Eftersnack - Uppdrag Granskning

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Men det verkar som om programmet iaf gick ut på att MC-förare är idioter, alltid kör för fort osv.
Nja, riktigt så illa var det inte - du kanske skall försöka titta på programmet i efterhand innan du diskuterar det. :tungan Programmet fokuserade på hur somliga hojåkare beter sig på framför allt en specifik vägsträcka.
Men om nu en del av Sveriges befolkning hatar MC-åkare över allt annat
Det finns det säkert de som gör, men som sagt handlade inte UG om det.
Inget vi kommer fram till här på SH's forum (att vissa kör för fort, för få ställen att köra på, att bulten/bogan är bra vägar ov.) kommer få dessa att ändra sig. Dem kommer ändå svära över den där gamla Gs 500'n med tillhörande övningskörare
Ingen har ondgjort sig över den typen av hojåka i UG, eller någon annan stans som jag har hört under de typ 25 år jag har kört hoj. Det du gör är ett extremt förenklat antagande, där du utgår från att alla som har negativa åsikter om idiotbeteenden är patologiska gnällspikar. Så är det faktiskt inte. Det du gör, och hur du gör det, påverkar hur du uppfattas. Orsak och verkan, handling och konsekvens. Till och med mina tonårsbarn fattar sammanhanget. :)

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En viss skillnad i att få en kamera i nyllet helt apropå, man har liksom ingen chans och det utnyttjar reportern. Att sitta i sin trädgård med en välvilligt inställd reporter, kaffet är gott, fåglarna kvittrar, gott om tid att med erfaren coachning få framställa sin sak är något helt annat. Lägg därtill den ädla redigeringskonsten... Reagerade på det försonliga tonläget, men kan man annat än undra om inte dessa gentlemen lätt förvandlas till rabiata aktörer i ett odefinierat garde med bilen som tyngsta argument.

Tro inte jag försvarar aktiviteterna därute, men att det retar är solklart. Tänder ju nästan till på backvarnaren på varutransporterna mellan husväggarna här vid 5-tiden och då är jag ändå redan vaken. Det kommer en Sportster och en Road Warrior och gör sitt yttersta för att föra liv, sätta igång larm och så, (smågator). Om ni undrar var moppefuckona som har spasmer i högerarmen tog vägen, är nog sannolikheten stor att de fortsatt likadant med mer kubik.

Om en bär sig illa åt, blir nästa 100 hatade. Gissa om gubbsen där har hetsat varandra, till sist tappar någon alla spärrar och spräcker ett kärl som någon här brukar säga. Dessutom, hur det än tar emot att medge, verkar dessvärre inte Mr Wrx ha fel i allt, sorgligt nog.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vänta nu?! Den röda tråden är väl snarare att man finner exempel på beteendet från hela landet både från i dag, förra veckan och fem år tillbaka.

Men vänta nu... Exemplet på beteende dom valde att visa (stjäla) är ytterst ovanligt och speglar inte alls den egentliga problematiken på Bogesundsvägen.

Jag såg en rätt tydlig röd tråd i programmet och ser en annan röd tråd bland många inlägg här:
I UG var väl den röda tråden att alldeles för många hojförare fullständigt skiter i sin omgivning och gör vägarna osäkra, utsätter sig själva och andra för risker och förpestar tillvaron för folk som har oturen att bo i närheten av bl.a. Bogan.

Vad vill du säga med det?

Dom allra allra flesta respekterar 30- och 50-sträckor men brallar på när dom tror att det är safe. Och att i övrigt bralla på innebär förstås att man som du säger gör vägarna osäkra och utsätter sig själv och andra för risker samt förpestar tillvaron för kringboende.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dom allra allra flesta respekterar 30- och 50-sträckor men brallar på när dom tror att det är safe.

Jag skrev inget om att "alla" eller "de flesta" svinar. Jag skrev att för många gör det.
Den absoluta merparten av fotbollsfansen är rätt hyggliga. Innebär det att huliganer är ett påhittat problem? :va

Jag är jäkligt upprörd för att SVT försökte få det att låta som om ALLA fotbollsfans är ligister. Efter gårdagens derby borde de ha nöjt sig med att visa bilder på målen och matchen istället för att svärta ner ryktet på oss vanliga fotbollsintresserade.......

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag noterar att nivån har höjts något på denna sajt, flera kloka saker har blivit sagda och det är allt färre "idiotinlägg" (vart tog hr xyz vägen...;-), och den här långa tråden har ju inte barkat åt skogen än. Och en och annan verkar oväntat ha blivit vuxen.

Bra tycker jag. :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag skrev inget om att "alla" eller "de flesta" svinar. Jag skrev att för många gör det.

Alla - De flesta - Många - Whadevah

Den absoluta merparten av fotbollsfansen är rätt hyggliga. Innebär det att huliganer är ett påhittat problem? :va

Jag kan för lite om fotbollshulliganism för att uttala mig, men jag förstår att du vill hitta en jämförelse. Men för att styra tillbaka oss till ämnet igen då...

Detta som SvD skriver HÄR skulle jag påstå var ett påhittat problem ja. Citat: "Kör Racing på skogsväg". Jag tror inte att det finns motorcyklister som radar upp sina hojar och kör racing på Bogesundsvägen. Lögn och förbannad dikt!

Jag är jäkligt upprörd för att SVT försökte få det att låta som om ALLA fotbollsfans är ligister. Efter gårdagens derby borde de ha nöjt sig med att visa bilder på målen och matchen istället för att svärta ner ryktet på oss vanliga fotbollsintresserade.......

Pratar vi fotboll nu igen? Jag har en fin stryktipsrad som säkert kommer ge mig 13 rätt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Citat: "Kör Racing på skogsväg". Lögn och förbannad dikt!.

NU ägnar du dig åt hårklyverier.
Måste man vara biltjuv för att "köra som en biltjuv"?

Ägnar sig folk åt RR på Bogan med innebörden att folk ställer upp i både första och andra startled och sedan brassar satan under tävlingslika former?
- Självklart inte.

Ägnar sig ett antal förare på plastraket åt att enskilt och ibland i grupp, åt att bomba Bogan som gör att de uppnår hastigheter och nedlägg som snarast hör hemma på bana?
- Ja, utan tvekan...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
NU ägnar du dig åt hårklyverier.
Måste man vara biltjuv för att "köra som en biltjuv"?

Ägnar sig folk åt RR på Bogan med innebörden att folk ställer upp i både första och andra startled och sedan brassar satan under tävlingslika former?
- Självklart inte.

Nej, självklart inte, tycker du och jag, och det är väl bra att vi är överens där. Men risken finns att Svensson hemma i stugorna tror att vi faktiskt gör det när en respektabel morgontidning formulerar sig så.

Ägnar sig ett antal förare på plastraket åt att enskilt och ibland i grupp, åt att bomba Bogan som gör att de uppnår hastigheter och nedlägg som snarast hör hemma på bana?
- Ja, utan tvekan...

I agree! Helt klart. Bogan, Bulten, Roslagen, Sorunda, Gottröra. Listan kan göras hur lång som helst. Även listan över dom som kört med en hastighet som egentligen hör hemma på bana. Har du det?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag traff Infrastrukturministern idag, och fick ta lite skäll!
Hade även lite samtal med Rikspolisstyrelsens folk, som kör MC privat - och där är man bekymrade över sitsen!

Vi är nog alla överens om att det är skärpning nu - annars blir det tråkiga lag stiftningar och ingrep..

Vi vett alla här, att det är skillnad på at köra inspirerad och ha kul med klokskap, versus bomprepor!

Alla vett vi vad måste göra under sommeren!

- Vi har inga lokal i 08. Men, jag har hemma från Vaxholm endast 7 mil till Tuvängen och 8 till Rörken i Uppsala. Där har jag typ 40x i sommar vart jag kan gazza fritt och nöta knäpuck´zen..
Nb: Ministern skicka för nått år sedan ett brev till Kommuner & Landsting om att dom sku se efter "MC Övningsplatser f. SMC" - Brevet var även undertecknad av VV General Dir och SMC, tyvärr har inget hänt i frågan..

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag kör Versys. Den går inte så snabbt.

Jag frågade inte vilken motorcykel du har idag.

Jag frågade om du nån gång har kört med en hastighet som egentligen hör hemma på bana?

Du förstår säkert vart jag vill komma, att vi är samma kolsupare allihopa. Men nu har opinionen vänt och kappvändarna med den.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Du förstår säkert vart jag vill komma, att vi är samma kolsupare allihopa. Men nu har opinionen vänt och kappvändarna med den.
Jag menar att du har fel, att alla hojåkare inte alls är lika goda kålsupare ifråga om hur och var man beter sig på vägen. Inte ens alla sporthojsåkare är lika goda kålsupare. Däremot har det blivit populärt att försöka framställa det som om det var läget; att eftersom ingen(?) kör motorcykel helt lagligt i varje ögonblick så finns det inte någon skillnad i omdöme mellan hojåkare A och hojåkare B. Jag menar tvärtom att det finns mycket stor skillnad mellan dels hur olika hojåkare och dels hur olika sporthojsåkare beter sig, och det finns mycket stor spännvidd mellan olika trafikbeteenden och lagöverträdelser.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag frågade inte vilken motorcykel du har idag.

Jag frågade om du nån gång har kört med en hastighet som egentligen hör hemma på bana?

Nej, det är inte så enkelt som att säga
- "Den som är fri från synd skall kasta den första stenen!"

Jörgen har försökt förklara gång på gång på gång och det med ett ofattbart tålamod.
Det finns grader i helvetet. Det är inte huruvida folk kört för fort vid ett par eller ens jEtemåNga tillfällen. Det handlar om var, hur och när.

Inte ens 100 sammanlagda minutrar med turborepor som du och mattias filmade ihop vid något tillfälle kommer att väcka lika mycket irritation som GR's Uppsalafärd trots att ni kör i samma hastighet.
Skillnaden ligger i valet av tillfälle. Medan han i sin film medvetet valt att köra i relativt tät trafik valde ni en mer eller mindre tom Nynäsväg(?) och dessutom längs en sträcka som saknar påfarter.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag menar att du har fel, att alla hojåkare inte alls är lika goda kålsupare ifråga om hur och var man beter sig på vägen. Inte ens alla sporthojsåkare är lika goda kålsupare. Däremot har det blivit populärt att försöka framställa det som om det var läget; att eftersom ingen(?) kör motorcykel helt lagligt i varje ögonblick så finns det inte någon skillnad i omdöme mellan hojåkare A och hojåkare B. Jag menar tvärtom att det finns mycket stor skillnad mellan dels hur olika hojåkare och dels hur olika sporthojsåkare beter sig, och det finns mycket stor spännvidd mellan olika trafikbeteenden och lagöverträdelser.

Jag har inte samma erfarenhet som du. Jag har åkt med på otal samåkningar i Stockholm (tusentals mil) och de flesta kör ungefär på samma sätt indelat i grupper. Alla respekterar 30 och 50 och tar det lugnt genom bebyggelse.

Men bortsett från 30- och 50-sträckorna är det sk. inspirerad körning. Och skall man hårdra det så hör det egentligen inte heller hemma på allmän väg men men... problemet är enligt mig det stora antalet mc. Hur många inspirerade körningar går det per bombrepa? 1000 inspirerade R1'or förbi mitt hus skulle irritera mig mer än 1 bombrepa vilken jag antagligen inte skulle ringa UG för.

berrob

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Hoj
sv650
Jag är inte förvånad över att dom boende klagar

En kurvig väg är ju alltid rolig att gasa lite på. Men filmerna dom visar är ju ren idioti. Ett under att inte fler dör.

Rätt kul att se folk säga:

"Jag har koll"
"Är kör inte så fort runt 100 blås.."

Osv.

Det som förvånar mig är att dom inte har satt vattenspridare som blöter ner vägen. Hade själv gjort det om jag bott där.

Varningskyltar + vattenspridare och problemet finns inte längre..

Måste undra om folk är så djävla dumma att dom inte fattar att detta beteende kommer straffa sig i längden för samtliga åkare.

Det är så märkligt att vägverket eller polisen inte har agerat hårdare. Lite fartgupp i böjarna, sanda vägen bitvis, kanske tom tabort en gnutta asfalt och sätta rullgrus istället.

Men snart kommer väl den svenskaste vi har, mao ett förbud för mc efter den där vägen...

Ska bli kul att se reaktionera på detta inlägg.
Själv tycker jag dock att blötlägga vägbanan är klockrent, dom som kör lagligt kommer inte att ha några problem.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nej, det är inte så enkelt som att säga
- "Den som är fri från synd skall kasta den första stenen!"

Jörgen har försökt förklara gång på gång på gång och det med ett ofattbart tålamod.
Det finns grader i helvetet. Det är inte huruvida folk kört för fort vid ett par eller ens jEtemåNga tillfällen. Det handlar om var, hur och när.

Nu säger du ingenting igen Korivs. Bli diplomat! :):öl

Jo jag gillar också Jörgens inlägg, han skriver bra och är trevlig och sympatisk IRL. Dessutom tycker jag jeansen sitter snyggt på hans häck.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ujuj, det här är inte bra, slagträ mellan Korvis och Roller :gnissla

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
En kurvig väg är ju alltid rolig att gasa lite på. Men filmerna dom visar är ju ren idioti. Ett under att inte fler dör.

Rätt kul att se folk säga:

"Jag har koll"
"Är kör inte så fort runt 100 blås.."

Osv.

Det som förvånar mig är att dom inte har satt vattenspridare som blöter ner vägen. Hade själv gjort det om jag bott där.

Varningskyltar + vattenspridare och problemet finns inte längre..

Måste undra om folk är så djävla dumma att dom inte fattar att detta beteende kommer straffa sig i längden för samtliga åkare.

Det är så märkligt att vägverket eller polisen inte har agerat hårdare. Lite fartgupp i böjarna, sanda vägen bitvis, kanske tom tabort en gnutta asfalt och sätta rullgrus istället.

Men snart kommer väl den svenskaste vi har, mao ett förbud för mc efter den där vägen...

Ska bli kul att se reaktionera på detta inlägg.
Själv tycker jag dock att blötlägga vägbanan är klockrent, dom som kör lagligt kommer inte att ha några problem.

Reaktionen lär utebli. Det är ointressant att svara på ett inlägg från någon som endast blivit medlem för att få gnälla, veta bättre och hacka.

Kryp tillbaka, fira 55år imorgon och ha det bra!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ujuj, det här är inte bra, slagträ mellan Kojvis och Joller :gnissla

Äh, det e en sjysst ton... jag gillar kojvis och mycket av det han skriver.

Men neandertalarinlägget här ovanför bemödar man sig inte att svara på. Det ska va Kojvis eller nån med lite koll för att det ska va kul att gå en rond.

Edit: För att förtydliga mig så syftar jag alltså på bejjob.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...