Eftersnack - Uppdrag Granskning

lameriders.se

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Ort
Skogen
Hoj
Ngt snabbt
Och jag har alltid kört med originalpipor och aldrig heller råkat ut för rådjur och utan att skryta har jag gjort bra många fler mil på 2 hjul än det du redovisade! Har också råkat ut för älg men det är ovanligt!

Vad visar detta? Att det knappast tycks spela någon roll vad man åker med eller???

Det viktiga i kråksången är att ingen av oss kan slappna av map. djur bara för att vi åker med en viss typ av ljuddämpare, tyvärr!

Mvh!
// Niklas
§

Nej att åka med värre rör är ingen garanti som sagt men det är min uppfattning,och du kan ha rätt i det du säger men man går ju efeter sin egna upplevelser.

Mr E
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
i övrigt har jag inte sett någon debatt.


När folk har olika åsikter och argumenterar för dem och mot andra debattörers åsikter så är det en debatt. Fast nu var ju det inte det tråden skulle handla om utan debatten i sig! :D

Mvh!
// Niklas
 

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
Jag förstår inte riktigt vari problemet ligger på på vilket sätt mytomani kommer in i bilden...http://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani, läs på lite så kanske du lär dig att använda begreppet i rätt sammanhang.

Jag är övertygad om att deras boendemiljö tar stryk och man måste vara helt jävla bakom flötet för att inte fatta att det gör även värdeutvecklignen på deras fastigheter. Beträffande boendes motivation när det gäller att dra upp detta kan du, jag och alla andra INGET ANNAT än spekulera.

Uppväxten utanför den skyddade verkstad jag bor i nu gör att det måste till vädligt mycket för att jag ska tycka att något utgör ett problem, vare sig det är att några kör fort som fan på en skitväg i en håla utanför en ..annan håla, problem med miljön, alkoholskador eller vad fan det nu är. Alla har vi olika toleranströskel för olika saker och det beror helt enkelt på vår bagrund. Har man levt i en skyddad miljö hela sitt liv - tycker man att skitsaker Bogesund är ett problem, så enkelt är det. Hur jag är uppväxt påverkar givetvis min syn på hurvida Bogan är ett problem och är värt att exponera i media (annat än för de boende).

Faktum att man tillkallar en ambulans(helikopter) vid en fender bender får mig att höja på ögonbrynen med tanke på alla äldrevårdsskandaler där de gamla inte får vård pga brist på pengar och där de som skickar ut ambulanser på uppdrag uppmanades att vara återhållsamma med det...Nu är det en liten krock, folk blir shaky, lite chockade (fast ingen blev skadad vad jag förstår) och då ska ambulans ut och "rädda liv".

Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig till "tvångsmässigt ljugande" och mytomani. Du kanske kan upplysa mig om det så att jag kan följa ditt handikappade resonemang...Jag har helt säkert gissat, tyckt till och spekulerat (som de flesta här ..om det mesta här) men du borde ju veta att spekulationer och gissningar och tyckande inte är samma sak som ljugande.

Ber om ursäkt Mr WRX, det ska ju va följande:

Diagnosticeringskriterier enligt DSM-IV-TR
Individen uppvisar ett ihärdigt mönster av grandiositet (i fantasi eller beteende), behov av beundran, brist på empati, börjar i det unga vuxenlivet och finns i varierande samband indikerat av fem (eller fler) av följande:

Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga uppnåelser).
Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.
Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).
Kräver stor beundran.
Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.
Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.
Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.
Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.
Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.


:tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
§

Nej att åka med värre rör är ingen garanti som sagt men det är min uppfattning,och du kan ha rätt i det du säger men man går ju efeter sin egna upplevelser.

Mr E

Absolut, man skall inte blint förlita sig på andra och andra människors eerfarenheter. Du redogjorde för din erfarenhet och jag för min. Sedan får läsarna använda vår resp. information och tillsammans med deras egna erfarenheter dra egna slutsatser! That´s life och tur är väl det!

Mvh!
// Niklas
 

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-----
En polare använde något liknande, som också marknadsfördes med att med ultraljud hålla djuren borta från vägen man körde på. Han hade den på EN kväll därefter slängdes den bort. Har aldrig varit med om så mycket djur som hoppade/krälade fram framför oss den kvällen, allt från katter, igelkottar, rävar, grävlingar...rena rama Noaks Ark! :D

// Niklas

Haha, meh va f*n :rofl
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
det är väl bara att hålla inne tutan istället?

du bidrog ju jävligt mycket till saken också..

Så du tror att din ljuddämpare håller alla djur borta från vägen??... omg :huvet

alla`? absolut inte men de är skillnad på om man tar bilen eller hojen när man pendlar till sthlm.. ja jag bor i skogen å välter kor på fritiden.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag menar, köper man ett hagelgevär för att skjuta lerduvor måste man åka till någon bana där man får göra det. Inte skjuter man hemma i trädgården, inte.
Köper man ett fiskspö får man ju åka till en sjö eller havet, inte meta i grannen akvarie.
Köper man en hoj för att rejsa med får man kanske fundera över om man orkar med att åka till någon bana och inte lägga skulden för vansinneskörning på vägarna på myndigheterna som inte bygger banor precis där man bor.
Jag köpte inte sporthoj för att bara köra bana eller ägna mitt liv åt racing.
Jag gillar ändå att köra kurviga vägar med hojen, jag gillar ringen i Tyskland.
Och det vore trevligt att ha möjligheten att köra lite i närheten där jag bor.
Enkelt och smidigt skall det vara.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

popcorn.gif
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Att tro att gatåka minskar för att det finns en bana i trakten är bara nys. Här i Anderstorp där jag jobbar har polisen ett litet helvete med illegal streetracing. Försök att få in den bilburna ungdomen på banan har bara resulterat i att dom tycker att 500 kr för att köra en hel dag på bana är för dyrt. Gratis var det rätta priset, och därmed blir dom kvar utanför grinden.
Bonnhåleeffekten är ju rätt stor oxå :D
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Att tro att gatåka minskar för att det finns en bana i trakten är bara nys. Här i Anderstorp där jag jobbar har polisen ett litet helvete med illegal streetracing. Försök att få in den bilburna ungdomen på banan har bara resulterat i att dom tycker att 500 kr för att köra en hel dag på bana är för dyrt. Gratis var det rätta priset, och därmed blir dom kvar utanför grinden.

men vafan hur puckade är dem 500:- en eller två gånger i månan är ju sjukt nice, å bor man någolunda nära så är de ju ingen transportkostnad osv jämfört för annat folk som får åka över 100mil tor till en eller 2 bandagar.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vi kan inte rädda alla. Nollvisionen är om något ... fint. Men orealistiskt. Om vi har lite mer rakframma politiska budskap såsom "Vi skall sänka döden i trafiken", istället för kaxigt gå på nollvisionen om att vi ska ha "noll" döda.

Vad är en vision?
Svar:

Vad utgör ordet vision i just nollvisionen?
Svar:

Vilka är med och medverkar till att denna vision går åt rätt håll?
Svar:

Från vägverket ang nollvisionen:
Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.

Mentaliteten hos många här på Sporthoj samt bland väldigt många andra motorcyklister är att det INTE är okej att en bilist kör på en motorcyklist. Men att det är okej att en motorcyklist kör på en bilist, för det är bara motorcyklisten som skadar sig. Tyvärr så ser många människor endast den fysiska skadan som själva skadan, medan den psykiska hamnar vid sidan om trots att den kan orsaka mer skada än den fysiska.

Att alltid försöka att förbättra och förnya är inte fel, men tyvärr är inte alla villiga att offra något nu, för att ev i framtiden vinna på det. Istället väljer man skylla på något annat och att det är där man behöver göra en åtgärd.
 

Smagatusk

Guest
Inte för att vara sådan men tror du verkligen att det hjälper? Det tror inte jag. Många kör hellre gata än bana och en ny bana hade förmodligen inte förändrat verkligheten.

Jag tror absolut inte att bombningarna hade upphört helt, men många hade nog alternerat det lite, och på så sätt hade det nog lugnat ner sig på Bogan.

Tror jag.
 

Dr.Bike

Guest
§

Nej att åka med värre rör är ingen garanti som sagt men det är min uppfattning,och du kan ha rätt i det du säger men man går ju efeter sin egna upplevelser.

Mr E

Och det gäller ju precis likadant för de som oxå väljer att köra tokfort.
Dvs de "vet" innerst inne att det är fel, men de skiter i det.
Utan "väljer" att tycka annat, och att ingen d-vel ska komma och säga åt dem vad som är rätt eller fel.

"Jaa ja e vuxen å bestämmer själv serru"-attityden.
(vilket iofs är korrekt - men vilket oxå leder till konsekvenser.)
Konsekvenser alla inte är beredda att ta den dan de kommer.
För kommer - det gör de.

Sanna mina ord.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Jag tror absolut inte att bombningarna hade upphört helt, men många hade nog alternerat det lite, och på så sätt hade det nog lugnat ner sig på Bogan.

Tror jag.

Om det byggs en bana i Stockholms närhet kommer det att äta upp alla argument för att bomba på gatan. Vissa som exempelvis Mr WRX kommer alltid finnas. Men idioter finns överallt och dessa är lättare att hantera om de inte är så många, och dessutom har dåliga argument för sitt agerande.

Jag tycker inte vi ska ha lagar som i Norge. Det är bara absurt. Inför istället personligt ansvar. Blir man jagad av helikopter och 10 polisbilar under en längre tid -> Får man betala samtliga omkostnader för utryckningen.
Nu spekulerar jag bara men, men vi pratar troligtvis siffror runt en halv miljon. Då har man två val: Dra eller stanna. Stannar du får du böter och blir av med körkortet, försöker du smita GR-style och misslyckas -> Existens minimum.

Hårt och rättvist.
 

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Hällevadsholm
Hoj
CBR900RR Turbo, XJ650 Turbo
Jag köpte inte sporthoj för att bara köra bana eller ägna mitt liv åt racing.
Jag gillar ändå att köra kurviga vägar med hojen, jag gillar ringen i Tyskland.
Och det vore trevligt att ha möjligheten att köra lite i närheten där jag bor.
Enkelt och smidigt skall det vara.

... men tycker du det är rätt att man ska sätta andras liv och hälsa i fara därför att man tycker det är smidigt?
För mig vore det kanske smidigt att skjuta lerduvor utanför nåns balkongdörr. Dom skulle inte gilla det förmodar jag?!
En racingbana kostar multimiljonbelopp att bygga. Inte ska vi begära att andra ska finansiera banor över allt, men jag håller med; vare sig Sthlm eller Gbg har i dag vettiga alternativ för den som vill busa/räjsa lagligt.
Sverige och inte minst Norge är uländer när det gäller banor, men det är klart att om banorna kan användas max 7 månader om året och folk bor utspridd är det svårt att få ekonomi i racebanor.

Jag tror faktiskt häller inte avsaknaden av banor är det stora problemet - detta är en okultur inom MC-åkandet.
Inte är jag så mycket bättre än andra, men när det börjar likna ren terror mot folk som har sina hem där får man väl börja undra om vissa totalt tappar omdömmet när dom får sitt hojkort, om det rör sig om ett uniformead anarkistiskt kollektiv där den enkeltes identitet döljs bakom ett visir, eller hur det ligger till ....
Lite respekt för andras liv och livskavlitè får man ändå ha, eller hur?

Att du, jag och alla andra släpper loss någon gång ..... nej, jag har inget försvar för detta och jag skjuter mig själv lite i foten här, men lite halvvettigt beteende får man väl uppvisa.

Jag tycker alla som legat bakom en traktor sin inte kör åt sidan och därför tycker alla bönder är skit, alla som legat bakom dessa cyklister som ska ta upp hela vägbana och därför tycker alla som äger en cyckel är skit osv. får gå lite i sig själv. Vi har själv ett stort ansvar för hur folk ser på oss, eller hur?

Solen skiner mina vänner - lämna datorn och njut av det fina hojvädret i stället. Så får vi se hur många som lever upp till sina ideal.
Var rädd om er och andra där ute!
:tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Debatten motorcyklister emellan kommer säkert att ta ny fart beroende på en del utspel den senaste tiden. Den föreslagna korstågsargumentationen går ungefär "Det är en liten minoritet busar som förstör för den skötsamma majoriteten, främst genom bus vid fartkameror och racing på vägarna utanför Stockholm".
Jag har också agiterat mycket i samma riktning men nu börjar jag svänga. Är det verkligen en minoritet som drar skit över motorcyklisterna? Är den minoriteten i så fall sådär liten? Jag tvivlar!

För visst är vi många som:
-själva väljer vilka regler vi vill följa i trafiken särskilt när det gäller hastighet
-använder allmän väg som lekstuga och provplats
-gör oss mindre tydliga i trafiken genom att montera miniblinkers endast av kosmetiska skäl
-minskar vår varseblivning genom små eller borttagna backspeglar
-byter till bullrigare avgassystem än original bara för att få ytterligare någon hästkraft förutom alla de som redan finns
-tar bort katalysatorn så att emissionerna ökar
-kör slalom i bilköer oavsett de rör sig eller står stilla
-byter till miniskylt och/eller flyttar den så den blir svårare att läsa av
-applicerar RR-kulturen ute på allmän väg med pucklar, knäskrap och hela millevitten
-utmålar mc-hobbyn som högrisk och tufft
-motsätter oss främre regskylt och ägaransvar så vi kan fortsätta slippa ansvar för det vi gör
-räknar omkullkörning som en naturlig, medveten och acceptabel risk
Allt sammans saker som minskar vårt förtroende hos allmänhet, ordningsmakt och lagstiftare.

Tror vi får sluta skälla efter vissa kategorier, vara lite självkritiska och var o en dra ett strå till stacken! För egen del ska jag sluta klaga ensidigt på plastraketfolket...
 
Last edited:

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
Roligt inlägg vet jag inte men
sen filmen spelades in för ca ett halvt decenium sen så har Roller åkt Bogan hela NOLL gånger, själv har jag åkt 3 gånger med onsdagskörningarna, så att det e vi som e upphovet till mediadrevet just nu tycker jag inte.

Filmen tänker jag inte försvara, tvärtom så tycker även vi att det e farligt att köra så där på gatan. Den o Bultenrepan var dom undantagen vi gjorde. Vansinnesrepan på Bogan skedde en helgmorgon vid sjurycket o vi hade posteringar ute, det var det vi kunde göra för att åtminstonne reducera risken. O nån tidtagning som vissa har fått för sig att vi sysslar med har inte skett utan det e lagt på i efterhand för att göra det hela lite mer spännande o provocerande. Så att vi kört fram o tillbaka dag ut o dag in stämmer inte, både bulten o bogan spelades in på EN repa i vardera riktning. O det var inga rekordförsök som många vill tro utan vi gjorde dom för att det fanns ett intresse för den typen av filmer just då.


Visst gasar man på ibland men just 30 o 50 sträckor e det softish som gäller o har alltid varit. Därför e det lite olustigt att vi ska bära hundhuvudet för vad dagens piloter gör på Bogan.

Angående UG så tycker jag att det suger att dom använde Rollers footage utan hans medgivande, dom erbjöd även stålars men Roller avböjde o pushade på att hans footage inte skulle visas. Tydligen använde dom det ändå vilket var onödigt eftersom jag tycker den saknade relevans till problemen där just NU. "Vansinneskörningarna" o tidtagningen o bombreporna dom skulle ta upp såg man inte skymten av, alla körde ju exemplariskt. Sensationsjournalistiken bestod alltså av en fem år gammal rulle som dom körde om o om igen i brist på eget material. Problemet på Bogan är snarare kvantiteten hojar som belägrar stället på helgerna än själva farterna.

Problemet är att ett gäng "bloss" hakat på å försökt apat efter. Tror dock inte ni varit så sena med att blåsa upp er såkallade image heller. Frågan är om ni är man nog att sticka ut hakan och fördömma det som sker? :Bugar
 

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Rödeby
Hoj
CBR lättviktare
Tycker inte inslaget var så vinklat som jag trodde.

Men som många säger, detta är en grupp MC förare som gör denna typen av vansinnes körning. På ett sätt förstår jag dom som gör det, att det är säkert en jävla adrenalinklick att dra snabbare än sin förra tid... Men när det handlar om att utsätta andra människor för fara, speciellt barn, så MÅSTE det ringa någonstans. Och med detta sagt så menar jag inte att jag aldrig kört för fort vid bebyggelser (dock rätt svårt när det ända man kört innan är en eu-moppe som var original, och sen när man övningskört bil med farsan). Men det är bara så att vansinnes körning är inte bara bland MC-förare, utan det är även bland bilister också! Kanske inte lika 'illa' som det är vid denna vägen vad det gäller bilar, men det är i mitt tycke lika illa.

Sen tycker jag det var väldigt fegt av mc-förarna som blev tillfrågade om dom ville bli intervjuade angående vansinneskörningarna inte vågade visa upp sig och säga vad dom tyckte, väldigt fegt...

Ska man racea så finns det banor.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Och det gäller ju precis likadant för de som oxå väljer att köra tokfort.
Dvs de "vet" innerst inne att det är fel, men de skiter i det.
Utan "väljer" att tycka annat, och att ingen d-vel ska komma och säga åt dem vad som är rätt eller fel.


mja vet inte om man kan resonera så mellan en ljuddämpare som låter lite mer och att köra tokfort så adrenalinet sprutar ur öronen likt vatten ur en trädgårdslang.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top