FettSnok
96% enligt läkaren
2:25? Tesla behöver se över sina inköpare. Med tanke på hur mycket de köper borde de kunna få betydligt bättte pris än så
Per kWh?i dagsläget mellan 2:56 och 2:25 beroende på skatteläget.
Per kWh?
2:25? Tesla behöver se över sina inköpare. Med tanke på hur mycket de köper borde de kunna få betydligt bättte pris än så
Någon som känner för att förenkla det där sista för mig?"Effektavgiften multiplicerad med effektvärdet ger din effektkostnad för månaden. Effektvärdet är ett uppmätt timmedelvärde för den högsta uttagna effekten under den månaden."
Om vi för enkelhetens skull tar 10 stolpar á 100kW styck, då är vi uppe i 1MW levererad effekt. Sen är det som sagt amortering av projektering och tillverkning/uppföring av stolparna, markhyra, etc. Sen är ju inte nätverket färdigt på långa vägar, kommer hela tiden nya stationer som ploppar upp i världen som ska bekostas. Så ja, jag tror att det är i närheten av självkostnadspris.
Misstänker dock starkt att Ionity har tittat på hur många pengar en traditionell bilist betalar per stopp och har sedan räknat baklänges för att få ut kWh-priset. De räknar nog kallt med att de flesta av de "nya" elbilisterna inte har koll på läget, utan bara glatt pungar upp ocker-priser. Men det är bara min personliga vilda spekulation.
Ionity är ju ägt av VAG, BMW och några till, så de kommer säkert att skicka med "gratis prenumeration" för sina bilar de första åren, så de kan ladda med medlemspriser (3,5kr/kWh om jag inte minns fel).
Personligen tror jag att vanligt folk kommer rata Ionity med de här priserna..
Jag gillar den intiala tankegången bakom Sion, enkel bil som man typ kan laga med en hammare. 220-uttag så man kan ha den som batteribank för vanliga verktyg och maskiner. Reservdelar som vem som helst kan beställa eller tillverka kopior av.
Sen började det hela spåra ur med filter gjord av mossa, symbol-solceller osv.. Hoppas de går tillbaka till enkelheten, då kan det nog bli bra både för konsumenten och gamla Svedala/Trollhättan.
Skodas satsning ser riktigt bra ut på pappret: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200122/skodas-el-suv-gar-50-mil-pa-en-laddning/
Hoppas de blir bra i verkligheten också.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|