Eftersnack - Uppdrag Granskning

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan väl säga att det överlag händer förvånansvärt få olyckor med tanke på hur många MC som kör, kanske lite överdrivet med barnfamiljen som hade krockat med en MC(hur många dödliga bilolyckor sker det inte per dag/vecka) när det överlag verkar vara fler bilar som orsakar olyckor med MC(ifall jag inte läst fel), samma med gubben när han undra varför mc-förarna inte tänker på att någon ska ta hand om saker efteråt, hur många bilförare har inte dött på ex. väg 73(Dödens väg -mer än 7 personer dödas eller skadas svårt varje år på denna sträcka), inte slutade dom köra på väg 73 trots olyckorna

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_119811.svd

Du har läst fel. Eller missat en del.

Av dom MC-olyckor som inträffar där det även är bilar inblandade så är bilen lagligen vållande i 60 procent av fallen.
Men den överväldigande majoriteten av MC-olyckorna är singelolyckor där man drar rakt fram i en kurva och hamnar ute bland tallar och granar och då kan man inte skylla på någon annan än piloten.
Dessutom så beror det på hur man ser det.
Bilarna är vållande i 60% av olyckorna mellan bil och MC och majoriteten av dom sker vid vänstersväng eller utfart på landsväg. Men grejen är att bilisten räknas som vållande om denne gör en vänstersväng och kommer ivägen för motorcykelföraren även om MC:n höll 200 på 50 väg.
Jag tror faktiskt att en hyfsad andel av dom fall där bilisten anses vara vållande i själva verket är resultatet av att MC:n hållit en så hög hastighet att man inte gett bilisten en rimlig chans att hinna se.
Jag säger inte så att det alltid är så men jag är övertygad om att det ofta är så.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Det var någon som skrev:
...sen var det ju vinklat så att vi som kör sporthojar e bovarna i dramat ...

En försynt fråga, vilka är bovarna då, om inte "vi som kör sporthojar" är bovarna i just detta fallet?

Har haft långa diskussioner kring detta med många, både hojåkare och icke hojåkare, i princip alla (i alla fall killar) förstår lockelsen med fart och kittlet i magen när adrenalinet rinner till, vad vare sig dom eller jag kan förstå är hur man så totalt kan lägga sitt liv i andra trafikanters händer?

Ena stunden klagar man som f-n på alla blinda id*oter i plåtlådor som babblar i mobiltelefon, dricker kaffe och vinglar fram mellan filerna, missar utfarter och avfarter och andra idiotsaker.

I nästa stund kan man glatt vrida rullen i botten och kryssa fram i trafiken i närmare dubbla hastigheten, då med argumentet "jag kör säkert, jag är koncentrerad och van vid farten, det finns marginaler."

Jo tjena, hur mycket marginaler har du kvar när jeppe i sin v70 tittar till i backspegeln och helt plötsligt ser en missil komma tjutande mot honom, du vet inte om han håller sin fil, eller byter fil för att ge plats, just åt det hållet du tänkte ta plats...

Jag förstår inte helt enkelt, varför är så många så villiga att lägga sina liv i händerna på dom som ni är så villiga att beteckna som livsfarliga i trafiken, bilisterna...

Sen vad gäller programmet.
Det kunde ha varit så mycket värre!

Som flera sagt, om dom hade legat i buskarna och filmat några normala dagar så hade förmodligen lämmeltågen med hojar synts, man hade fångat folk som kört rejält fort även utan youtube-klipp.

Som det var nu så såg man inte mycket alls av den massiva störande hojtrafiken, inga "bombrepor" på plats heller, det såg snarast väldigt lungt ut mot hur det påannonserades och kommenterades.

Sen, håller med om berömmet till Galne Dansken, mycket sansat bemötande och rationellt framställt!

Men jag tyckte synd om gubben som var uppriktigt bedrövad över att flera gånger varit tvungen att sitta och ta hand om sönderslagna döende unga människor i vägkanten. Tacka fan för att man inte förstår varför folk vill ta såna risker!

Jag har full förståelse med att dom boende och dom normala trafikanterna inte uppskattar att vägen används som om den vore en avlyst specialsträcka!

Det går ju galet fort på sina ställen, på en 50-70-väg med utfarter, mötande trafik, hus utmed vägen och kantat med träd och stenar. Detta av allsköns hojåkare av "varierande skicklighet" som på fullt allvar kallar sig "piloter" och glatt mäter sig mot "bombrepor" dom ser på youtube.

Det är 150% totalt omdömeslöst och käpprätt åt h-vete!
Jag bor hyfsat nära och skulle gärna köra vägen för den är vacker, slingrig och härlig, men jag törs ta mig tusan inte längre!

Jag tuffar normalt runt med min hoj runt 70-80 på såna vägar (nej, den går inte så mycket fortare ;) ) vilket jag tycker är fort nog.
Att då bli upphunnen av, eller möta, någon tunnelseende "rossi-wannabe" i 180 blås som jagar super-rundan till varje pris... Nej, jag vill inte vara med och leka den leken så jag avstår.

Om man som boende inte kan avstå från vägen och känner sig rädd varje gång man ska hem eller till affären så tycker jag att det är i deras fulla rätt att vilja ha en förändring!

Det kan ju inte vara hojåkarnas rätt att kräva att dom boende flyttar för att "vi" inte ska störa eller oroa dom när vi kör...

/Danne

Last edited:

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
CBR900RR Turbo, XJ650 Turbo
:tummenupp

Oj, vad vi var överens på samma tid då, DmS.
Även "Rossi Wannabe" lyckades vi båda fläta inn!

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
funderade på en grej , man pratar om denna sträckan och sen visar en film på en galning som kör till uppsala på 15 min , visst körs det fort , men inte ett ljud om hur bilister behandlar oss eller hur vi kan synas mer , sen var det ju vinklat så att vi som kör sporthojar e bovarna i dramat , ingen sa heller något om de som kör med glidare där man kan höra dem på mils anstånd , och alla som kör hoj vet att dessa går även de i merän 100knyck , sen e det ju inte bara i stockholm det körs så här heller

Motorcyklar syns oavsett vad folk säger. Folk kör ut framför mig precis lika ofta när jag är ute på hojen som när jag kör bil. Så det beror inte på att vi inte syns. Snarare tror jag faktiskt att det är så att den lilla klick som kör som idioter skapat så mycket badwill hos andra traffikanter att en del inte tar hänsyn till oss. vi är ju liksom ändå idioter så man behöver inte bry sig om oss.

Bilisterna gillar oss inte på grund av att vi beter oss som idioter för dom har inte förstått att det bara är en liten klick som står för dom värsta tilltagen. Om motorcyklister inte börjar sköta sig någorlunda i trafiken överlag så kommer ingen heller att respektera oss.

Tyvärr får vi som är relativt skötsamma klä skott för det och ta en del oförtjänt skit på grund av andras gärningar.

Lite som att alla män skulle få skit för att några män försöker råna banker och värdetransporter. Just för att motorcyklister är en minoritet i samhället så blir vi alla dragna över en kam och då blir det som det är nu.

Tpn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
2 stycken ;-)
Det är med en viss förundran man ser på detta program och det framförs som detta vore ett nytt problem... Det är ju så att Bogge har sedan jag började köra hoj -79 används som "lekplats" och alla har vetat om detta fenomen, både boende och myndigheter.

Visserligen var inte hojarna så snabba då som nu, men dom hade klart sämre väghållning så risken att krascha var lika stor då som nu. Det gick åt en å annan på den tiden oxå och har nog rent statistisk varit ett antal killar/tjejer som kilat vidare varje år.. Så varför dra upp detta nu som om det vore en nyhet...

På början av -80 talet så var det diskutioner om att det skulle byggas motorstadium utanför Arlanda ( tror det var där) men stoppades av någon outgrundlig anledning. Men skulle en sådan finnas så är det min fulla övertygelse att man skulle slippa det värsta av "buskörningen" på Bogge och Bulten, sen kommer det alltid finnas folk som har mindre omdömme som kommer att fortsätta att köra som "puckon"... men det är nog oundvilkigt. För att mc folk kommer att fortsätta med att köra över gällande hastighetsgränser är min fulla övertygelse, det är en del av tjusning med mc ;-)

Man kan tycka att SVT vinklade programmet, men handen på hjärtat... Håller ni/vi/jag laglig fart på dessa vägsträckor ???!!! Nä, trodde väl det. Alla som säger att dom kör mc i laglig fart hycklar ( finns säckert undantag ;-) ) och borde ransaka sig själva lite mer... Visst kan man förstå dessa som bor vid dessa vägstreckor när det kommer in hojar vid samhällena med farter som är VÄLDIGT höga, det skulle oxå göra mig förbannad om jag bodde där, att man drar på ute i "skogen" är nåt som jag inte tänker lägga någon som helst synpunkt på för det gör jag oxå, men man behöver inte provocera mer än nödvändigt.

mcbace

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1
Det vore inte kul om det blev som i Norge... Fortkörning resulterar i väldigt dryga böter, fängelse upp till 6mån och i värsta fall körkortet indraget på livstid. Fast iof för vissa är det säkert befogat :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag förstår inte riktigt vari problemet ligger på på vilket sätt mytomani kommer in i bilden...http://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani, läs på lite så kanske du lär dig att använda begreppet i rätt sammanhang.

Jag är övertygad om att deras boendemiljö tar stryk och man måste vara helt jävla bakom flötet för att inte fatta att det gör även värdeutvecklignen på deras fastigheter. Beträffande boendes motivation när det gäller att dra upp detta kan du, jag och alla andra INGET ANNAT än spekulera.

Uppväxten utanför den skyddade verkstad jag bor i nu gör att det måste till vädligt mycket för att jag ska tycka att något utgör ett problem, vare sig det är att några kör fort som fan på en skitväg i en håla utanför en ..annan håla, problem med miljön, alkoholskador eller vad fan det nu är. Alla har vi olika toleranströskel för olika saker och det beror helt enkelt på vår bagrund. Har man levt i en skyddad miljö hela sitt liv - tycker man att skitsaker Bogesund är ett problem, så enkelt är det. Hur jag är uppväxt påverkar givetvis min syn på hurvida Bogan är ett problem och är värt att exponera i media (annat än för de boende).

Faktum att man tillkallar en ambulans(helikopter) vid en fender bender får mig att höja på ögonbrynen med tanke på alla äldrevårdsskandaler där de gamla inte får vård pga brist på pengar och där de som skickar ut ambulanser på uppdrag uppmanades att vara återhållsamma med det...Nu är det en liten krock, folk blir shaky, lite chockade (fast ingen blev skadad vad jag förstår) och då ska ambulans ut och "rädda liv".

Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig till "tvångsmässigt ljugande" och mytomani. Du kanske kan upplysa mig om det så att jag kan följa ditt handikappade resonemang...Jag har helt säkert gissat, tyckt till och spekulerat (som de flesta här ..om det mesta här) men du borde ju veta att spekulationer och gissningar och tyckande inte är samma sak som ljugande.

Och du menar att den person som tycker att det rä skitjobbigt att se folk ligga och dö med förvridna kroppar och benpipor utstickande efter praktvurpor och hävdar att sådant är sånt som man inte blir av med har som huvudmotiv att hans hus minskar i värde.
Hade det inte varit för att dom hade för avsikt att bo kvar så hade dom sålt för länge sedan så plågade som dom blivit. För det går faktiskt att sälja huset på vintern. Då märks det inte så mycket att det är en MC-väg. Istället har dom gått ut i media med att det är problem med buskörning efter vägen där dom bor.

Är dom ute efter värdeökning på husen så är ju det kontraproduktivt. Dom sänker ju själva värdet på husen i och med att inslaget görs.

Du har nog bra mycket otur när du tänker.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tyckte inte programmet var så farligt. Det rimmade (tyvärr) i viss mån med den uppfattning och erfarenhet jag har om hur vissa kör. Inse att sanningen svider. Programmet kunde lätt ha vinklats betydligt mer negativt.

Vissa saker var förstås en smula infantila, som till exempel gränsdragningen mellan framåtlutat och bakåtlutat. Det fanns en del andra märkliga inslag, som till exempelvis diskussionen runt HD-olyckan. Det diskuterades kring HD-åkarens körkort och den nedlagda utredningen. Varför ha en sådan diskussion utan att samtidigt klargöra olyckans förlopp eller den eventuella misstanke som fanns? Kändes som ett avsiktligt utpekande i stil med; "Killen är skyldig, och polisen har gjort fel. Så är det bara!"

Den största behållningen i programmet var Dansken som gjorde ett oerhört bra intryck, jag känner mig mycket nöjd med mitt medlemskap i SMC nu. Tack Dansken, du gjorde vad du kunde i rådande klimat! :tummenupp

Jag håller helt med ovanstående, speciellt galne dansken, som gav ett tryggt och stabilt intryck. :Bugar

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Föreställ er då hur en normaltrafikant upplever att nästan frontalkrocka med en hojpilot som kommer i 150 på fel sida vägen i en skymd kurva./T

Hur upplever då en MC-förare motsvarande situation men med bilen på fel sida av vägen?, personligen så har jag sett de dråpligaste grejerna av bilförare bland annat med tanke på med den plats en bil tar upp av vägbanan och resultatet av mindre genomtänkta omkörningar, inget försvar bara ett perspektiv.

lameriders.se

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
Ngt snabbt
Där håller jag helt med dig, jag ville inte likställa dig eller ngn annan med HA. De är ju grovt kriminella människor.

Det är nog smart att göra så. Jo jag såg ju tex hur tidigt ni valde att köra rekordfilmen på Bulten, det visade ju på omdöme jämfört med många andra filmer. Jag får erkänna att jag kan beundra tex förare som dig, Roller, Mattias mfl som kan köra så fort, dessutom på vanlig lagad och lappad landsväg med dess grovkorniga asfalt. Problemet är ju sekundäreffekten, alla nytillströmmade adrealinsugna risktagare som vill göra likadant på samma väg. Det spårar ur. :D

Själv har jag som sagt gjort mycket stolligheter jag med, jag har ju tom en film från bla bogesund Yt jag med, men där går det i traktorfart jämfört med knäskraparligan. Så det var nog ingen risk att den skulle dras upp i programmet. :D

/J

Nej de e helt rätt,vi tar bort ALLT som har med våra filmer Bogan slingerbulten osv även allt på våran sida som har med film att göra.
En ur Admin hos oss skall även skicka pm till alla på tuben som har filmer på bogan osv att uppmana dem att ta bort dom.

De finns INGEN anledning i denna situation att låta folk få mer vatten på kvarnen vi ligger redan så risigt till nu,om inte så lär de bli så i framtiden.

Mr E

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
En idé som kanske skulle funka är att göra sådana där avsmalnade passager där bebyggelsen börjar och sätta lite tätare bussturer... För vem vill möta en SL-buss på bogan? Och vem vill göra det i en avsmalnad passage i 150km/h?

/Krister - som försöker ta det ett steg vidare och komma fram med en lösning istället.

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Det är många som klagar och påpekar på att det är unga som är orsaken. Så vitt jag har sett när jag varit ute och åkt samt stannat på hojfik osv så är merparten 30+.
Men ni sköter er fint antar jag?

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
CBR900RR Turbo, XJ650 Turbo
Det vore inte kul om det blev som i Norge... Fortkörning resulterar i väldigt dryga böter, fängelse upp till 6mån och i värsta fall körkortet indraget på livstid. Fast iof för vissa är det säkert befogat :)

Där tror jag faktisk (som utvandrat norrbagge) att reportern hade lite fel. Fängelse i 6 månader för fortkörning tror jag nog inte finns (möjligt i lagtexten men inte i praktiken) och fängelse OCH böter är dubbla påföljder för samma brott, vilket jag inte tror man får idöma någon.
Men det svider om man åker fast i Norge, jag lovar!
Någon stans måste dom ju kamma hem kulor (nej inga flera kommentarer om grabben som såg på sina kulor, nu) till sina JFS jaktplan - 78 miljarder tar det ju nästan 3 månader att få inn från oljan ,vad jag vet.:brinnerup

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Som vanligt kan hela diskussionen summeras i två läger; de som inte kör sporthoj och har samma inställning till sporthojsförare som resten av samhället samt personer som inte bor i närheten av Stockholm, och de som kör sporthoj och bor i närheten av Stockholm.

Enligt den första gruppen är, något överdrivet, alla som kör på Bogan idioter, puckon, efterblivna eller någon blandning därav, i en kanske lite väl ihålig holier-than-thou-attityd.

Enligt den andra gruppen är, något överdrivet, alla som bor vid Bogan idioter, puckon, efterblivna eller någon blandning därav, i en kanske lite väl ihålig rätt-till-fri-fart-attityd.

Som vanligt ligger sanningen någonstans däremellan. Såsom Jörgen skriver kan man inte ta den inställningen, att man är utanför samhället eftersom det faller på sin egen orimlighet. Likväl har jag svårt att se varför man väljer att bosätta sig vid en väg som är notorisk för hastighetsöverträdelser och trafikolyckor (vilket gäller såväl bilar som motorcyklar, att 100% av problemet skulle åläggas sporthojar faller även det på sin orimlighet). Det är egentligen en fråga om passiv eller aktiv säkerhet som inte begränsar sig till boende vid Bogesundsvägen (att tro något dylikt vore oerhört egocentriskt).

Vad gäller programmet såg jag det inte - CL-finalen gick före - men har svårt att se att man kan bli förvånad eller ens upprörd över hur programmet framlades. Journalister är för det första (med ytterst få undantag) aldrig ordentligt insatta i ämnet, ett resultat av att ytterst få journalister är utbildade inom och fokuserade på ett snävt avgränsat område. Hur många journalister som kommenterar t.ex. Pirate Bay-rättegången har juridisk examen och som särskilt fokus upphovsrätt? Nej, journalister i kommersiella medier drivs åtminstone indirekt av en vilja att sälja, varför en dramatisering och förstoring av ett problem så gott som alltid kommer att gå före en kostnadskrävande, objektiv och grundligt utredd förmedling av detsamma.

Det potentiella, och egentligen icke-önskvärda, resultetet blir en opartisk, ensidig och ytterst felaktig bild som renderar i en populistisk lagstiftning. Den kontradiktoriska principen ignoreras till förmån för kortsiktiga lösningar och politisk vinst, men samtidigt begränsas de individuella friheterna. För att undvika denna begränsning kan man antingen öppna en dialog eller anpassa sig efter de rådande förhållandena och respektera de som bor längs med vägen.

Varför inte göra en poäng i att hålla igen vid stall, bebyggelse och så fort man ser en oskyddad trafikant på vägen? När alternativet är att inte få använda vägen överhuvudtaget känns valet enkelt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nejdå, det skrev jag aldrig..tvärtom, jag skrev att jag inte på något sätt har en ambition att försöka göra någon Svensk som andra Europeer dvs lite mindre uptight och lite midre trygghetsomtöcknad. Alla folk har sina ömma punkter och det får man ju rerspektera.

Vad jag menar att om killen som är uppvuxen med snack om 20 döda i trafiken varje jul TYCKER att detta som drogs upp i UG som ett verkligt problem och debattämne är faktiskt en skitgrej så ska han få fortsätta med det för att han har en helt annan definition av begreppet "problem" i sin skalle. Lite så jag menar...För att svara direkt på din fråga om killen från kriget så...vore det nog inget konstigt om han ens efter ett antal år i Sverige skulle tycka att fel datummärkning på köttfärs på ICA är en skitgrej, medan majoriteten av Svenskar tycker att det är årets händelse.

Nej. Majoriteten av svenskarna tycker inte att ommärkningen av köttfärs var årets händelse. Dom flesta har inställningen att det är en skitsak om man fuskar några dagar hit eller dit med köttfärsen. Att man sedan sätter åt dom som fuskar beror inte på att det är farligt för att dom fuskar lite men om man inte sätter åt dom när dom fuskar lite så kommer dom att börja fuska mycket och då blir det farligt. Har du inte bevisat att köttfärsen har längre än en viss hållbarhetstid så får du inte sälja den med den förevändningen heller. Men ingen affär skulle sälja mat som dom inte trodde var ofarligt att äta.

Att som du gör hävda att det som en del upplever som ett stort problem är en bajssak är att försöka förlöjliga deras problem och får dig att framstå som extremt osympatisk och egoistisk.
Dom boende längs vägsträckan upplever det som ett stort problem och jag förstår det med tanke på vad som händer där varje dag hela sommaren.

Oavsett vad du tycker så finns det ett problem i och med att boende och självmordspiloter kommit på kollisionskurs.

Det verkar som om du vill att vi ska låta en massa folk dö innan vi gör något åt problemet men i så fall så tycker jag att vi kan ta dom avrättningarna utanför ditt hus för jag är inte särskilt avundsjuk på dom som bor där som får vara med och vara först till olycksplatsen vid olycka efter olycka där någon ghostriderwannabe kört vårdslöst.

Och att sedan sitta och gnälla över att vi har så höga skatter i Sverige är bara patetiskt. Jag antar att din flickvän fick betala massor av pengar för att vara på BB eller? Nej just det. Det är ju skattefinansierat.

Jag är helt säker på att om vi inte hade haft skattefinansierad sjukvård och du hade fått betala hela kostnaden för vården så hade du gnällt över det.

Att det sedan kanske inte alltid sköts så effektivt är en annan grej men jag anser att skattefinansierad sjukvård är något bra. Tycker du inte det så finns det ett land som heter USA som man kan flytta till. Där betalar man försäkringspremie istället för skatt och dom försäkringsbolagen nekar dig vård för att deras VD ska få en högre bonus. För vård kostar och oavsett om det kallas skatt eller försäkringspremie så ska pengarna in. I Sverige så blir man i alla fall inte nekad vård även om det för en del ingrepp är kö.

Tänk efter lite är du snäll.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206304 :fakta

Där tror jag faktisk (som utvandrat norrbagge) att reportern hade lite fel. Fängelse i 6 månader för fortkörning tror jag nog inte finns (möjligt i lagtexten men inte i praktiken) och fängelse OCH böter är dubbla påföljder för samma brott, vilket jag inte tror man får idöma någon.
Men det svider om man åker fast i Norge, jag lovar!
Någon stans måste dom ju kamma hem kulor (nej inga flera kommentarer om grabben som såg på sina kulor, nu) till sina JFS jaktplan - 78 miljarder tar det ju nästan 3 månader att få inn från oljan ,vad jag vet.:brinnerup

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Seriöst Jörgen, kan man rösta på dig i nåt val???

Tänk om fler kunde göra som du och tänka till lite innan dom postar inlägg. Vilken kvalitet det skulle vara på det här forumet!

Sen är det förvånande hur få som kan stå upp för sina dumheter på ett vettigt sätt. I princip alla som "står upp" för sin dumheter här har attityden "jag gör som jag vill, skit du i det" tillsammans med några "men vi har ju ingen baaaanaaaaa...".

Jörgen, ställ upp i nästa val och du blir statsminister!

/Lucky9

Varför vänta till riksdagsvalet. Det stundar ju val av EU-parlamentariker.
Om Jörgen ställer upp så röstar jag för att han får glassa i Bryssel.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Du har läst fel. Eller missat en del.

Men den överväldigande majoriteten av MC-olyckorna är singelolyckor där man drar rakt fram i en kurva och hamnar ute bland tallar och granar och då kan man inte skylla på någon annan än piloten.

Ok, positivt att de flesta är singelolyckor.

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Varför kan vi inte få nåt roligt inlägg från de personer som roat mig mest genom tiderna, och som kanske har en annan sida än UG att förtälla... RoLLeR och Dan the Man...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning