Grannens etron är snikutrustad med vanliga backspeglar.
Förra uppdateringen gav både och på Teslan.
Grannens etron är snikutrustad med vanliga backspeglar.
Jag tror att de missade att minska luftmotståndet i den uppdateringen.Förra uppdateringen gav både och på Teslan.
Det är ingen skillnad alls men det har ju inte heller med elbil att göra.
På 1980-talet när jag tog körkort så var det samma dag en brutta som körde i diket på själva uppkörningen när hon skulle sänka värmen.
Tesla har i allmänhet autopilot, dvs skall man ”fippla med skärmen” (oklart varför) kan ju bilen köra själv...
Föraren skulle tydligen slå på torkarna, men hittade inte rätt meny, och körde av vägen pga distraktionen samt dålig sikt med våt ruta.
Jag tycker att Tesla gått ett steg för långt på Model 3. Vissa saker ska man inte behöva titta/trycka i pekskärmen för att göra.
Föraren var antagligen inte så van vid bilen, för då hade han vetat att knappen längst ut på blinkersspaken (!) ger ett slag med torkarna, samt tar upp önskad meny för inställning av intervall. Hade ju varit lämpligt med en egen spak för torkarna istället, som alla andra bilar.
Föraren skulle tydligen slå på torkarna, men hittade inte rätt meny, och körde av vägen pga distraktionen samt dålig sikt med våt ruta.
Jag tycker att Tesla gått ett steg för långt på Model 3. Vissa saker ska man inte behöva titta/trycka i pekskärmen för att göra.
Poängen är att man 1. Inte behöver pekskärmen alls vid körning 2. Om man behöver den kan man slå på autopiloten 3. Men man behöver den ändå inte eftersom det finns röststyrning av allting...
Jag håller med om att vridreglage är enkelt men likt förbannat måste man kika på dem också, det är bara det att man är VAN att göra det - ungefär som att det upplevs lättare att ringa med en telefon som har vanliga knappar (som man måste titta på). ”Ring Kalle” som röstkommando har ju väldigt få pensionärer fattat....
I min Kia står torkarna alltid på Auto, behöver aldrig röra varken spak eller skärm.. Regnar det mer - torkarna går fortare, mindre, torkarna saktar ner. Är inte det standard? Det var det på min förra bil, en Ford tillockmed.
Så med andra ord är Tesla alltid felfria på varje punkt?
Hur många lär sig bilens röstkommandon det första de gör?
Hur många testar torkarna mot en torr ruta för att få en känsla för hur reglage och pekskärm fungerar innan avfärd?
Själv tycker jag att bakupplysta skärmar är det värsta som finns vid mörkerkörning. Stänger alltid av dem.
Min Prius har röststyrning, men jag använder den sällan eftersom att musiken tystnar när bilen bekräftar.
Man behöver nog ett sällsynt bra muskelminne för att kunna sätta torkarintervallet utan att ta ögonen från vägen.
Påminner mig om Citroen en gång i tiden, dom hade lite egna ideer, knappar på instrumentbrädan istället för blinkerspaken och konstigheter som gjorde att man var tvungen läsa manualen för att köra en Citroen samtidigt som man kan köra alla andra bilar utan att först läsa manualen.
Till slut insåg ju även grodätarna det befängda i att hitta på sina egna lösningar överallt vare sig det är bättre eller sämre.
”Alla andra bilar” var nog att ta i. I Sverige hade de flesta kommit i kontakt med Volvo och VW. Som inte heller hade någon standard. Volvo hade vindrutetorkare med knapp på instrumentbrädan till 1973. Värmereglagen på 140 och 240 skall vi inte ens prata om. Och i VW styrde man ”värmen” med två spakar mellan stolarna. Citroën GS var nästan lika tjorvig som Volvo. Mercedes hade egen standard både för vindrutetorkare och värme fram till 1976, vindrutetorkarna fortsatte man med under decennier. Kvinnan som körde åt skogen med Tesla hade gjort det med en Mercedes också eller med en Amazon, utan att det hamnat på minuskontot för elbilar...
Ni glömmer bort att världen är större än den egna bakgården.
På en modern bil har man dessutom torkarna i Autoläge och behöver i princip aldrig manövrera dem.
Efter 3200 mil är jag provocerande nog fortfarande nöjd med Tesla utan att tycka att allt är perfekt med den. Men jag förstår många gånger hur man tänkt och varför. Men så sjukt skönt att slippa betala dessa bränsleräkningar varje månad.
Sedan är det roligt att bemöta alla missförstånd och illasinnade rykten också.
70-talet ja, och Citroen hade egna ideer åtminstone i mitten av 80-talet.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |