Eftersnack - Uppdrag Granskning

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
säg så här om jag skenförsäkrar min hoj så gäller även inte trafikförsäkringen, å de är olagligt att åka utan gilltig trafikförsäkring. så de är nog de snuten fiskar efter.

Din trafikförsäkring gäller även om din hoj snos av en knarkpåverkad 12 åring.
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
En sak som slog mig när jag såg programmet alldeles nyss på SVT Play var de förvånansvärt lugna & välformulerade kommentarerna från de boende, inga hätska eller överdrivet känsloladdade uttalanden.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Har inte läst hela diskussionen nu då den är några sidor... Men jag skulle bara vilja dela med mig lite. Skulle inte vilja klassa mig själv som moraltant men det lär jag garanterat bli klassad som...

Jag tror inte att alla hastighetsbegränsningar är satta för skojs skull. Det finns ju faktiskt många faktorer som förmodligen(?) spelar in. Sikt, kurvor, bebyggelse och väglag bara för att nämna några. I grund och botten tror jag inte att folket på VV, Svevia, transportverket eller vafasen de vill kalla sig hittar på en lämplig gräns för att jäklas. Det finns ju förmodligen en baktanke. Skulle kunna tänka mig att den baktanken är att alla skall kunna färdas säkert med samma hastighet.

När jag har skrivit detta låter det säkerligen som att jag aldrig har fartsyndat i hela mitt liv? Åjo! Det har väl hänt. Det kan farbror Lisen intyga.

Det som verkligen fick mig att tänka om var förra sommaren. Samåkte med en jobbarkompis och ville visa honom att en 1100 Bulldog inte hakar på en CBR 600 RR hur som helst. Drog på lite extra på den fina 70-vägen. Kommer ut "lite för fort" ur en lång fin svepande vänster med lite halvtaskig sikt och möter en bil som skall svänga vänster. Hon ser mig i sista stund som tur var. Vi snackar knappt sekunder. Hade hon inte sett mig hade jag suttit som ett vått frimärke i sidan på bilen. Detta var en väg som jag kunde utan och innan och undermedvetet börjat tävla med mig själv på. Det man inte borde glömma är att även om man kan vägen utan och innan så ändrar sig förhållanden från sekund till sekund. Ena stunden kör en bil rakt fram, nästa sekund ska den svänga vänster. På vilken del av vägen befinner du dig just denna sekund?

Nu till tanken som ploppade upp några timmar efter händelsen... Nu blir jag väl banned 4 life... Men jag tänkte som så här; sporthojar hör hemma på bana. Alla skriver så präktigt "Allt sitter i huvudet", "Bara för att hojen har 178hk behöver man ju inte använda alla, bara att inte vrida fullt på rullen". Sant på sätt och vis. Men hur många här har aldrig utnyttjat hästarna på olämpliga ställen?. Jag njöt av adrenalinkickarna men efter den händelsen tappade jag suget helt enkelt. Jag körde på Gotland Ring (som var bland det roligaste jag gjort) men efter det sålde jag hojen.

Har funderat på att skaffa ny nu men det får vänta. Och då blir det något som inte väcker samma begär att brassa helvet.
 

Apans Bror

Bakåtsträvare
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Gefle
Hoj
hojlös
Motorcyklar syns oavsett vad folk säger. Folk kör ut framför mig precis lika ofta när jag är ute på hojen som när jag kör bil. Så det beror inte på att vi inte syns. Snarare tror jag faktiskt att det är så att den lilla klick som kör som idioter skapat så mycket badwill hos andra traffikanter att en del inte tar hänsyn till oss. vi är ju liksom ändå idioter så man behöver inte bry sig om oss.

Bilisterna gillar oss inte på grund av att vi beter oss som idioter för dom har inte förstått att det bara är en liten klick som står för dom värsta tilltagen. Om motorcyklister inte börjar sköta sig någorlunda i trafiken överlag så kommer ingen heller att respektera oss.

.............

Från UG
"Tomas G 50+: Som customåkare blir man förvånad över denna dödslängtan. Värst är att de fullständigt skiter i andras liv o hälsa. Ledsamt är att man själv som hojåkare blir meddragen i den allmäna debatten. Tycker ni kunde markerat tydligare att det finns grupper som sköter sig exemplariskt och som gått som aldrig är inblandade i olyckor som de själva orsakat. Tänker på customåkarna. vi avskyr plastraketförarna lika myckat som allmänheten när de kör på det viset. "

Det är tydligen inte bara Bilister som "ogillar" oss....
50+ mckörkort automatiskt ? Och "Luft och Buller" är väll helt lagligt eller?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Det som verkligen fick mig att tänka om var förra sommaren. Samåkte med en jobbarkompis och ville visa honom att en 1100 Bulldog inte hakar på en CBR 600 RR hur som helst. Drog på lite extra på den fina 70-vägen. Kommer ut "lite för fort" ur en lång fin svepande vänster med lite halvtaskig sikt och möter en bil som skall svänga vänster. Hon ser mig i sista stund som tur var. Vi snackar knappt sekunder. Hade hon inte sett mig hade jag suttit som ett vått frimärke i sidan på bilen. Detta var en väg som jag kunde utan och innan och undermedvetet börjat tävla med mig själv på. Det man inte borde glömma är att även om man kan vägen utan och innan så ändrar sig förhållanden från sekund till sekund......

Jag tycker det jag citerat ovan i ditt inlägg var väldigt välformulerat och insiktsfullt. Man måste lära sig att undvika situationer när man lägger sitt liv i andras händer, släpp av. :tummenupp

Jag tror att bara man insett innebörden i din text ovan ser jag ingen anledning (iaf avseende olycksrisk per sporthojsförare) att lagstifta mot hojar med tom hypotetiska 6000 rwhp.

Jag tror att en viktig sak för gatåkning är att inse allt man inte har kontroll över.
Gällande den sistnämda förmågan måste jag faktiskt dock berömma 80- och 90-talisterna vara bättre än min generation.

Idag är antalet skadade och dödade per 20-30-årig hojåkare lägre än den var på 80-talet. Det som skiljer sig mot när jag var ung och 20 är dock att idag har internet och generösa banklån gjort att många 20-åringar inte bara tar hojkort, utan även köper årets värsta 1000cc sporthojsmodell för att primärt köra x-box-liknande internetsamordnande tävlingar mot hystomånga internetpolare på några få predestinerade och därmed belastade vägsträckor, på flong nya hojar några somrar. Innan samma trendängsliga krigare faller för ngn annan internetfling eller oplanerat blir föräldrar.

När jag som 17-åring tog hojkort drömde jag om friheten att kunna transportera mig själv, att träffa nya vänner, åka dit jag inte förut varit osv. En romantisk föreställning om ett bikerliv.

När jag var 18-20 på 80-talet körde vi fjunisar på gamla bockiga 70-talsjonnar, GSX750 och rappliga RD350 (ibland LC) osv. SMC var en mossig gubborganisation. Få motorcyklister eller ens sporthojare hade åkt på bana osv. Roadracingförare som tex Peter Sköld var mytomspunna varelser få hade sett irl.

En 20-årings hojumgängeskrets bestod på den svartvita internet- och mobiltelefonlösa tiden av ca 5-8 andra fattiglappar på gamla skrothojar. På 80 talet var det bara lyckade egenföretagare i 27-30 års åldern eller uppåt som cashade ut en flong ny värsting:Tex Suzuki Katana eller GSX750R.

När vi var ute och åkte hade vi ingen aning om vad ngn annan snubbe hade kört Bulten eller Bogan på för tid, förutom den egna umgängeskretsen på 5-8 pers då... Vi hade inte samma möjligheter att hetsa varandra på communitys med tusentals medlemmar. Vi bara brände på i vårt lilla garagekompisgäng på under 10 pers. Det var tom svårt att få ihop mer än 4 pers på en gång, inte ens mobiltelefoner fanns ju.

Idag är nog det materiella grupptrycket större och den egna internetbaserade refernskretsen större. Men det är väl som när jag går förbi skolorna idag på väg till jobbet: 17-åriga killar har 1500-kronors jeans med brodyr i arslet :brynad

Så jag ville med detta bara säga till er yngre sporthojare: Ni har mindre olyckor per skalle är vi hade i samma ålder på 80-talet. Idag är dock samhällets tolerans lägre och ni koncentrerar er så mycket mer på vissa vägsträckor än vi kunde göra för 25 år sedan. Och våra gamla favvo-sträckor som var öde bonnvischan då (tex Bogesund) är nu penningland, befolkat av människor med kontakter.

Det dog lika många på Bogan förr om inte fler. Idag är dock den samhälleliga toleransnivån lägre vad gäller antal döda hojåkare per år. Och det tycker jag är bra. Jag vill bara med detta säga att ni yngre ska veta att ni enligt min uppfattning och minne är bättre på att köra hoj än vi äldre var i er ålder.

/J
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Fast om försäkringsbolagen/polisen gjorde en STENHÅRD koll på misstänkta skenförsäkrare, och tvingade alla som skenar att istället försäkra på sig själv, skulle vi ha betydligt färre kamikazepiloter på årets sporthoj i ålderssegmentet där idag flest dödsolyckor sker.

Dom som idag dör skulle helt enkelt inte ha råd att dö på fullt lika effektstarka maskiner, dom skulle kanske skita i hela grejen med MC och istället hitta en annan tuff hobby som ger adrenalinkickar.

Färre skulle dö, helt klart!
Dom farligaste maskinerna skulle framföras av dom i den här tråden som redan manar folk till att slå av i bebyggelse, eller dom som främst använder hojen till bankörning.

Så bara för fler unga inte kan köpa hoj och antalet döda i mc olyckor minskar så blir vi av med problemet att 30+ snubbar drar bombarrepor på allmän väg?

De unga och tuffa nog köper sig ändå en hoj, tar bort regplåten och kör ändå. Så vart leder det att göra dyrare och svårare för unga?

Det dör redan färre unga i mc olyckor än tidigare som Jörgen nämner då han var ung, och unga männsikor dör redan av en massa olika andledningar, alkohol, rattfylla, biloyckor, droger, slagsmål, moppe olyckor o.s.v.
Jag ex. älskar att åka hoj, men driver ett företag och kämpar allt jag kan för att kunna köra hoj. Dragit ner på allt annat som ex, festande, utomlandsresor, kläder mm. skulle gärna vilja köra en massa bana men ekonomin räcker inte till. Nä då ska det bli ännu dyrare. Tror du dyrare stoppar alla? nä tyvärr, utan det kostar mer för de som verkligen vill pyssla med denna hobby.

Tycker det är tråkigt när ni gubbar kastar en massa skit på de yngre och tror allt löser sig bara ni blir av med de yngre inom eran hobby.

De flesta jag möt/lärt känna inom hojkretsarna och även sett på tuben som kör riktigt fort är äldre personer, ta ex. GR, Roller, Dan the Man, Lamerider, potatisarna osv. Det är ni äldre som funkar som förebider och när vissa tar efter er så skylls allt på dem, enkelt och smärtfritt.

Edit: hade försäkringbolagen haft intresse att hitta en lösning på detta hade de gjort det för länge sen, men de gillar att suga ut pengar och sedan jävlas när det väl ska betalas ut. Finns alltid lösningar, och lösningar måste man hitta eller lösa då det finns en stor grupp människor som är i behov av det, men varken våra kära politiker samt försäkringbolag vill hitta en lösning och sätter sig på sneden och tycker att vi mc människor får acceptera eller vara utan. Och då blir det som det är idag. Så fort lagens långa arm inte ser eller kan påverka en gör man precis som man vill för att känna att de minsam inte har makt över oss.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Jag tror inte att alla hastighetsbegränsningar är satta för skojs skull. Det finns ju faktiskt många faktorer som förmodligen(?) spelar in. Sikt, kurvor, bebyggelse och väglag bara för att nämna några. I grund och botten tror jag inte att folket på VV, Svevia, transportverket eller vafasen de vill kalla sig hittar på en lämplig gräns för att jäklas. Det finns ju förmodligen en baktanke. Skulle kunna tänka mig att den baktanken är att alla skall kunna färdas säkert med samma hastighet.

Därför det är 90kmh på en fin öppen motorväg med frisikt så långt ögat kan nå, inga hus eller annat dylikt som kan störa den fina idyllen.

Kan man hålla 250+ på 50väg är gränsen helt fel

Eftersom alla skript är låsta på denna sida, så är det sista skrivet med en gnutta ironi.
 

Fullfräs

Ride on
Gick med
4 Oct 2007
Ort
på landet
Hoj
2008, Bayern Motor Werken, Boxer 12 deciliter Gelände/Straße
Alternativen i pollen om fartkameror var medvetet valda på det sättet. Det ser du om du läser hela tråden.
Dessutom är det ju så att det inte är någon som tvingar dig att välja alternativet att du drar som fan med långfingret i vädret heller.
Resultatet av pollen visar vart som som röstat står i frågan. Och tyvärr var det kanske inte ett smickrande resultat. Men det visar tyvärr inte på något annat än att vi har en hel del städande i dom egna leden att genomföra för att komma tillrätta med attitydproblemen som många hojåkare har.

1. Det är just formuleringen av alternativen jag störde mig på.

2. Jag har läst hela tråden, på vilket sätt ändrar det något menar du?

3. Resultatet påverkas av hur pollen är utformad och hur frågorna är forumulerade. Hur tror du svaret på frågan som "vann" hade blivit om det istället hade stått "Jag skiter väl i om vi får ägaransvar och regskylt fram. Näe, jag uiilar och pekar finger"?

4. Och hur hade du tänkt att städa upp i de egna leden och rätta till attitydproblemen?

En site som sporthoj kan påverka och att i en poll kalla det alternativet där man kör som vanligt är att skita i fartkameror påverkar resultatet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och tro att man ska få en bana av "staten".... Då hade det väl varit passande att göra motorstadion av flottiljområdet i Tullinge. Nu är jag inte riktigt insatt i frågan, men har inte staten sålt till ett/flera bostadsbolag? Rätta mig gärna om jag har fel.
Där hade man streetraceåkarna på bana, en av norra europas bästa stripar, det var inte värt så mycket....

Tullinge ägs av Riksten Friluftsstad sen flertal år tillbaka. Nu har de kommit igång ordentligt och byggt bostäder på delar av det. Det skall bli 2500 bostäder samt företagspark.

Kommer ihåg racen på Tullinge, riktigt trevliga tillställningar. Det fanns till och med möjlighet för stuntande därute.

Barkarby går väl samma öde till mötes, dvs. att det blir bostäder.
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
vad är det här för skitsnack om att sporthojar inte hör hemma på allmän väg och jag köpte inte hojen för att köra långsamt... blir trött på alla idioter med idiot förklaringar.... KÖR med huvudet.. det finns ställen där man kan gasa lite och det finns ställen där man får hålla igen... klarar du som person inte att köra utan låter högerhanden styra allt så gå och köp en nissan micra.. ska vi förbjuda sporthojar för att de går fort?? då kan vi förbjuda allt annat när vi ändå är igång.. förbjud sportbilar eller bilar som har över 130 hk mer behövs inte.. förbjud alkohol för de flesta kan ändå inte behärska sig när de dricker.. Förbjud allt som kan skada en.. Det finns folk som inte kör fullgas hela tiden.. det finns folk som bara tycker om frihetskänslan som tycker sporthojar är snygga.. man behöver inte ligga mätaren ut hela tiden.. UG fick det låta som om man borde förbjuda sporthojar bara för att det finns folk om inte kan kontrollera sig själva..Syftar där hon säger: MED en sån här så går det inte att köra lagligt va??? Som tur så hade Tjejen ett riktigt bra svar till hennes fråga... det kommer få konsekvenser det här garanterat.. bara för att vissa vill vara balla genom att berätta att de inte stannar för snuten och gör som de vill på film och lägger upp så allmänheten kan se så de kan hata motorcyklar mer.. eller bränner förbi fartkameror i högfart och även pekar finger.. Är det svårt att hålla hastigheten framför fartkameror??...vi ber ju bara om att de ska hitta en lösning så att de kan sätta dit oss. HUR snyggt skulle det vara med en skylt fram? de kommer säker införa det som en bortförklaring att vi ska fastna på bild men deras tanke är bara att kunna få in pengar genom trängselskatten som vi har.. så att de kan få in mer pengar i kassan..

SÅ behövde skriva av mig.. nu kan jag äntligen gå och lägga mig.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Här i Skåne görs en del insatser bland hojåkarna själva genom arrangemang som gruppåkningarna SkåneVårenTuren och NationalDagsRundan (dessa arrangerade av Radical riders) där det hårt poängteras kring säker och rimlig åkning.
Det går att åka fort utan att riskera/irritera. :tummenupp
Radical Riders har nada att göra med dessa arrangemang, det är vi i MCK Vilse som fixar och roddar. :fakta
Vi har sett hur folk efter vägen reagerar på Onsdagsgazz och Tisdagsturer här i Skåne, det är kastade krattor, grus i kurvorna och sprutande med vattenslangar hit o dit, och det är en av anledningarna till varför vi så hårt predikar att farten skall hållas nere i byarna. Vi "framåtlutade förare" behöver inte mer badwill, det är fan att det ska vara så svårt att inse det för några. Nä, fäll upp visiret, andas in lite lantluft och vinka till ungarna som står o tindrar med ögonen vid vägkanten. :hej

Edit: såg både ditt och JKays inlägg i efterhand. :tummenupp
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Så är livets regler, är det inte en halvidiot till squid så är det nåt annat.

Edit: gillar man det inte så får man helt enkelt låsa in sig. för alla andra kan inte låsa in sig, eller garantera dig exakt alla dina dagar.

Livet är svart eller vitt...eller hur!? För något mitt emellan leva eller dö finns ju inte! Och omtanke om andra än oss själva är bara för nördar och, som du skriver, narkomaner! Lite udda tankesätt må jag säga men tanken är ju fri och jag hör vad du säger och låter dig hållas för det är din frihet!

Likväl är det också min frihet att värna om dem jag anser att varje vuxen människa bör ta ansvar för barnen!

Med ditt resonemang, som du själklart fritt får proklamera men räkna inte med några stående ovationer dock, anser du att de barn som bor längsmed denna typen av vägar där "bombarrepor" frekvent utförs skall vara lyckliga om de dör för fram tills dess har de ju haft kul. Vi skulle ju, enl. ditt resoneman, alla leva och göra vad vi vill, hur vi vill, när vi vill för livet går ju ut på att enkom egoistiskt ha kul. Precis som om det inte går att kombinera kul och omtanke! Snacka om begränsad förmåga!

Som du förstår respekterar jag din frihet att uttala dig men samtidigt är ditt sätt att tänka, vilket ditt inlägg klart redogör för, minst sagt BÅDE egoistiskt OCH kraftfullt begränsat enär du bara ser liv/död.

Detta handlar inte om totalförbud. Det handlar inte om vilken hojtyp som kraschade in i BMW:n, det handlar inte om att köra fortare än gällande hastighetsbegränsning eller vad vissa nu har hakat upp sig på i inlägget. Det handlar om total brist på respekt för andra människor utförda ev en minoritet bland oss hojåkare.

Hade man skött detta snyggt och kört som brukligt/vanligt (så som vi alla gör till eller från) hade detta inte varit ett problem.

// Niklas
P.S Resultatet av en krasch blir OFTARE något mellan liv och död i stället för antingen eller! Vilket gäller både förare och den påkörda!

Är det bara jag som tycker att sporthojsgenerationen är relativt gammal? Tycker de flesta man ser som kör sporthoj är medelåldersmän. Blir förvånad varje gång man ser folk ta av sig hjälmen.

Japp, tyvärr är de flesta av oss medelålders. Trots det är det de yngre (20-29 år) som står för majoriteten i statistiken över förolyckade sporthojsförare. Undrar vad det beror på?

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ja nån ungdom är man ju inte längre....man man blir helt klart klokare med tiden, jag skulle aldrig köra hoj på landsväg som jag gjorde mellan 20-25...

Benny 35 :)
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Detta handlar inte om totalförbud. Det handlar inte om vilken hojtyp som kraschade in i BMW:n, det handlar inte om att köra fortare än gällande hastighetsbegränsning eller vad vissa nu har hakat upp sig på i inlägget. Det handlar om total brist på respekt för andra människor utförda ev en minoritet bland oss hojåkare.

Mvh!
// Niklas

Väl talat! Själv har jag valt att sluta åka på Bogan efter att nästan ha blivit torpederad av en mötande hoj. Jag tycker att UGs reportage var städat och inte alls speciellt vinklat och jag har full förståelse för de boende där.

Synd bara att de som fick chansen att företräda "oss" i en intervju valde att inte ställa upp.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja nån ungdom är man ju inte längre....man man blir helt klart klokare med tiden, jag skulle aldrig köra hoj på landsväg som jag gjorde mellan 20-25...

Benny 35 :)

Och jag skilje rmig inte från de flesta andra utan har också gjort en och annan dumhet/felaktig bedömning som lyckligtvis slutat bra för alla inblandade! Kruxet är att alla inte har samma tur som jag/vi haft (än så länge).

Mvh!
// Niklas
P.S Tanken är 100% fokuserad på körning och inget annat. Den dagen jag börjar tänka mer på annat slutar jag köra = för riskabelt!
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Synd bara att de som fick chansen att företräda "oss" i en intervju valde att inte ställa upp.

Men i rättvisans namn. Efter den debatt som var innan UG så förstår jag att folk var livrädda att svara på frågor med risk att säga "fel" saker och sedan bli kapade utmed anklarna här på SH...

Dom anonyma kan ju bara inte varit seriösa men å andra sidan, sista idioten är ju inte född ännu.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Dom anonyma kan ju bara inte varit seriösa men å andra sidan, sista idioten är ju inte född ännu.

Det där med att barnen skall hålla sig från vägen eller vad dom nu sa känner jag igen från ett inlägg här på SH, och det kan jag aldrig tänka mig va seriöst menat av personen som skrev det.

Men givetvis så hugger UG på det och låter en skådis läsa upp det för att göra inslaget mer sensationsartat. Men många har nog förmågan att se programmet kritiskt och sålla ut vad som är rimligt och vad som är överdrivet.

....man man blir helt klart klokare med tiden,

Benny 35 :)

Visst är det så. Det är mitt livs samlade erfarenheter som gjort mig till den kärleksfulle, empatiska och ansvarstagande familjefadern jag är idag. :kär

Jag skulle inte vilja ha nånting ogjort.... förutom den där jävla ruggugglan jag tryckte på stadshotellet i Västervik. :zpy
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tanken är 100% fokuserad på körning och inget annat.

Tänk er en mening som denna läst av en manisk Torsten Flinck, ödesmättad musik och en sekvens med ett hårigt nerlägg, (och då är det inte Rollers Västerviksragg som åsyftas). Hur uppfattas den? Skulle någon föreställa sig att det är präktigheten personifierad som skrivit den?

(Tog det inlägget för, bara för att visa att även exempel, ironiska inlägg, i princip vad som helst kan användas för att främja ens syften om man har tolkningsföreträde..).

Men givetvis så hugger UG på det och låter en skådis läsa upp det för att göra inslaget mer sensationsartat. Men många har nog förmågan att se programmet kritiskt och sålla ut vad som är rimligt och vad som är överdrivet.

Tror du?
 
Last edited:

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Har sett repotaget igår och det måste medges att för en gångs skull förhöll sig journalismen förhållandevis neutral och objektiva. Att dom sen kanske hade lite fel i en del smådetaljer och saknade kanske konkreta fakta i en del statistik (gjorde antaganden) har ingen sexuell betydelse.

Det facto är att dom personer som använder vägsträckan som "kukmätarsträcka" borde direkt bli av med sina körkort. Hur man kan ens säga att "barnen får väl hålla sig undan", hallå, dom bor där. Eller som den där juvelen sa "...passerar ridskolan i 180-200kmh", snacka om totalt fucked up. Hade jag varit förälder till barnen som vistades i anslutning till vägen skulle jag ta mig fan ligga med halgelsprackaren och vänta in första idioten som kommer i sånna farter, pang!

Misstförstå mig rätt. Jag har inget emot att folk kör hårt, snabbt och gillar att tävla. Men för helvete, gör det på platser utan bebyggelse, med liten eller ingen trafik, utsätt inte medtrafikanter (passagerare) för risker etc. Om du väljer att köra som en idiot och planterar dig och hojen i ett träd, tough luck, men det var ditt val (att köra som en idiot). Men för att du ska få utlopp för dina kickar så utsätt ingen annan för fara (mäniskor och husdjur).

Av alla som som brukar sitta och dra repor fram och tillbaks efter vägsträckan så undra jag hur dom skulle uppleva att själva bo där när det passerar flera hundra ekipage per dag, oftats i alldeles för hög hastighet. Tror dom skulle ha samma uppfattning som dom boende efter sträckan.

Som nån skrev tidigare tycker jag det var beundransvärt att boende som dom intervjuvade faktiskt talade lugnt, sakligt och med en balanserad syn på siutationen. Man kunde nästa tro innan att det skulle bli mer komentarer likt att alla sporthojar borde förbjudas, MC förare är ett jävla pack etc. Men icke, och det var uppfriskande att höra och se. Sen är detta inte ett specifikt problem på enbart denna vägsträckning, så det är inget unikt för Bogensträckan.

Ang skenförsäkringarna. Kanske det är en bra idé att man ser till att dom som är registrerade ägar på hojen också är den enda föraren som får framföra fordonet. Allt för att slippa "Berta 65" äger nyaste R1an/GSXR 1000, CBR RR etc för att minska premiekostnaden för 18-30åringen som inte har råd med 30.000kr/helår/helförsäk. Här borde polisen faktiskt med några enkla knapptryckningar kunna agera och på så sätt kunna minska antalet dödspiloter.

Just for the record....
Jag kör själv alldeles för fort. Men jag väljer mina platser. Aldrig genom bebyggelse, där det finns barn (mäniskor), i tät trafik etc. Men ute på landsbygden är det en annan sak. Men allt handlar väl om en mognadsfråga antar jag. Därav också att man premierar äldre sporthojsägare med lägre premie än dessa testostinna dödspiloterna i 20års ålder.

Sist. Nu ska man inte dra alla över en kam. Det finns unga sporthojsförare som faktiskt kör lugnt (på rätt ställen) behärskat. Likväl som motsatsen finns bland äldre förare os.v. Problemet är att en liten klick förare förstör för den stora massan. Jag vill tro att det rör sig om en liten andel som är totalt respektlösa för andra mäniskors närvaro, rättigheter på vägarna och liv.

Just my 2 cents
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top