Elbil eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En framgång för frontallobsprolapsernas Miljöparti! Jävlars så bra det blir utan någon som helst form av analytisk förmåga på Hjärnkontoret. :zpy

Eller? Läser jag Svenska kraftnäts statistik lika bra som andra är Sverige fortfarande nettoexportör till våra grannländer vid denna sena timme. Vattenkraften står för ca 60% av vår produktion vilket tyder på att nivåerna i magasinen fortfarande är till brädden fyllda och tillrinningen god.

Priset till konsument ligger dessutom lågt - 9 öre när jag kollade nu

Så jag begriper inte varför man inte skulle köra underhåll i detta läge? Det finns inte en chans att klara uthållig kärnkraftsproduktion till denna prisnivå, så är det nog. Vindkraften rullar på med 5%, när det blåser får man vara tacksam för det man får.

Jag har nog en känsla av att strategerna på Svenska kraftnät har järnkoll på vad som ska göras för att optimera vinsterna från Sveriges produktionsresurser. Vad MP har i ekvationen att göra övergår däremot mitt vanligtvis klena förstånd
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Eller? Läser jag Svenska kraftnäts statistik lika bra som andra är Sverige fortfarande nettoexportör till våra grannländer vid denna sena timme. Vattenkraften står för ca 60% av vår produktion vilket tyder på att nivåerna i magasinen fortfarande är till brädden fyllda och tillrinningen god.

Priset till konsument ligger dessutom lågt - 9 öre när jag kollade nu

Så jag begriper inte varför man inte skulle köra underhåll i detta läge? Det finns inte en chans att klara uthållig kärnkraftsproduktion till denna prisnivå, så är det nog. Vindkraften rullar på med 5%, när det blåser får man vara tacksam för det man får.

Jag har nog en känsla av att strategerna på Svenska kraftnät har järnkoll på vad som ska göras för att optimera vinsterna från Sveriges produktionsresurser. Vad MP har i ekvationen att göra övergår däremot mitt vanligtvis klena förstånd
Kolla priser för SE3/SE4 istället, så ser det jevvligt mycket dystrare ut :brynad
Vi netto-importerade ett par hundra MW, iaf efter lunchtid idag. Mest p.g.a att finnarna (som vanligt) sög ut effekt från oss motsvarande 1,5 reaktorer, över vaddennuheter kabeln via Åland till Helsinki-området. Senast jag kollade ska de tydligen inte driftsätta sin 10 år gamla nybyggda reaktor förrän 2022(!). Så den kabeln lär fortsatt gå varm framöver :huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eller? Läser jag Svenska kraftnäts statistik lika bra som andra är Sverige fortfarande nettoexportör till våra grannländer vid denna sena timme. Vattenkraften står för ca 60% av vår produktion vilket tyder på att nivåerna i magasinen fortfarande är till brädden fyllda och tillrinningen god.

Priset till konsument ligger dessutom lågt - 9 öre när jag kollade nu

Så jag begriper inte varför man inte skulle köra underhåll i detta läge? Det finns inte en chans att klara uthållig kärnkraftsproduktion till denna prisnivå, så är det nog. Vindkraften rullar på med 5%, när det blåser får man vara tacksam för det man får.

Jag har nog en känsla av att strategerna på Svenska kraftnät har järnkoll på vad som ska göras för att optimera vinsterna från Sveriges produktionsresurser. Vad MP har i ekvationen att göra övergår däremot mitt vanligtvis klena förstånd


Åh nej.. du är en sån som tror att el kan lagras. Ja vi fortsätter inte diskussionen här för det blir väldigt OT.

Vad MP har med hatet mot baskraft att göra får du själv söka upp med..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Åh nej.. du är en sån som tror att el kan lagras. Ja vi fortsätter inte diskussionen här för det blir väldigt OT.

Vad MP har med hatet mot baskraft att göra får du själv söka upp med..

Ja, i vattenmagasinen kan energin lagras, i alla fall till dess att de är bräddfulla. och att underhålla när priset är lågt är väl smart? Ungefär som att serva hojen en regnig helg eller under julledigheten i stället för årets finaste dagar, det känns mindre surt och kostar inga större upplevelser
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Apropå ingenting.

Bror min bor nära Oslo och njuter av alla fördelar med elbil där. Kul för dem att fasta kostnader för el till fastigheten kostar en hundring oavsett hur mycket du är uppsäkrad. Yror hans ligger på 64A. Jämför gärna med våra fasta kostnader.

Nåväl, i september fick de ett hål i coronarestriktionerna och kunde köra ner. Då duger det inte med elbil som måste laddas var tjugonde mil vid rådande temperatur och hänsyn tagen till laddmöjligheter utefter vägen. De fick som bekant inte springa omkring fritt i parialandet i öst, dvs vårt. Vad göra? Jo, låna bestefars V70 snåldiesel, kan nog snudd på komma från gräns ut till gräns in igen på en tank. Sällan sett honom så harmonisk som när han svarade på om det inte var rätt gött att vara tillbaka i dieselbil igen. Han hade väl 110 mils räckvidd i förra bilen, blandad körning med betoning på stad.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, i vattenmagasinen kan energin lagras, i alla fall till dess att de är bräddfulla. och att underhålla när priset är lågt är väl smart? Ungefär som att serva hojen en regnig helg eller under julledigheten i stället för årets finaste dagar, det känns mindre surt och kostar inga större upplevelser

Envisas du med att blunda för överföringskapaciteten så fine. Teori har dock återkommande trumfats av praktik. Slut diskussion.

Vad SE3, SE4 verkligen behöver är baslast. Inget annat.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Envisas du med att blunda för överföringskapaciteten så fine. Teori har dock återkommande trumfats av praktik. Slut diskussion.

Vad SE3, SE4 verkligen behöver är baslast. Inget annat.
...eller tillräcklig överföringskapacitet från reglerkraften kombinerat med regional aktiv frekvensreglering, som båda saknas i dagsläget nu när baslasten av ett eller annat skäl försvinner.
Baslasten kopplas i dagsläget av, både av politiska skäl (permanent), och att de få producenterna som finns kvar behöver stängas ner i tid och otid, både planerat och oplanerat, i dagar/veckor/månader.
Vi har identifierat det verkliga problemet: Oansvarig nerstängning av baslasten/produktionen i SE3/4 utan att säkerställa att fullgott alternativ finns på plats. Men det finns mer än ett sätt att flå en katt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Envisas du med att blunda för överföringskapaciteten så fine. Teori har dock återkommande trumfats av praktik. Slut diskussion.

Vad SE3, SE4 verkligen behöver är baslast. Inget annat.

Njae, jag nöjer mig med att ta en diskussion i taget. Och det glädjer mig att vi i vart fall verkar eniga om att vattenmagasin är ett sätt att lagra energi.

Värt att notera är väl dessutom att vi omväxlande verkar köpa och sälja från de olika kopplingarna mellan grannländerna i nord och syd, tyder ju på att vi kan nyttja även grannländernas stamnät respektive deras geografiskt annorlunda lokaliserade elkraftkällor. Smart.

Jag har nog inte sett någon begränsning i yttrandefrihet på denna site och väljer därför att fortsätta tycka och tro lite till. Vi väljer ju däremot var och en när vi vill lämna ett samtal - och det är väl bra? :)

När det gäller frekvensstabilisering är vi överens om att t ex vindkraft har sina begränsningar. Den utgör väl däremot kanske 5% av försörjningen i nuläget så dess inverkan kanske ändå inte ska överdrivas? Däremot är driftsäkerheten för vår kärnkraft en rätt viktig parameter som jag nog tror att de flesta inser - även de flesta politiker. Här är en annan parameter väsentlig - att tjänstemännen verkligen är tydliga med konsekvenser av beslut i den ena eller andra riktningen. Mina 2p
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har man kvar en stor rraktor som står för 25% av elbehovet, så får man också 25% bortfall när den behöver servas.

Har man 5 reaktorer som står för 5% var, så får man 5% bortfall när en behöver servas.

Vad politikerna har gjort är att stänga reaktorer och göra oss mer beroende av dom som är kvar, sedan skriker miljömupparna om att kärnkraften är opålitlig när den stängs ner för att servas.

Det finns två sätt att lösa det, antingen köra på som i Tjernobyl,skita i underhåll och koppla över till säkerhetssystemen och driva reaktorn vidare på enbart dom när underhåll måste utföras.

Eller så bygger vi flera nya reaktorer, visst finns det stordriftsfördelar (inom rimliga gränser) med att bygga en stor reaktor på ett ställe, men det finns andra fördelar med att bygga flera små, utspridda över stamnätet, som tillexempel minskat överföringsbehov och bättre redundans.

Nu behöver vi ju inte mer el häruppe, men annars får dom gärna bygga brevid mig.
Jag har hellre ett kärnkrafverk i min utsikt, än 5000 vindkraftverk
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Eller så bygger vi flera nya reaktorer, visst finns det stordriftsfördelar (inom rimliga gränser) med att bygga en stor reaktor på ett ställe, men det finns andra fördelar med att bygga flera små, utspridda över stamnätet, som tillexempel minskat överföringsbehov och bättre redundans.

Nu behöver vi ju inte mer el häruppe, men annars får dom gärna bygga brevid mig.
Jag har hellre ett kärnkrafverk i min utsikt, än 5000 vindkraftverk
Tror personligen att vi kommer att behöva kärnkraft under överskådlig tid, problemet är väl att det efter Fukushima är så förbaskat dyrt att bygga, med alla försäkringar som ska till. Ett annat problem är ju också de finansiella riskerna för inblandade aktörer, Olkiluoto och Pyhäjoki är ju mer än lite problematiska.

Det talas om teknik med reaktorer som kan fortsätta utvinna energi ur det kärnbränsle som idag är utbränt i våra nuvarande reaktorer. Tyvärr är det, om jag förstår det rätt, långt ifrån färdig teknik - men en satsning för att bena ut den tekniken vore ju en av de bättre miljöinsatserna vår generation kunde göra. Att reducera radioaktiviteten och riskerna med det avfall vi redan upparbetat - vem skulle kunna säga nej till det alternativet?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
503741_1280.jpg


Hyundai Kona Electric får sig en facelift.
Fronten har förbättrats helt klart.

https://feber.se/bil/hyundai-lyfter-aven-den-eldrivna-versionen-av-kona/418024/


503747_1280.jpg


Interiören är inte så jäkla sexig, men ändå så faller den mig konstigt nog i smaken. Framförallt är det nog frånvaron av en växelspak, har alltid ogillat stora och onödiga sådana. Plats för kaffemuggar ser klockrent ut och en viktig punkt för mig hehe
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tror personligen att vi kommer att behöva kärnkraft under överskådlig tid, problemet är väl att det efter Fukushima är så förbaskat dyrt att bygga, med alla försäkringar som ska till. Ett annat problem är ju också de finansiella riskerna för inblandade aktörer, Olkiluoto och Pyhäjoki är ju mer än lite problematiska.

Det talas om teknik med reaktorer som kan fortsätta utvinna energi ur det kärnbränsle som idag är utbränt i våra nuvarande reaktorer. Tyvärr är det, om jag förstår det rätt, långt ifrån färdig teknik - men en satsning för att bena ut den tekniken vore ju en av de bättre miljöinsatserna vår generation kunde göra. Att reducera radioaktiviteten och riskerna med det avfall vi redan upparbetat - vem skulle kunna säga nej till det alternativet?

Att det vore en enormt bra idé att försöka förverkliga dom reaktortyper som kan använda vårt uttjänta kärnbränsle som bränsle och därigenom ta ut resterande energi ur det och lämna efter sig lågaktivt avfall som bara behöver förvaras i något hundratal år är svårt att argumentera mot. Våra reaktorer idag använder ca 1% av energin i bränslet vilket betyder att det uttjänta bränsle som vi idag har lagrat har kvar 98-99% av energin.
Generation 4 reaktorer skall kunna använda upp till 98-99% av energin i bränslet vilket betyder att det kärnavfall som vi idag har lagrat och som är ytterst problematiskt att lagra skulle kunna ge Sverige elenergi i flera hundra år och samtidigt i stort sett ta bort problemet med långtidslagring av uttjänt bränsle.
Dessutom är gen4 kraftverken konstruerade så att en härdsmälta är i stort sett omöjlig eftersom dom kräver att man aktivt håller igång dom. Om man lämnar en sådan reaktor och bara går därifrån så självstannar reaktorn.

Det stora problemet med det är vårt politiska styre som gör att ingen lägger några pengar på forskning inom området eftersom det antas vara enormt svårt att få till stånd att driftsätta nya reaktorer oavsett typ eller generation. Än mindre att göra försök.

Faktum är att lag 1984:3 uttryckligen förbjöd forskning inom området. Lagtexten löd ungefär "Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor."

Lagen upphävdes först 2006.
Dvs vi hade i Sverige en lagtext som gjorde att vi hade tankebrott. Det var förbjudet att ens tänka på vad det skulle kosta att uppföra en reaktor.

Gen4 reaktorer är inte alls omöjliga att konstruera. Det finns några tekniska utmaningar för att kunna göra dom kommersiellt gångbara men det fanns redan på 60 talet fungerande försöksreaktorer av vissa typer.
Tyvärr hade dom reaktorerna "nackdelen" att dom inte producerar avfall som går att använda till kärnvapen och eftersom man då ville kunna framställa kärnvapen så blev det så att den teknik som valdes var den som som biprodukt gav material til dessa vapen.

Hade man valt en annan väg redan då så hade vi med största sannolikhet haft en helt annat bild av kärnkraft idag. Vi hade haft en säker kärnkraft och inga av dom olyckor och tillbud som skett (fukushima, tjernobyl och harrisburg) skulle ha kunnat ske.
Men trots att det faktiskt skett olyckor och tillbud på grund av att vi valde "fel" typ av kärnkraft så är det fortfarande så att till och med solceller och vindkraft är 5-15 gånger så dödlig som kärnkraften sett till antal orsakade dödsfall i förhållande till producerad mängd elenergi.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nytt rekord! Flatline.. var skönt att komma av motorvägen när det var streck på båda mätarna iaf. Bee charging som jag hade ställt in siktet på var paj trasig, det stod förvisso i appen jag inte kontrollerat så idag vann InCharge upphandlingen.

20201113-153307.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte ett skit, eller ja när "tanklampan" tänds vilket brukar ske vid 20% så begränsar den till 100km/h men full fläkt till dess så att säga. Läst om någon sköldpaddesymbol/läge men inte lyckats frambringa det, inte denna gång heller.

Om jag såg rätt:

<15km räckvidd = --
<6% = --
..på mätarna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad tror ni om MG5 EV då? Kombi och allt till golf lill-bensinar-pris, typ.

Verkar ganska ok. :tummenupp
Mycket Passat i nosen och Merca-vibbar bak.
34mil borde iaf ge strax under 30 mils räckvidd.
Undrar vad 24'£ blir at landa på i SEK?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad tror ni om MG5 EV då? Kombi och allt till golf lill-bensinar-pris, typ.

Smart bil, tillverkas den i Storbritannien eller Kina tro?

Grundmodellen kanske kunde klara en prislapp om 350-375 kkr före premie, då vore det ju en riktigt vass utmanare. Laddkapacitet om 50kW är ju också helt okey för prislappen, den kan nog locka en hel del köpare i folkhemmet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Verkar ganska ok. :tummenupp
Mycket Passat i nosen och Merca-vibbar bak.
34mil borde iaf ge strax under 30 mils räckvidd.
Undrar vad 24'£ blir at landa på i SEK?

Allt om elbil gissar 360kkr, räckvidd runt 25-30mil ska nog inte vara omöjlig och 50kw laddning betyder ju att man kan ladda till 80% på under timmen.

Men det är en kina-bil, så vad dom har lyckats med i kvalitetsäg vete tusan...
Jag skulle nog vänta och se vad dom som köper tidigt tycker om den.

EDIT: Det skulle ju komma en annan kina-MG innan den här, den kan ju kanske ge en fingervisning om kvaliteten på den....
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Allt om elbil gissar 360kkr, räckvidd runt 25-30mil ska nog inte vara omöjlig och 50kw laddning betyder ju att man kan ladda till 80% på under timmen.

Men det är en kina-bil, så vad dom har lyckats med i kvalitetsäg vete tusan...
Jag skulle nog vänta och se vad dom som köper tidigt tycker om den.

EDIT: Det skulle ju komma en annan kina-MG innan den här, den kan ju kanske ge en fingervisning om kvaliteten på den....

MG ZS Ev, finns sen ett tag tror jag?

Sen (ZS ev) fick iaf 5 stjärnor i NCAP 2019 så helt uselt ihopsatt kan den inte vara.

Finns en del provkörningar på nätet och (inte sett själv) men den där norske ”Tesla Bjørn” ska ha genomfört ett långtest.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top