Elbil eller inte?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag fick just reklam från Sonos Motor (Kickstarter kampanjen som skulle bygga elbilar i Trollhättan) om att dom fortfarande vill ha in stålar för att bygga bilar.

"The battery has a capacity of 35 kWh, which enables you to drive 255 kilometers according to WLTP standard on a single charge – depending on the weather and your driving style"

"Power is where you park it! Thanks to 248 solar cells seamlessly integrated into the body, the Sion can charge its battery during the day through the power of the sun. In Germany, for example, up to 34 kilometers of additional range per day can be generated purely by solar energy. Full self-sufficiency on short distances."

Låter rimligt för mig som endast kör i kraftiga nerförsbackar med vinden i ryggen och alltid parkerar i mitten av en gigantisk spegelparabol som badar hela bilen i solsken.:huvet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
" Det er mange bensin- og dieselbiler hvor drivstofftanken eksploderer, i tillegg til elbiler som som er kjempevanskelig å slukke"

Ja, batteribränder är ingen lek att släcka, dessutom är röken kraftigt giftig och speciellt i ett parkeringsgarge kan det vara svårt att närma sig.

Men det var i alla fall inga vätgasfordon där förhoppningsvis

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan påverka försäkringspremierna på elbilar ifall det visar sig bli vanligt att elbilar startar bränder med stora förödelser.

Och kommer alla ägare till parkeringshus och andra fastigheter tillåta elbilar även i framtiden?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Den första bilen som brann verkar ha varit en Opel Zafira. Då är det väl en CNG-tank som spruckit och lett till brasan?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Gastankar brukar ju inte självantända som batterier kan göra men visst kan det ju ha börjat med att någon stod och rökte bredvid en läckande gasbil.

Det var tydligen en dieselbil så min gissning om gas var fel. Den började brinna när de skulle starta bilen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dieselbilar - och bensinbilar - är ju de som faktiskt brinner. Ytterst ovanligt att elbilar börjar brinna, både räknat totalt och per 100.000 fordon.

”Brandfaran” med elbilar är ännu en anka som valsar runt i medierna. Till och med i Sverige, där tex MSB har en motsatt uppfattning.

Buy quality, cry once

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Faran med bränder i elbilar är väl när de väl har börjat brinna. De beter sig inte som de bilarna som oftast brinner.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kan påverka försäkringspremierna på elbilar ifall det visar sig bli vanligt att elbilar startar bränder med stora förödelser.

Och kommer alla ägare till parkeringshus och andra fastigheter tillåta elbilar även i framtiden?

Nu var det ju en Dieselbil som branden startade i. Så frågan är om jag kommer få parkera min dieselbil på köpcentrumet eller om jag måste ta elbilen istället.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bäst att lägga in länk så ingen börjar skrika fake news: https://www.nrk.no/rogaland/brannen-startet-i-en-eldre-dieselbil-1.14850969
Det är högst osannolikt att en brand startar i en elbil. Om den väl gör det så ligger det inbyggd säkerhet i de flesta batterierna att fördröja branden. Det är därför det är "så svårt att släcka en brand i elbil" och en av anledningarna att det kan ta fyr igen efter ett dygn. P.g.a den medvetet inbyggda brand-dämpningen. Lägg därtill att det är en bråkdel av energi-innehållet i ett batteri jämfört med en tank bensin eller diesel.
Har sett en bild på en brand som startat i en elbil i parkeringshus, var inga problem att släcka och bara lite kosmetisk skada på bilarna bredvid. Man ser ju på branden i Norge vad som händer om det börjar brinna i en bensin/diesel, som har högsta sannolikheten att spontant bli en fackla. Den antänder lätt bensin/dieselbilen bredvid och sen är det kört..

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Framfab + Icon Medialab + boo.com x 100000 :dummer
Alternativt Apple kontra Nokia som inte fattade att touchscreen var det folk ville ha, Kodak som inte fattade att den digitala fotograferingen hyfsat snabbt skulle utklassa den analoga filmen. Etc.. Historien är fylld med "ledande företag" som gått under för att de inte fixat/fattat den oundvikliga teknikomställningen. :brynad
Tiden lär visa vilken vinnaren blir, jag vet vilket företag jag satsar på :fakta

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka