Eftersnack - Uppdrag Granskning

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Här i Skåne görs en del insatser bland hojåkarna själva genom arrangemang som gruppåkningarna SkåneVårenTuren och NationalDagsRundan (dessa arrangerade av Radical riders) där det hårt poängteras kring säker och rimlig åkning.
Det går att åka fort utan att riskera/irritera. :tummenupp

Jag är även imponerad över exempelvis Mr K:s engagemang som driver "körskola" där man i grupp kan åka runt på de mest populära vägsträckorna och lära sig var riskzonerna finns (utfarter, skymd sikt, konstiga kurvor etc) och var det går att gaza lite. :Bugar

Med fler förare som föregår med gott exempel och som försöker sprida budskapet på olika praktiska sätt går det att få fler att köra vettigt och säkrare än genom förbud och övervakning.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Här i Skåne görs en del insatser bland hojåkarna själva genom arrangemang som gruppåkningarna SkåneVårenTuren och NationalDagsRundan (dessa arrangerade av Radical riders) där det hårt poängteras kring säker och rimlig åkning.
Det går att åka fort utan att riskera/irritera. :tummenupp

Jag är även imponerad över exempelvis Mr K:s engagemang som driver "körskola" där man i grupp kan åka runt på de mest populära vägsträckorna och lära sig var riskzonerna finns (utfarter, skymd sikt, konstiga kurvor etc) och var det går att gaza lite. :Bugar

Med fler förare som föregår med gott exempel och som försöker sprida budskapet på olika praktiska sätt går det att få fler att köra vettigt och säkrare än genom förbud och övervakning.

RR har inget med SVT och NDR att göra. :) Det är MCK Vilse.

Jag tror absolut inte att bombningarna hade upphört helt, men många hade nog alternerat det lite, och på så sätt hade det nog lugnat ner sig på Bogan.

Tror jag.

Iofs...där har du en poäng. Att trycket hade minskat men befolkningen kommer ju ändå bara att se (även om antalet minskar) de förare som väljer att strunta i de boende runt Bogan eller annan likvärdig sträcka.

Well...nu ska jag inte dryfta mer i denna tråden.

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ber om ursäkt Mr WRX, det ska ju va följande:

Diagnosticeringskriterier enligt DSM-IV-TR
Individen uppvisar ett ihärdigt mönster av grandiositet (i fantasi eller beteende), behov av beundran, brist på empati, börjar i det unga vuxenlivet och finns i varierande samband indikerat av fem (eller fler) av följande:

Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga uppnåelser).
Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.
Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).
Kräver stor beundran.
Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.
Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.
Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.
Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.
Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.

:tummenupp

Jag skulle nog inte påstå att någon med uppgivet yrke IT Konsult på något sätt uppvisar överdivet framsteg eller talanger..än mindre anser det vara något ehmm "speciellt" och allra minst "obegränsad framgång". Faktum att jag är löneslav diskar mig direkt...Jag borde ha uppgett "Världsberömd Hjärnkikrug" alt "Astronaut" och aldrig erkänt att jag är Ryss utan påstått att jag härstammar från den Preussiska adeln med fältmarsalk Model i släkten..då hade det börjat likna något. En bar Porsche i avataren skulle göra resten..

Det som däremot kan stämma är väl att jag inte är överdrivet empatisk...:tummenupp

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
95% här är nakomaner, är de inte trygghetsnarkomaner så är det adrenalinnarkomaner.

Den/de som tagit fram Nollvisionen borde få ett pris för ett av millenniets störsa skojare!
De har inset att tryggheten som alla i Sverige håller så kärt, och lyckats lura Svenska folket genom att veta deras svagheter.

Nollvisionen är icke möjlig, kanske om man slutar köra bil o hoj. Men då dör man av nåt annat, tjaa varför inte tristhet?

Det enda vi alla har gemensamt här är att vi ska allihop dö en dag. Livet handlar inte om att leva längst utan att ha roligast innan man dör, ju roligare ju bättre. Eller vill du leva så länge att de sista 10åren i ditt liv så är du så sjuk och orörlig att du inte ens kan ta livet av dig själv för att du ser inga faktorer som skulle hålla dig i liv. Din familj ser dig lida, du själv känner smärtor varje dag och lider enormt, det kostar massa pengar varje dag att hålla dig vid liv, så vad säger du ska vi satsa på vem som lever längst? då skulle UG antagligen skapa ett program om problemet att de gammla jävlarna inte dör och det kostar samhället och staten en jävla massa pengar.

Jag dör hellre när jag gör nåt kul som ex. åka hoj och har maximallt kul ända in till döden, än ligger i en bädd med döden brevid mig som petar på mig med en pinne år in och år ut.

Allt handlar om pengar idag, i tidigare trådar har man fått läsa och ta emot en massa skit att har man inte råd att åka hoj ska man inte göra det heller, visst förstår logiken. Men då om man har råd att åka hoj ute, blir det plötsligt okej att köra bombarepor bara för banan ligger för långt bort samt att det blir för stora kostnader med all cash$ som behövs för att åka bana 30-40mil bort?

Staten ska betala en bana! betala löner för personalen som jobbar där. Och be de som klagar om buller nivån att hålla truten. Runt svenska banor tjatas det så mycket om buller nivån och grejer, men dessa stakars bogesundsbor är bara rädda för att bli träffade/dödade i trafiken, visst ljudet stör....men det är inte den biten som är den avgörande faktorn i deras mot agerande emot oss mc förare. Så vill de slippa ett antal fortkörare i trafiken få de lära sig också att sluta klaga på oss när vi gör dem en tjänst och tar oss till vår "lokal" ;)

Får inte sthlm en eller två banor, slutar de som bor nära dessa banor inte klaga på bullernivån så finns det inte så mycket o göra, de har då inte ens rätten att klaga, lika lite som vi har rätten nu att klaga på dem för vi inte är omtyckta.

Jag ska i alla fall ha så roligt det bara går innan jag når dit vi alla når en dag! Döden....oouuhh vad läskigt va? äh skojade bara med er narkomaner!

Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
95% här är nakomaner, är de inte trygghetsnarkomaner så är det adrenalinnarkomaner.

Den/de som tagit fram Nollvisionen borde få ett pris för ett av millenniets störsa skojare!
De har inset att tryggheten som alla i Sverige håller så kärt, och lyckats lura Svenska folket genom att veta deras svagheter.

Nollvisionen är icke möjlig, kanske om man slutar köra bil o hoj. Men då dör man av nåt annat, tjaa varför inte tristhet?

Det enda vi alla har gemensamt här är att vi ska allihop dö en dag. Livet handlar inte om att leva längst utan att ha roligast innan man dör, ju roligare ju bättre. Eller vill du leva så länge att de sista 10åren i ditt liv så är du så sjuk och orörlig att du inte ens kan ta livet av dig själv för att du ser inga faktorer som skulle hålla dig i liv. Din familj ser dig lida, du själv känner smärtor varje dag och lider enormt, det kostar massa pengar varje dag att hålla dig vid liv, så vad säger du ska vi satsa på vem som lever längst? då skulle UG antagligen skapa ett program om problemet att de gammla jävlarna inte dör och det kostar samhället och staten en jävla massa pengar.

Jag dör hellre när jag gör nåt kul som ex. åka hoj och har maximallt kul ändå in till döden än ligger i en bädd med döden brevid mig som petar på mig med en pinne år in och år ut.

Allt handlar om pengar idag, i tidigare trådar har man fått läsa och ta emot en massa skit att har man inte råd att åka hoj ska man inte göra det heller, visst förstår logiken. Men då om man har råd och att åka hoj ute, blir det plötsligt okej att köra bombarepor bara för banan ligger för långt bort och det blir för stora kostnader med all cash$ som behövs för att åka bana 30-40mil bort?

Staten ska betala en bana! betala löner för personalen som jobbar där. Och be de som klagar om bullernivån att hålla truten. Runt svenska banor tjatas det så mycket om bullernivån och grejer, men dessa stakars bogesundsbor är bara rädda för att bli träffade, visst ljudet stör....men det är inte den biten som är den avgörande faktorn i deras mot agerande emot oss mc. Så vill de få slippa ett antal fortkörare i trafiken få de lära sig också att sluta klaga på oss när vi gör dem en tjänst och tar oss till vår "lokal" ;)

Får inte sthlm en eller två banor, slutar de som bor nära dessa banor inte klaga på bullernivån så finns det inte så mycket o göra.

Jag ska i alla fall ha så roligt det bara går innan jag når dit vi alla når en dag! Döden....oouuhh vad läskigt va? äh skojade bara med er narkomaner!

Du är helt FANTASTISKT skön!!!

STORT jävla plus till ALLT du sagt! Verkligen! Kan inte börja förklara hur mycket jag håller med!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
uppdrag granskning

För er som missade detta går det i repris nu ikväll kl 23:10 på kanal 1, inslaget är efter ca 35 minuter.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
För er som missade detta går det i repris nu ikväll kl 23:10 på kanal 1, inslaget är efter ca 35 minuter.

Spelar rulle, går att kolla på SVT.se bara söka på uppdrag granskning

edit: då kan man spola fram och slippa se svenska statens bölande då norrmännen ratat Gripen skiten.

Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det påstod dom faktiskt inte. Dom hävdade att majoriteten av dom som kör sporthojar är unga män under 40 år men att 75% av sporthojarna trots det är försäkrade på någon som inte tillhör den gruppen.
Det innebär inte att 75% av sporthojarna är skenförsäkrade.

Om vi tar ett räkneexempel med vad det minst är dom påstår.
Vi tar 100 hojar med förare.
Av dom är 51 st män under 40. (Vilket blir majoritet)
Samtidigt är 75 st försäkrade på någon som inte är man under 40.
Det innebär att 25st av hojarna faktiskt är försäkrade på en man under 40. Kvar blir 26 st som körs av en man under 40 men är försäkrad på någon annan.

Dom har med andra ord påstått att minst 25% av sporthojarna är skenförsäkrade. Det tror jag faktiskt inte är någon orimlig siffra när man ser till hur premierna ser ut på dessa för unga män.
Tror du verkligen att vanligt folk tänker så???? :va
Jag kommer inte ihåg den exakta ordföljden men budskapet var i alla fall att 75 procent skenförsäkrar. Det är vad tittarna uppfattar och tror på, vilket personerna bakom UG är väl medvetna om. Det är alltså ett försök att vilseleda. (Precis som med HD-olyckan. Hur många procent av icke-hojåkare tror du uppfattade att det inte var en sporthoj som krockade med BMW:n?)

Dessutom lär det vara fler än 51 procent av sporthojsförare som är män under 40 år och färre än 25 procent som skenförsäkrar, vilket gör att det är en lögn i vilket fall som helst. Och även om det hade varit en lögn så är det en onödig grej att ta upp i ett program som handlar om vansinneskörningar, det är ju ett helt annat problem.

Du tror inte att dom har gjort någon research och kollat så dom siffrorna stämmer? :7peta
Nej det tror jag verkligen inte.

Last edited:

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
"men en sånhär cykel är väl nästan svår att köra lagligt med eller?" :huvet seriöst ^^ & sen när väger en volvo v70 "flera tusen kilo"?

Ja håller fullkomligt med dig, det är stor skillnad på att leva & att vara vid liv, & ja lever hellre ett kort lyckligt liv än ett långt "akta-sig-för-allt-farligt-liv :tungan men tyvär är det inte den synen tex sjukvården har. Där gäller det att hållas vid liv så länge som möjligt, mot alla odds & vad än personen i fråga själv tycker om saken...

(ja, ja e efter, bor inte i sverige så ja fick lov & se avsnittet på nätet idag efter jobbet)
Som sagt, seriöst, var det det som var den egentliga frågan här? Hur mycket en Volvo väger eller om det kanppt går att köra lagligt med en sporthoj? Du har missat en hel del av poängen i inslaget...
Och f.ö så vill förmodligen ingen ligga på långvården tills han/hon dör, men jag vill tammefasen inte heller bli hjälpt i graven av nån halvidiot till squid som har nåt att bevisa för polarna. Och det är DET som inslaget till största delen handlar om.
/T

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Som sagt, seriöst, var det det som var den egentliga frågan här? Hur mycket en Volvo väger eller om det kanppt går att köra lagligt med en sporthoj? Du har missat en hel del av poängen i inslaget...
Och f.ö så vill förmodligen ingen ligga på långvården tills han/hon dör, men jag vill tammefasen inte heller bli hjälpt i graven av nån halvidiot till squid som har nåt att bevisa för polarna. Och det är DET som inslaget till största delen handlar om.
/T

Bra skrivet! :tummenupp

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
/T

Så är livets regler, är det inte en halvidiot till squid så är det nåt annat.

Edit: gillar man det inte så får man helt enkelt låsa in sig. för alla andra kan inte låsa in sig, eller garantera dig exakt alla dina dagar.

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Nej de e helt rätt,vi tar bort ALLT som har med våra filmer Bogan slingerbulten osv även allt på våran sida som har med film att göra.
En ur Admin hos oss skall även skicka pm till alla på tuben som har filmer på bogan osv att uppmana dem att ta bort dom.

De finns INGEN anledning i denna situation att låta folk få mer vatten på kvarnen vi ligger redan så risigt till nu,om inte så lär de bli så i framtiden.

Mr E
Det som kan förbättra för oss nu är när skadan redan är skedd är givetvis att vi visar att vi tar ansvar för problemet och skärper till oss, och det omgående. Både till viss del lite överlag, men framför allt givetvis på utsatta ställen där det finns boende och/eller andra att ta hänsyn till. Att vi sedan nu bör hålla en låg profil och tänka på att varken basunera ut eller visa upp totalt oförsvarbara beteenden på exempelvis film torde vara rätt självklart.

Så det kan tyckas lite tråkigt kanske, men det är givetvis i nuläget helt rätt beslut :tummenupp

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
KTM 690 duke -08
/T

Helt rätt :tummenupp

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Så är livets regler, är det inte en halvidiot till squid så det nåt annat.

Skulle ärligt talat vilja höra dig rossla fram det där i ett dike. Ta det inte som att jag önskar livet ur dig nu, men var du inte lite väl tuff nu va?
/T

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...