Ska man ladda med 10A enfas är det nog bäst att man börjar klockan 18
Och i ärlighetens namn, dom allra flesta gör nog just så, kommer hem från jobbet, pluggar i bilen när dom kliver ut, och även om det går att ställa en timer är det nog få som gör det, "Det är lika bra att börja ladda direkt om jag ska ha bilen senare i kväll, och den blir ju bara full tidigare annars"...
Njae, här tror jag faktiskt Du har fel, de flesta - eller alla - jag känner med elbil blir lite nördiga på sitt vis och laddar med förkärlek nattetid. Både av omsorg om miljö och den egna plånboken men också för att kunna ge svar på tal när det gäller en av de vanligaste invändningarna mot elbilen (den andra gäller miljöbelastning vid tillverkning av batterier...)
Ingen av de jag stött på har ökat abonnerad effekt, en hel del sitter däremot och funderar på om de skulle kunna gå ned ett pinnhål på effektstegen.
De flesta laddboxar har timerfunktion via app eller manuellt, själv anger jag i app vilken tid jag vill ha bilen laddad och till vilken procent. Mina prylar har koll på utetemperatur, kåkens och hushållets förbrukningskaraktäristik samt prognostiserade priser ett dygn framåt. Då styr systemet när laddningen ska påbörjas (tidigare om kallt och därmed förväntad hög energiåtgång för värme) och effektvakten håller koll på vilken ström som kan nyttjas av laddaren.
Jag är på intet sätt unik, många bygger snabbt sina system med t ex solceller för att kunna ladda när dessa genererar ström. Det är ju en relativt ung bransch så inte många sitter fast i gamla ”dumma” investeringar i boxar eller styrsystem.
Så vi som bor i villa eller radhus och kan dra nytta av spotpriset ser förmodligen till att nyttja den teknik vi har tillgång till. När det gäller bostadsrätter och deras garage lär föreningarna tänka till för att slippa säkra upp. Det är nog offentliga laddplatser och ägare av fastigheter med hyresrätt som mer behöver ta höjd för och reglera alltför ohämmad laddning dagtid. Ett sätt kan vara att i avtal förbehålla sig rätten att leverera visst antal ampere mellan vissa klockslag till elbilsinnehavare/hyrestagare.
Å andra sidan befinner sig väl de flesta arbetstagare på sin arbetsplats stor del av de tider då förbrukningen är som högst. Det är väl främst tiden fem till nio på vardagskvällar man skulle vilja försöka undvika laddning.
Men vi kanske kan enas om att elbilsflottan sannolikt kan öka en hel del utan att nätet behöver uppgraderas om hemmaladdning sker under lämpliga tider under dygnet? :weshallovercome