Eftersnack - Uppdrag Granskning

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
En detalj som jag tycker var ganska bra var att Dansken ställde upp i TV på just en sporthoj. Det visar någonstans att det inte är maskinen i sig som är tecken på dåligt omdöme. Tyvärr drunknade det nog mellan intervjuer med hulkande barn och "chockbilder" från youtube.

Dessutom lyckades SVT själva inte ta några bilder på "vansinnesfärder". Sporthojar sågs glida förbi deras kameror i väldigt städat tempo.

Vi får vara glada att det inte var FOX-News som producerade. Då hade det varit en hel timme med bilder på utstickande benpipor och gråtande barn i rullstol. "Won't someone PLEASE think of the children!" som pastorns fru i Simpsons brukar säga.

För övrigt så kommer ju det här glömmas ganska fort. Jag minns tex uppståndelsen kring "vattenskoter-terrorn" för något år sedan. Den debatten har i stort sätt tystnat idag.

Last edited:

lameriders.se

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
Ngt snabbt
Och det gäller ju precis likadant för de som oxå väljer att köra tokfort.
Dvs de "vet" innerst inne att det är fel, men de skiter i det.
Utan "väljer" att tycka annat, och att ingen d-vel ska komma och säga åt dem vad som är rätt eller fel.

"Jaa ja e vuxen å bestämmer själv serru"-attityden.
(vilket iofs är korrekt - men vilket oxå leder till konsekvenser.)
Konsekvenser alla inte är beredda att ta den dan de kommer.
För kommer - det gör de.

Sanna mina ord.

Nej de e sant de du säger..

Mr E

Kneedrag

Guest
Precis. Alla de som blir krymplingar för livet efter att ha planterat hojen i ett träd under en bombrepa är givetvis gratis för samhället. :) En livstid med assistenter, handikappanpassade fordon, arbetsplatser, hem och hjälpmedel eller för all del förtidspension och andra ersättningar är kaffepengar för Anders Borg.
Det går inte att förneka att antalet trådar i minneslunden skulle vara en bråkdel av vad de är om alla faktiskt hållit laglig hastighet och inte en km/h utöver dessa. Givetvis finns undantag med idiotiska billister, rullgrus och lyktstolpar som plötsligt ger sig ut i vägen men väldigt många av olyckorna hade kunna undvikas eller iaf haft en helt annan utgång med andra hastigheter.

Men gör det dig lyckligare så får du tro att det bara är fotbollshulliganerna som kostar medan sargade hojförare kostar kaffepengar.

Vad kostar akutvård, helikopter och räddningstjänstinsats, operationer och rehab under de första dygnen?

Vad kostar sedan rehab, sjukgymnasik och hjälpmedel kommande år?

Vad kostar färdtjänst, anpassning, asisstenter följande år och vad uppgår alla uteblivna skatteintäkter vs förtidspensions och sjukersättningar?

Räknat per huvud är nog en fotbollshulligan billig i drift jämfört med en sporthojspilot som ägnar livet i en sugrörsstyrd elrulle efter att ha skrotat hojen vid låt säga generatorkurvan med en tankkamera fastsatt på hojen.

Självklart har du rätt glömde lägga till ironin smily i mitt inlägg bara.
Mitt inlägg ska inte tolkas som bokstavligen. he he

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hur många behövs det?
Är ett liv försummbart men inte två?

Det förekommer alltså måste vi ta hänsyn till det när vi gör våra riskbedömningar! Ibland gör vi felaktiga bedömningar, så även jag, men det är EN faktor som vi måste ha med oavsett vad du/jag anser för vi är på vägarna tillsammans samtidigt, tyvärr!

Mvh!
// Niklas
OT ->

"Jojo". Klart man ska visa hänsyn, Men man ska inte heller skrika sig hes över
hur hemskt det är! Det är så jäkla mycket svensk räddhetsmentalitet i det
hela så jag spyr snart! Det är självklart att varje dödsfall är en stor himmlarns
sorg för varje person med omgivning (jag vet), men med det sagt så är det farligt att leva, vi kan inte hindra oss själva från att dö.

91 271 personer dog (enligt socialstyrelsen) 2006
Och för att jämföra så dog 450 i trafikolyckor 2006. (fler dog 2007)
Det är då 0.5 % som dör i trafik ungefär per år av alla som dör per år!
Hur många av dessa är pga en motorcyklist kört på någon? 5?
Hur många dör av halka på is på vintern?

On topic igen! -->
Bombrepor är ju inte smart och jag förstår inte riktigt fenomenet utöver
att det säkert är en skön adrenalin kick att köra över gränsen eller liknande!
Så allmänt till alla som jag känner som jag anar kan köra lite mer vårdslöst än
till och med mig är kanske att köra lite lugnare!

Annars tycker jag vi har en skön sommar och njuter av värmen och kladd från bin och humlor på visiret!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
O nån tidtagning som vissa har fått för sig att vi sysslar med har inte skett utan det e lagt på i efterhand för att göra det hela lite mer spännande o provocerande. Så att vi kört fram o tillbaka dag ut o dag in stämmer inte, både bulten o bogan spelades in på EN repa i vardera riktning.

Problemet på Bogan är snarare kvantiteten hojar som belägrar stället på helgerna än själva farterna.

Inte för att vara den som är den som sån, men det där står i rätt bjärt kontrast mot vad Roller själv skrivit beträffande att få upp tempot. Orkar inte leta, men det var något i stil med att han och Mattias kom med full tank och körde fram och tillbaka vad de orkade tills soppan var slut. Inget citat, så inga pepåkanden om det. Första tråden i ämnet efter att Roller blivit kontaktad av UG.

Tror också kvantiteten kan vara största enskilda orsaken, måste vara rena terrorn. Kan inte föreställa mig att det finns någon annan slingrig, naturskön väg i landet som trafikeras av så många, så ofta, så länge. "Reportern" ville göra gällande att detta var representativt för hela landet, jag tror inte det, inte i omfattning på en väg.

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Gul Hornet 600
Så fick man bli TV-stjärna också. Autograf, någon? :tummenupp

Lite lustigt att det talas om 200 km/h-repor heeela tiden. Men allt de lyckades få på kamera var 98% lagliga förare och lite motorljud.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
... men tycker du det är rätt att man ska sätta andras liv och hälsa i fara därför att man tycker det är smidigt?
För mig vore det kanske smidigt att skjuta lerduvor utanför nåns balkongdörr. Dom skulle inte gilla det förmodar jag?!
Fan, va du är skjutkåt och jämför det med skytte hela tiden.
Jag skulle inte vilja jämföra mitt hojkörande med någon snubbe med hagelbrakare som skjuter mot balkonger...!?!
Jag tror/hoppas jag kör bättre än så. Sen visst finns det folk som kör så dåligt men å andra sidan finns det folk som skjuter mot balkonger också.

En racingbana kostar multimiljonbelopp att bygga. Inte ska vi begära att andra ska finansiera banor över allt, men jag håller med; vare sig Sthlm eller Gbg har i dag vettiga alternativ för den som vill busa/räjsa lagligt.
Ah, men jag vill inte att den skall finansieras av staten. Det finns andra alternativ. Det som behövs är plats, tillstånd och en medgörlig kommun. Gärna ett önskan högre upp att nu bör vi satsa på det här.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ah, men jag vill inte att den skall finansieras av staten. Det finns andra alternativ. Det som behövs är plats, tillstånd och en medgörlig kommun. Gärna ett önskan högre upp att nu bör vi satsa på det här.

Du glömmer det viktigaste...........hojåkarna, utan dom blir det inga banor. Så länge det finns folk som hellre kör på vägen än på banan så är det kört.

/J

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sådär, då har jag också sett inslaget (tack SVT Play för det), och jag kan inte säga annat än att jag håller med dom boende, och jag förstår dom fullt ut! Många skulle inte köra hoj, å definitivt inte sporthoj, dom har alldeles för dåligt omdöme, för mycket självhävdelsebehov och för lite självbevarelsedrift.

Sen var ju programmet kanske mindre sakligt ibland, och gav kanske en vagt skev bild, men alla kan inte allt. Dom är journalister, inte teknikgurus. Jag retade mig lite på att dom kallade tex sporthoj.com för åkarnas mötesplats, men tänker man efter så kanske det ligger rätt nära sanningen ibland, allt för många åker istället för kör sin hoj...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Du glömmer det viktigaste...........hojåkarna, utan dom blir det inga banor. Så länge det finns folk som hellre kör på vägen än på banan så är det kört.

/J
Bilfolket är ganska intresserade av bana de också.
Det är bara kolla på Bilsports eventen och hur mycket folk de drar.
Ok, att de är oftast 402 m raksträcka de kör men strippen och bana går ju utmärkt att kombinera.
Se på Mantorp.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

/J
Nja, det krävs ju inte att alla hojåkare ska bli bansmiskare, rättare sagt krävs det tillräckligt många tillräckligt engagerade banåkare för att det ska kunna bli en bana. Den gör sig inte själv bara för att några sitter hemma å knyter näven i byxfickan! :fakta

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Filmen tänker jag inte försvara, tvärtom så tycker även vi att det e farligt att köra så där på gatan.O det var inga rekordförsök som många vill tro utan vi gjorde dom för att det fanns ett intresse för den typen av filmer just då.

Börja inte försköna verkligheten med att "Vi gjorde det eftersom det fanns en efterfrågan". Bara för att det finns en efterfrågan betyder det inte att ni måste leverera. Dessutom tror jag inte ni gjorde det p.g.a. en efterfrågan utan för eran egen image.

Däremot håller jag med om att ni inte ska ta all skit för det som pågår idag om det stämmer som du säger att ni knappt kör där i dagsläget.

Stå för det ni gjort och försköna inte.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Bilfolket är ganska intresserade av bana de också.
Det är bara kolla på Bilsports eventen och hur mycket folk de drar.
Ok, att de är oftast 402 m raksträcka de kör men strippen och bana går ju utmärkt att kombinera.
Se på Mantorp.

Antalet samhällsprogram på tv angående street racing med bilar är nog fler än det vi såg på UG ang Bogan och hojar.

Nja, det krävs ju inte att alla hojåkare ska bli bansmiskare, rättare sagt krävs det tillräckligt många tillräckligt engagerade banåkare för att det ska kunna bli en bana. Den gör sig inte själv bara för att några sitter hemma å knyter näven i byxfickan! :fakta

"Bansmiskare" var det aldrig tal om, bara att man ska köra på bana för att utforska gränserna.

/J

((Tobbe))

Bulten fotograf
Gick med
17 May 2008
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08+Kawa zx 600-96
Att köra bana är säkert kul men finns det några plattser kvar i sommar?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Att köra bana är säkert kul men finns det några plattser kvar i sommar?

Bara för att Actionpics och andra företag inte har platser innebär inte att alla klubbarna slutar köra sina bandagar. Det är körningar hela sommaren med drop in hos klubbarna, ring och kolla dom du vill köra på. 99% av sommarens bandagar/bankvällar finns inte på SH forums.

Tror jag skrivit tidigare i tråden att det är idiotiskt o jävligt osmart att köra så som vi gjorde, ingen av oss skulle ens leka tanken att gasa sådär igen.

Var väl lite av vad dom tog upp oxå. Åldern spelar in mycket och när man blir äldre ändras prioriteringar och man får sina "kickar" på annat sätt eller att man tänker före för man har kanske barn etc numera att tänka på.

Kommer osökt att tänka på min lilla "uppsats" jag skrev för ett år sedan...
http://www.sporthoj.se/forum/showthread.php?t=188285

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag lägger mina förhoppningar till de två (2) olika "manöverbanorna" som håller på att byggas i närheten av Arlanda just nu.
En vid Motortown och en ute på en åker vid Trosta i närheten av Arlanda.

Den vid Motortown har tecknat avtal med polisen att ha deras fortbildning där:
http://marsta.nu/News.aspx?articleId=1659

Den andra, Trosta park:
http://marsta.nu/Business.aspx?articleId=836

Nu är ingen av dessa en äkta motorbana, men vad säger att dessa inte kan utvecklas till det...?

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...