Sanningen är väl att merparten av dom som bor i lägenhet (och även villor) nog får finna sig i att åka kollektivt i framtiden.
För i ärlighetens namn, kommer det någonsin klassas som hållbart att köpa en 2tons plåt/elektroniklåda för att ta sig 5-10km?
Vi är ju på tok för bekväma egentligen.
Ta bara en sån sak som att folk stör sig något fruktansvärt på att en elbil måste laddas 30min om man ska köra 70mil (eller nått).
På riktigt om du inte kör ambulans, när har du absolut inte tid med dessa 30min? Eller handlar det om att gemenman är lite bekväma av sig?
Folk lär inte bli mindre bekväma i framtiden, tvärtom.
Ett litet hopp står till att vi lär oss av coronan att det oftast är fullständigt onödigt att samla folk på en plats för att kommunicera, där kan vi nog kapa bort en stor del onödiga persontransporter.
Men även i framtiden kommer innerstadsmänniskor att ta bilen 3km till ett gym där dom sedan promenerar/joggar en timme på ett elektriskt löpband...
Sen det där med att ladda 30 minuter för att ta sig 70mil, det är ju bara ett skämt...
Man laddar nog snarare i en timme för att ta sig 30-40 mil
Det finns ytterst få supersnabbladdare utanför demoexen som ställs upp för att visa lättluradee journalister hur bra dom är
Det är inte många bilar som klarar så hög snabbladdning, och det snabbladdar inte hela vägen från tomt till fullt.
Vissa bilar snabbladdar inte alls om dom nyss är körda på motorväg (host, Nissan) andra bilar halvsnabbladdar beroende på batteritemperatur och hur mycket laddning som är kvar.
Alla som visar upp hur bra snabbladdning funkar gör det på en bil som är lugnt körd tills batterierna har optimal temperatur och sedan laddas det mellan 20 och 80% för det är där det går som snabbast att ladda.
Jag hittar inte klippet nu, men det var någon på Youtube som körde sin Tesla till absolut tomt, sedan kopplade i en supercharger (eller hypercharger eller vad dom nu kallar snabbaste laddaren) det gick skitsegt i början, rampade upp kraftigt och laddade halvsnabbt, rampade upp igen och laddade supersnabbt, rampade ner (dom gissade beroende på batteritemp) och laddade halvsnabbt, rampade ner igen till långsam laddning och tog en eeeeeeevighet att ladda till 100%
Trots att dom hade blockerat den andra halvan av den laddaren så att dom skulle slippa dela på laddningen
Så att ladda 70 mil på en halvtimme går nog bara på en bil som har en räckvidd på det dubbla, utom i laboratorie expriment så klart.
Här är en annan, som jag tycker lyckades bättre, speciellt i början, som laddar 50km på 1 timme 48 minuter
https://www.youtube.com/watch?v=VABvS9zfuiI