Eftersnack - Uppdrag Granskning

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag tyckte inte programmet var så farligt. Det rimmade (tyvärr) i viss mån med den uppfattning och erfarenhet jag har om hur vissa kör. Inse att sanningen svider. Programmet kunde lätt ha vinklats betydligt mer negativt.

Vissa saker var förstås en smula infantila, som till exempel gränsdragningen mellan framåtlutat och bakåtlutat. Det fanns en del andra märkliga inslag, som till exempelvis diskussionen runt HD-olyckan. Det diskuterades kring HD-åkarens körkort och den nedlagda utredningen. Varför ha en sådan diskussion utan att samtidigt klargöra olyckans förlopp eller den eventuella misstanke som fanns? Kändes som ett avsiktligt utpekande i stil med; "Killen är skyldig, och polisen har gjort fel. Så är det bara!"

Den största behållningen i programmet var Dansken som gjorde ett oerhört bra intryck, jag känner mig mycket nöjd med mitt medlemskap i SMC nu. Tack Dansken, du gjorde vad du kunde i rådande klimat! :tummenupp

Tyvärr blir ju alla hojåkare dömda på förhand.
HD snubben kanske precis fått bromsa för ett råddjur när han kom vrålandes i 70km/h?

Dr.Bike

Guest
Som vanligt kan hela diskussionen summeras i två läger; de som inte kör sporthoj och har samma inställning till sporthojsförare som resten av samhället samt personer som inte bor i närheten av Stockholm, och de som kör sporthoj och bor i närheten av Stockholm.
+ massa mer...

Bra inlägg - men du missar en väsentlig grupp (och som jag känner att jag tillhör) och det är vi som KÖR sporthoj, OCH bor i Stockholmsområdet - MEN - tar avstånd från de vansinnigaste och mest omdömeslösa grejerna.
(kanske jag läste ditt inlägg fel, men jag fann mig inte själv i nån av dina undergrupper, då jag oxå tyckte att det var underförstått att om man körde sporthoj och bodde här i sthlm så såg man med blida ögon på galenskaperna, sorry om jag läste fel)

Men vad jag ville säga var iaf att man inte måste vara "övriga samhället" eller "de som inte kör sporthoj" för att ogilla bombarrepor över gårdstun med lekande barn!

Säger som Jörgen - jag är inte guds bästa barn i trafiken, men jag försöker iaf alltid att inte "väcka den björn som sover" !

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tyvärr blir ju alla hojåkare dömda på förhand.
HD snubben kanske precis fått bromsa för ett råddjur när han kom vrålandes i 70km/h?

Om du läser tråden så kommer du att upptäcka att det han gjorde var att han gjorde en omkörning över ett krön med skymd sikt. Han såg inte bilen på grund av att den befann sig i en svacka på andra sidan krönet. När han såg bilen var det försent så han bromsade omkull sig och lyckades klara sig undan relativt helskinnad då han inte åkte in i fronten på bilen som hojen gjorde.

Så att han gjorde en felbedömning av situationen är ganska klarlagt.

Ok, positivt att de flesta är singelolyckor.

Jag vet inte jag. Jag tycker inte att det är positivt alls att folk kör ihjäl sig oavsett även om jag nog får erkänna att om någon kör ihjäl sig på grund av total avsaknad av eget omdöme så hyser jag tanken att "det var tur att han inte drog någon annan med sig".
Och det är ett faktum, även om det är djävligt sorgligt, att en del av dom som kör åt helsike faktiskt medvetet valt att riskera sina liv på det sättet dom gjorde. För inser man inte att en bombarrepa innebär ganska stor fara flr liv och lem ska man faktiskt inte ha körkort anser jag.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ids man inte åka den lilla sträckan så kvittar det nog om det byggs en bana i sthlm, man hittar nog nån petitess att gnälla på så man kan fortsätta som innan. Brist på bana är nog en av de mer skrattretande ursäkterna till varför det gasas utanför ridskolor. Finns det som du säger 100 000 - 300 000 motorentusiaster i sthlm som genuint saknar en bana är det väl bara att organisera sig och bygga, varför har detta inte hänt? Svar; för att det är trams.
För mig skulle det lätt ta 1 dag i anspråk att ta mig ned till Mantorp eller till Gotland ring.
Det är dessutom dyrt att ta sig dit.
Jag är ingen banåkare så att aktivt spendera 1 dag av min tid för att ta mig dit samt att betala en större summa (bensin/färja/osv.) är inte intressant.
Därav åker jag på vägen istället.

I siffran 100-300 000 räknade jag även in bilförare som även de saknar någon form av bana och bland bilförarna är de illegala körningarna ännu fler. Kolla bara på alla streetrace eller "kul-tur" körningar som finns i Sthlms-trakten.
Skulle det finna någon form av laglig bana skulle dessa illegala körningar inte ske i den utsträckning de gör idag.

Stunt&Streetkvällarna belyser den problematiken ganska bra.
Förra året hade ju 08:eek:rna möjlighet att köra rakt-fram-race & bakhjul lagligt.
Lekandet ute på gatan och de vanliga industriområdena minskade. Det försvann dock inte helt men det minskade ändock.
I år så är det inga Stunt&Streetkvällar och folk leker ute på gatan istället.

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
CBR900RR Turbo, XJ650 Turbo
Jo, det blir väl kanske som det brukar bli; "Samhället bygger inga banor åt oss så vi måste rejsa på gatan". Inga nya toner.
Jag menar, köper man ett hagelgevär för att skjuta lerduvor måste man åka till någon bana där man får göra det. Inte skjuter man hemma i trädgården, inte.
Köper man ett fiskspö får man ju åka till en sjö eller havet, inte meta i grannen akvarie.
Köper man en hoj för att rejsa med får man kanske fundera över om man orkar med att åka till någon bana och inte lägga skulden för vansinneskörning på vägarna på myndigheterna som inte bygger banor precis där man bor.

Å andra sidan låter det ju som om 95% av oss inte tycker om busåkandet. Gött är det, men var nu snälla; fråga inte varför jag har en sporttouringhoj (som inte är jättelämplig på bana) med 146 pållar - jag har inget att försvara mig med.
Dock ska ni som färdas på två hjul i Bohuslän få ett tips (om ni inte redan kommit på det); kør "blå-gröna vägen" från Hällevadsholm i Munkedal över till Halden. Underbara kurvor, vackert landskap och hög fart/dårkörning bara förstör nöjet. Fika på Fredriksten Festning i Halden. Toppenutflykt, vet jag!

Vad lärde vi av den här debatten???? En liten tankeställare var det altid, eller hur?!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Till och med funderar jag på att byta ut det högljudda Devilröret mot något tystare. Ljudet gör att framfarten upplevs som mycket värre än den egentligen är. Men jag är ju ett gamlo, och börjar bli bra tråkig:rolleyes:

dock borde ikke originalpipor inte vara förbjudet, jag diskuterade med en polare på telefon att de är sällan man ser djur på vägen morron å kvällstid när man åker med en ljudlig ljuddämpare. så på sätt å vis är det ju säkerhet i de också. någon VV borde ta sig en funderare på.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
För inser man inte att en bombarrepa innebär ganska stor fara flr liv och lem ska man faktiskt inte ha körkort anser jag.

Är du ett troll? http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Så alla som inser att det man gör är farligt som att hoppar fallskärm, försöka sig på världsrekord i att hålla andan, cyklister i tour de france, sttc chafförer, ryttare, bilmekaniker, och sjuksjöterskor som vet att det de gör ska skada deras lemmar på något sett ibland, ska dessa vara utan körkort? Vad är det för inställning? http://www.framtidstanken.com/2005/04/16/radsla-drivet-det-svenska-samhallet/

Jag kanske är för mycket dragen åt det andra hållet att folk ska få bestämma saker själv
och i det även ta sina egna konsekvenser (och dra inte in att motorcyklister skadar andra för hur sjukt liten promille är det?)

Detta är inte ett personangrepp men vi ser nog väldigt olika på detta!

Du kanske kan inse att allt jag tror och tycker är inte "rätt" men det kanske även stämmer för dig?

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
KTM 690 duke -08
dock borde ikke originalpipor inte vara förbjudet, jag diskuterade med en polare på telefon att de är sällan man ser djur på vägen morron å kvällstid när man åker med en ljudlig ljuddämpare. så på sätt å vis är det ju säkerhet i de också. någon VV borde ta sig en funderare på.

Så du tror att din ljuddämpare håller alla djur borta från vägen??... omg :huvet

lameriders.se

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
Ngt snabbt
Så du tror att din ljuddämpare håller alla djur borta från vägen??... omg :huvet

De va mig han snackade med och jag kan säga att jag är inte säker,men har fått många indikationer på detta.
Har aldrig stött på ngt djur då jag kört med ej originalpipor den enda gången har varit en älg men dom är inte rädda för nått å andrasidan,men rådjuren märks det stor skilland på.
Då jag har kört ca 1000mil i snitt i ca 10 år så tycker jag att dom indikationerna kan stämma..

Mr E

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
hahaha, jävla liv det blev över en halvtimmes tv-inslag.

för er som inte märkte det slutade programet för 18,5 timmar sen.
Norge kommer inte riva sin upphandling med JSF för att köpa gripen och sporthojjar kommer inte förbjudas. det va kul att se hojjar på tv för en gångs skull men nu är det som sagt över...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
... (och dra inte in att motorcyklister skadar andra för hur sjukt liten promille är det?)

Hur många behövs det?
Är ett liv försummbart men inte två?

Det förekommer alltså måste vi ta hänsyn till det när vi gör våra riskbedömningar! Ibland gör vi felaktiga bedömningar, så även jag, men det är EN faktor som vi måste ha med oavsett vad du/jag anser för vi är på vägarna tillsammans samtidigt, tyvärr!

Mvh!
// Niklas

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Var inte tjejen vid Vaxholm JÄVLIGT tuff? Gillade hennes sätt att totalsåga reporterns taffliga försök att vinkla frågan. :yoparty

Någon här?

/J

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
hahaha, jävla liv det blev över en halvtimmes tv-inslag.

för er som inte märkte det slutade programet för 18,5 timmar sen.
Norge kommer inte riva sin upphandling med JSF för att köpa gripen och sporthojjar kommer inte förbjudas. det va kul att se hojjar på tv för en gångs skull men nu är det som sagt över...

Knappast, det skapade, precis som man förmodligen också ville, en debatt som du och jag är delaktig i. Hur länge debatten kommer fortgå och vad den ev. resulterar i är på inget sätt över utan går att påverka!

Mvh!
// Niklas

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster

det är väl bara att hålla inne tutan istället?

Var inte tjejen vid Vaxholm JÄVLIGT tuff? Gillade hennes sätt att totalsåga reporterns taffliga försök att vinkla frågan. :yoparty

Någon här?

/J

solan

Last edited:

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
2010, BMW, R1200GS
De va mig han snackade med och jag kan säga att jag är inte säker,men har fått många indikationer på detta.
Har aldrig stött på ngt djur då jag kört med ej originalpipor den enda gången har varit en älg men dom är inte rädda för nått å andrasidan,men rådjuren märks det stor skilland på.
Då jag har kört ca 1000mil i snitt i ca 10 år så tycker jag att dom indikationerna kan stämma..

Mr E

Det finns helt tysta sätt att hålla vilt ifrån vägen (http://www.deerwhistle.com/) .... och med en tyst pipa på MC kan du smyga fram på vägarna och bara njuta :D

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj

Mr E

Och jag har alltid kört med originalpipor och aldrig heller råkat ut för rådjur och utan att skryta har jag gjort bra många fler mil på 2 hjul än det du redovisade! Har också råkat ut för älg men det är ovanligt!

Vad visar detta? Att det knappast tycks spela någon roll vad man åker med eller???

Det viktiga i kråksången är att ingen av oss kan slappna av map. djur bara för att vi åker med en viss typ av ljuddämpare, tyvärr!

Mvh!
// Niklas

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Knappast, det skapade, precis som man förmodligen också ville, en debatt som du och jag är delaktig i. Hur länge debatten kommer fortgå och vad den ev. resulterar i är på inget sätt över utan går att påverka!

Mvh!
// Niklas

på den här siten där folk verkar vilja tycka mer än 50+ kärringarna på fikarasterna och dessutom har ett mc-intresse kanske debatten håller på en 4-5 dagar till som max.

i övrigt har jag inte sett någon debatt.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Mvh!
// Niklas

Ger det max två-tre dagar sen är det som vanligt igen.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
För mig skulle det lätt ta 1 dag i anspråk att ta mig ned till Mantorp eller till Gotland ring.
Det är dessutom dyrt att ta sig dit.
Jag är ingen banåkare så att aktivt spendera 1 dag av min tid för att ta mig dit samt att betala en större summa (bensin/färja/osv.) är inte intressant.
Därav åker jag på vägen istället.

I siffran 100-300 000 räknade jag även in bilförare som även de saknar någon form av bana och bland bilförarna är de illegala körningarna ännu fler. Kolla bara på alla streetrace eller "kul-tur" körningar som finns i Sthlms-trakten.
Skulle det finna någon form av laglig bana skulle dessa illegala körningar inte ske i den utsträckning de gör idag.

Stunt&Streetkvällarna belyser den problematiken ganska bra.
Förra året hade ju 08:eek:rna möjlighet att köra rakt-fram-race & bakhjul lagligt.
Lekandet ute på gatan och de vanliga industriområdena minskade. Det försvann dock inte helt men det minskade ändock.
I år så är det inga Stunt&Streetkvällar och folk leker ute på gatan istället.

Att tro att gatåka minskar för att det finns en bana i trakten är bara nys. Här i Anderstorp där jag jobbar har polisen ett litet helvete med illegal streetracing. Försök att få in den bilburna ungdomen på banan har bara resulterat i att dom tycker att 500 kr för att köra en hel dag på bana är för dyrt. Gratis var det rätta priset, och därmed blir dom kvar utanför grinden.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Det finns helt tysta sätt att hålla vilt ifrån vägen (http://www.deerwhistle.com/) .... och med en tyst pipa på MC kan du smyga fram på vägarna och bara njuta :D

En polare använde något liknande, som också marknadsfördes med att med ultraljud hålla djuren borta från vägen man körde på. Han hade den på EN kväll därefter slängdes den bort. Har aldrig varit med om så mycket djur som hoppade/krälade fram framför oss den kvällen, allt från katter, igelkottar, rävar, grävlingar...rena rama Noaks Ark! :D

// Niklas

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...