Det var väl inte alla Tesla 3 som får värmepump?
LR och P får det. Inte SR.
Det var väl inte alla Tesla 3 som får värmepump?
Synd att dom inte satte i 10Kw större batteri, 22 mil WLTP torde betyda 17 mil normalkörning, lägg till det vintertemperaturer och motorvägshastighet i körcykeln så sjunker det under 15 mil.
Men blir den tillräckligt billig så kanske det blir en bra andrabil till storstads familjer
Är det inte där de flesta utom Tesla befunnit sig fram till för något år sedan? Handen på hjärtat så är vi väl lite till mans rätt avtrubbade och ointresserade till dess det kommer något lite mer väldesignat och flärdfullt med herrejössesprestanda?Jag tror, som GuW, att spec'n räcker för en andrabil men nog även första/enda bil för många.
Synd att inte fler märken slåss på den marknaden.
Jag tror, som GuW, att spec'n räcker för en andrabil men nog även första/enda bil för många.
Synd att inte fler märken slåss på den marknaden.
Är det inte där de flesta utom Tesla befunnit sig fram till för något år sedan? Handen på hjärtat så är vi väl lite till mans rätt avtrubbade och ointresserade till dess det kommer något lite mer väldesignat och flärdfullt med herrejössesprestanda?
Jag tänker att de flesta premiumtillverkare börjar lanseringen med toppmodellen för att köparna ska få känna sig riktigt exklusiva och efter något år kommer de egentliga storsäljarna ut på marknaden. Så uppfattar i alla fall jag att standardkonceptet för lansering av nya serier sett ut under tämligen många år nu. Men det har ju inte precis varit fallet med elbilar, i detta segment har ju Renault, Nissan, BMW m fl inte precis lanserat modeller med specifikationer som fått det att rinna snålvatten i mungipan för en fordonsentusiast?
Jag säger alls inte att det är vare sig lätt eller rätt att presentera en häftig fullspecificerad dräparbil när man ska in i en fordonskategori med helt ny drivlina och helt nya mjukvarumässiga utmaningar, det ser vi på nästan alla som hitintills försökt. Men det vete ju tusan om inte vardagsbilarna nu börjar bli intressanta just för att det dyker upp eldrivna villhöver-bilar med tätare och tätare frekvens längs våra landsvägar, bilar som inte alltid åker snålskjuts i suget bakom långtradare?
Mina 2p av reflektioner kring hur man skapar acceptans för paradigmskiften Ha en trevlig helg förresten!
Tycker själv att BMWs i8 var mycket trevlig och den är ju (i bilvärldens mått) gammal idag.
Vad är det jag missar som gör City K-ZE unik? Är det inte marknaden för småbilar med små batterier som de flesta märken producerar bilar till? City K-ZE (Dacia Spring i Europa) är så klart billig men det är även de andra småbilarna från Kina.
Det som skulle kunna göra den unik är priset.
Jag har sett siffror på vad den kan tänkas kosta i utlandet som ser lovande ut, men som vanligt lär den väl bli rejält dyrare här i Sverige och då kanske förlora mot en ICE som andrabil tyvärr.
Jag har som mitt minimikrav att en bil ska klara 20 mil motorväg utan laddning (oavsett väder/temperatur)
Mina längsta resor är (oftast) 30 mil, och en kort laddpaus för att äta en hamburgare kan jag acceptera, även om det inte är nödvändigt med en paus på så korta resor.
Jag bedömer att Dacian inte riktigt klarar det, den är så tom efter 15 mil motorväg att man måste ladda till fullt för att klara ytterligare 15 mil, vilket lär ta en jäkla tid, eller så får man planera in två laddstopp och ladda 20%-80% på båda, vilket teoretiskt är snabbare, men känns bökigt.
10Kw större batteri hade löst det, och gärna en snabbare laddare, men Dacian kanske inte har vätskekylt batteri, vilket kan förklara att den inte går att snabbladda fortare?
Snackade man inte om 150 000:-
I så fall vore den klockren som andrabil, för de som har en sådan. För de som har en bil till kan man ju i de flesta fall ta den istället när man behöver färdas långt, säkert eller transportera mycket.
Snyggt och kanske inte helt informativt men men, om man inte är svag för drönare kan man kika från 12:20 där det kommer lite körning värt ordet offroad.. efter en stund:
https://www.youtube.com/watch?v=1t6Z7Ps3ZPo
Sjukt ha-begär. Som en Dröm
Nackdelen med portalaxlar är ju att det krävs så stora fälgar att det blir löjliga lågprofildäck på dom.
Unimog hade portalaxlar, men inte GW. Däremot diffspärrar både bak och fram.
Nåja, allt sådant är förstås helt överspelat i och med eldriftens inträdande. Volvo släppte f.ö. nyligen två intressanta modeller av lastmaskiner (apropå Unimog). Som jag förstått det kan de beställas redan:
https://www.entreprenad.com/article...mail&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily
G500 4×4² har portalaxlar och det är väl därifrån EQC 4×4² fått dem?
Edit: insåg att även G63 AMG 6x6 har (gott om) portalaxlar.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |