Eftersnack - Uppdrag Granskning

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
(Tog det inlägget för, bara för att visa att även exempel, ironiska inlägg, i princip vad som helst kan användas för att främja ens syften om man har tolkningsföreträde..).

Det gäller allt som skrivs eller spelas in och tyvärr något vi får leva med.

Ett annat exempel är "vad som helst kan användas för att främja ens syften" :D

Mvh!
// Niklas

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Problemet är att en liten klick förare förstör för den stora massan. Jag vill tro att det rör sig om en liten andel som är totalt respektlösa för andra mäniskors närvaro, rättigheter på vägarna och liv.

Eftersom många är rörande överens om just den punkten... Kan man då inte visa lite civilkurage och tala om för den lilla klick som ligger och bombar fram och tillbaka på Bogan att dom borde upphöra med det pronto? Det kan inte vara speciellt svårt, folk åker in till posörplattan emellanåt.

Varför är det ingen som gör det?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Eftersom många är rörande överens om just den punkten... Kan man då inte visa lite civilkurage och tala om för den lilla klick som ligger och bombar fram och tillbaka på Bogan att dom borde upphöra med det pronto? Det kan inte vara speciellt svårt, folk åker in till posörplattan emellanåt.

Ja du ser själv vad ANONYMITETEN på nätet kan ställa till med, här behöver
ingen ta PERSONLIGT ANSVAR för vad man skriver att man TYCKER eller vad man GÖR!

ALLT göms bakom ett NICK!

Den lilla klick som KÄNNER varann, kritiserar inte varann....man hjälps istället
åt att försvara varann....hur imbecillt själva handlingen är!

KentW

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850

För då tror ju alla att jag har liten k*k?

Bra fråga, men...

Vad får det för följd? Lyssnar man (hade ni lyssnat, eller hade de personerna blivit inklippta med nån rolig kommentar i era filmer?).

Empati är förmodligen en egenskap man får mer av med ålder/erfarenhet.

F.ö tycker jag att det är synd att Jörgen Karlsson inte kör sporthoj. Klockrena kommentarer och åsikter :tummenupp Bättre representant/opinionsbildare har jag svårt att tänka mig!

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
ingen ta PERSONLIGT ANSVAR för vad man skriver att man TYCKER eller vad man GÖR!

Den lilla klick som KÄNNER varann, kritiserar inte varann....man hjälps istället

KentW

I världen UTANFÖR internet, bogesund t.ex., KAN man säga åt folk och få effekt. Där behöver du dessutom inte känna till var persons alias.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
I världen UTANFÖR internet, bogesund t.ex., KAN man säga åt folk och få effekt. Där behöver du dessutom inte känna till var persons alias.

EXACT!........men hur många säger en sån sak till sin "kompis".....?

Sen tror jag forfarande att ROLLERS rulle som visades i programet bara var till
för sätta allt lite på sin spets, det är MÄNGDEN av hojar med "öppna" blås,
oavsetthojmodell som gör att de flesta lackar ur.

Bor själv i utfarten av en mindre stad vid en "startsträcka" för en "racerbana",
och gillar hojar, men ibland blir det bara för mycket speciellt om man har
sonsonen på besök och han måste upp till skolan nästa dag.

Ett konkret förslag för att alla ska få lite perspektiv på hur dom har det dom
som bor där:

HYR EN HUSVAGN OCH BO EN VECKA VAR PÅ LÄMPLIG PLATS EFTER "BOGAN"
rapportera sedan era upplevelser här på SH.

KentW

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Om försäkringen är en "Kvinna +50" och föraren är en Man i 25års åldern så är det ju rimligtvis ett fordon som framförs oförsäkrat.

Om kära Bikerwoman här lånar ut Gixxern till sin ena son som är 24 tycker du att det är rimligt att hojen är oförsäkrad. För mig är det inte rimligt. Möjligtvis att det blir en högre självrisk pga åldern. Men jag ser verkligen inget fel i det.

Jag kan visserligen förstå vad du försöker säga, men så enkelt är det inte att det automatiskt är en skenförsäkring bara för att det är en medelålders dam som äger motorcykeln.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
det är MÄNGDEN av hojar med "öppna" blås,

Eftermarknadsblås finns som bekant i alla sorter och former. själv har jag ett akrapovic som, såklart, låter mer än ett original men fortfarande fullt acceptabel ljudnivå.

Däremot förstår jag de som tycker att dessa nya små megafoner, racefit osv låter mycket och dessutom illa, vilket jag håller med om.

edit: jag lär få äta upp detta då jag fört ett jäva liv själv ... förr, när jag var ung och dum.

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

KentW

Sitter dom med Laptops och 3G-donglar på posörplattan? Det gjorde man inte på min tid.

Geeeez, man hinner inte med i utvecklingen.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
För då tror ju alla att jag har liten k*k?

Bra fråga, men...

Vad får det för följd? Lyssnar man (hade ni lyssnat, eller hade de personerna blivit inklippta med nån rolig kommentar i era filmer?).

Det är väl bara att säga åt dom, inget lär bli sämre av det.

Kan nån svara på vem/vilka den här lilla klicken består av?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Good point.

SVT stjäl en närmare halvt decennium gammal film för att belysa ett problem dom pratar om idag. En film som inte alls ger en rättvis bild för hur mc-åkarna kör Bogan. Dom har haft många många veckor på sig att filma där men hittar inget anmärkningsvärt själva helt enkelt.

Last edited by a moderator:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Nu såg tyvärr inte jag programmet då jag var och byggde läktare inför SM. Men det verkar som om programmet iaf gick ut på att MC-förare är idioter, alltid kör för fort osv. Men ärligt talat så spelare det väl ingen roll vad folk i allmänhet tycker, alla som åker hoj vet hur det egentligen ligger till, dessutom inser nog även många andra "icke-hoj-åkare" att det inte alls är på det viset att man kan dra alla över samma kam.

Men om nu en del av Sveriges befolkning hatar MC-åkare över allt annat, låt dem då göra det. Inget vi kommer fram till här på SH's forum (att vissa kör för fort, för få ställen att köra på, att bulten/bogan är bra vägar ov.) kommer få dessa att ändra sig. Dem kommer ändå svära över den där gamla Gs 500'n med tillhörande övningskörare och lika mycket över killen på spritt ny R1 som visslar förbi i 250 på motorvägen, eller motardpiloten som kommer genom centrala stan på bakdäcket och med rensade pipor så det ekar mellan väggarna på höghusen.

Så sensmoralen är; Åk på samma sätt som du alltid gjort, ha det så jävla kul som du bara kan och skit i dessa individer som inte har annat att göra än att svära och vifta med knuten näve när du drar förbi! :såjaponken

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
EXACT!........men hur många säger en sån sak till sin "kompis".....?

Bor själv i utfarten av en mindre stad vid en "startsträcka" för en "racerbana",
och gillar hojar, men ibland blir det bara för mycket speciellt om man har
sonsonen på besök och han måste upp till skolan nästa dag.

Ett konkret förslag för att alla ska få lite perspektiv på hur dom har det dom
som bor där:

HYR EN HUSVAGN OCH BO EN VECKA VAR PÅ LÄMPLIG PLATS EFTER "BOGAN"
rapportera sedan era upplevelser här på SH.

KentW

Räcker det med tält så har jag redan gjort det.
inga som helst problem.

Den som inte fattar att hela inlägget är ett enda påhopp är ju tyvärr lite efter.
vad var syftet med reportaget ?
förutom skrika "MC-DÖDEN" och liknande epitet på löpsedlarna.

ville man hoppa på " de frammåtlutande" ?
varför då olyckan med en "glidare" ?

ville man visa på att folk kör för fort på just den platsen ?
varför då visa göteborgspoliser som får dra anekdoter därifrån ?
varför ghostrider ? han har väl inte synts till på bogan direkt.

vill man visa hur det är NU ?
varför då visa videos som är flera år gamla ?

vill man visa hur jävla korkat det är med "bombrepor"
varför begränsa sig till just bogesund ?

vad är det man vill ha sagt ?

Inte något av detta gör att det finns en röd tråd att följa.

uselt reportage med de vanliga halvsanningarna och rena lögnerna.
det enda positiva med det hela är att man vet att när det kommer från uppdrag granskning så är det inte speciellt granskat.
mest bara vinklat.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tyckte att det var lite kul när dom försökte bygga upp skräckfilmskänsla så fort det kom en hoj med öppen/öppna burkar. Det är ju för fan inte ljuden som gör att det går fort även om vissa (även här) verkar tro det. Det är väll bättre att man låter lite så att folk hinner varnas än att det smyger upp en prius och mosar nån unge som sitter och kollar på sina kulor.

loud pipes save lives!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
uselt reportage med de vanliga halvsanningarna och rena lögnerna. det enda positiva med det hela är att man vet att när det kommer från uppdrag granskning så är det inte speciellt granskat.
mest bara vinklat.

Det va en boende som sa i programmet att det gick 100 tävlingar per dag för att förbättra tiden på Bogesundsvägen.

Jag tror att han ljuger. Jag tror faktiskt inte att det finns nån som tävlar på Bogesundsvägen.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tycka vad man vill om programmet och personerna som medverkade men nog är det förståerligt att man reagerar, och det starkt, när man tvingas leva med att var och vartannat år ha människor som kraschar så illa att de senare avlider eller blir lemlästade för resten av livet alldeles inpå husknuten! Tänker på mannen som väldigt moderat utryckte sin bestörtning över dem han varit med och försökt rädda livet på!

Kan detta vara ett incitament som något att försöka undvika när man kör både där och på andra platser mån tro?

Mvh!
// Niklas

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Inte något av detta gör att det finns en röd tråd att följa.

Vänta nu?! Den röda tråden är väl snarare att man finner exempel på beteendet från hela landet både från i dag, förra veckan och fem år tillbaka.

Ja, man inleder reportaget och fokuserar på Bogan men likafullt kan man rada upp andra exempel från resten av landet.

Jag såg en rätt tydlig röd tråd i programmet och ser en annan röd tråd bland många inlägg här:
I UG var väl den röda tråden att alldeles för många hojförare fullständigt skiter i sin omgivning och gör vägarna osäkra, utsätter sig själva och andra för risker och förpestar tillvaron för folk som har oturen att bo i närheten av bl.a. Bogan.

I de eviga trådarna om UG så ser jag en annan röd tråd som jag väljer att illustrera mer bildligt....

struts1.jpg

[YOUTUBE-ID]WMZdA-b2Vdw[/YOUTUBE-ID]

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tycka vad man vill om programmet och personerna som medverkade men nog är det förståerligt att man reagerar, och det starkt, när man tvingas leva med att var och vartannat år ha människor som kraschar så illa att de senare avlider eller blir lemlästade för resten av livet alldeles inpå husknuten! Tänker på mannen som väldigt moderat utryckte sin bestörtning över dem han varit med och försökt rädda livet på!

Kan detta vara ett incitament som något att försöka undvika när man kör både där och på andra platser mån tro?

Mvh!
// Niklas

Apselut, det där tror jag nog att alla skriver under på.

Bogesundsvägen har länge varit en populär motorcykelväg och det är många som kör där. Såklart att de boende tycker att det är jobbigt. Så långt är nog alla överens.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0