FettSnok
96% enligt läkaren
Jag tycker att Polestar 2 ser ut som en vanlig bil som man ställt på en stabil grund. Alldeles för tjockbottnad.
Som en nyare variant av Chrysler 300c. Ja där sa du nåt!
Jag tycker att Polestar 2 ser ut som en vanlig bil som man ställt på en stabil grund. Alldeles för tjockbottnad.
Nu när pressen är full av rubriker kring krånglande Polestar och VW, varför ser man ingen bashing av dem i sociala medier?
Inte för att jag tycker att man saknar det, men skillnaden mot om det hade varit Tesla är både slående och talande.
Det är ingen lek att få fram fungerande elbilar om någon trodde det. Desto större cred till de som lyckats.
När det har kommit en sektliknande fanbase till vw och polestar som förklarar för alla att det är världens bästa bil trots sina brister så lovar jag dig att motreaktionen kommer men dessa ägare verkar inte vara sådana därav saknas responsen.
Nu när pressen är full av rubriker kring krånglande Polestar och VW, varför ser man ingen bashing av dem i sociala medier?
Inte för att jag tycker att man saknar det, men skillnaden mot om det hade varit Tesla är både slående och talande.
Det är ingen lek att få fram fungerande elbilar om någon trodde det. Desto större cred till de som lyckats.
Om man retar sig på nöjda ägare ligger nog Yamahaägarna ännu sämre till...
Nu när pressen är full av rubriker kring krånglande Polestar och VW, varför ser man ingen bashing av dem i sociala medier?
Inte för att jag tycker att man saknar det, men skillnaden mot om det hade varit Tesla är både slående och talande.
Det är ingen lek att få fram fungerande elbilar om någon trodde det. Desto större cred till de som lyckats.
Prislappen?
Som jag och många med mig ser det så har tesla sålt sin räckviddskostnad med argumentet effekt, släng i ett par massiva motorer så det går fort så köper folk prislappen, det trots att en 200hästarsmotor varit rätt att pilla i men då hade marknadsavdelningen haft det lite jobbigare att motivera priset...
Nu kommer det bilar med räckvidd utan en massa effekt och det utan den massiva prislappen då effekten inte går att utnyttja om man vill ha räckvidden ändå och det är nog det folk ser, lägre förväntningar helt enkelt.
Mmm, det är nog som andra redan sagt - sedan har ju Tesla gått i bräschen för elbilar i premiumsegmentet och säkerligen ådragit sig de värsta bredsidorna från förbrännings-anhängarna. Måhända är det torraste krutet redan bränt?
Idag och under de kommande åren kommer varenda traditionell tillverkare som önskar bli kvar i marknaden att släppa bilar med alternativa drivmedel och de kommer säkerligen att behöva lära sig en del under vägen (jmf Tesla anno 2014-15). Att skriva algoritmer för en elbil kräver absolut betydligt annorlunda frågeställningar i f t förbränningsmotordrivna fordon, t ex när det gäller landgränser som ska vara aktiverade vid smartladdning även när bilen är låst och släckt, OTA-uppdateringar när service inte längre är regelbunden etc.
Så precis som Tesla-forum etc tidigare befolkats av de tidigaste entusiasterna och måhända tillspetsat sin publika argumentation i klassisk ”vi-mot-världen”-miljö, så lär de nya elbilarna få ägare och -grupper med en kanske något mindre entusiastisk eller till och med fundamentalistisk syn på sitt val av elbil. Från och med nu lär nämligen ett val av elbil knappast att vara särdeles kontroversiellt.
Tänker jag
Verkar som att Skodan är en hyggligt förnuftig modell. Med 77kWh batteri är den fortfarande tämligen dyr men inte dyrare än motsvarande oljebrännare från syskonet Ådi.
Dvs runt 650’ med vettig utrustning)
Vad tror ni, är Skodas elbil den som folk kommer springa efter. En allsidig och rymlig skapelse?
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq...VDJOyCh3hDQ6eEAAYASAAEgKsGvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Så typ 8000 mil.If the 2 is charged from what Polestar calls the ‘European grid’ – the average electricity mix across 28 countries – the EV has to travel 50,000 miles before its lifetime carbon footprint is lower than the petrol XC40’s.
Drygt 11000 mil.Clearly, the mix of wind and nuclear power across Europe significantly helps to reduce the CO2 load when recharging an EV. Polestar’s calculations, based on the average global energy mix, show it would take 70,000 miles before the 2 had a CO2 advantage over the petrol XC40.
Mmm, och med vindkraft (eller gissningsvis även mix mellan vind- och vattenkraft) nås break even redan vid 5 000 mil enligt https://www.polestar.com/se/electric-sustainability/transparency/Har skummat igenom denna. Polestars egna siffror på utsläpp - 2 vs XC40.
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/analysis-polestar-lifts-lid-lifetime-ev-emissions
Så typ 8000 mil.
Drygt 11000 mil.
Inte dumt alls väl sett till elbilens fördel? 11000 mil lever många bilar.
Mmm, och med vindkraft (eller gissningsvis även mix mellan vind- och vattenkraft) nås break even redan vid 5 000 mil enligt https://www.polestar.com/se/electric-sustainability/transparency/
Jag tror en hel del av oss elbilsförare väljer lite modernare elbolag som t ex www.tibber.com där vi dels kör på grön el, dels har fördelen att ha rörlig kostnad = spotpris på elbörsen. Det innebär att vi har fördelen av lågt pris och lägre belastning på elnät då vi laddar bilarna nattetid.
Japp, stora i Norge med fokus på elbilskunderna och säljer bla laddare och kringutrustning till bra pris. Debiterar timpris och tror att fasta avgiften för tjänsterna är 39:-/månad.Aldrig hört om Tibber. Verkar vara ett elhandelsbolag med lite kringtjänster?
Ursprungsgarantier för tex sol eller vatten kan man få hos de flesta elleverantörer idag - det är ju så de gör för att kunna sälja "grön el". Spotpris har alla med rörligt elpris.
Använder Tibber timdebitering? Det börjar dyka upp lite här och var. Bra isf, då får man större påverkan och incitament att styra över sin förbrukning.
"But when it works its, its a great car."
6 av 12 månader på verkstad, A1 som lånebil
Backspeglarna = kameror med reflekterande skärmar, ljussensor som inte gör som den ska och och manuell inställning som inte fungerar, immar igen, verkstan har ingen lösning, inte Audi heller
Instruktionsbok levererades 4 månader efter bilen
Omlackad tre gånger
Ny fjädring höger fram
Alla kontakter för telefon och gps utbytta
Ny takantenn
List bakruta
Läcker in vatten (paraply ingick)
Alla displayer varnar för allt mellanåt
Laddstolpe vänster fram fungerar, höger fram räcker inte sladden och inte heller om man backar in, extra ladduttag är ett tillbehör dock
Osv, osv..
Finns en part II också
https://youtu.be/IOPFiR4pIhc
Den kunden verkar dock ha ett par brända celler på kontoret
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |