Eftersnack - Uppdrag Granskning

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Skulle ärligt talat vilja höra dig rossla fram det där i ett dike. Ta det inte som att jag önskar livet ur dig nu, men var du inte lite väl tuff nu va?
/T

I ett dike är det lite tidigt för att utala sig så. Men när läkarna gjort sitt, eller kanske aldrig hunnit finns det inte så mycket o säga.
Säger inte det för att visa mig tuff och hÄfTiG utan försöker vara lite realistisk. För börjar man tänka på hur lätt man kan försvinna så inser man att det inte går att skydda sig så mycket förutom att låsa in sig och försöka få med alla dagar i livet. Om ens det funkar, då dör man ju av tristhet eller nån psykisk ohälsa.

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
I ett dike är det lite tidigt för att utala sig så. Men när läkarna gjort sitt, eller kanske aldrig hunnit finns det inte så mycket o säga.
Säger inte det för att visa mig tuff och hÄfTiG utan försöker vara lite realistisk. För börjar man tänka på hur lätt man kan försvinna så inser man att det inte går att skydda sig så mycket förutom att låsa in sig och försöka få med alla dagar i livet. Om ens det funkar, då dör man ju av tristhet eller nån psykisk ohälsa.

Jovars, bakom en dator finns ju alla möjligheter att vara "realistisk", men när du mister din mor eller far, eller kanske ett barn, pga ett rattfyllo, eller en squid, eller kanske nån som lever ut sin tristess och psykiska ohälsa, så undrar jag om du helt lakoniskt konstaterar: jaja, man kan ju inte leva för evigt. Gör du det så undrar jag om du inte är SH:s första extrema Zen-buddhist, eller om du möjligen redan nu lider av något av det du nämner sist i ditt inlägg.
/T

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
a håller fullkomligt med dig, det är stor skillnad på att leva & att vara vid liv, & ja lever hellre ett kort lyckligt liv än ett långt "akta-sig-för-allt-farligt-liv :tungan men tyvär är det inte den synen tex sjukvården har.

Håller med i sak. Börja med brohoppning, bergsbestigning utan rep, base-hoppning, freestyle fmx osv. Men gör det där du inte påverkar andra människors liv.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tror du verkligen att vanligt folk tänker så???? :va
Jag kommer inte ihåg den exakta ordföljden men budskapet var i alla fall att 75 procent skenförsäkrar. Det är vad tittarna uppfattar och tror på, vilket personerna bakom UG är väl medvetna om. Det är alltså ett försök att vilseleda. (Precis som med HD-olyckan. Hur många procent av icke-hojåkare tror du uppfattade att det inte var en sporthoj som krockade med BMW:n?)

Dessutom lär det vara fler än 51 procent av sporthojsförare som är män under 40 år och färre än 25 procent som skenförsäkrar, vilket gör att det är en lögn i vilket fall som helst. Och även om det hade varit en lögn så är det en onödig grej att ta upp i ett program som handlar om vansinneskörningar, det är ju ett helt annat problem.

Nej det tror jag verkligen inte.

Fast om försäkringsbolagen/polisen gjorde en STENHÅRD koll på misstänkta skenförsäkrare, och tvingade alla som skenar att istället försäkra på sig själv, skulle vi ha betydligt färre kamikazepiloter på årets sporthoj i ålderssegmentet där idag flest dödsolyckor sker.

Dom som idag dör skulle helt enkelt inte ha råd att dö på fullt lika effektstarka maskiner, dom skulle kanske skita i hela grejen med MC och istället hitta en annan tuff hobby som ger adrenalinkickar.

Färre skulle dö, helt klart!
Dom farligaste maskinerna skulle framföras av dom i den här tråden som redan manar folk till att slå av i bebyggelse, eller dom som främst använder hojen till bankörning.

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag undrar om det verkligen är så mkt olyckor om man räknar mil. Med tanke på hur många som åker där på sommrarna så blir det en jävla massa mcmil. Det är klart att det sker trafikolyckor där det är trafik.

Är det bara jag som tycker att sporthojsgenerationen är relativt gammal? Tycker de flesta man ser som kör sporthoj är medelåldersmän. Blir förvånad varje gång man ser folk ta av sig hjälmen.

Last edited:

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Tycker att attityden hos de anonyma hojåkarna var rent åt helvete.
180-200 förbi en RIDSKOLA !!! för att försöka slå nått jävla rekord...
Kan väl knappast anses som speciellt begåvat?
Det enda det kommer att leda till är ytterliga försämringar för oss någotlunda sansade MC åkare.
Att köra som en idiot i tätbebyggt område är i mina ögon oförsvarligt.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jovars, bakom en dator finns ju alla möjligheter att vara "realistisk", men när du mister din mor eller far, eller kanske ett barn, pga ett rattfyllo, eller en squid, eller kanske nån som lever ut sin tristess och psykiska ohälsa, så undrar jag om du helt lakoniskt konstaterar: jaja, man kan ju inte leva för evigt. Gör du det så undrar jag om du inte är SH:s första extrema Zen-buddhist, eller om du möjligen redan nu lider av något av det du nämner sist i ditt inlägg.
/T

Klart jag skulle bli ledsen, oavsett om det vore för att nån gick bort på grund av sjukdom, olycka eller självmord, annars vore jag inte frisk i huvudet.

Men jag tänker inte bara för mig utan i det stora hela.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
En erfarenhet jag önskar att alla kunde få, är hur det känns att klota. Då kanske man gapar mindre och blir lite mer ödmjuk. Märk väl, jag önskar ingen i diket, men vetskapen om hur fort det går när det väl händer, och hur chanslös man är när det händer.

Jag har åkt omkull hundratals gånger på crossbana, inte riktigt lika många gånger på asfalt. Jag kan lova att så jävla roligt är det inte.

Och tro att man ska få en bana av "staten".... Då hade det väl varit passande att göra motorstadion av flottiljområdet i Tullinge. Nu är jag inte riktigt insatt i frågan, men har inte staten sålt till ett/flera bostadsbolag? Rätta mig gärna om jag har fel.
Där hade man streetraceåkarna på bana, en av norra europas bästa stripar, det var inte värt så mycket....

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Klart jag skulle bli ledsen, oavsett om det vore för att nån gick bort på grund av sjukdom, olycka eller självmord, annars vore jag inte frisk i huvudet.

Men jag tänker inte bara för mig utan i det stora hela.

Hur menar du nu? Skulle det vara skillnad på just dig och " det stora hela" som i din förklaring känns något svävande? Är det tråkigt att just du skulle råka illa ut på något sätt, men att det i det stora hela inte spelar nån större roll om en squid kör ihjäl din familj, efetrsom vi alla ska gå den vägen, dö alltså, förr eller senare? Pratar vi kosmiska perspektiv nu?
/T

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Hojlös
Fast om försäkringsbolagen/polisen gjorde en STENHÅRD koll på misstänkta skenförsäkrare, och tvingade alla som skenar att istället försäkra på sig själv, skulle vi ha betydligt färre kamikazepiloter på årets sporthoj i ålderssegmentet där idag flest dödsolyckor sker.

Dom som idag dör skulle helt enkelt inte ha råd att dö på fullt lika effektstarka maskiner, dom skulle kanske skita i hela grejen med MC och istället hitta en annan tuff hobby som ger adrenalinkickar.

Färre skulle dö, helt klart!
Dom farligaste maskinerna skulle framföras av dom i den här tråden som redan manar folk till att slå av i bebyggelse, eller dom som främst använder hojen till bankörning.

Vad har polisen med att göra på vem försäkringen står?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Om försäkringen är en "Kvinna +50" och föraren är en Man i 25års åldern så är det ju rimligtvis ett fordon som framförs oförsäkrat.

Men jag rättar mig själv här, trafikdelen gäller oavsett och det är bara den som är obligatorisk.

Då återstår frågan, är försäkringsbedrägeri brottsligt?
Ska polisen bry sig om sådant?
Ska polisen bry sig om sådant just i fallet ungdomar på sporthojar enbart för att det ISF skulle leda till färre ungdomar på sporthojar och därigenom färre trafikbrott på sporthojar?

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Kollade in UG på SVT Play ikväll, känslan var väl som att sätta sig 20 m framför en haubits. Under programmet sjönk pipan allt lägre, och när de körde in klippet på "Uppsala run" med självaste spökryttaren, då kunde man nästan höra "ELD!".

Inte nog med att ALLA höjåkare blev idiotförklarade, sitter man lutad över tanken är man psykopat dessutom. Får väl bara hoppas att de hade låga tittarsiffror, annars blir man väl stenad nästa gång man kör förbi en ridskola....

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det där var ju ganska smärtfritt. Gällande den gula motorcykeln så händer det ju att folk råkar ut för olyckor även vid laglig hastighet, det händer visst även bilister har jag hört.

Nästa vecka - Zatzy?

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Hojlös
Om försäkringen är en "Kvinna +50" och föraren är en Man i 25års åldern så är det ju rimligtvis ett fordon som framförs oförsäkrat.

Men jag rättar mig själv här, trafikdelen gäller oavsett och det är bara den som är obligatorisk.

Då återstår frågan, är försäkringsbedrägeri brottsligt?
Ska polisen bry sig om sådant?
Ska polisen bry sig om sådant just i fallet ungdomar på sporthojar enbart för att det ISF skulle leda till färre ungdomar på sporthojar och därigenom färre trafikbrott på sporthojar?

Bedrägeri är brottsligt men det blir det ju först när olyckan är framme och man hävdar att det var 50+ kvinnan som kört.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bedrägeri är brottsligt men det blir det ju först när olyckan är framme och man hävdar att det var 50+ kvinnan som kört.

Nja, bedrägeri blir det väl i samma stund som motorcykeln försäkras för en förare, men används av en annan, men det är bara vid en crash det får konsekvenser.

Det är ungefär som att det är olagligt att köra på fyllan, men det är bara när man blir stoppad i en poliskontroll (eller kraschar) det får konsekvenser.

Eller tänker jag fel? Skitsamma, programmet tog upp skenförsäkring av problemhojar med problemförare, skulle skenförsäkringen upphöra (oavsett om det är polisen eller försäkringsbolagen som ser till det) skulle det bli färre problemhojar med problemförare, alltså skulle problemen minska i kvadrat (typ).

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
tycker det va ett ganska bra program...... Det belyser många problem..

Bra att dom tog upp delen gällande försäkringar, för jag blir så sjukt förbannad när jag vet att folk försäkrar hojen på morsan, farsan eller mormor osv. för då kommer jag få en högre premie när jag blir äldre.... Har man råd att köpa har man råd att försäkra....
har man inte råd att äga en ny R-hoj för 130-150k, får man kanske nöja sig med en R-hoj med ett par år på nacken...

Fan va skönt att jag inte bor kring bogesund, jag älskar verkligen ljudet av en sporthoj som sträcker på sig i sommar natten... men seriöst 50 eller 100 repor per fin dag i ett par år... med rädsla att höra ljudet av plast som river i asfalten följt av tystnad... Så roligt är det inte att komma fram till någon som ligger och skakar samt hyperventilerar med förvriden kropp...... Tror inte heller man klarar av att sitta kvar i soffan när man vet att någon gått av...... Då ska man helt plötsligt hjälpa någon som man retat sig på......
Om någon skulle göra sig illa när dom provar själa min hoj skulle jag inte vara så pigg att ringa en ambulans eller köra dom till akuten...

Visst förekom det en hel del konstigheter och vinklingar, men det får man räkna med, man kan inte förvänta sig att dom har satt sig in i alla detaljer om vad som skiljer hojar osv. Det bästa som en hojförare sa under hela inslaget är nog tjejen som förklarade att det faktiskt är det högra hantaget som reglerar farten, inte något annat...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

säg så här om jag skenförsäkrar min hoj så gäller även inte trafikförsäkringen, å de är olagligt att åka utan gilltig trafikförsäkring. så de är nog de snuten fiskar efter.

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Såg precis programmet...

Fattar inte allt snack i tråden om att det var överdrivet, vinklat, osv... Spela roll om det är 1:1 vikt/effekt eller 1:0,9... Det är ju faktum att det är bättre prestanda i en orginal sporthoj än alla sportbilar under 2 mille typ.

Tyckte det var ett rätt objektivt repotage. Sen förstår jag inte hur ni som tycker 0-vision är ett skämt. -Vad ska vara målet då bara 20döda/år... Finns ju inget annat alternativ. Dessutom siktar man på månen kanske man når molnen i alla fall. Helt rätt med 0-vision!

Har själv lagt repor på bogan tills jag började köra bana lite mer. Nu fattar jag fan inte hur fan man kan chansa på att det är grusfritt, inte oljafläckar, osv, för att brassa på i kurvorna.

Sålde min R6-SS till en lirare som skulle just ha den för att sätta rekord på bogan... Sjukt!

Det är inte bara brist på banor. Det är ju alldeles för få platser för banåkning om man vill köra i "allmän åkning" o inte licensträning. Fler bandagar och fler banor!

Hoppas denna blir klar...
http://www.vikingmotorpark.com/anl.html

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM