moped kör ju för fan fortare förbi mitt hus och vi har inga Bogesundspoliser där. Tråkigt nog iofs men det är väl ett vanligt NIMBY-fenomen antar jag.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Visst är det så.. Men "oftast" och de flesta saktar in rejält här när vi passerar stall och genom byar etc. Och de som inte gör det borde börja.

Hur fort det än går på 212:an nedåt så är det ju faktikst typ 55 genom Valdermarsvik tills vi är ute på fri väg igen.. Åtminstone de ggr jag åkt med (och det börjar bli ett gäng nu :brinnerup).

Då ska det sägas att "vi" förmodligen är de som representerar idiotskaran här, med enstaka undantag naturligtvis.

I sthlm hålls det från vissa grupper stumt överallt, hela tiden och utan nån som helst tanke på att det bor folk som inte uppskattar hojar öht, eller litar på deras förmåga när de passerar häcken i 185 pinnar.

Att debatten hamnar där beror också på att ÄVEN om vi kört så, så hade det då hänt 1 gång per vecka (max), och på olika vägar hela tiden. Folk hade då inte kunnat bygga upp sån enorm frustration mot oss såsom det är längs bulten och bogan etc..


Ses vi på lördag?



......



Jag tog mitt -99.. då var det fattigt



uppenbarligen
 

mcbace

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1
Hejsan Jag tycker att uppdrag granskning tog upp ett problem, de var inte ute efter att lösa problemet. Håller med att vinklingen var aningen felaktig men det påvisar hur dåligt deras kunnande är, de är helt enkelt dåligt pålästa och har säkert aldrig suttit på en mc.
På ett sätt så tycker jag att vi som är hojåkare måste ta ett större ansvar och visa mer hänsyn vilket jag själv också måste tänka på. Att som dom påstår att vi hojåkare tar över en vägsnutt låter inte sunt samt att det händer olyckor pga att några får horn och måste köra på allmän väg på rekordtid. Frågan är om inte vi själva borde göra något och förslagsvis köra på bana. SMC har jättebra billiga möjligheter, exempelvis Rörken på måndagar för 100 spänn med toppen killar som är instruktörer. Där kan man få lära sig teknik och jag kan lova att man blir svettig det är ingen latmanskörning :) Som sagt det finns faktiskt möjligheter och som dessutom är lagliga och hyffsat olyckssäkra.
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Måste se programmet

Såg bara en trailer på programmet igår, och tänkte egentligen inte kommentera det.
Har däremot läst igenom inläggen i den här tråden och det jag slås av är vissa personers totala brist på insikt i det dom håller på med. Dom ylar om att det är en ensidig debatt, att uttalanden är gjorda av folk som inte har en aning om vad dom pratar om, häcklar gamla tanter för att dom inte vet hur många hästar det är i en modern sporthoj osv, osv i all oändlighet. Det skulle vara bra intressant att öga mot öga diskutera saken med de som gör dessa totalt insiktslösa uttalanden. Jag kan inte ens gissa på vilka man skulle möta, men alla skulle de ha ett drag gemensamt. Bristen på empati och förmågan att sätta sig in i hur någon annan människa upplever saker och ting. Jag sticker ut hakan här. Vi har alla läst trådar om hur folk förolyckas på Bogan och Bulten. Vi har också läst om hur det görs rekordförsök, och hur kungar av det och det hyllas. Vad vi dessutom har läst om är hur man i Squidkretsar hetsar varandra till nya bravader. Dessutom läser vi hur bekymrade folk är över uppmärksamheten dom får från polisen och hur förbannade dom blir när folk reagerar på vansinneskörningar. Under parollen "folk ska skita i hur jag kör och vad jag gör på vägen!" fortsätter dom med sina kukmäterier.
Förvånande är att dom i sin egen dumhet inte förmår tänka sig in i hur andra trafikanter, cyklister, gående, ridande osv, upplever de här bombarreporna.
Har vi inte läst om hur hojar nästan frontar på bulten? Och hur piloterna nästa skiter ner sig? Föreställ er då hur en normaltrafikant upplever att nästan frontalkrocka med en hojpilot som kommer i 150 på fel sida vägen i en skymd kurva. Kommentaren brukar ju bli ungefär " ähh vafan, jag hade ju koll..." eller, "skit det jävla kepsgubbe, moralkärring osv, jag vet vad jag gör".
Folk är ju rädda för att dö, dom tycker inte att det är imponerande med nya rekord på Bulten eller Bogan. Dom blir livrädda när dom känner att dom är på väg att dö. Den som inte reagerar på det sättet är inte frisk.
Argumentet att det inte finns nån bana i Stockholmområdet håller inte. Kukmäterierna skulle inte sluta för det. Man mäter nämligen inte kuk på en bana. På en bana hålls squiddarna i herrans tukt och förmaning, just för att körningen ska vara säker, att ingen ska göra illa sig. Överträdelser, och man får vackert åka hem. Alltså: ridå och skam för kukmätande squid.
En annan intressant sak är klagandet på ensidigheten i inslaget om Bogan.
Tacka fan för det! Det är ju faktiskt de boende där som är livrädda för hojpiloter som kör över sin egen förmåga. Med all anledning dessutom eftersom det bevisligen varje år är ett antal som kört över sin egen förmåga.
Argumentet att det inte föreslagits några vettiga åtgärder i programmet tyder på att man inte riktigt förstått det tämligen övertydliga budskapet att sänak farten. 200 på 70 väg är för fort. Punkt. Den som inte förstår logiken i det är illa ute.
Konstigt nog är dedt ingen av våra fartfantomer här på SH, våra kungar av Bogan och Bulten som ställer upp och uttalar sig till förmån för rekorden.
Hur kommer det sig egentligen? Kan det vara så att man inte egentligen hittar några bra argument för rekordförsöken?
Nej alla squiddar: som man bäddar får man ligga, och om man inte begriper att man gör folk förbannade och skraja genom vansinnesåkning genom Vaxholm eller Sorunda, då bör man sitta ner och ta sig en funderare. Nu har ni väckt en sovande björn, och jag skulle inte bli förvånad om vi alla får ta konsekvenserna av ert handlande. Tack grabbar!
/T
 

Kneedrag

Guest
Såg avsnittet tycker inte det var så farligt.

Blev ju lite reklam för sporthoj.com och "han som inte får nämnas".




Går aldrig att komma ifrån att det finns unga killar som söker "kickar" . En del kör hoj som det vore sista gången ,andra är fotbollshulliganer som slår ner folk, Måste säga att jag föredrar sporthojskillarna framför hulliganer som kostar staten skjortan.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Svensk mentalitet och "vi ska rädda världen"-mentalitet kommer aldrig tillåta något sådant roligt! Sverige är för snällt.

Det är grundproblemet, man skall skyddas från vaggan till graven - från allt.

Det är samma grundproblematik som gör att vi förfäras över allt mellan himmel och jord, och aftonblaskan säljer lösnummer på döds-, chock- eller "du kan vara drabbad"-rubriker.


Det är ju faktiskt samma överbeskyddande "du skola icke tänka själv och bruka sunt förnuft" som leder till tron att man kan låta andra ta ansvar för det man gör, så det är lite moment22 här..."vi har ingen lokal".. :hihi

Jajääädrar.

/J
 
Last edited by a moderator:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Måste säga att jag föredrar sporthojskillarna framför hulliganer som kostar staten skjortan.

Precis. Alla de som blir krymplingar för livet efter att ha planterat hojen i ett träd under en bombrepa är givetvis gratis för samhället. :) En livstid med assistenter, handikappanpassade fordon, arbetsplatser, hem och hjälpmedel eller för all del förtidspension och andra ersättningar är kaffepengar för Anders Borg.
Det går inte att förneka att antalet trådar i minneslunden skulle vara en bråkdel av vad de är om alla faktiskt hållit laglig hastighet och inte en km/h utöver dessa. Givetvis finns undantag med idiotiska billister, rullgrus och lyktstolpar som plötsligt ger sig ut i vägen men väldigt många av olyckorna hade kunna undvikas eller iaf haft en helt annan utgång med andra hastigheter.

Men gör det dig lyckligare så får du tro att det bara är fotbollshulliganerna som kostar medan sargade hojförare kostar kaffepengar.

Vad kostar akutvård, helikopter och räddningstjänstinsats, operationer och rehab under de första dygnen?

Vad kostar sedan rehab, sjukgymnasik och hjälpmedel kommande år?

Vad kostar färdtjänst, anpassning, asisstenter följande år och vad uppgår alla uteblivna skatteintäkter vs förtidspensions och sjukersättningar?


Räknat per huvud är nog en fotbollshulligan billig i drift jämfört med en sporthojspilot som ägnar livet i en sugrörsstyrd elrulle efter att ha skrotat hojen vid låt säga generatorkurvan med en tankkamera fastsatt på hojen.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Polisen får väl helt enkelt lägga mer energi på att ta dom som använder allmän väg som roadracingbana. Sedan blir det ju troligtvis så att straffen för fortkörning och vårdslöshet i trafik skärps. Den följden tackar vi andra för som normalt inte tycker det är okej att dra bombarrepor...

Man skulle kunna säga mycket om företeelsen med bombarrepor, men tyvärr saknar nog de berörda förarna emotionella verktyg att förstå debatten.
 

lameriders.se

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Ort
Skogen
Hoj
Ngt snabbt
Svensk mentalitet och "vi ska rädda världen"-mentalitet kommer aldrig tillåta något sådant roligt! Sverige är för snällt.


De har du 100% rätt i, har själv varit på nordslingan ett gäng ggr och man märker att det är en helt annan inställning till motorsport osv än va de är här.
Vi har sveriges stolthet Anderstorp scandinavian raceway,och kan säga att det är inte ens 10% så påkostat i anderstorp jämfört med Nurburgring.
Svensk racing och motorsport ligger såå jävla efter..

Dom har haft sin öppna körning där sedan 70talet säkert tidigare endå,och vet att under 90talet så gjordes banan om man flyttade påsläppet till mitten på den långa rakan,eftersom de va så många som gick åt i vänstern ned för backen efter långa rakan och de rörde sig om ca 3-4st i veckan enligt sjukstugan i Adenau..

Vad hade man gjort i sverige i en sådan sits de kan ni tänka ut själva..

Jag står för det att var man får ta hand om sitt eget,de är ingen som tvingat en att köra för fort bara man vet om konsekvenserna dör man så dör man.

Mr E
 
Last edited by a moderator:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Sorry Swedie, men jag förstår inte vad du menar, vadå rädda världen, Sverige är för snällt ? Det kanske är nån stockholmsslang jag inte hänger med på...

Om du skriver gay, utan att syfta på homosexuella... då blir du missförstådd...

Ja, kommunikation är svårt :)
Hela Sverige är överbeskyddande i sitt tänk. Från regering, till Vägverket osv... Vi kan inte rädda alla. Nollvisionen är om något ... fint. Men orealistiskt. Om vi har lite mer rakframma politiska budskap såsom "Vi skall sänka döden i trafiken", istället för kaxigt gå på nollvisionen om att vi ska ha "noll" döda.

Vi är till och med rädda för att sjunga svenska nationalsången den 6 juni varje år för att vi är rädda för att någon kan ta illa upp. Snälla... till och med invandarna skrattar. Fast nu glider vi nog ifrån ämnet bitvis.

I övrigt, läs lite mer i OT-forumet så får man väl en inblick på hur ordet gHey används, som jag felskrev till Gay, som betyder Glad... ;)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top