Elbil eller inte?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tror nog att det handlar om prispolitik. Man vill kunna ta betalt senare för en ”sportmodell” som har bättre prestanda, trots att det inte kostar många kronor att pytsa in en dubbelt så stark elmotor (eller ens en till).

Men det som händer nu är en total omdaning av sättet att tillverka, sälja och äga bil. Bilförsäljarledet fasas ut, tillverkaren säljer bilen direkt till kund. Service sköts via OTA eller hos vissa specifika centers - rimligt eftersom servicebehovet inte är i närheten av en fossildriven bils. Privatleasing kommer starkt och tillverkningen blir mer och mer enhetlig.

Färre modellvarianter där hårdvaran är densamma för alla, tillval köper man via mjukvara och man kan prenumerera på vissa funktioner under viss tid. På vintern vill jag ha fyrhjulsdrift, Matrix-LED och värme i baksätena, på sommaren vill jag ha extra motoreffekt, premiumstereo och självstyrning.

Priset på bilarna sjunker även ut till kund, men framförallt kan tillverkaren rationalisera sin tillverkning ordentligt.

Riddermark och KAMUX kanske överlever, men jag köper inga aktier i bilhandlare nu om jag säger så...


EDIT: Dessutom öppnar enhetligheten för säljmodeller typ Tesla: Köp en bil, blir du missnöjd kan du lämna igen den inom en vecka och få varenda öre tillbaka. Den bilen säljs sedan till annan kund som bokat en likadan. Sockra med vinterhjul eller kostnaden för lack och även den kunden blir nöjd trots 100 mil på mätaren.

HUR skall traditionella märken/distributionskedjor konkurrera med detta?

Köper man en porsche förväntar man sig vissa egenskaper men ekonomiskt ägande är inte en sådan sak som ligger högt på önskelistan, effekt och skrytfaktor ligger däremot högt och med den får man vänta sig ett visst motstånd från allmänheten, handlar du en mer "standardbilsmärke" med samma egenskaper så får man effekten utan skrytfaktorn och inget motstånd.

Tesla som tack vare teknik är en sådan skrytbil kommer röra upp vissa känslor, att de sedan sockrat bilen med effekt triggar på ett nytt sätt, köparna säger att de har en sportbil som är ekonomisk och miljövänlig medans de som ser utifrån inte riktigt förstår då det är en rätt standardbil med mycket oanvändbar effekt om man vill ta sig någonstans.

Visst, effekten finns där, och räckvidden men, inte tillsammans...

Som många då inser så har de slängt några tusenlappar extra i bygget för effekt som är överflödig och inte påverkar byggpriset i enheten alls för att kunna marknadsföra den, den stora kostnaden är räckvidd.

Detta får såklart folk att polariseras runt en sådan produkt, köparna måste ju motivera priset och blir lite fanatiska kanske och detta väcker ju känslor åt andra hållet med, kul som fan att se utifrån iaf. :hihi

Nu kommer det räckvidd utan bjällror och det väcker såklart inga känslor, vem bryr sig om en golf lixom....

Traditionella tillverkare kommer konkurrera med pris, det ser vi redan nu.

För egen del är det skitsamma, jag bryr mig inte alls sålänge det jag sitter i tar mig dit jag ska och tillbaka så när det är dags att byta transport igen så är det fortfarande den mest totalekonomiska som kommer inhandlas och el finns inte på kartan där på flera år till då inköpet är för högt men vi får se, prisdumpen kanske kommer snabbare än anat om batteritekniken plötsligt tar ett steg och blir billig.

Bra dock att el slår igenom så stort det börjar göra nu, bättre priser på alternativen när jag blir tvungen att byta. :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur långt kommer du om du utnyttjar effekten?
Tar du en Bugatti Veyron och sätter plattan i mattan så får den soppatorsk efter 8 minuter.
Jag utnyttjar kraften i min bil, med största glädje, regelbundet. Med marginell inverkan på räckvidden, eftersom "man kommer upp i hastighet" jääävligt fort. Alltså utnyttjas maxeffekten under väldigt kort tid. Alla är inte som mig, men jag skulle gissa på att det inte är ett avrundningsfel i statistiken iaf.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Systemfel i de nya elbilarna
Bilägare vittnar nu om flera problem med Volkswagens och Polestars senaste elbilsmodeller, det rapporterar Dagens Nyheter. När Polestar 2 och Volkswagen ID.3 skulle lanseras tidigare i år var ett av säljargumenten att bilarna använder en centraldator för att styra bilens alla system och som möjliggör OTA – uppdateringar via en app i telefonen.

Nu har det visat sig att bilarna både har problem med mjukvarusystemen och att OTA inte beräknas börja fungera för än tidigast i slutet av året.

– Två dagar innan jag hämtade min bil fick jag reda på att jag inte kommer kunna använda förvärmningen av bilen eller den digitala nyckeln förrän nästa år, det är klart det är frustrerande, säger Axel Vänerhav, ägare av en Polsestar 2, till DN.

Förra veckan återkallade Polestar runt 600 av sina bilar i Sverige, och bilägarna uppmanades åka direkt till närmsta verkstad för en säkerhetsuppdatering.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hade nån sålt en elbil till mig och sagt att jag inte skulle kunna förvärma bilen kommande vintern så hade jag tryckt ner halvfabrikatet i halsen på dem. Det är en av de stora fördelarna att bilen kan värmas från elnätet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Känns som att ren elbil blir mer och mer attraktiv då bonus malus skall ändras, vanlig bilskatt skall ändras, osv osv.

Nu fann jag detta nytt för mej men kanske känt för andra sedan länge.


Ny beräkning kan leda till våg av miljöskatter – höjs med 700 procent
Trafikverket har i en ny beräkning höjt priset på koldioxidutsläpp med 700 procent, kan fPlus avslöja. Nu väntar rejäla smällar mot biltrafik, väginvesteringar, flyg och sjöfart. Flera experter misstänker att det ligger politik bakom. ”När vi står inför stora investeringar måste man kunna förklara varifrån den radikala ändringen kommer, men det kan man inte”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

I ett slag chockhöjer Trafikverket priset på koldioxidutsläpp i sina kalkyler med 700 procent från drygt en till sju kronor. Det kan få stora konsekvenser eftersom ett högt koldioxidvärde sänker lönsamheten för väginvesteringar, sjöfarten men höjer den för järnvägsinvesteringar.

Den nya värderingen innebär också att personbilstrafik på landsbygden kan åka på en rejäl skattesmäll. Den är idag kraftigt överbeskattad men med Trafikverkets nya värdering av koldioxidutsläpp blir personbilstrafik istället kraftigt underbeskattad.

– Skulle de nya kalkylvärdena ligga till grund för bränslebeskattningen skulle det vara ett dråpslag mot boende i stora delar av landet där man är beroende av bilen för en fungerande vardag men också försämra Sveriges konkurrenskraft genom stigande transportkostnader för näringslivet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Även Magnus Jacobsson, Kristdemokratisk riksdagsman, ser med oro på vilka konsekvenser den nya värderingen av koldioxidutsläpp kan få för företag och människor på landsbygden.

– Risken är att detta kommer att innebära ännu ett slag mot landsbygden då förslaget missgynnar bil- och lastbilstransport samtidigt som det gynnar järnväg och cykel.

Gynnar utbyggnaden av höghastighetsbanan
Trafikverkets nya värdering riskerar även att få stora konsekvenser för vägtransporter, sjöfart och flyg eftersom deras samhällsekonomiska kostnader då skjuter i höjden. Det kan i sin tur få stor betydelse i samband med infrastrukturplanering och val av investeringsobjekt, uppger Tina Thorsell.

Tina Thorsell, Transportföretagen
– Nästa år väntar stora beslut om olika infrastruktursatsningar och om man då i grunden förändrar ett kalkylverktyg och ökar koldioxidvärderingen med 700 procent så får det så klart konsekvenser. Vägbaserade transporter och sjöfart kommer då att framstå som samhällsekonomiskt mycket dyra medan satsningar på till exempel tåg kommer att bli billigare.

Tina Thorsell och Magnus Jacobsson anser även att Trafikverkets nya sätt att räkna inte har stöd i den vetenskapliga forskningen.

– När vi står inför så här pass stora infrastrukturinvesteringar så måste man politiskt kunna förklara varifrån den här radikala ändringen i kalkylen kommer ifrån, men det kan man inte. Vi kan inte annat än misstänka att det finns tydliga politiska avsikter bakom detta. Detta ger ju till exempel uppenbarligen större skäl att gå vidare med höghastighetsbanan. Vi har inga problem med att investera i järnväg, men vi är inte med på att det ska ske på bekostnad av övriga trafikslag och att väg- och sjöinfrastruktur då får stå tillbaka, menar Tina Thorsell.

Magnus Jacobsson påpekar att EU-kommissionen nyligen rekommenderat en värdering om cirka en krona per kilo koldioxid i de samhällsekonomiska kalkylerna för att Parisavtalet ska följas. Något som majoriteten av EU-länderna också följer.

– All tillgänglig forskning pekar ju på att priset för ett kilo koldioxid ska ligga runt en krona. Trots det genomför man den här höjningen. Jag upplever det som att det finns en politisk agenda bakom det beslutet.

Även Rickard Engström, vd på branschorganisationen Svensk Sjöfart, sätter ett stort frågetecken framför Trafikverkets nya värdering.

– Det är klart att man blir fundersam när man ändrar värderingen med cirka 700 procent samtidigt som en av de stora samhällsfrågorna är om man ska lägga bortåt 300 miljarder på höghastighetsjärnväg och vi ser många andra stora infrastruktursatsningar som är på väg. Man kan konstatera att denna värderingen av koldioxid sticker ut väldigt mycket internationellt där man inte är i närheten av den höga siffran som blir resultatet efter höjningen.

”Vi kan hålla med om att värderingen är hög”
Gunnel Bångman är chef för den analysgrupp på Trafikverket som har räknat fram den nya värderingen. Hon försvarar resultatet med att forskningsläget inom området är svårtolkat och att man just därför istället tittat på politikens värdering av minskade koldioxidutsläpp.

– Det har alltid varit svårt att ta fram en korrekt värdering av de framtida kostnaderna för koldioxidutsläpp. Det finns vetenskapliga beräkningar, men de är oerhört osäkra eftersom sambanden är komplicerade, och det är svårt att förutse konsekvenserna av global uppvärmning. Vi kan hålla med om att det är en hög värdering av utsläppen, men vi anser det vara motiverat med tanke på den kraftigt skärpta klimatpolitiken. Ett exempel är målet om att utsläppen inom transportsektorn ska minska med 70 procent fram till 2030.

Hon menar även att det är bättre att ta i för mycket än för lite i klimatfrågan.

– Forskningen varnar bland annat för så kallade "tipping points". Det innebär att koldioxidutsläppen kan ge klimatförändringar som startar processer som inte längre går att stoppa. Från det perspektivet kan man tänka att det är bättre att ligga lite för högt än lite för lågt och då ha större chans att undvika en utveckling som kan få enorma konsekvenser för samhället.

När fPlus kontaktar infrastrukturminister Tomas Eneroth för en kommentar

Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN
hänvisar pressavdelningen till hur ministern svarade i en interpellationsdebatt. Där konstaterar Tomas Eneroth att Sverige har en mycket ambitiös klimatpolitik och att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

– De klimatmål som är uppsatta ska nås. I den senaste budgetpropositionen tydliggjorde regeringen dessutom att det av riksdagen beslutade klimatmålet för transportsektorn även ska utgöra ett etappmål i den transportpolitiska målstrukturen, sa Tomas Eneroth.

Han uttryckte därefter sitt fulla förtroende för Trafikverkets arbete med att fastställa de samhällsekonomiska kalkylvärdena.

– Hur den nya koldioxidvärderingen kommer att påverka utfallet av de samhällsekonomiska bedömningarna är för tidigt att uttala sig om. Jag vill avslutningsvis tydliggöra att de samhällsekonomiska kalkylerna är ett av de underlag som ligger till grund för besluten om vilka åtgärder som ska genomföras, fortsatte han.

Fakta:
När Trafikverket räknar på kalkylvärdena väger man de samhällsekonomiska kostnaderna mot storleken på skatterna. Så kommer man fram till det så kallade internaliseringsvärdet som ska ligga så nära 100 procent som möjligt för att vara optimalt.

Bensinbilar på landsbygden har idag internaliseringsvärdet 186 procent vilket betyder att de är kraftigt överbeskattade. Det värdet signalerar att skatterna borde halveras. Men med Trafikverkets nya värdering blir internaliseringsvärdet istället 40 procent vilket betyder att skatterna borde höjas kraftigt.

Flyget har idag ett genomsnittligt internaliseringsvärde på 118 procent. Med den nya värderingen hamnar flyget på 21 procent. Sjöfartens värde är på 37 procent idag och nio enligt den nya värderingen.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
En fråga: hur ska det gå med alla el-allergiker, kommer dessa människor att falla omkull på gatan när en elbil passerar eller?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte jag heller faktiskt, men enligt uppgift så kan en riktig el-foliehatt känna av elektrisk spänning, magnetvågor, elektron-förflyttning på långt håll.

Jag har i mitt förra yrke (arbetsmiljö osv) jobbat en del med "elöverkänsliga" personer. De får faktiska symptom, men forskningsläget är nog fortfarande att det handlar om fysiska stressreaktioner på psykiska fobier/påverkan.
Det finns apparater som mäter mikrovågor, även svaga sådana, och de drabbade själva anser förstås att de påverkas av sådana vågor.

Jag själv hyser i dagsläget åsikten att det inte går att 100% utesluta att vissa människor känner av dessa vågor (även om de i förekommande blindtest inte lyckas), men det kanske är som med apelsiner, de är inte alls farliga även om det finns de som inte tål dem.

Det dåliga är att det finns rätt många som slår mynt av den rädslan som finns och det är det vidriga i sammanhanget. De luras att köpa dyr teknisk "utrustning" med tveksam och absolut inte vetenskapligt belagd funktion, de hamnar ofta i klorna på rena lurendrejare som säljer tarmsköljning, amalgamsanering, magneter, kristaller och annat hokus-pokus som knappast leder någon annanstans än till ekonomiskt avbräck. Men människans psyke är i sanning komplicerat.

On topic - det florerar även listor på vilka bilar som är "bättre" respektive "sämre" ur denna mening. Oftast så likställs billig skitbil med bra i det avseendet men magnetfält i bilar har inte så mycket med hur mycket/avancerad elektronik som finns, utan hur skärmade kablar och anslutningarna är, var kablarna dras osv. Ett batteri avger inte särskilt mycket medan en billig kupéfläkt - eller en vanlig alternator även i en gammal bil - avger massor...

Men om den enskilde personen känner trygghet så blir det bra. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har i mitt förra yrke (arbetsmiljö osv) jobbat en del med "elöverkänsliga" personer. De får faktiska symptom, men forskningsläget är nog fortfarande att det handlar om fysiska stressreaktioner på psykiska fobier/påverkan.
Det finns apparater som mäter mikrovågor, även svaga sådana, och de drabbade själva anser förstås att de påverkas av sådana vågor.

Jag själv hyser i dagsläget åsikten att det inte går att 100% utesluta att vissa människor känner av dessa vågor (även om de i förekommande blindtest inte lyckas), men det kanske är som med apelsiner, de är inte alls farliga även om det finns de som inte tål dem.

Det dåliga är att det finns rätt många som slår mynt av den rädslan som finns och det är det vidriga i sammanhanget. De luras att köpa dyr teknisk "utrustning" med tveksam och absolut inte vetenskapligt belagd funktion, de hamnar ofta i klorna på rena lurendrejare som säljer tarmsköljning, amalgamsanering, magneter, kristaller och annat hokus-pokus som knappast leder någon annanstans än till ekonomiskt avbräck. Men människans psyke är i sanning komplicerat.

On topic - det florerar även listor på vilka bilar som är "bättre" respektive "sämre" ur denna mening. Oftast så likställs billig skitbil med bra i det avseendet men magnetfält i bilar har inte så mycket med hur mycket/avancerad elektronik som finns, utan hur skärmade kablar och anslutningarna är, var kablarna dras osv. Ett batteri avger inte särskilt mycket medan en billig kupéfläkt - eller en vanlig alternator även i en gammal bil - avger massor...

Men om den enskilde personen känner trygghet så blir det bra. :)

Jag har också sett det IRL.
Jobbat med it-support på statligt verk.
Vi hade en användare som var elöverkänslig.
När vi tände bordslampan i rummet bredvid kunde man se hur ansiktet blev synligt rödare.
Speciellt runt glasögonbågarna.
Vi försökte tillsammans med "arbetsplatsexperter" att elsanera rummet utan att lyckas.
Symptomen eskalerade och personen lämnade verket.
Ganska sorgligt. :(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blindtester med sk elallergiker har väl vad jag vet aldrig lyckats hitta någon elallergiker som kunnat säga när elektrisk utrustning varit inkopplade eller ej. Om dom inte med egna ögon sett att tex en lampa varit påslagen.

Finns det säker källa som säger annat så vill jag gärna se den.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Senaste avsnittet av Top Gear UK har ett (infantilt som vanligt) test av tre "company cars". Trodde det skulle bli Tesla-bashing i sedvanlig manér, men döm om min förvåning.. Det verkar bli socialt accepterat att vilja ha en elbil, även i underhållningsbranchen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Känns som att frågan om elbil eller inte är stendöd numera.

Nya bilar vars fordonskatt var kanske 3300 kr "igår" är idag 10 300 kr med nya bonus/malus, och under våren 2021 så ska de väl höjas ännu mer!?

Så visst, frågan kanske finns kvar mellan hybrid och elbil, men inte mellan ICE och elbil...


Det är så sjukt, först ska en bil köpas in för redan skattade pengar, där 25% av kostnaden är moms, SEDAN ska 10 300 kr om året plockas i tre år, och sedan kanske ~4000 kr om året... och när du tankar så är det mer skatter och moms som är kostnaden än själva drivmedlet i sig

Helvete vad dom mjölkar oss...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Känns som att frågan om elbil eller inte är stendöd numera.

Nya bilar vars fordonskatt var kanske 3300 kr "igår" är idag 10 300 kr med nya bonus/malus, och under våren 2021 så ska de väl höjas ännu mer!?

Så visst, frågan kanske finns kvar mellan hybrid och elbil, men inte mellan ICE och elbil...


Det är så sjukt, först ska en bil köpas in för redan skattade pengar, där 25% av kostnaden är moms, SEDAN ska 10 300 kr om året plockas i tre år, och sedan kanske ~4000 kr om året... och när du tankar så är det mer skatter och moms som är kostnaden än själva drivmedlet i sig

Helvete vad dom mjölkar oss...

Jepp. Såssarna, miljötalibanerma med flera hatar från djupet av sina hålrum där hjärtat vanligtvis sitter, människor som arbetar, ofta med låg/medelinkomst. Det är bättre att sitta hemma, inte köra bil utan istället inkassera bidrag. Bäst av allt vore ju såklart medborgarlön för då behöver ingen nånsin bil, alla. Fina med socialismen..
 
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top