Jag tror nog att det handlar om prispolitik. Man vill kunna ta betalt senare för en ”sportmodell” som har bättre prestanda, trots att det inte kostar många kronor att pytsa in en dubbelt så stark elmotor (eller ens en till).
Men det som händer nu är en total omdaning av sättet att tillverka, sälja och äga bil. Bilförsäljarledet fasas ut, tillverkaren säljer bilen direkt till kund. Service sköts via OTA eller hos vissa specifika centers - rimligt eftersom servicebehovet inte är i närheten av en fossildriven bils. Privatleasing kommer starkt och tillverkningen blir mer och mer enhetlig.
Färre modellvarianter där hårdvaran är densamma för alla, tillval köper man via mjukvara och man kan prenumerera på vissa funktioner under viss tid. På vintern vill jag ha fyrhjulsdrift, Matrix-LED och värme i baksätena, på sommaren vill jag ha extra motoreffekt, premiumstereo och självstyrning.
Priset på bilarna sjunker även ut till kund, men framförallt kan tillverkaren rationalisera sin tillverkning ordentligt.
Riddermark och KAMUX kanske överlever, men jag köper inga aktier i bilhandlare nu om jag säger så...
EDIT: Dessutom öppnar enhetligheten för säljmodeller typ Tesla: Köp en bil, blir du missnöjd kan du lämna igen den inom en vecka och få varenda öre tillbaka. Den bilen säljs sedan till annan kund som bokat en likadan. Sockra med vinterhjul eller kostnaden för lack och även den kunden blir nöjd trots 100 mil på mätaren.
HUR skall traditionella märken/distributionskedjor konkurrera med detta?
Köper man en porsche förväntar man sig vissa egenskaper men ekonomiskt ägande är inte en sådan sak som ligger högt på önskelistan, effekt och skrytfaktor ligger däremot högt och med den får man vänta sig ett visst motstånd från allmänheten, handlar du en mer "standardbilsmärke" med samma egenskaper så får man effekten utan skrytfaktorn och inget motstånd.
Tesla som tack vare teknik är en sådan skrytbil kommer röra upp vissa känslor, att de sedan sockrat bilen med effekt triggar på ett nytt sätt, köparna säger att de har en sportbil som är ekonomisk och miljövänlig medans de som ser utifrån inte riktigt förstår då det är en rätt standardbil med mycket oanvändbar effekt om man vill ta sig någonstans.
Visst, effekten finns där, och räckvidden men, inte tillsammans...
Som många då inser så har de slängt några tusenlappar extra i bygget för effekt som är överflödig och inte påverkar byggpriset i enheten alls för att kunna marknadsföra den, den stora kostnaden är räckvidd.
Detta får såklart folk att polariseras runt en sådan produkt, köparna måste ju motivera priset och blir lite fanatiska kanske och detta väcker ju känslor åt andra hållet med, kul som fan att se utifrån iaf.
Nu kommer det räckvidd utan bjällror och det väcker såklart inga känslor, vem bryr sig om en golf lixom....
Traditionella tillverkare kommer konkurrera med pris, det ser vi redan nu.
För egen del är det skitsamma, jag bryr mig inte alls sålänge det jag sitter i tar mig dit jag ska och tillbaka så när det är dags att byta transport igen så är det fortfarande den mest totalekonomiska som kommer inhandlas och el finns inte på kartan där på flera år till då inköpet är för högt men vi får se, prisdumpen kanske kommer snabbare än anat om batteritekniken plötsligt tar ett steg och blir billig.
Bra dock att el slår igenom så stort det börjar göra nu, bättre priser på alternativen när jag blir tvungen att byta.