Du kanske ska investera i en isskrapa?
Argument mot elbil = det finns ju isskrapa...
Jag har kört bil i Norrland i mer än 30 år, har koll på hur det funkar och vad det kostar sörru.
Du kanske ska investera i en isskrapa?
Motorvärmare en timme i -25? Glöm det.
För isfri bil på morgonen måste den vara i åtminstone 3 timmar.
Buy quality, cry once
Självklart går det snabbare om du matar på med ett element på 6kW jämfört med ett på 1.3kW (såsom i ditt exempel)Tja, jag sitter ju på facit och erfarenhet... Roligt när andra skall tala om för mig hur mina grejor fungerar.
ICE-bilen skall värma upp motorn med ca 500W och kupé med ca 1300W. Kupévärmaren sitter någonstans mitt i bilen och är rätt ineffektiv.
Elbilen har 6 kW värme som portioneras ut mot rutorna genom defrosterkanalerna och i baksätet, samtidigt som elbakrutan slås på. Ergo isfri bil på en kvart eller så.
1900-talet är passé, farfar!
Precis. En vanlig kupefläkt måste ju först värma upp luften i kupén till närmast bastu-temperatur innan rutorna öht börjar tina. Oerhört ineffektivt värmeväxling s.a.s. Med bilens riktade flöden och värmeslingor går det inte bara snabbare, det är mycket, mycket mer effektivt. Sen har BrooklynS ett rätt rejält bastu-aggregat i sin bil som lök på laxen.Med 5,5Kw dieselvärmare via luftmunsrycken så är min kombi avtinad på 15min med. Jo jag vill tro att i en tämligen uselt isolerad hydda som en bil är, så spelar flödesriktning en avgörande roll. En Defa brödrost är en tämligen oprecis lösning för den sitter, oftast nere i passagerarfotbrunnen.
En vänlig varning: Skriver man något som på det minsta sätt kan tolkas som positivt om elbilar blir man omedelbart stämplad som sektmedlem och förpassas till kategorin dummerjönsar innan man hinner svälja morgonkaffetIngen koll på förekomsten, vet att inte alla har det men t.o.m. min skorv har värme/kyla som styrs via klimatanläggningen till batteriet och den går bra att köra under laddning så att både batteri och bilen är vid önskvärd temperatur från start med full laddning.
En vänlig varning: Skriver man något som på det minsta sätt kan tolkas som positivt om elbilar blir man omedelbart stämplad som sektmedlem och förpassas till kategorin dummerjönsar innan man hinner svälja morgonkaffet
Kan inte tala för andra, men om det är ren och skär lögn (som i fallet 'man kan inte få en Tesla isfri på rutorna på en kvart') så kommer jag att dementera det. Bara och endast på grund av att det är en lögn.En vänlig varning: Skriver man något nämnvärt negativt eller nyanserat om elbilar eller Tesla i synnerhet så är man en bakåtsträvande neandertalare.
Jag räknar gärna upp ett antal verkliga problem, som någon som faktiskt är intresserad av att skaffa t.ex en Tesla eller annan elbil, bör tänka på.
Argument mot elbil = det finns ju isskrapa...
Jag har kört bil i Norrland i mer än 30 år, har koll på hur det funkar och vad det kostar sörru.
Kan inte tala för andra, men om det är ren och skär lögn (som i fallet 'man kan inte få en Tesla isfri på rutorna på en kvart') så kommer jag att dementera det. Bara och endast på grund av att det är en lögn.
Problemet som jag ser det är att de "problem" som lyfts upp i den här tråden är i 99 fall av 100 en ren och skär lögn eller missvisande. Därför drunknar de riktiga problemen som behöver lyftas fram..
Jag räknar gärna upp ett antal verkliga problem, som någon som faktiskt är intresserad av att skaffa t.ex en Tesla eller annan elbil, bör tänka på.
6kW i en kvart blir 1,5kWh. 1,5kW i tre timmar blir 4,5kWh. Mellanskillnaden kan man köra ca 1,5 mil på, beroende på bil i fråga. Har man bara så långt att köra blir det ju "gratis", eller hur?Det känns nog liiite fanatiskt i elbilslägret när jag t.o.m räknade ut hur långt du kunde köra ”gratis” till elbilens fördel! (se inlägg 3059), men likväl så ”dyrkar man inte elbilen tillräkligt” då man ifrågasätter hur länge man har värmaren på...
Nåja, strunt i det, vidare med tråden, vad är det för hemligheter om problem med elbilar du sitter och pantar på? Man blir ju lite nyfiken...
Jag har inte skrapat rutor på tre år. Av alla saker som jag gillar med elbilar går den nog in på topp tio. Eller iaf topp 20..Nej, iskrapan är ett argument mot att köra motor och kupevärmare i tre timmar.
..där den andra delen av halvåret, när jag kan starta AC'n och komma ut till en sval bil efter jobbet, ligger på delad förstaplatsJag har inte skrapat rutor på tre år. Av alla saker som jag gillar med elbilar går den nog in på topp tio. Eller iaf topp 20..
Det vore intressant. Jag har lagt en order på en Cybertruck, men sitter lite på stängslet... ffa fundersam kring
1. hur effektiv värme/kyla av kupén är och om det vore praktiskt möjligt att använda detta för att kontrollera temperaturen i ett tält på flaket
2. kostnad och tid för laddning hemmavid. 110V och Californiapriser på elen... vill undvika att installera en laddstation i hemmet, då tanken är att inte binda sig till ett boende.
3. invändig design. Detta är tycke och smak, men stolar, ratt, instrumentpanel i de senare modellerna är för spartansk för min smak. Jag har kört tyskt i många år och trivs med lite lyxig och ombonad interiör (man ska väl inte tycka så i Sverige egentligen, men om bilen kostar 700k+moms så borde man kunna kräva mer än vad demobilen erbjuder - var är HUD:en, rejäla säten, riktiga träpaneler, osv??)
Och ja, jag har radat upp liknande formuleringar tidigare i tråden, men känner mig ändå inte övertygad åt endera hållet.
Det känns lite som en Apple vs Android diskussion där Android, likt Tesla, är så mycket bättre på pappret, men där premiumkänslan helt uteblir... Bilen får gärna vara lite långsammare till 100km/h, sakna autopilot, och till och med ha kortare radie, bara ”känslan” finns där. Och där ser jag fram emot vad tyskarna kommer leverera härnäst.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |