Priserna på batterier rasar med rejäl takt. Nu ska det enligt uppgift passerat under $100/kWh, vilket anses som brytpunkt för att elbilar blir billigare att tillverka än bränsle-dito.
Det är väl det priset som brukar anges numera, så det tror jag stämmer rätt bra.
Det betyder ju att små billiga skitbilar med räckvidd runt 20mil inte skulle bli speciellt mycket dyrare med dubbelt så lång räckvidd, men nej då, ska man ha den räckvidden måste man köpa en lyxbil.
För 40 tusen till skulle dom kunna göra en bil som faktiskt inte inducerar räckviddsångest när man kommer utanför stadsgränsen, men nej...
Jag tror det är batteribristen som bromsar räckvidden på billiga elbilar, tillverkarna kan säga "Vi har sålt 100 elbilar och det finns inte batterier till fler" istället för att säga "vi har sålt 50 elbilar och det finns inte batterier till fler"
Vi får hoppas på att batterietillverkningen kommer ikapp med alla nya fabriker som byggs, så att dom äntligen kan tillverka bilar med vettig räckvidd i en vettig prisklass.
Lithium Svavel batterierna börjar se lovande ut, kommer dom bara över problemet med katodens nedbrytning så dubblar vi dessutom energidensiteten, så batterierna behöver inte ens bli större...
Det är som med all teknik, man behöver bara komma över nästa steg så funkar det.
Lite som när jag flög modellflyg, det fanns elflyg med NiCd batterier, men dom flög knappt på grund av vikten och hade en räckvidd på några minuter, sen kom NiMh batterierna som hade dubbla kapaciteten, men klarade inte höga strömmar, då kunde man flyga små långsamma plan längre, sen kom LiPo och revolutionerade branchen.
Man kunde helt plötsligt ta ut strömmar på 2C (2xkapaciteten/timme) sen ökade det till 4C (tomt på en kvart) 8C (tomt på 7½minut) osv (högre möjligt strömuttag gjorde att man kunde flyga med mindre och lättare batterier)
Då plötsligt kunde elplanen konkurrera med bränslkedrivna plan i prestanda/räckvidd.
Elbilarna är vad jag skulle säga i stadiet då dom kan konkurrera men nästa steg skulle göra dom överlägsna.
Antingen får dom dubbel räckvidd i nästa steg, eller hälften så stora batterier (för dom bilar som redan har räckvidden)
En Tesla skulle bli avsevärt mycket lättare (rymligare?) med bibehållen räckvidd, en Zoe/Nissan skulle få dubblad räckvidd (eller en kombination av tillräcklig räckvidd och lättare/mindre batteri)
Då kommer elbilarna att bli riktigt bra! (om det inte blir andra försämringar istället)